Lyssnade nyligen på ett par Larsen 6, och tycker att de lät mer än bra nog för att man ska bli intresserad av att lyssna vidare på denna typ av konstruktion.
För den typ av pengar ett par L6 betingar begagnade, typiskt 8-10k, kan man även hitta OA-52.3 och OA-51.3. Baselementen förefaller vara desamma i alla dessa, men hur skiljer de sig åt ljudmässigt? Går det rentav att säga att någon är "bäst"?
Ytterligare en fråga gäller placering av dylika tingestar. Kan man ha normalt möblerat? Ponera ett rum 3.8m brett vid högtalarväggen. Mitt på väggen står en tv-bänk som är 150cm bred, 70cm hög och 60cm djup.. Ett par OA-52 borde inte funka under de premisserna, eller? De skulle väl spela rätt in i möbeln (eller i alla fall borde den störa perspektivet..)? Hur känsligt är det? Att de är enkla att ha att göra med så tillvida att de placeras på golv och nära bakväggen men vad gäller när det kommer till saker/möbler MELLAN högtalarna?
Ännu en sak jag funderar på är väggmaterialet. Min högtalarvägg är, som i de flesta moderna kåkar, av gips. Rekommendationen är en "hård" vägg i betong eller tegel. Betyder gipsväggen att dessa högtalare inte är lämpliga för mina omständigheter?