MagnusÖstberg skrev::)
//L
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Legion skrev:Såklart är det ok. Jag förstår bara inte hur du (och andra) orkar.
Själv förstår jag inte hur förespråkarna orkar år efter år. Min egen insats och uppfattning sammanfattar jag på några rader och det tar inte mycket energi.
Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Strmbrg skrev:Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.
Ursäkta sidospåret.
lennartj skrev:Jag citerar en bit av mitt inlägg i tråden "Transitorförstärkare..."Även om IngOehman påpekar att F/E-metoden inte är en go/nogo-test tycker jag att andra skribenter MoLT inte varit så tydliga på den punkten.
Lyssningar med F/E-metoden skulle ge så mycket mer om inriktningen var att tydligt beskriva på vilka sätt testobjektet avviker från det neutrala.
Jag tror tyvärr att det blir svårt att genomföra i praktiken eftersom lyssningspanelen använder sin fritid. En "utslagningstävling" med några knapphändiga noteringar går mycket fortare än en grundlig analys av hur testobjektet påverkar återgivningen av ett antal noga utvalda inspelningar.
Uppenbarligen finns det en massa olika förstärkare på marknaden som inte är helt neutrala som ger sina ägare större musikalisk tillfredställelse än de som inte befunnits detekterbara med F/E-metoden.
När jag säger att F/E-metoden är oviktig för mig när jag ska välja förstärkare menar jag i dess nuvarande form och redovisning = metodik,
metoden som sådan tycker jag är förträfflig.
Flint skrev:Legion
Varsågod. Du får tycka precis vad du vill och vem som förminskar debatten är upp till var och en som läser det epos som tråden efterhand utvecklas till.
Själv då? Har du byggt nåt kul den senaste tiden? Några nya kablar?
Legion skrev:Du har blivit kallad lögnare i tråden utan att det förklarats vari lögnen skulle bestå, och det ses inte med blida ögon på, i mitt fall, det heller.
single_malt skrev:@Ingvar
Det är lätt all läsa fel i hettan, det gör vi nog alla ibland.
single_malt skrev:Dock hade det varit mer intressant att höra din synpunkt på min undran om valet av testupplägg istället för petitesserna om vilka slutsatser som kan dras av en detektion.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Jättebra fråga. Jag ställer mig bredvid dig med samma. Har i själva verket
i alla år undrat varför folk jämför saker med varandra istället för att göra
jämförelser med ens egen inre referens, och på så vis ta ställning till var
saks (anläggnings) mera absoluta egenskaper, och/eller hur dessa korre-
lerar med ens behov och önskamål.
...
Vh, iö
lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
Skulle jag köpa en förstärkare/slutsteg efter att bevistat en F/E lysning med dessa???
Tveklöst JA , men troligvis inte en transparant länk. Det beror sannolikt på min resterande del av den totala ljudkedjan.
MVH
Lech
Strmbrg skrev:lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
Skulle jag köpa en förstärkare/slutsteg efter att bevistat en F/E lysning med dessa???
Tveklöst JA , men troligvis inte en transparant länk. Det beror sannolikt på min resterande del av den totala ljudkedjan.
MVH
Lech
Möjligen pga att jag är korkad, men jag begriper inte vad du skriver nu.
lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Strmbrg skrev:lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
MVH
Lech
Möjligen pga att jag är korkad, men jag begriper inte vad du skriver nu.
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Kan du vara snäll och förtydliga hur man kommer till den konklusionen om man inte hör skillnad på det och en bit kabel?
Vände ni på steken och tog det "transparenta" som lyssningsförstärkare och sedan F/E-lyssnade den andra förstärkaren och föredrog då den förstärkaren före kabeln, eller hur?
lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
IngOehman skrev:
Jag lyssnar helst på helheter och jämför dem med min inre referens, ...
Vh, iö
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
bensnake skrev:Nu ska vi se om jag greppat läget...
Jag kör med ett Audion Silver Night Mk.2 SE, en 300B-baserad triodförstärkare, zero feedback, cirkus 2x7 watt. Övriga specifikationer har jag inte koll på men förstärkaren torde vara bekant för flera här på forumet.
