Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 19:15

Varifrån kommer generaliseringen att trissor har uddatonsdist och rör bara har andratonsdist?

Alltså, båda har en olinjär och assymetrisk förstärkningsfaktor.

Distegenskaperna kan påverkas av kringkomponenterna, och det måste vara en bit kaka att bygga ett rörsteg med bara uddatonsdist och ett trissesteg med framför allt andraton.

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 19:21

Rätt. Mycket generaliserande här. Folk vill ha lätta förklaringar. Sanning eller inte verkar inte så viktigt. Mycket är nog reklamens fel.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-29 19:22

Svante skrev:Varifrån kommer generaliseringen att trissor har uddatonsdist och rör bara har andratonsdist?

Alltså, båda har en olinjär och assymetrisk förstärkningsfaktor.

Distegenskaperna kan påverkas av kringkomponenterna, och det måste vara en bit kaka att bygga ett rörsteg med bara uddatonsdist och ett trissesteg med framför allt andraton.

Eller?

Jag vet inte heller var den generaliseringen kommer ifrån. Ett PP-steg med rör ger mer uddatoner än jämna lixom ett SE trissesteg ger mest jämna.

Likaså ökar uddatoner när man hänger 2 st SE-steg i serie.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 19:31

Morello skrev:För övrigt är det en "walk in the park" att göra ett transistorsteg utan global återkoppling och som samtidigt uppvisar bättre linjäritet än en typisk SE rörhäck.

Kan så vara, men då sker det ändå lokalt, helt utan är en omöjlighet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 19:40

Ragnwald skrev:
Morello skrev:För övrigt är det en "walk in the park" att göra ett transistorsteg utan global återkoppling och som samtidigt uppvisar bättre linjäritet än en typisk SE rörhäck.

Kan så vara, men då sker det ändå lokalt, helt utan är en omöjlighet.

Nja, det är bara en fråga om signalnivå. Alltså, rör och trissor har ju olika typiska matningsspänningar, så jämförelsen är svår. Om man bygger ett trissesteg helt utan motkoppling och använder lika liten andel av fullt spänningssving som man gör i ett rörsteg så vete 17 vilken som ger mest dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 19:44

Varje enskilt steg i en trissförstärkare är ju lokalt återkopplat, varesig man vill eller inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 19:46

Jag ringde en gammal spelkompis igår och rekommenderade honom att köpa Bewitch KT88 eftersom jag vet att han nu på äldre dar har börjat ta sitt lyssnaransvar och snackat om att skaffa rörstärkare. Fick precis nyss ett mail där han skriver att han just hade beställt en från Kina. Kul. Då får jag chans att testa den eftersom jag servar hans instrument och ljudprylar i övrigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 19:49

Den gubben går vi inte på, du har beställt den själv. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 19:50

Svante skrev:Nja, det är bara en fråga om signalnivå. Alltså, rör och trissor har ju olika typiska matningsspänningar, så jämförelsen är svår. Om man bygger ett trissesteg helt utan motkoppling och använder lika liten andel av fullt spänningssving som man gör i ett rörsteg så vete 17 vilken som ger mest dist.

Perfekt uppslag för en simulering. Att jämföra ett rör och en transistor i ungefär motsvarande kopplingar och titta hur disten skiljer i storlek och övertonsfördelning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 19:51

Ragnwald skrev:Den gubben går vi inte på, du har beställt den själv. :wink:

Njae, men jag kanske gör det om jag gillar den. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 19:53

Ragnwald skrev:Varje enskilt steg i en trissförstärkare är ju lokalt återkopplat, varesig man vill eller inte.

Icke. Var sitter motkopplingen i detta steg?

Kod: Markera allt
          -------------*-----------*
         |             |
         |             |
         |             |
        | |           | |
        | |           | |
        | |           | |
         |             |
         |             |    | |
         |             *----| |----*
         |             |    | |
         |          |  |
    | |  |          |/ 
*---| |--*----------|\
    | |             |  |
                       | 
                       | 
                       | 
                       | 
*----------------------*-----------*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-12-29 20:14

Ragnwald skrev:Varje enskilt steg i en trissförstärkare är ju lokalt återkopplat, varesig man vill eller inte.

Svar Niklas Erik Jesus.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 20:35

Flint skrev:Jag ringde en gammal spelkompis igår och rekommenderade honom att köpa Bewitch KT88 eftersom jag vet att han nu på äldre dar har börjat ta sitt lyssnaransvar och snackat om att skaffa rörstärkare. Fick precis nyss ett mail där han skriver att han just hade beställt en från Kina. Kul. Då får jag chans att testa den eftersom jag servar hans instrument och ljudprylar i övrigt.

Ska bli intressant att få ta del av dina erfarenheter. Steget kostar ju inga våldsamma slantar och jag räknar med att få besked om en del förbättringar också! ;-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 20:49

Jo jag ska rapportera men det blir nog inga ombyggen i det här fallet eftersom det inte är mitt. Tror inte att den blivande ägaren gillar den tanken. Dessutom är det bara ett par grejer jag skulle vilja ändra på och det är slutrörens katodmotstånd och fasvändarstegets symetri som behövde lite trimmning enligt simuleringen. Annars är det nog bara att tuta å köra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 21:06

Jag skulle kanske våga mig på ett rörsteg igen... Nosade på ett par Sentec för några år sedan men det blev inget av... Skulle kunna tänka mig ett aktivt/delat system med rör för högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 21:10

Morello skrev:

Svar Niklas Erik Jesus.

Ett svar jag kunde förvänta mig. Gott slut.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-12-29 21:10

Finns väl en stor risk att utgångtrafona är ruslindade vilket kanske inte är att föredra. Men vem vet, kanske är det finfina grejor :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 21:13

DS skrev:Finns väl en stor risk att utgångtrafona är ruslindade vilket kanske inte är att föredra. Men vem vet, kanske är det finfina grejor :)

Vad är problemet. Beskriv vilken verkan det har det du antyder.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-29 21:21

DS skrev:Finns väl en stor risk att utgångtrafona är ruslindade vilket kanske inte är att föredra. Men vem vet, kanske är det finfina grejor :)

Bästa måste ju va kryplindade, men det tar ju så attans lång tid . . .
blir durt, durt . . . :wink:

ps. Flint hann före ser jag.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 21:28

Vad är "ruslindning"? Och "kryplindning"?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 21:30

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 21:30

Flint skrev:
Svante skrev:Nja, det är bara en fråga om signalnivå. Alltså, rör och trissor har ju olika typiska matningsspänningar, så jämförelsen är svår. Om man bygger ett trissesteg helt utan motkoppling och använder lika liten andel av fullt spänningssving som man gör i ett rörsteg så vete 17 vilken som ger mest dist.

Perfekt uppslag för en simulering. Att jämföra ett rör och en transistor i ungefär motsvarande kopplingar och titta hur disten skiljer i storlek och övertonsfördelning.

Ja, tack! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 21:34

I morgon. :) Föreslå metod/förutsättning. Vad sägs om 10V ut i båda fallen?

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-29 21:36

Svante skrev:

ruslindning=onykter trådlindare
kryplindning=ännu onyktrare trådlindare.... :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-29 21:38

:D Precis :mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 21:43

Måttliga stänkare, vet vi förhöjer den subjektiva upplevelsen. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 21:43

Ronte skrev:
Svante skrev:

ruslindning=onykter trådlindare
kryplindning=ännu onyktrare trådlindare.... :oops:

Aha. Det finns tydligen mycket kvar att lära även vid 48 års ålder. :D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-12-30 00:10

En ruslindning är en lindning där man låtit tråden lindas på bobinen ojämt dvs tråden lindas i ojämna anhopningar längst bobinlängden. Motsatsen är att tillse att tråden lindas i jämna lager. Signaltransformatorer, till vilket utgångstransformatorer räknas, brukar använda mer eller mindre sektionerade lindningstekniker. Detta innebär att både primär och sekundär-lindningarna delas upp i mindre sektioner som placeras enligt noggrant uträknade placeringsmönster. Sektionerna kopplas sedan ihop för att slutligen utgöra den totala transformatorn. Avsikten med sektioneringen är att minimera läckageinduktansen mellan lindningarna.

Det går att läsa noggranna beskrivningar i

"Radio Designers Handbook"
F. Langford-Smith

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-12-30 00:55

Ruslindning betyder att maskinen som lindar inte har mekanisk trådförare utan att tråden kan hamna hursom helst på bobinen.

Skillnaden är en slätlindad trafo där varje varv ligger efter varandra tätt intill utan att korsa.

Man kan sektionera en ruslindad trafo.

En ruslindad trafo behöver inte vara dålig sitter tex i Edison.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-12-30 01:08

flathead skrev:Ruslindning betyder att maskinen som lindar inte har mekanisk trådförare utan att tråden kan hamna hursom helst på bobinen.

Skillnaden är en slätlindad trafo där varje varv ligger efter varandra tätt intill utan att korsa.

Man kan sektionera en ruslindad trafo.

En ruslindad trafo behöver inte vara dålig sitter tex i Edison.

Har hört historien kring ruslindade i Edison, allt gick väl inte som planerat kan man säga :)
FUCK ART - LET`S FUCK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi