Egen låda och fanéring till Ino Audio profundus P

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gaston

Egen låda och fanéring till Ino Audio profundus P

Inläggav Gaston » 2005-07-06 11:36

Får bli en snabbpost för de som är sugna på att göra nått liknande själva.
Beställde fanér från Bröderna Holm och fick MDF tillsågat hos K-Rauta efter ritning på kubisk låda från Ino Audio.
Provade på kexning eller lamellfräsning som det också heter. Allt fungerade över förväntan. Man kan räkna med att det tar ungefär en kväll per låda att kexa och limma om alla delarna är klara.
Bild
En låda klar och nästa på gång, man ska vara noga så man håller fräsen i samma orientering vid alla fräsningar. Dvs. inte vriden åt olika håll. Jag övade en del på spillbitar innan jag körde skarpt.

Fanéret kantskars efter stållinjal med vanlig mattkniv, kantslipades och skarvades med fanérremsor. Samslipning behövdes kanske i 20% av skarvarna.
Bild
Efter skarvning av den längd som utgör vänster-avfasning-front-avfasning-höger skar jag till dessa bitar. Nu borde front och sidor få ett relativt ok samspel.

Jag spädde Bostik kontaktlim med ren toluen och rollade på limmet på bägge ytor som skulle limmas. Lät torka i ca 20 minuter innan ytorna lades samman. När jag placerade fanéret gjorde jag det så att jag fick lite spänn i skarven, ändå fick jag vid ett par tillfällen problem med skarvar som blev glipor mellan fanéren.
Bild
Jag använde både kavle och strykjärn på relativt låg värme (typ två prickar). Avfasningarna fanns ej med på ritningen, så jag är själv boven bakom detta extrajobbet.
Jag fanérade i ordningen, botten, bak, sidor, avfasningar front och sist topp.

För att kunna göra försänkningar och hål tillverkade jag en håljigg för fräsen, inget komplicerat men nödvändigt då medföljande verktyg inte kunde ställas in för de radier som behövdes.
Bild
Sedan var det bara att sätta igång.
Bild
Efter att toppen var fanérad ser ju skönheterna riktigt fina ut!
Bild
Jag slipade med 400 papper två gånger med vätning emellan för att få bort de fibrer som vill resa sig.
Oljade med en vaxolja jag tidigare använt på mina piP.
Bild
Sisådär kan de se ut efter montage ! :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-07-06 12:41

Grymt snyggt!!!! :P

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-07-06 12:44

Vackert :D .

Längtar efter mina Pip och Pp2

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 13:14

Hmm, vad är det som håller fast tappen (skruven) i din jigg? Det där verkar ju fiffigt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-06 13:30

Svante skrev:Hmm, vad är det som håller fast tappen (skruven) i din jigg? Det där verkar ju fiffigt!

Tappen sitter på en längre stång som man kan se sticka ut uppe till höger i bild.
Har faktiskt borrat ett hål i fräsens bottenplatta som jag sedan gängat. Men det visade sig att friktionen i löpspåret är fullt tillräcklig för att inte radien skall ändra sig. Nöden är uppfinningarnas moder osv... :wink:
Senast redigerad av Gaston 2005-07-06 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 13:32

Gaston skrev:
Svante skrev:Hmm, vad är det som håller fast tappen (skruven) i din jigg? Det där verkar ju fiffigt!

Har faktiskt borrat ett hål i fräsens bottenplatta som jag sedan gängat. Men det visade sig att friktionen i löpspåret är fullt tillräcklig för att inte radien skall ändra sig. Nöden är uppfinningarnas moder osv... :wink:

Ah, men med det gängade hålet blir det alltså bara en enda radie du kan fräsa, förstår jag rätt då? Har du månne en bild på det isärtaget?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-06 13:37

Ooops, nu var du snabb. :D
Jag editerade just inlägget ovan och förklarade att tappen sitter på en lång stång. Det är denna stång som fixeras med en skruv genom det gängade hålet i anliggningsplattan på fräsen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 13:41

Ah, då tror jag nästan att jag förstår! :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-06 14:10

Upptäckte just att stången med tapp ligger lös på bordet till vänster om mig på bilden där jag stryker. Fräsen köptes på www.claesohlson.se artikelnummer 30-8628. Stången och centrumtappen följer med, så gör även de frässtål jag använt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-07 00:15

Förbannat snyggt! :D
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-07-07 23:46

Inte bara ett snyggt jobb, utan även snyggt presenterat :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-08 12:22

Upptäckte just att jag redan skrivit lite om fanéringen i min piP-tråd, bäst att korslänka dit :lol:
Länk till beskrivande text angående fanéring i 0.8mm
Gaston Posted: Sun Apr 10, 2005 1:58 pm skrev:Jaha, nu har det gått en tid och jag har börjat mecka med mina Profundus-P-lådor.
Denna gång har jag valt att tillverka lådorna själv, dessutom använder jag 0,8mm fanér. Träslaget är det samma som förra gången, Al. Jag valde tunnare fanér för att det verkade enklare och snabbare. :)

Lådornas delar fick jag tillsågade på K-Rauta. Jag köpte en lamellfräs för att kunna kexa ihop lådorna, mest för att det verkade kul. :lol:

Lådorna blev över förväntan, kexning kan verkligen rekommenderas. :P

Inför fanéringen sågade jag till bitar som var 38 cm långa (2 cm längre än lådans kubiska mått). Fanéret jag köpte var ej kantsågat så alla fanér fick kantskäras och fiinslipas för att passa intill varandra där de skulle skarvas. Alla sidor får två skarvar då jag effektivt kunde få ca 15cm bredd på varje bit.

Jag har använt mattkniv för att både kapa och kantskära.

Första botten jag gjorde skarvade jag med 3cm maskeringstejp, jag beströk bägge ytorna med toluenförtunnat bostikkontaktlim. Jag använde en roller för att "måla" på limmet, låt stå i ca 10 minuter sedan lade jag ihop ytorna. Skarvarna gick isär ca 1mm under dygnet som följde så maskeringstejp kan inte rekommenderas. :cry:

Eftersom jag har exakt mängd fanér kunde jag varken ta bort eller lägga över nytt material, så jag lade i trälim i skarvarna och tröstade mig att det var en botten bara ... :oops:

Efter byte till fanérremsor för skarvning har skarvarna blivit bra. :P
Bild på skarvar för front och början på sidostycken
Bild borttagen

Under fanéringen gång har det vid två tillfällen hänt att jag väntat längre än 25 minuter innan jag lagt ihop de limbestrukna ytorna. Första gången var vidhäftningen dålig och jag fick helt enkelt dra lös fanéret och torka ytorna med ren toluen för att sedan lägga på mer toluen, vid detta tillfälle tror jag även att jag förtunnat limmet för mycket.

Vid andra tillfället glömde jag av tiden och det räckte att rolla med toluen innan jag lade ihop ytorna med gott resultat. :)

Något hörn har haft dålig vidhäftning så jag har fått bättra med en liten sticka och kontaktlim, nästa gång det händer ska jag försöka reaktivera befintligt lim med ren toluen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-15 23:01

Verkligen snyggt som sagt tidigare. :-)

Gaston, hur pass bra blev måtten på de mdf-bitarna som k-rauta sågade till? Vilken noggrannhet? Fick du fixa till måtten något i efterhand med fräs eller slip? började klia lite i fingrarna när jag såg dina tjusiga burkar 8)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-19 20:57

Pinnick skrev:Gaston, hur pass bra blev måtten på de mdf-bitarna som k-rauta sågade till? Vilken noggrannhet? Fick du fixa till måtten något i efterhand med fräs eller slip?

Måtten är inte sådär superviktiga eftersom man ser till att köra alla bredder vid en inställning per mått.

Jag tippar på att precisionen ligger runt +/- 0.1mm och nogranheten +/-0.5mm (Har glömt vad de exakta orden heter på svenska, precision och accuracy på engelska iaf).

Konstruktionen gör att det endast är topp- och bottenbitar som behöver justeras vid montering då dessa ligger innanför front-bak och höger-vänster. Justeringen jag gjorde rörde sig kanske om någon millimeter på topp och botten. Skall man ändå använda fräs för försänkningarna rekommenderar jag att man kör med fräs för att göra denna justering också. Jag har provat både fräs och slipmaskin, fräs går fortare och blir bättre samt kräver mindre känsla.
Pinnick skrev:började klia lite i fingrarna när jag såg dina tjusiga burkar 8)

Kul ! Precis det som var mitt syfte :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-20 10:25

Jag minns att kexmaskiner var mycket dyra verktyg för 10 - 15 år sedan. Inget direkt man köpte för hobbybruk. Hur ser det ut idag? Var hittar man billigaste kexmaskinen?

P.S. Mycket snyggt byggda lådor. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-07-20 10:41

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-20 10:59

Till synes ett förstklassigt bygge!
11010000

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-20 14:39

Hej Bosco, det var klart överkomligt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-07-21 01:02

Johan_Lindroos skrev:Jag minns att kexmaskiner var mycket dyra verktyg för 10 - 15 år sedan. Inget direkt man köpte för hobbybruk. Hur ser det ut idag? Var hittar man billigaste kexmaskinen?

:arrow: Clas Ohlson Lamellfräsmaskin CO/TECH. Fräsklinga 100 mm. Fräsdjup max 18 mm. 11.000 v/min. Effekt 850 W. 30-8756 498kr

Johan_Lindroos skrev:P.S. Mycket snyggt byggda lådor. D.S.

Man bockar, bugar och rodnar :wink:

Användarvisningsbild
Windride

Inläggav Windride » 2005-07-28 13:52

Ungefär hur mycket kostar fanéren och vilken storlek (bredd) har fanérbitarna ?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-08-09 20:41

Dom brukar ta betalt per m^2, har för mig jag betalade typ 150kr /m2. Tunna fanér kommer i typ 5m längder ihoprullade. Tjockare sågas i de längder man vill betala frakt för. De fanér jag beställt har man effektivt kunnat ta ut 15-17cm bredd av.

Återgå till DIY-forum