Vi antar att jag skulle F/E-lyssna denna mojäng. Den eventuella (troliga...) påverkan förstärkaren hypotetiskt skulle visa sig ha på signalen, kommer även att visa sig hemma hos mig (ehuru kopplad till ett par Audio Note med en verkningsgrad på 98 dB och en tämligen gynnsam impedans och utan svårare fasvridningar). Givet att man jämför med en stärkare som passerat odetekterad. Eller?
bensnake skrev:(Har denna Audionapparat F/E-lyssnats, för övrigt?)
bensnake skrev:En sak vi borde kunna vara överens om är väl i alla fall att en apparat som passerat odetekterad i en F/E-lyssning inte per definition är bättre för musiklyssning än en som inte gjort det, eller hur?
bensnake skrev:Jag blir så trött av den "von oben-attityd" som vissa ger uttryck för, en elitism som inte leder till något annat än kraschade trådar. Exempel; "Visst, en rörförstärkare kan väl vara kul att ha om man gillar den distade ljudkaraktär en dylik ger...". "Visst, det är inget fel med preferenser men det är referensen som gäller..." "Sure, visst kan man gilla soundet en rörhäck ger men det är ju inte hifi..." "Att lyssna på en rörrigg är som att gå med gula solglasögon på sig hela tiden. Allt låter lika, sameness, blablabla..." "Jag kanske ska förklara för dig vad hifi står för; HÖG TROHET MOT ORIGINALET. Det handlar det inte om i fallet rörförstärkare. Det är ingen återgivning, bla, bla, bla..."
bensnake skrev:Jag har deltagit i diskussioner där personer helt faktiskt erkänt att de väljer apparater enbart på grundval av hur de "klarat" F/E-lyssningar. "Det känns tryggt att veta att de låter signalen passera utan hörbar påverkan, då slipper man fundera så mycket..." har jag fått som motivering.
bensnake skrev:Tycker inte att denna inställning till musiklyssning är så sexig men jag respekterar dem som har den.
bensnake skrev:Jag begär i gengäld att den inställning jag med flera står för ska respekteras. Utan gliringar.
bensnake skrev:Utan semantiska inslag om vad ord betyder. Utan värderingar i vad som är rätt eller fel.
bensnake skrev:Jag har själv gått från den så kallade transparenta vägen, som i korthet innebar att jag lyssnade på 5 av mina skivor, till den "otransparenta". Detta har inneburit att jag numera lyssnar på hela skivkatalogen. Med stor behållning. Allt låter inte bra, men det är lyssningsbart.
bensnake skrev:Det är, enligt mitt förmenande, roligare att stampa takten och le än att sitta i fåtöljen och inneha vetskapen om att signalen är opåverkad.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Du menar att här är något fel som inte är som det ska?
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
lennartj skrev:Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.
Ursäkta sidospåret.
Jämförandet är en hobby för mig.Nörd?
lennartj skrev:Jag har tre olika uppsättningar av slutsteg och för närvarande två par högtalare att alternera med, tredje paret som jag haft på långlån i åratal såldes härom veckan så de är just återlämnade.
Igår bytte jag högtalare på grund av en forumfråga där jag ville ta med lite nya jämförande mätningar som underlag för diskussionen, och nu tänker jag låta LE-versionen stå kvar några veckor.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Om vi antar att ditt öra har rätt och det låter mindre rätt med en mindre färgande förstärkare, så är det rimligt att anta att din mer färgande förstärkare kompenserar/mildrar något annat fel.
sprudel skrev:Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Jag är intresserad av vad de presterar i min setup, ska det vara så svårt?
lech skrev:Nattlorden skrev:lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Kan du vara snäll och förtydliga hur man kommer till den konklusionen om man inte hör skillnad på det och en bit kabel?
Vände ni på steken och tog det "transparenta" som lyssningsförstärkare och sedan F/E-lyssnade den andra förstärkaren och föredrog då den förstärkaren före kabeln, eller hur?
Jag uppskattade färgningen ( ihop med flera andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
MVH
Lech
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Om vi antar att ditt öra har rätt och det låter mindre rätt med en mindre färgande förstärkare, så är det rimligt att anta att din mer färgande förstärkare kompenserar/mildrar något annat fel.
Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Flint skrev:En jämförelse med f/e-testets betydelse för normal lyssning skulle kunna vara hifi-astrologi.
- I vilken månad är ditt slutsteg byggt? Mitt är byggt i maj i solens tecken. Låter varmt och gott.
- Å, mitt förstår du, är byggt i september i hårdrockens tecken. Låter kraftfullt och stort.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Nej, grund saknar det inte. Däremot inte sagt att det har 100% sannolikhet, men det är ett logiskt hållbart scenario.
Jag förstår du är intresserad av vad som presteras i din setup, men är du inte längre intresserad om den kan prestera ännu bättre?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster