Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Sätt på lite Metallica och slå upp en wirre, så mår du snart lika bra som jag.
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Jo, det känns bättre. Men det pendlar.
Sätt på lite Metallica och slå upp en wirre, så mår du snart lika bra som jag.
Jag har satt en shunt på alkoholintaget. Men tack för tipset.
Naqref skrev:Fjonken; kör mindre låda och stor seriekonding. Då kan man få en perfekt 3:dje ordningens avrullning med mindre låda misstänker jag. Och inte groteskta mått.
28 grader som Kraniet föreslår är inte dåligt. Jag skulle i dagsläget valt något mellanting mellan 25 och 30 grader (27.5 kanske?).
Glebster skrev:Naqref skrev:Fjonken; kör mindre låda och stor seriekonding. Då kan man få en perfekt 3:dje ordningens avrullning med mindre låda misstänker jag. Och inte groteskta mått.
28 grader som Kraniet föreslår är inte dåligt. Jag skulle i dagsläget valt något mellanting mellan 25 och 30 grader (27.5 kanske?).
Varför en större vinkel än de ca 23 grader som "normalt sett" rekommenderas?
chrisss skrev:Blandar du inte ihop lyssningsvinkel med invinkling
Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Kul att man kan vara till hjälp broder.
Man får hålla tungan rätt i mun, "invinklingen av högtalarna" ska ju resultera i att skärningspunkten hamnar X antal cm framför lyssnaren medans "lyssningsvinkeln" är vinkeln mellan lyssnarens öron och högtalaren. Därför faller det sig naturligt att invinklingen är större än lyssningsvinkeln, frågan är bara hur stor den ska vara! Man kanske skulle kunna ange det i "sträcka mellan öra och skärningspunkt för invinklingen istället" då denna sträcka rimligtvis borde följa vinklarna hyffsat, eller?
chrisss skrev:Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Man får hålla tungan rätt i mun, "invinklingen av högtalarna" ska ju resultera i att skärningspunkten hamnar X antal cm framför lyssnaren medans "lyssningsvinkeln" är vinkeln mellan lyssnarens öron och högtalaren. Därför faller det sig naturligt att invinklingen är större än lyssningsvinkeln, frågan är bara hur stor den ska vara! Man kanske skulle kunna ange det i "sträcka mellan öra och skärningspunkt för invinklingen istället" då denna sträcka rimligtvis borde följa vinklarna hyffsat, eller?
Det går inte att generalisera invinklingen. Det beror på...
Hur nära sidoväggarna högtalarna är placerade.
Spridning.
Sidoväggarnas dämpning.
Sidoväggarnas diffusering.
Att säga att skärningen skall ske x cm framför känns fel.
Det beror ju på avstånden. Skalfaktor.
Dubbelt så stort avstånd ger dubbla måttet i cm.
Tycker det är bättre att tänka i formen av hur mycket i grader.
Tex. Lyssningsvinkel 22 grader och invinkling 38 grader => 16 grader off axis på lyssningsplats.
Glebster skrev:chrisss skrev:Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Det är jättebra att Glebster frågar för jag rör också ihop det där. Enklast hade varit en liten skiss med omtalade vinklar
Det går inte att generalisera invinklingen. Det beror på...
Hur nära sidoväggarna högtalarna är placerade.
Spridning.
Sidoväggarnas dämpning.
Sidoväggarnas diffusering.
Att säga att skärningen skall ske x cm framför känns fel.
Det beror ju på avstånden. Skalfaktor.
Dubbelt så stort avstånd ger dubbla måttet i cm.
Tycker det är bättre att tänka i formen av hur mycket i grader.
Tex. Lyssningsvinkel 22 grader och invinkling 38 grader => 16 grader off axis på lyssningsplats.
Köper ditt resonemang med 16 grader off axis låter för en lekman fortfarande väldigt mycket!
Fjonkalicious skrev:Jag tänker mig att köra alla 4 st 5 tummare i en och samma kavitet då det kostar på utrymme att göra en för varje. Vad tror ni om detta?
Glebster skrev:Det här projektet blir ju bara mer och mer spännande, hoppas Fjonk också tycker det...
Fjonkalicious skrev:Skissade ihop en planritning på vardagsrummet:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster