Ragnwald skrev:Nu vet jag inget om den konstlasten, men menar du att den är för svår och ligger utanför praktisk betydelse?
Vad tror du själv om 2-3 ohm i diskanten? Är det en lätt eller svår last för slutsteg?
Moderator: Redaktörer
flathead skrev:En rörförstärkare med begränsad effekt borde prestera bättre med en lättare och linjärare konstlast.
Den kraftigare stärkaren borde prestera lika bra mot den lätta som den andra lasten.
flathead skrev:En rörförstärkare med begränsad effekt borde prestera bättre med en lättare och linjärare konstlast.
flathead skrev:Den kraftigare stärkaren borde prestera lika bra mot den lätta som den andra lasten.
flathead skrev:Så skulle kanske vara intressant med alternativa laster.
Flint skrev:Tippar att den mycket förnuftige Svante kunde vrida tokigheterna tillrätta om han tilläts.
Flint skrev:[quote="paa"Om det är till mig vill jag poängtera att jag inte frågar, jag konstaterar fakta.
Och nej, f/e-testet är ingen mätning. Jag refererade till IngOehmans perverterade
ideeologi som bara har två lägen, rätt eller fel enligt honom.
Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
single_malt skrev:Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
Jag tycker att fe-testet skulle göra mer nytta med mer fundamentalistiskt vetenskaplig utformning! Min åsikt gäller med reservation för den information jag har kunnat inhämta öppet.
Flint skrev:single_malt skrev:Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
Jag tycker att fe-testet skulle göra mer nytta med mer fundamentalistiskt vetenskaplig utformning! Min åsikt gäller med reservation för den information jag har kunnat inhämta öppet.
Du har nog rätt. En mer traditionellt vetenskaplig och mindre agendastyrd utformning.
PerStromgren skrev:Det vore tråkigt om herrar Öhman och Flint råkar i luven på varann igen. Det bidrar med mycken kunskap här, men den rinner ut i vasken när de träter.
I sakfrågan har jag följande att bidra med.
F/E-lyssningar ger två saker: dels en bild av hur objektet låter inkopplat i kedjan, dels en uppfattning om det går att höra alls. Det senare må vara ett mål, men även det förra ger mycket information! I fallet rörsteg med signifikant utgångsimepedans har Flint givetvis helt rätt; det kommer alltid att kunna detekteras. Men som jag påpekar ovan, man får information i det fallet också och det behöver givetvis inte innebära att det ska diskvalificeras.
single_malt skrev:PerStromgren skrev:Det vore tråkigt om herrar Öhman och Flint råkar i luven på varann igen. Det bidrar med mycken kunskap här, men den rinner ut i vasken när de träter.
I sakfrågan har jag följande att bidra med.
F/E-lyssningar ger två saker: dels en bild av hur objektet låter inkopplat i kedjan, dels en uppfattning om det går att höra alls. Det senare må vara ett mål, men även det förra ger mycket information! I fallet rörsteg med signifikant utgångsimepedans har Flint givetvis helt rätt; det kommer alltid att kunna detekteras. Men som jag påpekar ovan, man får information i det fallet också och det behöver givetvis inte innebära att det ska diskvalificeras.
Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Flint skrev:Är det fortfarande en hemlightet vilka prylar lts kör med i lyssningen vid testen?
Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Jag utgår ifrån det jag läser här på forumet.
sprudel skrev:IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastförhållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Det är inte en mätning av apparaten utan en metod att skaffa sig en erfarenhet (med hjälp av sina sinnen) av hur man upplever apparatens påverkan, under de förutsättningar som testuppkopplingen ger. Vh, iö
Jag vet inte men man kanske borde tillägga att statusen på lyssnarpanelen ingår i förutsättningarna också. Individer som är tränade i jämförande lyssning under dessa betingelser har ju andra förutsättningar.
Njae... Snarare är det precis tvärtom, alltså att det spelar MYCKET mindre roll än vanligt hur erfarna lyssnarna är när man F/E-lyssnar. Skälet är att alla som lyssnar ju får hjälp att veta hur det "borde ha låtit" (F).
Jag ser det nog inte på det sättet. Man kan ju inte lyssna på två signaler samtidigt, det är två intryck som ligger olika i tiden som jämförs.
Jag tycker det är väldigt svårt eftersom jag vanligtvis inte lyssnar på det sättet. Oerfaren alltså.
paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Men då är det säkert så, att de som läser själva testerna i MoLT får större behållning av dem, än de som bara läser vad som skrivs om dem här på forumet.
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Men då är det säkert så, att de som läser själva testerna i MoLT får större behållning av dem, än de som bara läser vad som skrivs om dem här på forumet.
Och hur tycker du att lts ska lösa det problemet. Den fina interna upplysningen som blir så förvanskad när den når yttervärlden och detta forum. Är det något som lts bryr sig om?
Erik_AA skrev:single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Fast i verkligheten måste man generalisera lite. Man kan inte hålla på och testa i all evighet för att iterera genom alla tänkbara kombinationer. Ett eller ett par välkonstruerade test och generalisering med vetskapen att resultaten inte är någon lag utan bara en trolig modell som kan komma att revideras är det bästa sättet att angripa världen tycker jag,
Flint skrev:Om en förstärkare ska en ha en chans att klara f/e-testet ur den perversa vinkeln "färgande - icke färgande"...
Flint skrev:...måste den ha en utgångsimpedans så låg att den inte ger frekvensgångspåverkan och därmed går alla rörsteg bort.
Flint skrev:Det är det fullkomligt vansinniga med den antingen-eller-attityd som medvetet har malts in här från IngOehman och hans anhörigas sida.
Flint skrev:Att sen en massa lyssnare inkl. jag själv föredrar rörljud före trisseljud spelar liksom ingen roll i det sammanhanget. Vi har inte fattat eller så är vi utsatta för placebo eller nåt. Sjuk attityd.
single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Jamen i så fall tycker jag du skall sluta upp att göra sådana antaganden.
Ingen annan har mig veterligt gjort det. I varje fall inte om vi talar om någon
som idag är knuten till LTS. Ett sådant antagande är i strid med första veten-
skapliga tesen.
ALLA påståenden att en apparat "inte går att höra alls", är ju falska i ALLA
bemärkelser. Det går inte att i test bevisa sådana saker. Ohörbarhet är inte
en bevisbar tes, den är bara falsifierbar.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster