REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 12:15

Flint skrev:Men Beakungen
Den bakomliggande historien är ointressant för den kan ingen utifrån kolla och har ingen anledning till. Jag litar på att meanmachine pratar sanning och Vinylcalle säger att alla behandlas likadant. Vinylcalle sköter det här för övrigt mycket amatötmässigt. Om jag vore hans chef skulle jag läxa upp honom ordentligt och förbjuda honom att delta på detta sättet i debatten. Och ja, jag har jobbat i branschen.

På tal om amatörmässigt så kan jag meddela att i det specifika fallet följde följande scenario.

Jag blev lovad av en Max att bli uppringd den specifika dagen. Jag gjorde klart med honom att det var av vikt att han utförde del lovade. ingen ringer. När klockan närmar sig 18 ringer jag tillbaka och pratar med Calle som då försvarar honom som lovat. 8O Han ger heller ingen hjälp för att rädda sin polare utan hänvisar till mail. :D Helt sjukt. Skulle jag gjort så på mitt jobb hade jag hamnat på arbetsförmedlingen.

Lovar man nått är det heligt. Försvarar man den som lovar är det helgerån. Sen lämnar man kunden utan att ens brytt sig.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 12:20

Flint skrev:Men Beakungen
Den bakomliggande historien är ointressant för den kan ingen utifrån kolla och har ingen anledning till. Jag litar på att meanmachine pratar sanning och Vinylcalle säger att alla behandlas likadant. Vinylcalle sköter det här för övrigt mycket amatötmässigt. Om jag vore hans chef skulle jag läxa upp honom ordentligt och förbjuda honom att delta på detta sättet i debatten. Och ja, jag har jobbat i branschen.

Jag tycker den är mycket intressant då det inte alls behöver vara rehifi i detta fallet som betet sig som idioter :wink:

Sen kan jag hålla med om att Vinylcalle borde skippa forumskrivandet i företagets namn. Inte lönt att bemöta sådant på ett forum. Det slutar aldrig väl. Ett forum är och förblir ett forum med allt det innebär. Jag tar allting med en nypa salt jag läser på nätet och framförallt på forum eftersom jag inser att oftast snackar folk om grejer de inte ens har en blekaste aning om.

Sen är det tyvärr allt för lätt att bara spy galla på nätet då man är närmast anonym och slipper bemöta personen man spyr galla över (eller företag) öga mot öga :) :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 12:23

Flint skrev:
Beakungen skrev:
Flint skrev:
Beakungen skrev:Det är dessutom ofta så att man ska försöka matcha de stora drakarna typ Elgiganten eller Media Markt som står och säljer grejerna med förlust. Dvs en onkyo receiver där de förlorar 500 per såld enhet.

Har du något belägg för det påståendet. Att de stora drakarna säljer med förlust. Köper in en vara för säg 3000:- och säljer den för 2500:- (momsen borträknad).

Absolut jag kan ta typexemplet min hk go& play. Den köptes på elgiganten för 1700kr ny när de körde en så kallad kampanj på denna. Eftersom jag känner säljaren jag köpte den av så undrade jag lite över detta extremt låga pris. Det visade sig att vid de tillfället de körde kampanj så var inköpspris ca 2400kr. Dvs de gick med förlust. De gör de ofta. Det är inte direkt en nyhet.

Den branschen jag står i säljer mycket mp3 och mobiler och dylikt. På en galaxy s2 för 5199 kr tjänar vi kanske 200kr på sin höjd. Folk tror att man tjänar så jäkla mkt pengar. Problemet är att folk har ingen vetskap om detta :wink:

Det finns en anledning till att onoff gick i konkurs. Det var till stora delar för att de försökte matcha prismässigt med alla andra som säljer mkt varor till förlust.

Jag köpte en tv nyligen för 7000kr snackade med säljaren där då eftersom han är en vän till familjen ville ge lite bättre pris. Det gick inte. 100kr var vad de tjänade på att sälja den tvn. Såg senare samma tv på expert för 6000kr. Undra vad de tjänade? :wink:

Har du sett fakturorna på de varor du påstår säljs med ren förlust? Har du räknat in årsbonusar?

Återigen jag jobbar inom branschen och vet hur det ligger till.

Jag lägger inte mer energi på detta. Framtiden för utvisa vad som händer. Vi har tyvärr ett samhälle idag där alla kunder ska ha det så billigt som möjligt och tjänar någon pengar så är det hemskt. När elgiganten och de andra riktigt stora drakarna har slagit ut de små så kommer verkligheten fram och då blir det inte lika billigt det kan jag lova :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:25

Beakungen skrev:Sen är det tyvärr allt för lätt att bara spy galla på nätet då man är närmast anonym och slipper bemöta personen man spyr galla över (eller företag) öga mot öga :) :)

Det är något man får stå ut med när man antingen driver eller jobbar i den där branschen och kanske även alla andra branscher. En kränkt kund hörs. De bakomliggande funktionerna får man sällan reda på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 12:27

Beakungen skrev:Återigen jag jobbar inom branschen och vet hur det ligger till. Jag lägger inte mer energi på detta. Framtiden för utvisa vad som händer. Vi har tyvärr ett samhälle idag där alla kunder ska ha det så billigt som möjligt och tjänar någon pengar så är det hemskt. När elgiganten och de andra riktigt stora drakarna har slagit ut de små så kommer verkligheten fram och då blir det inte lika billigt det kan jag lova :wink:

Jag tar ditt svar som att du inte har sett fakturorna eller räknat in retroaktiva årsbonusar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 12:31

Det fattar ju vem smo helst att elgiganten mfl inte har billiga lager, billiga lokaler eller billiga löner. Tung administration och annonsering som tar rekord. Allt sådant kostar skjortan.

SMå åktörer har klart en edge mot dessa hemska drakar. Kul är ju att t.ex ICA tar upp kampen samt Coop etc på deras branch.

Snacka om opersonligt, tråkigt, amatörmässigt. Personalen där läser ur reklambladet för de är så okunniga. Det är ju tragiskt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-04 12:42

Vad man skall räkna in i en sådan affär är också nån eller några HDMi-kablar, ett väggfäste, kanske en kabellist, och en försäkring. På det räntefritt mot en aviavgift osv och vips så är affären inte så tokig då det visar sig att priserna för de lösa extraprylarna som förstås måste vara lika billiga som TV'n faktiskt är dyrare än om man skulle köpa motsvarande på Elfa.
Kollade kabelpriser då jag skulle ha ett större antal blandade standardkablar och stormarknader och Claes Ohlsson kunde inte konkurrera prismässig med Elfa. Dvs det kunde dom ju förstås om det inte var för att man ville tjäna extra pengar på tillbehör. Och får man bara in kunden så kanske det slinker med ett par Blurayskivor med nya TV'n och kanske ett playstationspel också.
Som det gamla ordspråket säger affären är över då försäljaren slutat skratta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 12:51

Hmm.

Sant.

Affären är allt man handlar.

Om du bara köper en TV kontant utan försäkring så är det ingen bra affär för företaget.

När jag köpe min plasma som kostade 8495:- på rea rea rea gick jag in på affären hämtade en kartong drog den till kassan och fick knappt köpa den. Hon i kassan blev sjukt störd.

- Har du pratat med någon försäljare?

Nä men försäkrignar och så då. Vill inte ha nån. Jag kunde knappt köpa TVn utan att ha snackat med en säljare. SÅ jag frågar rent ut är det möjlgit att köpa den här TV kontant med pengar utan nått annat. Jag vill ha den här och betala den nu!!

Efter ett tag och lite tumult fick jag det :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 13:06

Beakungen skrev:Återigen jag jobbar inom branschen och vet hur det ligger till.

Det låter mer som att företaget du jobbar på har lyckats med sin policy gentemot sina anställda. Att få er att tro att ni nästan skänker bort varorna för att ni inte ska pruta bort och slarva med förtjänsten. Att tro på det som anställd är bra för det intryck man gör på kunden.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-04 13:22

Flint skrev:

Det låter mer som att företaget du jobbar på har lyckats med sin policy gentemot sina anställda. Att få er att tro att ni nästan skänker bort varorna för att ni inte ska pruta bort och slarva med förtjänsten. Att tro på det som anställd är bra för det intryck man gör på kunden.

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-01-04 13:57

Elektronikbranschen är sjuk.

Mediamarkt i Sverige gick 187 miljoner kr i förlust 2010. Sedan starten 2006 ligger man 1,1 miljarder kr back.

Källa

Att varor säljs med förlust emellanåt är ett faktum och tanken är att ta tillbaka det hela på merförsäljning av som nämnts försäkringar, kablar och andra tillbehör.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 14:20

Vad betyder förlust? Betyder det mot beräknad omsättning eller betyder det verklig förlust dvs att utgifterna är större än intäkterna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-04 14:24

Beakungen skrev:Absolut jag kan ta typexemplet min hk go& play. Den köptes på elgiganten för 1700kr ny när de körde en så kallad kampanj på denna. Eftersom jag känner säljaren jag köpte den av så undrade jag lite över detta extremt låga pris. Det visade sig att vid de tillfället de körde kampanj så var inköpspris ca 2400kr. Dvs de gick med förlust. De gör de ofta. Det är inte direkt en nyhet.

Det är väl också så att när dom har sina rikstäckande dundersuperpriser så kan det hända att dom köpt in totalt bara två stycken av den aktuella varan, (enligt trovärdig fd produktchef hos en av de kända hemelektroniktillverkarnas svenska bolag), och att den är "slut" när man som kund är sugen att handla.
Men då blir man ju anvisad en lite dyrare vara som är "mycket bättre".

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-01-04 14:29

Enligt artikeln är det i årsredovisningen det redovisas som en förlust, alltså verklig förlust. Det är också vad jag har hört tidigare.

Sen vet man ju inte vilka interna transaktioner som försigått inom koncernen så det är ju svårt att säga säkert.

/Christer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 14:33

paa skrev:
Beakungen skrev:Absolut jag kan ta typexemplet min hk go& play. Den köptes på elgiganten för 1700kr ny när de körde en så kallad kampanj på denna. Eftersom jag känner säljaren jag köpte den av så undrade jag lite över detta extremt låga pris. Det visade sig att vid de tillfället de körde kampanj så var inköpspris ca 2400kr. Dvs de gick med förlust. De gör de ofta. Det är inte direkt en nyhet.

Det är väl också så att när dom har sina rikstäckande dundersuperpriser så kan det hända att dom köpt in totalt bara två stycken av den aktuella varan, (enligt trovärdig fd produktchef hos en av de kända hemelektroniktillverkarnas svenska bolag), och att den är "slut" när man som kund är sugen att handla.

Jag gjorde ett mycket kort misslyckat försök att jobba på en ljudstormarknad. Där var det i princip förbjudet att sälja de billiga lockvarorna som oftast bara fanns i några enstaka exemplar eftersom där är olagligt (?) att annonsera varor som inte finns i butiken. Man skulle styra upp på dyrare motsvarande varor med mer normal marginal.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-04 14:41

Nä, man skulle minsann fått köpa varan för 40% under reapriset av jätten, bruka den i 10 år och minst få sålt den till Rehifi för det för 10 år sedan rekommenderade priset. Annars är det vrickat.

Vinylcalle: Nu är inte jag dig, men jag hade hållt en mer generell nivå här, bit ihop och ta det via en annan kanal. I alla fall när det kommer till företaget.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-04 14:49

carpelux skrev:Elektronikbranschen är sjuk.

Mediamarkt i Sverige gick 187 miljoner kr i förlust 2010. Sedan starten 2006 ligger man 1,1 miljarder kr back.

Källa

Vi kan nog kallt räkna med att tyskarna vet vad de gör. Förlust i Sverige betyder nog helt enkelt att de föredrar att skatta för vinsten någon annanstans.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-04 14:49

Flint skrev:
paa skrev:

Jag gjorde ett mycket kort misslyckat försök att jobba på en ljudstormarknad. Där var det i princip förbjudet att sälja de billiga lockvarorna som oftast bara fanns i några enstaka exemplar eftersom där är olagligt (?) att annonsera varor som inte finns i butiken. Man skulle styra upp på dyrare motsvarande varor med mer normal marginal.

Dom verkar inte bry sig om vad som är olagligt. En del kedjor har fått böta upprepade gånger för brott mot marknadsföringslagen. Böterna är nog bara en av alla marknadsföringskostnader, som dom ser det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-04 14:58

PerStromgren skrev:

Källa

Vi kan nog kallt räkna med att tyskarna vet vad de gör. Förlust i Sverige betyder nog helt enkelt att de föredrar att skatta för vinsten någon annanstans.

Jag läste någonstans att det kommer vara förlust innan man har typ 25-30 butiker i Sverige så allt är säkert enligt plan. Jag skulle inte vara orolig för MediaMarkt om jag vore som er. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-01-04 15:17

Jag är inte orolig över mediamarkts framtid :-) De vet som sagt säkert vad de gör och arbetar enligt plan.

Det jag ville peka på är att de marginaler som nämnts på över 50% inte stämmer med verkligheten. Nu kan man nog inte jämställa mediamarkt med valfri hifi-handlare, men några stora marginaler existerar inte någonstans på elektronik längre.

Det är gungorna och karusellen som gäller, och i gungornas korgar ligger saker som kablar och annan förbrukningmaterial med hyfsat gott täckningsbidrag.

/Christer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-01-04 16:54

PerStromgren skrev:

Källa

RÄTT!!!
Samt att de medvetet sänker marginalerna för att knäcka konkurenterna, konkurenter som INTE har samma finansiella uthållighet!

För info, snart är europas största kedja inom sport på väg in i landet, Decatlon. Ni kan vänta er samma sak som MM gjort inom elektronikbranshen

Förövrigt tycker jag det är pinsamt lågt att öppna en tråd och sedan i mer eller mindre förtäckta ordalag snacka ned sin förre arbetgivare på nätet, men nästan ännu lägre är att inför öppen ridå som kund och företag, kasta skit på varandra.
Ta det via PM !!!!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2012-01-04 18:13

Ja jag tänker inte handla beggad hifi, den saken är klar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-04 18:21

beyond skrev:Ja jag tänker inte handla beggad hifi, den saken är klar.

Jag har handlat massor av begagnat, och även sålt mycket. Har aldrig
haft problem med det. Varför köpa nytt när man kan få begagnat till
en bråkdel av nypriset?? Ja om man har obegränsat med slantar så.

Mitt nuvarande försteg, NuForce AVP-16, köpte jag från Rehifi för 4000:-
för ca 2 år sedan. Nypris tror jag låg på drygt 13 loppor, eller mer.
Det är det absolut bästa försteg jag någonsin haft, och då har jag haft
många, och många av dessa var betydligt dyrare. Inte en repa på
detta försteg, som dessutom är ett balanserat s.k bioförsteg med inbyggda
DAC:ar. Byggkvalitetén är supreme. Bara ett exempel, och jag har minst
ett tiotal till, men där jag köpt från privatpersoner via www.hifimagasinet.com

När jag köpt prylar från privatpersoner, har jag alltid pröjast i förskott +
omvänt, och min erfarenhet när det gäller entusiaster, så blir det aldrig
problem med betalningarna heller. Jag har även andra intressen, och har
samma erfarenhet därifrån. Så att tycka att "jag ska aldrig köpa beggat" är i
min värld ett stort frågetecken..

Men gillar man att göra av med onödiga slantar så är det helt ok.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-04 18:43

StefanL skrev:Nä, man skulle minsann fått köpa varan för 40% under reapriset av jätten, bruka den i 10 år och minst få sålt den till Rehifi för det för 10 år sedan rekommenderade priset. Annars är det vrickat.

Vinylcalle: Nu är inte jag dig, men jag hade hållt en mer generell nivå här, bit ihop och ta det via en annan kanal. I alla fall när det kommer till företaget.

Jo du kan mycket väl ha rätt. Och det är klart att mina svar blir amatörmässiga då jag inte är någon mediatränad talesperson.

Jag ville ge MM ett svar på det han undrade och gjorde det på min fritid. Risken var kanske att jag annars ansågs undvika det hela.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-04 18:48

Vad säger ni, är inte den här tråden avklarad nu iom att företaget konkat och är i drift igen?

Finns där mer att tillägga om just det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-04 18:50

Kanske dags att låsa tråden då? Eller hur Magnus?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 19:00

Flint skrev:

haha det kan vara det roligaste jag hört. Vi ser vad saker och ting kostar i inköp direkt i datorn. Allt sådant kan vilken anställd som helst se.

Jag måste säga att det är komiskt att ett gäng förståsigpåare sitter och uttalar sig när de uppenbarligen inte vet :)

Hade den branschen tjänat så mycket pengar på allt så hade inte onoff gått i konkurs ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 19:06

Beakungen
Så du tror att nettot i burken är det verkliga nettot? :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-04 19:15

Flint skrev:Beakungen
Så du tror att nettot i burken är det verkliga nettot? :)

Jag tror inte Flint jag vet. Det eftersom alla använder samma datasystem inklusive inköpare :)

Diskussionen är för mig bara meningslös. Tycker det är oehört tragiskt med tänkte som går. Folk blir itutade att elektronikbranschen tjänar massor med klöver när dessvärre många butiker står på ruinens brant. Butiker kämpar för att klara av att gå runt. Mitt i detta så får man in rent ut sagt idioter som talar om för en att du kan ge mig 30% rabatt eftersom du ändå har 50sula vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 19:20

Så folk som försöker pruta är idioter? Tråkig inställning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi