har du permenenta hörselskador?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du permanent hörselskada av någon sort?

Omröstningen slutade 2005-07-11 17:34

Nej.
27
47%
Ja, och jag vet när den uppkom.
14
24%
Ja, och jag tror jag vet när den uppkom.
11
19%
Ja, men jag vet inte när den uppkom.
6
10%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 21:01

LypsylateX skrev:
Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?

Hur hör du vid andra frekvenser?

Bild

Oj! jag tänkte inte så mycket på vad 75 dB egentligen innebar.

Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?

Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?

Jag skulle tro, att om jag fick en sådan nedsättning över en dag, så skulle jag lägga ner hifi helt och hållet. Men du klarar det, vilket ju är fantastiskt.

Fö kan man säga att kompression är en av de viktigare funktionerna i dagens digitala hörapparater. Det har skett en hel del forskningsframgångar här de senaste 10 åren. Så det som vi hifinördar skyr är faktiskt någonting bra ur uppfattbarhetssynpunkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-06 10:48

E skrev:Fråga: Tillfälliga, och inte alltför ofta förekommande, "lock för ena
örat, med pip som inom någon minut är borta" är väl helt normalt?
Mvh E*

Jag har också haft det här och vet fler som säger samma sak. Fast nu när jag tänker efter har jag inte haft det knappt på kanske ett år. Innan dess hade jag det kanske i ca ett år. Jag tror jag tog reda på att det var normalt. Men jag undrar jag varför det kom och försvann.

Angående klirr med porslin etc har jag också kännt att jag varit ljudkänslig och därmed kanske eventuellt i farozonen för tinnitus/hörselskada(?)

Men detta fick jag också reda på som inget jätte onormalt.
Det gjorde ju inte direkt ont i örat. Kanske var det en framodlad psykologisk räddningsaktion att undvika dessa ljud, vem vet.

Jag har f.ö. ungefär samma "öron"-bakgrund som du har. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-06 12:18

"En retrokokleär nedsättning (till exempel en skadad hörselnerv) brukar medföra _sänkt_ smärt- och obehagsnivå, något som är olyckligt då det blir svårare att tillgripa förstärkning för att överbrygga problemen. Man får helt enkelt en alldeles för liten dynamik mellan hörbarhet och obehag, och det räcker att läsa masteringstrådarna för att se vad vi tycker om sånt."

Det lär till och med finnas fall där obehagströskeln ligger lägre än hörseltröskeln. Inte bra...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 13:25

Intressant, mer än hälften av de som svarat har alltså en permanent hörselskada i någon form.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-06 13:46

Mycket intressant, Lypsulatex. Du verkar ha en ovanligt kraftig hörselnedsättning. Om jag var en fé så skulle du få önska dig bättre hörsel av mig och jag skulle ge dig det på momangen, men nu är jag ju tyvärr ingen fé...

Om du lyssnar på musik, brukar du, eller tycker andra att du, spelar musiken vid ovanligt starka ljudtrycksnivåer?
Eller lyssnar du mestadles på de lågfrekventa inslagen i musiken?
Brukar du höra cymbaler o.likn.?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-07-06 16:34

VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 17:01

Jag jobbade som videoredigerare och satt en em. och redigerade ett inslag inför kvällens nyhetssändning. I grannrummet fanns några journalister och journalister är inte direkt berömda för att hålla k*ften. För att slippa höra dom och kunna koncentrera mig på jobbet drog jag ett par Neumanlurar över huvudet. Det gick bra men stressad som jag var tröck jag istället för monitorknappen ner kalibreringsknappen som satt 10mm till höger. Det måste ha varit knepig matchning mellan bord och lur för huvudet exploderade. Inte riktigt men det kändes så. Jag slet av mig luren från höger sida och räddade det örat men vänsterörat fick en rejäl smäll. Örat och hörseln tog time out i någon månad men sen kom hörseln tillbaka. Jag fick en liten bestående sänkning vid 1kHz men det stora problemet nu är att jag är känslig för höga volymer och speciellt i högre register. Det gör helt enkelt ont i örat. Det känns som om örat mekaniskt drar ihop sig och det gör att jag numera alltid spelar HiFi på låg volym.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-06 17:32

Flint: Tråkigt. Spontan fråga: Får du någon ersättning av din
arbetsgivare för detta? Det låter ju minst lika mycket som ett fel på
utrustningen som ett misstag från din sida ...

Kalibreringsknappen bör väl vara övertäckt eller något under
normalt bruk.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-06 17:41

Aaaajaaj, Flint. Du ska veta att jag lider med dig. D.v.s. jag har inga hörselskador, men du har mina sympatier alltså.

P.S. Har Neumann tillverkar hörlurar också? D.S.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 17:44

E skrev:Flint: Tråkigt. Spontan fråga: Får du någon ersättning av din
arbetsgivare för detta? Det låter ju minst lika mycket som ett fel på
utrustningen som ett misstag från din sida ...

Kalibreringsknappen bör väl vara övertäckt eller något under
normalt bruk.

Mvh E*

Nix. Jag sökte inte ens vård för det utan jobbade bara vidare. Jag får skylla mig själv. Förmodar att jag hade blivit hängd om jag hade gått till sjukan. Programmet skulle sändas på utsatt tid. Arbetsveckan var ca. 60timmar och pressen var enorm. Jag höll i fyra år. Sen gick jag in i väggen och ställde mig i mental stand by i några år.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 17:46

Johan_Lindroos skrev:Aaaajaaj, Flint. Du ska veta att jag lider med dig. D.v.s. jag har inga hörselskador, men du har mina sympatier alltså.

P.S. Har Neumann tillverkar hörlurar också? D.S.

Tackar.

Du har rätt. Kom på det när jag hade tryckt på skicka att det var nog inga Neuman. Kan det ha varit Koss. Det var i ala fall täta sk. proffslurar men dom lät skräp.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-06 17:53

OlA-68 skrev:VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:)
Detta får E att tänka på en rolig historia. Det var ett äldre par,
varav gubben tyckte att hans fru hade börjat höra dåligt. Eftersom
han var lite försiktig av sig så gick han till doktorn och hörde sig för
om vad man kunde göra åt detta. Doktorn föreslog att han först
skulle testa sin frus hörsel genom att ställa sig en bit ifrån och
säga något, sedan ta ett steg närmare och ännu ett närmare osv,
tills frun hörde.
  Sagt och gjort, när han kom hem stod frun vid spisen och han
passade på att fråga vad det skulle bli för mat. Inget svar. Han gick
ett steg närmare. Fortfarande inget svar, så han tog ett till, och ett
till, och ett till. Äntligen fick han svar.
- KÖTTBULLAR OCH MAKARONER SÄGER JAG JU, FÖR SJUTTIELFTE
GÅNGEN!!!

Väl rutet, sa gubben då. Nä det sa han faktiskt inte ...

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-06 17:56

Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 18:09

E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?

Mvh E*

Det var i kabelTV:ns utvecklingsfas. Jag säger inte mer om ursprung och läge men vi blandade budget-TV med kommersiell produktion. Det var en tidning som låg bakom och betalade kalaset. Med facit i hand vet vi att kabel-TV inte blev någon direkt framgång men tidningarna var då rädda för konkurrensen från TV och ville vara med på den ev. utvecklingen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-06 18:21

Någon som vet vilka hörlurar som används vid hörseltester och om
de är korrigerade för sin eventuellt icke-perfekta tonkurva?
(Är förresten rak tonkurva vid örat det ideala i detta sammanhang? För HiFi-bruk
är det ju liksom rak framifrån anländande tonkurva som är det ideala.)

Och störnivån blir förstås tillräckligt låg i de där båsen som
används?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-06 18:49

E:
När jag gjorde hörseltest för ett antal år sedan användes ett par riktigt fula och gamla Sennheiser. De såg ut att vara "mycket sunkiga" vad gäller ljudkvalitet. Detta var på Södersjukhusets öronklinik. Jag förmodar att de var kalibrerade mot övrig mätutrustning. Något annat vore ju knasigt. Fast det är klart, man vet ju aldrig hur sjukhus utrustning kalibreras och så och vilken mätnoggrannhet de internt kräver. Just att dessa konstiga hörlurar användes, borde tyda på att det ska vara just den hörluren för hörselmätningar och ingen annan och den till kopplade mätutrustningen borde vara kalibrerad mot dessa.

Ren spekulation alltså!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 21:37

Flint skrev:

Mvh E*

Det var i kabelTV:ns utvecklingsfas. Jag säger inte mer om ursprung och läge men vi blandade budget-TV med kommersiell produktion.

Ah, nu vet jag vem Flint är! Äntligen! Du måste vara Gert Fylking?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 21:47

Svante skrev:
Flint skrev:

Mvh E*

Det var i kabelTV:ns utvecklingsfas. Jag säger inte mer om ursprung och läge men vi blandade budget-TV med kommersiell produktion.

Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 21:51

Flint skrev:Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.

Hoppas du förstod skämtet. Fast jag tror att Fylking är rätt aktiv bakom kulisserna också, är han inte?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 21:53

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

Mvh E*

Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.

Aha, nu vet jag . Svantes rätta identitet är egentligen Hasse Alfredsson.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 21:57

Svante skrev:
Flint skrev:Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.

Hoppas du förstod skämtet. Fast jag tror att Fylking är rätt aktiv bakom kulisserna också, är han inte?

Hoppas du ursäktar skämtet om Hasse.
Om Fylkings aktiviteter vet jag inget. Kanske kan han nås per telefon. Vad vet jag? En simpel lantis.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 22:20

Flint skrev:Hoppas du ursäktar skämtet om Hasse.

Hehe, ja det tar jag närmast som smicker... "Fylking" däremot var ju lite, hur ska man säga...? :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 22:37

Svante skrev:

Hehe, ja det tar jag närmast som smicker... "Fylking" däremot var ju lite, hur ska man säga...? :lol:

Ja, ja, jag vet att du har ett horn i sidan på mig sen tidigare men kan du inte glömma det för allt i helvete. Jag kallade dig grabben men va fan, du skulle kunna vara min son. Glöm det. Jag tycker att du är en suverän teoriklippa här på forumet. En av två. Vem den andra är får du klura ut själv. Räcker inte det som kredit. Säg i så fall till så fär du en detaljerad förklaring. Kanske blir du förvånad när jag nämner vem som är nummer två.
Senast redigerad av Flint 2005-07-06 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 22:41

Flint skrev:
Svante skrev:

Ja, ja, jag vet att du har ett horn i sidan på mig sen tidigare men kan du inte glömma det för i helvete. Jag kallade dig grabben men va f'n, du skulle kunna vara min son. Glöm det. Jag tycker att du är en suverän teoriklippa här på forumet. En av två. Vem den andra är får du klura ut själv. Räcker inte det som kredit. Säg i så fall till så fär du en detaljerad förklaring.

Oj, nej, inga horn alls faktiskt, tvärtom tycker jag att det var kul att du är tillbaka. Sorry om jag var plump.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-06 23:38

Svante skrev:Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?.

Ja, konstaterades i fyraårsåldern. Fick mina första hörapparater samma år och minns än idag hur jag tyckte att alla skrek hela tiden... :lol:

Svante skrev:Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?

Jag skulle tro, att om jag fick en sådan nedsättning över en dag, så skulle jag lägga ner hifi helt och hållet. Men du klarar det, vilket ju är fantastiskt.

Man får komma ihåg att det är stor skillnad för mig, som alltid hört ungefär såhär, och för någon som får en nedsättning i vuxen ålder. För mig är det trots allt såhär världen ska låta. En högtalare som återger ljud korrekt för dig återger även ljud korrekt för mig.

Använder alltid hörapparater när jag lyssnar på musik via högtalare, och det fungerar bra - särskilt bra fungerar det om anläggningen har låg totaldistortion. Med de gamla analoga hörapparterna jag hade förr i världen så började det klippa väldigt tidigt om inljudet var dåligt, och de heldigitala jag har nu försöker filtrera bort skrålande ljud. Märkligt nog försöker dom inte skära bort distad gitarr spelad på en bra anläggning... spelad på någon gammal Fisher eller så, däremot...

Med hörlurar brukar det variera om jag använder hörapparater eller inte.

Svante skrev:Fö kan man säga att kompression är en av de viktigare funktionerna i dagens digitala hörapparater. Det har skett en hel del forskningsframgångar här de senaste 10 åren. Så det som vi hifinördar skyr är faktiskt någonting bra ur uppfattbarhetssynpunkt.

Ja, de örongångsplacerade apparater (Widex CIC+) jag använder idag är som natt och dag jämfört med de analoga bakom-örat apparater jag hade som ung. (Företrädesvis Widex G1 & G8.) (1)

Riktningshörseln förbättras avsevärt med örongångplaceringen då mikrofonen sitter "där den ska", alltså i hörselgången. Då kan örats kaviteter jobba på det vis som de är ämnade för.

Under vissa betingelser hör jag med dessa apparater betydligt bättre än en normalhörande person, när de störande ljuden är icke-komplexa. Jobbade förut som tranformator- och brytarmontör på ett eldistrubitionsföretag, och där är det ofta man jobbar intill 50Hz-brummande jättejärnklumpar... jag hör alla, dom hör ingen... :twisted:

Vad gäller taluppfattningen så kan jag som hastigast nämna att jag gjort ett diskriminationsprov, där man lyssnar på standardiserade band med enstaviga spondéer ("båt", "slå" etc (2)) vid en standardiserad ljudstyrka. Utan hörapparater låg jag runt 30-35% rätt på vänster öra, och 45-50% på höger. Med de hörapparater jag använder nu hamnade jag runt 65% på vänster och 80% på höger, detta var den största uppmätta förbättringen någonsin i Örebro såvitt audionomen visste.

En normalhörande brukar ligga på 75-90% korrekt uppfattade spondéer.

(1) = Jag lovar att ljudförbättringen när jag gick från analogt till digitalt, en investering som då låg i 28.000:- klassen (3), var många gånger större än den förbättring de flesta kan få i sina anläggningar för tio gånger mer pengar. Hela världen blev helt plötsligt hifi... 8)

(2) = Det var inte utan att man ibland hörde opassande ord... "...kåt? Nej, inte kan dom väl ha sagt det? Nej, jag drar till med båt eller nåt istället..."

(3) = Idag ligger det runt 2-3000:-/styck ungefär. Jag bor i ett län där jag inte själv behöver stå för de pengarna... än...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-06 23:48

Johan_Lindroos skrev:Mycket intressant, Lypsulatex. Du verkar ha en ovanligt kraftig hörselnedsättning. Om jag var en fé så skulle du få önska dig bättre hörsel av mig och jag skulle ge dig det på momangen, men nu är jag ju tyvärr ingen fé...

Ja, nersättningen är hyffsat kraftig (1), men det är faktiskt ingen fara... själv störs jag mer av att min syn blivit lite sämre, hörselproblemen är jag så invand med att det inte är ofta jag behöver tänka på dom i min vardag.

Nu kan jag ju faktiskt inte läsa vad som står på skärmen om jag är 3-4 meter bort... och DET stör mig. :wink: Men, visst, jag skulle välja hörseln tillbaka framför det här lilla synfelet om jag faktiskt fick välja.

I vissa sammanhang är det rent av bra med hörapparater, till exempel på festivaler eller i verkstadsmiljö. Det räcker med att slå av dom med en enkel petning så har man ett par väldigt effektiva, formgjutna öronproppar. Outsägligt praktiskt ibland faktiskt.

Johan_Lindroos skrev:Om du lyssnar på musik, brukar du, eller tycker andra att du, spelar musiken vid ovanligt starka ljudtrycksnivåer?
Eller lyssnar du mestadles på de lågfrekventa inslagen i musiken?
Brukar du höra cymbaler o.likn.?

Nej, jag brukar inte spela starkare än någon annan hifi-intresserad, särskilt inte som jag brukar lyssna med hörapparater på mig. Med hörapparaterna på hör jag också cymbaler etc, men utan måste man spela ganska starkt för att dom ska framgå.

Det som däremot kan vara lite störande är andra ljudfunktioner, till exempel larm- och ringsignaler. De placeras ofta i de register där en normalhörande har känsligast hörsel. Det har hänt att inbrottslarmet på jobbet gått, och med hörapparater tycker jag precis som dom andra att det är snudd på outhördligt starkt.

Tar jag däremot av mig hörapparaterna försvinner larmljudet nästan helt. En klart märklig upplevelse även för mig som är van. :)

PS. Polyfoniska ringsignaler är en fantastisk uppfinning... ;)

(1) = Kolla http://www2.sit.se/orebro/horselboken/fakta/fb34.htm och skrolla där ner till talbananen (underbart ord) och jämför...
Senast redigerad av LypsylateX 2005-07-07 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-07 00:09

E skrev:Och störnivån blir förstås tillräckligt låg i de där båsen som
används?

På de lite större audiologiska avdelningarna som jag har varit på så har båsen metertjocka väggar och upplevs subjektivt som minst lika dämpade som det döda rum som jag har varit i. (Luleå tekniska universitet.)

Rör man lilltån så knakar det i hela kroppen...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 00:29

Flint skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

Mvh E*

Aha, nu vet jag . Svantes rätta identitet är egentligen Hasse Alfredsson.

Nejdå, det är två skilda personer. Det är bara mustaschen som är samma på bägge.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 00:45

Svante skrev:Oj! jag tänkte inte så mycket på vad 75 dB egentligen innebar.

Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?

Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?

Intressant synpunkt. Är inte säker på att jag håller med, eller förstår Svante helt där.

Mitt hifi-intresse är ju helt musikorienterat. Sedan mina allra första minnen från tvåårsålder har det alltid varit som så, att musik har framstått som något outgrundligt och alldeles fantastiskt för mig. Nästan som ett indicium för att det måste finnas en gud. På samma sätt som en och annan kvinna kan få det att kännas. I varje fall en.

Att en förändring i frörmågan att höra musiken starkt utan hörselhjälpmedel skulle få mig att överge intresset för musiken (och därmed per automatik även hifi-intressat) framstår som helt barockt. Man hör väl efter förmåga helt enkelt, och där ingår att man kan tillgripa hörselhjälpmedel idag. Mindre förmåga borde inte spela så stor roll för de viktiga musikaliska komponenterna - musik handlar ju trots allt mest om rytmik och harmonik, kanske bäst i omvänd ordning. Visst spelar klang viss roll också, men vad tusan. Även om jag på vissa låter vill vrida upp volymen till +6 på min lilla förstäkare, är behållningen verkligt stor (om det är stor musik) även vid lägre nivå.

-75 dB är förvisso så mycket att det blir nästan helt tyst om man utgår ifrån trivselnivå, men med dagens hörapparater...

Kan bara grattulerat LypsylateX till att du lever i en tid då hjälpen finns! För 100 år sedan hade det varit värre.

Och grattis dessutom för din extrema smärtgräns! Du har ju trots allt ett rätt användbart dynamikområde, bara du får apparat-hjälp att lyfta upp musiken till ditt dynamikfönster.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-07 01:11

IngOehman skrev:Man hör väl efter förmåga helt enkelt, och där ingår att man kan tillgripa hörselhjälpmedel idag. Mindre förmåga borde inte spela så stor roll för de viktiga musikaliska komponenterna - musik handlar ju trots allt mest om rytmik och harmonik, kanske bäst i omvänd ordning. Visst spelar klang viss roll också, men vad tusan.

Ska be att få instämma. Många socialt döva personer tycker också om musik, ibland har de en hörselrest som går att utnyttja, och har de inte det, vilket i princip alla har, kan de alltid skaffa större baselement... billjud är, föga förvånande, populärt.

Ett besök på ungdomsgården för döva i Örebro rekommenderas, ljudtrycket där är inte att leka med. :D

IÖ, tack. Jag glömmer då och då bort hur lycklig jag är som lever i den här tidsåldern... men jag försöker skänka det en tanke då och då.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi