värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-06 11:13

IngOehman skrev:Fantastiskt samband egentligen!

-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass... :lol:

Vh, iö

Jodå, visst kan det vara så. Dvs att priset är själva argumentet för att produkten är bra. Vi människor har ju en viss förmåga att tro att priset på något sätt berättar hur bra produkten är. Betalar vi mer räknar vi helt enkelt med en bättre produkt. Sedan kan man ju förstås i all oändlighet diskutera VAD som är bra. Dvs vilka kriterier man använder. Är en högtalare med spikrak frekvensgång men med lite högre dist bättre än en med -3 dB i översta oktaven men med superlåg dist?

För en högtalare kan det vara så att ett korrekt ljud har varit prio 1 och att lättdrivenhet och anpassning till "normala" stärkare (vad det nu kan vara) har fått stå tillbaka. (OBS ett teoretiskt resonemang, inte kopplat till någon Kappa hit eller dit...)

/ B

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-07-06 11:42

Max_Headroom skrev:
Baltazar skrev:Det som Mr Ekan citerar är ju bara för mycket... :lol:

Är ganska säker att det är för att visa sitt ställningstagande mot en förening förkortad med tre bokstäver((ej PRO, börjar på L)och dess testmetoder) som det skrivits :roll:

Särkskilt lustigt om det är LTS som avses då dessa knappt mäter något, utan främst utvärerar appareter med lyssning. Fast väldigt få utanför LTS verkar ha fattat det.

Många verkar också tro att lyssna på olika apparater, vid olika tillfällen (i värsta fall på olika platser) i öppna lyssningar är ett bra sätt att komponera sin anläggning. Folk verkar ha ett enormt förtroende för sitt hörselminne och en enastående jämnhet i sin lyssningsförmåga.
Max själv har testat sig och upptäckt att en bra dag hör han till 18kHz. En dålg bara 12kHz... Som ett litet exempel bara.

Jo, tyvärr är nog LTS som åsyftas.
Det är rätt ofta som LTS uppfattas så har jag märkt. Tråkigt att folk inte kan ta reda på hur det förhåller sig i verklighten istället.:?

Har fö. själv märkt att jag tycker min anläggning låter olika bra olika dagar, beroende på bla mitt humör och rådande belysning i rummet.

Somsagt, många verkar ha en övertro för sin egen hörsel fast än det är vetenskapligt bevisat att det finns fallgropar som exv placebo.

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-06 12:12

Från hifiklyschor till diamanters kylförmåga... Frågan är om inte det här är den mest OT-urspårade tråden nånsin. :D

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-06 12:38

Detta var en mycket underhållande tråd de två första sidorna! Sen dök en viss herre upp (som vanligt) och talade om föra alla EXAKT hur allt fungerar och på vilket sätt alla andra tänker fel :evil: . Karln heter IngOehman. Är innerligt trött på att han dyker upp i precis alla forum - oavsett ämne - och predikar "Den Sanna Hifiläran". Föreslår att en ny tråd startas under "Generellt om hifi" vid namn "IngOehman vet bäst". Eller varför inte en utökning av hela siten. T. ex. www.faktiskt.se/IngOehman.

Läste i Aftonbladet igår att man hittat kopplingar mellan Al- Quaida och IngOehman. CIA tror att Bin Laden blivit vän med IngOeman eftersom de båda har en sån totalitär syn på sina bägge inriktningar. Laden på Islam, IngOeman på hifi. Läskigt värre... :(

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-06 12:54

Manzarek skrev:Detta var en mycket underhållande tråd de två första sidorna! Sen dök en viss herre upp (som vanligt) och talade om föra alla EXAKT hur allt fungerar och på vilket sätt alla andra tänker fel :evil: . Karln heter IngOehman. Är innerligt trött på att han dyker upp i precis alla forum - oavsett ämne - och predikar "Den Sanna Hifiläran". Föreslår att en ny tråd startas under "Generellt om hifi" vid namn "IngOehman vet bäst". Eller varför inte en utökning av hela siten. T. ex. www.faktiskt.se/IngOehman.

Läste i Aftonbladet igår att man hittat kopplingar mellan Al- Quaida och IngOehman. CIA tror att Bin Laden blivit vän med IngOeman eftersom de båda har en sån totalitär syn på sina bägge inriktningar. Laden på Islam, IngOeman på hifi. Läskigt värre... :(

Förstår inte problemet. Om du har en annan uppfattning så får du väl gå i svaromål. IÖ har ju samma rätt som alla övriga på forumet att tycka-tänka-skriva!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-06 12:56

Manzarek skrev:Detta var en mycket underhållande tråd de två första sidorna! Sen dök en viss herre upp (som vanligt) och talade om föra alla EXAKT hur allt fungerar och på vilket sätt alla andra tänker fel :evil: . Karln heter IngOehman. Är innerligt trött på att han dyker upp i precis alla forum - oavsett ämne - och predikar "Den Sanna Hifiläran". Föreslår att en ny tråd startas under "Generellt om hifi" vid namn "IngOehman vet bäst". Eller varför inte en utökning av hela siten. T. ex. www.faktiskt.se/IngOehman.

