Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:boom skrev:Glebster skrev:kniffarn_ skrev:Css har ju trio 12 som har mer slaglängd än xxls, och behöver ca 100 liters låda som avstämms till 20 Hz. Priser är helt ok också
Bl.a. Petter har ifrågasatt designen av spolen hos CSS 10"are, vet inte om det även gäller andra CSS modeller.
konstigt att konstruktören till elementet inte har gjort det.
Ja, känner du vederbörande? Vore ju intressant att veta hur tankarna gått.
Hur många dB ljudtryck kan den skillnaden beräknas till?Kraniet skrev:edit: ang pumpvolym så har 12" XXLS en xmax på 12,5mm och en konarea på 483cm2 så pumpvolymen är 0,6l
L26roy har 14mm xmax och en konarea på 363cm2 vilket ger pumpvolymen 0,5l.
Så XXLS 12" pumpar en del mer volym även om det inte är så stor skillnad mellan dem.
Kraniet skrev:830845 eller 835017 är väl de som ser intressanta ut baserat på deras T/S. 830845 trivs nog i en lite större låda pga dess höga Qts men det ser användbart ut även i 105 liter. 835017 verkar trivas bättre i den volymen.
Har jämfört båda med samma avstämning, ca 18 hz.
edit: ang pumpvolym så har 12" XXLS en xmax på 12,5mm och en konarea på 483cm2 så pumpvolymen är 0,6l
L26roy har 14mm xmax och en konarea på 363cm2 vilket ger pumpvolymen 0,5l.
Så XXLS 12" pumpar en del mer volym även om det inte är så stor skillnad mellan dem.
Rishna skrev:Det här elementet har jag byggt med, och det är samma som XTZ har i sina 12.18P resp. 12.18ICE:
835017 XXLS
"This new series of state-of-the-art subwoofers continue to
enhance Peerless' reputation for delivering the highest quality
components for bass in the world. Called the XXLS - for
"Xpanded Extra Long Stroke" - these new audio transducers add
even more excursion to the Peerless XLS line, and completely
eliminate distortion.
See architecture notes for XXLS Platform
Driver features: Alu. Cone, 51mm Voice Coil, ALP"
Electrical Data
Nominal impedance Zn 4 ohm
Minimum impedance Zmin 3 ohm
Maximum impedance Zo 60.2 ohm
DC resistance Re 2.6 ohm
Voice coil inductance Le 1.8 mH
Capacitor in series with x ohm Cc -- uF
T-S Parameters
Resonance Frequency fs 19.4 Hz
Mechanical Q factor Qms 7.8
Electrical Q factor Qes 0.36
Total Q factor Qts 0.34
Force factor Bl 10.4 Tm
Mechanical resistance Rms 1.86 Kg/s
Moving mass Mms 119.2 g
Suspension compliance Cms 0.56 mm/N
Effective cone diameter D 24.4 cm
Effective piston area Sd 466 cm2
Equivalent volume Vas 169 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m) 90.6 dB
Ratio BL/√(Re) 6.4
Ratio fs/Qts F 57
Power handling
100h RMS noise test (IEC) -- W
Long-term Max Power (IEC 18.3) -- W
Max linear SPL (rms) @ power -- dB/W
Short Term Max power (IEC 18.2) -- W
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter 51 mm
Voice coil height 33 mm
Voice coil layers 4
Height of the gap 8 mm
Linear excursion +/- 12.5 mm
Max mech. excursion +/- -- mm
Flux density of gap -- mWb
Total useful flux 2.3 mWb
Diameter of magnet 147 mm
Height of magnet 35 mm
Weight of magnet 2.2 Kg
Konen är av aluminium, det kan jag lova eder
Rishna skrev:Trust me brother, it's an alu-coneoch den heter P835017.
Rishna skrev:Ja vilken soppa!
Hur som helst kan jag intyga att mitt element har en kon i aluminium. Detta vet jag dels genom konens hårdhet, dels genom den metallglänsande tvärsnittsyta som syns om man tittar in i elementet bakifrån, precis där konen möter gummikanten.
Jag håller med om att Tymphany borde vara tydligare med vilket element som är vilket, om inte annat så för att inte ställa till det för de som har byggt eller ämnar bygga låda/ lådor.
Ps. Ja, strukturen går att skönja. Den ter sig en aning "borstad" i raka linjer över konen. Ds.
Då jag söker på 835017 så kommer det alltid upp element med aluminiumkon, inklusive i tymphanys datablad. Det ser ut som om P835017 och 835017 har olika konmaterial.rylandes skrev:Läs pdf'en från Peerless: http://www.tymphany.com/files/XXLS-P835017%20%20Rev%201_0.pdf
Här står att det är PP kon. Dom säger själva att det är PP kon.
Jag tror dom sitter i kläm. Många tror att dom köpt en XXLS med Alu kon.
P835017 eller 835017 är samma sak.
rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
Är det en PP kon så är den helt slät och blank.
--------
UnholyRishna skrev:rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
--------
Varför skulle inte ett aluminiumelement kunna ha helt slät konyta? Aluplåt levereras inte borstad som standard. För de kan väl knappast svarva fram konerna? Låter svindyrt nämligen!
boom skrev:UnholyRishna skrev:rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
--------
Varför skulle inte ett aluminiumelement kunna ha helt slät konyta? Aluplåt levereras inte borstad som standard. För de kan väl knappast svarva fram konerna? Låter svindyrt nämligen!
det kommer alltid att finnas svar ripor eller frässpår kvar i press formen.
UnholyRishna skrev:boom skrev:UnholyRishna skrev:rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
--------
Jasså du... Detsamma borde ju rimligtvis gälla för plastkonen då, eller hur?
boom skrev:UnholyRishna skrev:boom skrev:UnholyRishna skrev:rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
--------
Det är skillnad i tillverknings processen då plast konen inte pressas utan den sprutas in i en form sen brukas aluminium konen eloxeras eller lackas och vid det senare så blir ytan jämnare.
UnholyRishna skrev:boom skrev:UnholyRishna skrev:boom skrev:UnholyRishna skrev:rylandes skrev:Om det är en Alu-kon borde man kunna se strukturen även om den är svart.
--------
Det är skillnad i tillverknings processen då plast konen inte pressas utan den sprutas in i en form sen brukas aluminium konen eloxeras eller lackas och vid det senare så blir ytan jämnare.
Jo jag är medveten om detta. Jag menar bara att det borde vara lika lite problem att göra aluminiumpressformens ytor släta som det är när man tillverkar plastverktyget. Annars har man ju slarvat/inte kört tillräckligt noga vid formbearbetningen.
Känns bara inte som det säkraste sättet att avgöra om det är alu eller PP.
UnholyRishna skrev:...Har planer på att bygga två passiva basreflexmoduler med XXLS-12 element från peerless.
Nomexkon:
http://www.tymphany.com/files/XXLS-P830845%20Rev1_0.pdf
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster