LypsylateX skrev:IngOehman skrev:Man hör väl efter förmåga helt enkelt, och där ingår att man kan tillgripa hörselhjälpmedel idag. Mindre förmåga borde inte spela så stor roll för de viktiga musikaliska komponenterna - musik handlar ju trots allt mest om rytmik och harmonik, kanske bäst i omvänd ordning. Visst spelar klang viss roll också, men vad tusan.
Ska be att få instämma. Många socialt döva personer tycker också om musik, ibland har de en hörselrest som går att utnyttja, och har de inte det, vilket i princip alla har, kan de alltid skaffa större baselement... billjud är, föga förvånande, populärt.
Ett besök på ungdomsgården för döva i Örebro rekommenderas, ljudtrycket där är inte att leka med.
IÖ, tack. Jag glömmer då och då bort hur lycklig jag är som lever i den här tidsåldern... men jag försöker skänka det en tanke då och då.
Fast man skall förstås inte behöva gå omkring och känna tacksamhet hela tiden heller, om man inte blir gladare av det.
Kanske bättre att ta emot och gläda sig bara!
Jag menar, vi blir ju alla försedda med olika kort, och när man får hjälp är det ju för att man behöver det, det vill säga har något att vara "otacksam" för i grunden.
Hursomhelst - är man glad å trivs och lyckas finna sig i sina kort, så hurra!
Vh, iö