Ett minst sagt trist inlägg, vilket näppeligen kommer att bidra ett trevligt forumklimat! :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 13:01

mats skrev:
Flint skrev:
mats skrev:
IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman

Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här. 8) Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)

Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan! :o :wink: :) :D :lol:

Vh, iö

Vi tackar Flint, för sådana ledare vill vi ha så lite av. :twisted:

Nej jag skulle nog inte bli någon bra ledare men kanske kunde jag bli en hyfsad halvledare. 8O

:lol: :lol: , för fasen Guden Flint. Du är ju en helrolig gubbe :D

Ett litet fel har dessvärre uppstått i den andliga hierarkin. Enligt vår monotona och stelbenta kultur kan det bara finnas en GUD hur ensamt och ansvarstyngande det än kan te sig. Guden på detta forum och i HiFi-världen i övrigt är som alla vet DU. Jag tackar därför ödmjukt för äran att dela förstaplats med dig men avsäger mig i djup vördnad densamma till förmån för DIG, den allena utvalde, för att ägna mig åt mer profana aktiviteter.

Johannes Paulus Flintaren
Andlig underhuggare

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-06 13:02

Öhman har ju inte sagt att vi skall tycka som han, och jag undrar inte om du inte driver med oss.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-06 13:45

Om det nu inte framgick så är mitt inlägg humoristiskt menat. 8)

Magnuz skrev:Från hifiklyschor till diamanters kylförmåga... Frågan är om inte det här är den mest OT-urspårade tråden nånsin. :D

Att IngOehman kan sina saker har nog alla förstått. Varför han använder dom i denna tråd får gärna någon förklara.

Sitter för närvarande och knåpar ihop en
"Mats Meyer Lie topp 5 klyschor"

Återkommer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-06 15:05

Bamsefar skrev:
Jorma skrev:Slutsteg?
Du var ju inne på vattenkylda högtalarelement tidigare och det var därför som jag sa att diamant är den bästa värmeledaren och det tillverkas högtalarelement i diamant. Dom största är 50 mm i diameter och kyler rätt bra.
Diamant används också som kylare till en del elektronik, men jag kommer tyvärr inte ihåg nu vad det var. Det var iallafall inte hifielektronik.

Försök inte gräva ett hål, det klarar du inte ;)

Jag nöjer mig således med att få se ett 10" baselement som är KYLT av en diamant (det går bra med både naturlig och/eller syntetisk).

Återigen, i de sammanhang som diamant nämnt i högtalarelementssammanhang så är det för diskantelementmembran (om jag minns fel - men det är helt okej om någon har FAKTA och inte spekulationer ;)) och inte för att KYLA själva motorsystemet i elementet...

Har du läst på tillverkarens av diamantelements sidor?
Där hittar du också ett 2" diamantelement till mellanregistret.

diamond conducts heat better than any other material in this world, still 5 times better than silver, the second best . It represents the best conceivable heat sink for the excessive heat of a moving voice coil. This means that the voice coil will operate always under the same stable conditions without variations in impedance or Rdc.

http://www.accuton.com/e_index_iexplorer1152.html[/url]

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-06 17:59

Skit i alla jävla diamanter nu och återgå istället till ämnet!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-07-06 18:15

Johan_Lindroos skrev:
Bamsefar skrev:Är det ens möjligt, att lyssna under vatten ? Visst kan man höra ljud under vattnet men borde inte energin för att flytta en "vattenljudvåg" göra det i princip omöjligt ??? Snacka om blöt bas ;)

Fast snart drar jag iväg och badar - har ju redan spelat beach vollyboll idag, så det är dags lixom 8)

Prova bara att dyka i badkaret, å så knackar du i väggarna. Vad kom du fram till?

Om man defacto skulle dyka i badkaret finns det väl en viss risk att man kan få problem med att någonsin knacka på något igen? Åtminstone direkt efter dyket? :wink:

/Erik

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-07-06 18:18

IngOehman skrev:Den första kyler genom att dess meterialegenskaper gör att den kan leda bort värme.

Vh, iö

Komplettering; Det som gör vatten till så bra kylelement är snarare att det krävs MYCKET stor mängd energi för att värma vatten.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-07-06 18:21

Om ljud ska transporteras i vatten krävs transparant vatten. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-07-06 18:22

Att diamant har olika tabellerade värden på aktuell parameter hänger antagligen samman med olika polytyper av materialet, inget konstigt med det 8) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-06 20:10

Hetsporren skrev:Skit i alla jävla diamanter nu och återgå istället till ämnet!

Diamanter?

Välkommen hem förresten :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-06 21:32

Värsta klyschan: Diamonds are a girls best friend?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-07-06 22:19

Klyschor och liknande..hmmm ok:

"Högtalarna var oerhört rytmiska..." :lol:

"vi bytte från xxxx´s billigaste nätkabel till xxxx´s dyraste nätkabel och plötsligt föll allt i musiken på plats"

"en renodlad stereoförstärkare för 5000 hade naturligtvis plockat fram ännu mer detaljer än den här bioreceivern för 7000"

"cd-spelare nr1: "det bästa vi hört" cd-spelare nr2 "vår referens""

Lite snack man minns från diverse blaskor.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-06 22:39

Efter lite funderande tror jag nog att detta är värsta klyschan:

"Din anläggning är inte högupplösande nog"

Förekommer mest som undanflyktförsvar när man förklarat att man inte hör skillnad på något rimligt dyrt och något svindyrt. Oftast ihop med kablar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-06 23:16

Jax skrev:Efter lite funderande tror jag nog att detta är värsta klyschan:

"Din anläggning är inte högupplösande nog"

Förekommer mest som undanflyktförsvar när man förklarat att man inte hör skillnad på något rimligt dyrt och något svindyrt. Oftast ihop med kablar.

hehe det låter som nåt hämtat från eufånia :wink:

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-07 00:32

Då var det dags! Mats Meyer Lie top fem:

5 - "Detta var den snabbaste högtalaren i testet"

4 - "Dynaudio confidence C2 blir man mer imponerad än berörd av"

3 - "Gillar man kvinnliga vokalister får man sitt lystmäte här"

2 - "Jag börjar ju bli till åren, och dras därför mer till musikaliska produkter, alltså de som avser att spela musik"

1 - "Men tro nu inte att den är alltför välfrisserad och korrekt. För när vi spelade hårdrock lät det förvisso mjukare än vanligt, men ändå hårt och brutalt, fast mjukare"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 00:59

Du vet bäst Manzarek. Kanske är du den bästa bästvetaren här. Men snäll var du inte förut, snarare väldigt osnäll. :(

Det är rätt lätt att vara det under hemlig identitet va?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-07 03:49

Du har nog rätt i följande, Ö, men ...
IngOehman skrev:Det är rätt lätt att vara det under hemlig identitet va?

Det är himla lätt att vara snäll också, trots att man bara É, liksom! :)

Tror att de flesta som är anonyma försöker att uppträda som om
de inte vore det, med reservation för att de ogärna avslöjar vilka
de är, förstås.

Och du verkar himla snäll du också, Ö, faktiskt så verkar så gott
som alla vara det! :D

Mvh E*

PS. Fast inte den som stal E:s cykel, men han finns förhoppningsvis
inte här.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-07 04:52

:lol:

Fast alla vet väl vem du E?

Är alla snälla? Nä, det håller jag inte med om. De flesta ja, men inte alla.

Vissa beter sig verkligen otrevligt. Även om det i de flesta fall går över när de inser att den person de beter sig illa mot, inte överensstämmer alls med den fördom om personen de projicerar på personen. Ungefär som don Quijote gjorde mot väderkvarnarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-07 09:01

Sanny_X skrev:Om ljud ska transporteras i vatten krävs transparant vatten. :wink:

hehehehe

DET va humor !
NN

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 09:35

Många privatpersoner som ringer till mig och beskriver hur dom vill ha ljudet brukar träffa in ett antal klyschor.

"Jag vill ha ett neutralt ljud."
"Jag vill ha en detaljerad diskant, men inte för analytisk."
"Jag vill ha en ren bas."
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-07 09:41

jösses, lyckas du uppfylla alla krav? :lol:
NN

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 09:52

NNord skrev:jösses, lyckas du uppfylla alla krav? :lol:
Få som vet vad det egentligen är dom pratar om. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas? :wink:

vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-07 09:54

EngelholmAudio skrev:
Få som vet vad det egentligen är dom pratar om. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas? :wink:

Du får väl skicka med en dammtrasa? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-07 09:55

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:

Du får väl skicka med en dammtrasa? 8)
...och ECO 3! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi