Flint skrev:Egentligen borde förstås tråden heta:
"Rör och rörens avsaknande av olinjäriteter + andra spännande röregenskaper"
Jag menar efter den jämförelse med trissan jag gjorde tidigare vid 8V rms ut i båda fallen.
Pfff...

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Egentligen borde förstås tråden heta:
Jag menar efter den jämförelse med trissan jag gjorde tidigare vid 8V rms ut i båda fallen.
Svante skrev:Flint skrev:Egentligen borde förstås tråden heta:
Pfff...
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Egentligen borde förstås tråden heta:
Pfff...
Hur var det nu det där med att ta till sig nya synsätt? Var det enkelriktat där?![]()
petersteindl skrev:Jag skulle själv inte jämföra triod mot BPT med sådan koppling.
Jag skulle byta ut R2 mot en konstantströmgenerator och då se vilken mu-faktor som uppnås.
Därefter skulle jag ersätta R1 mot konstantströmgenerator. R1 skulle jag koppla från kollektor till bas på Q1. Sedan skulle jag införa ett seriemotstånd i serie med + på V2 och bas på Q1 och detta motstånd skulle jag ställa in så att kretsen gav samma mu som rörsteget. Jag kanske skulle byta värde på R1 till 220 k. I så fall går det ungefär 0,1 mA i 220 kohmmotståndet och det måste man ta hänsyn till då man sätter strömgeneratorn. Man får trixa lite, men till slut får man en likvärdig upställning på förstärkningsfaktor. Man bör även kolla frekvensgång i båda fallen d v s triodens och BPT. Jag skulle alltså låta transistorn gå på sin maximala råförstärkning och motkoppla den till önskvärd förstärkning. Jag vet inte om det blir bättre för BPT men jag skulle i alla fall prova.
mvH
Peter
Flint skrev:Nu är ju inte syftet här att förbättra kopplingen utan syftet är att titta på de förstärkande komponenternas råegenskaper i sig.
Flint skrev:Visst var det en rättvis jämförelse. Utsignalen var 8V i båda fallen och inget av stegen var motkopplat. Bara grundkopplingen kvar alltså dvs komponentens egna egenskaper. Ska det faktumet nu retorikiseras bort?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nu är ju inte syftet här att förbättra kopplingen utan syftet är att titta på de förstärkande komponenternas råegenskaper i sig.
Då antar jag att du kommer att prova röret i en transistor-optimerad lösning senare också?
Morello skrev:Varför en sådan märklig biasering av trissan? hfe varierar rätt mycket och därmed är kollektorströmmen inte definierad.
Distsiffrorna är ju precis som man kan förvänta sig.
Flint skrev:Menar du med 50V matningsspänning eftersom det bara är den som skiljer kopplingarna åt. Det är inte rörets tänkta arbetsspänning lika lite som 250V är det för trissan. Den har brunnit upp då. Max är ca. 60V
Nattlorden skrev:Flint skrev:Menar du med 50V matningsspänning eftersom det bara är den som skiljer kopplingarna åt. Det är inte rörets tänkta arbetsspänning lika lite som 250V är det för trissan. Den har brunnit upp då. Max är ca. 60V
Nej, jag menar att man inte kopplar en transistor så i en realistisk applikation. Så kommer du att prova transistor i en koppling den trivs och köra röret i samma (med behövd spänningsjustering) ?
Flint skrev:Ska trissan favoriseras?
Flint skrev:Nej. Röret är inte favoriserat. Vad får du det ifrån?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nej. Röret är inte favoriserat. Vad får du det ifrån?
Transistorer är inte gjorda för att kopplas så ( i audiosammanhang i alla fall ), rör fungerar bättre så - det är redan diskutterat varför i tråden.
Nattlorden skrev:Jag sade inte det var optimalt, jag sade rör tål det bättre. Bättre betyder favorisering.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Jag sade inte det var optimalt, jag sade rör tål det bättre. Bättre betyder favorisering.
"Tål"??? Mätningen visar grundegenskaperna. Vi tittar på egenskaperna hos två fiskar. En abborre på två hekto och en gädda på fyra kilo. Ska gäddan räknas om i vikt för att den "tål" mera.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Jag sade inte det var optimalt, jag sade rör tål det bättre. Bättre betyder favorisering.
"Tål"??? Mätningen visar grundegenskaperna. Vi tittar på egenskaperna hos två fiskar. En abborre på två hekto och en gädda på fyra kilo. Ska gäddan räknas om i vikt för att den "tål" mera.
Nä, du har kikar på en gädda och en varan och testat vem som trivs bäst på land.
Flint skrev:Nej. Jag tittar på vilka grundegenskaper dessa två komponenter har utan att göra en värdering baserad på önsketänkande.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nej. Jag tittar på vilka grundegenskaper dessa två komponenter har utan att göra en värdering baserad på önsketänkande.
Visst, man kan mäta resistorer med linjal också...
Flint skrev:Nu är ju inte syftet här att förbättra kopplingen utan syftet är att titta på de förstärkande komponenternas råegenskaper i sig.
Morello skrev:Varför en sådan märklig biasering av trissan? hfe varierar rätt mycket och därmed är kollektorströmmen inte definierad.
Distsiffrorna är ju precis som man kan förvänta sig.
Flint skrev:Svante skrev:Nja, det är bara en fråga om signalnivå. Alltså, rör och trissor har ju olika typiska matningsspänningar, så jämförelsen är svår. Om man bygger ett trissesteg helt utan motkoppling och använder lika liten andel av fullt spänningssving som man gör i ett rörsteg så vete 17 vilken som ger mest dist.
Perfekt uppslag för en simulering. Att jämföra ett rör och en transistor i ungefär motsvarande kopplingar och titta hur disten skiljer i storlek och övertonsfördelning.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 39 gäster