Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mja, inte på rak arm sådär.![]()
Det finns rörstärkare jag gillar, men det är sådana som inte förvränger så mycket alls, dvs raka motsatsen till enpetare med 300B etc.
Svante skrev:Jag tycker vi fortsätter OT, det är ju kul.
Jag tycker liksom Flint att det finns ett egenintresse i att undersöka hur trissan och röret beter sig i en avskalad koppling. Att man ger trissan en idealiserad bias går utmärkt om man vet vad den har för hfe, och det har den ju i en simulering.
Samtidigt kan man inte bara jämföra dem rakt av eftersom de har olikheter som man inte kommer ifrån. Där måste man tolka resultatet, och ett av dem var att trissesteget gav mycket mer dist vid samma utspänning. Min tolkning är att javisst, men i det verkliga fallet tar man ner spänningen med en utgångstrafo, alltså måste rörförstärkaren ha en högre utspänning.
Nästa sak att suga tag i är att trisseförstärkaren har högre förstärkning (väl?) och då kan man ta ner den förstärkningen med lite motkoppling via ett emittermotstånd. Kanske kan man säga att den jämförelsen är rättvis om man kan anse att det finns en del motstånd inbyggt i rörets elektronmoln kring katoden (jag vet för lite om rör för att kunna påstå att det är så dock). Hursomhelst blir jämförelsen rättvis mot en kravspec.
Det här är väl typisk Flintmetodik egentligen, iterera simulering med förståelse, sånt är kul!
Jocke skrev:Jag skulle vilja veta skillnaderna för rör och transistorer i optimala kopplingar!
Svante skrev:Jag tycker vi fortsätter OT, det är ju kul.
Flint skrev:Jocke skrev:Jag skulle vilja veta skillnaderna för rör och transistorer i optimala kopplingar!
Det finns många sätt att koppla både rör och trissor. Alla har både för och nackdelar så optimal blir som jag ser det aldrig något annat än en kompromiss baserad på ens prioritering.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tycker vi fortsätter OT, det är ju kul.
Tycker du att jag skall demonstrera samma attityd i någon tråd som du
startar?
(Det kommer jag självklart inte att göra, men jag ville ändå fråga dig om din inställning, eftersom du tycks tycka att det är helt okej att du beter dig så och uppsåtligen förstör någon annans tråd - trots uppmaningar från trådstartaren om att sluta göra det. Då undrar jag ju om det är reciprokt.)
Jax skrev:Eftersom gallret är negativt i förhållande till både anod och katod så drar det inte till sig elektroner men en och annan elektron träffar ändå en gallertråd varpå det går en ytterst liten ström in i gallret.
Detta senare fenomen kan användas för att sätta en arbetspunkt för trioden. Man jordar då katoden och sätter ett stort motstånd från galler till jord. Typiskt 10 Mohm, Den lilla strömmen från de krockande elektronerna ger då ett spänningsfall över det stora motståndet så gallret blir lite lagom negativt,
Det är därför man kallar detta motstånd för gallerläcka även om bias fixas på annat sätt.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Jag skulle vilja veta skillnaderna för rör och transistorer i optimala kopplingar!
Det finns många sätt att koppla både rör och trissor. Alla har både för och nackdelar så optimal blir som jag ser det aldrig något annat än en kompromiss baserad på ens prioritering.
Jag tycker stundtals att det varit en höjdartråd.OT får man räkna med här - det är liksom en del av processen! Klart att det finns många sätt att koppla men nog måste det finnas driftsförhållanden i båda fallen som är ideala?
Sen, så här på sid 13, undrar jag ånyo vilka slutsatser du hittills dragit av våra observationer IÖ!
Svante skrev:Jax skrev:Eftersom gallret är negativt i förhållande till både anod och katod så drar det inte till sig elektroner men en och annan elektron träffar ändå en gallertråd varpå det går en ytterst liten ström in i gallret.
Detta senare fenomen kan användas för att sätta en arbetspunkt för trioden. Man jordar då katoden och sätter ett stort motstånd från galler till jord. Typiskt 10 Mohm, Den lilla strömmen från de krockande elektronerna ger då ett spänningsfall över det stora motståndet så gallret blir lite lagom negativt,
Det är därför man kallar detta motstånd för gallerläcka även om bias fixas på annat sätt.
Jag tänkte fråga om det här förut men det blev inte av, betyder det här att en (elektronrörs-)diod får en spänning mellan anod och katod om de inte ansluts alls (enbart glödspänning inkopplad)? Alltså pga en liten slumpmässig vandring av fria elektroner till anoden.
Den effekten borde isf ha ett namn.
Flint skrev:Svante skrev:Jax skrev:Eftersom gallret är negativt i förhållande till både anod och katod så drar det inte till sig elektroner men en och annan elektron träffar ändå en gallertråd varpå det går en ytterst liten ström in i gallret.
Jag tänkte fråga om det här förut men det blev inte av, betyder det här att en (elektronrörs-)diod får en spänning mellan anod och katod om de inte ansluts alls (enbart glödspänning inkopplad)? Alltså pga en liten slumpmässig vandring av fria elektroner till anoden.
Den effekten borde isf ha ett namn.
I en direktupphettad rördiod dvs en med glödtråden som katod flyter en liten ström mellan anod och katod även utan utan själva glödspänningen. Det gäller inte för en diod med det mer vanliga indirekt upphettad katod. Den börjar leda ström mellan anod-katod först när glödtråden börjar glöda. Har testat detta med rören 5U4 och GZ34.
Flint skrev:Svante
Ah... Beklagar. Missuppfattade frågan. Vet ej. Har inte kollat men tror inte det men ska försöka göra ett test under dagen.
Flint skrev:Jocke skrev:OT får man räkna med här - det är liksom en del av processen!
Menar du att jämförelsen mellan rör och trissor är OT?
Flint skrev:PappaBas skrev:@Flint
Tycker inte du kör med schyssta rör?
Nähä. Tack. Då vet jag vad du tycker.
Mitt nick är Flint och inte @Flint. Respektera det så respekterar jag ditt även i framtiden.
PappaBas skrev:Precis som Kalle Dussin skriver, "@" eller egentligen "att:" som en förkortning av "attention:" Används på bl.a. fax-huvuden och adressater inom organisationer.
Var inte alls menad som en lustifikation över ditt namn.
Däremot att jag tycker du kunde kanske ha lite mer fingertoppskänsla och gärna fortsätta provocera där det behövs, men kanske inte provocera för provocerandets skull?
I all välmening för jag följer spänt din rörtråd.
PappaBas skrev:EDIT: Testa gärna att ta bort "@Flint" och se om "det uppenbarligen" är riktat till dig?
Flint skrev:Mitt syfte är varken att provocera eller provocera för provocerandets skull. Jag försöker att visa på fakta hur två förstärkande komponenter uppför sig i sina grunegenskaper. Om det som framkommer provocerar är det upp till läsaren/mottagaren. Jag är själv förvånad att trissan inte klarar sig bättre än vad de gör i testerna hitills. Men jag provocerar inte och definitivt inte medvetet för provokationens skull. Jag letar fakta.
petersteindl skrev:Jag skulle själv inte jämföra triod mot BPT med sådan koppling.
Jag skulle byta ut R2 mot en konstantströmgenerator och då se vilken mu-faktor som uppnås.
Därefter skulle jag ersätta R1 mot konstantströmgenerator. R1 skulle jag koppla från kollektor till bas på Q1. Sedan skulle jag införa ett seriemotstånd i serie med + på V2 och bas på Q1 och detta motstånd skulle jag ställa in så att kretsen gav samma mu som rörsteget. Jag kanske skulle byta värde på R1 till 220 k. I så fall går det ungefär 0,1 mA i 220 kohmmotståndet och det måste man ta hänsyn till då man sätter strömgeneratorn. Man får trixa lite, men till slut får man en likvärdig upställning på förstärkningsfaktor. Man bör även kolla frekvensgång i båda fallen d v s triodens och BPT. Jag skulle alltså låta transistorn gå på sin maximala råförstärkning och motkoppla den till önskvärd förstärkning. Jag vet inte om det blir bättre för BPT men jag skulle i alla fall prova.
mvH
Peter
Flint skrev:Flint skrev:Svante
Ah... Beklagar. Missuppfattade frågan. Vet ej. Har inte kollat men tror inte det men ska försöka göra ett test under dagen.
Jag hade fel. Kollade just röret GZ34. Det ligger lite drygt -1V på anoden gentemot katoden med bara glöden igång och inget annat. Mätt med en högohmig Fluke.
Nu är ju GZ34 en indirekt upphettad dubbeldiod. På den ena anoden ligger -1.155V och på den andra -1.116V.
Samma mätning på ett direktupphettat rör 5U4.
Anod 1=-3.968V
Anod 2=-2.912V
Genom att belasta spänningen Ua-k för den något annorlunda mätningen med 390kohm går det att räkna fram Ri med hjälp av spänningsfallet. Det ger för:
GZ34 ca. 211kohm
5U4 ca. 62kohm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster