Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Sen är det kanske för att jag är full, men just nu förstår jag inte hur man kan ha fullt konutslag på ett element och inte få någon direkt output att tala om...
hevi skrev:bakerman22 skrev:Sen är det kanske för att jag är full, men just nu förstår jag inte hur man kan ha fullt konutslag på ett element och inte få någon direkt output att tala om...
Då är vi två (som är på kanelen, alltså)
Det är inte effekten som direkt avgör ljudtrycket, det är konutslaget.
Pröva det här då (men ställ ifrån dig glaset innan!):
Sträck ut handen rakt framför dig och med rak arm, flytta handen långsamt upp/ned säg sisådär 40 cm. Öka sedan takten men bibehåll utslaget på 40 cm. Hur fort kan du röra handen? Hur jobbigt är det jämfört med att röra den väldigt långsamt?
Precis samma samband gäller ett högtalarmembran. För att bottna ur det i väldigt låga frekvenser krävs nästan ingenting, men att bottna ur det i höga frekvenser kräver ordentligt med kraft (=effekt) för att vikten av membranet (din arm) kommer in i bilden och påverkar hur mycket kraft du måste lägga på för att bromsa in och byta riktning. Hängerume?!?
adzer skrev:Nej du vill ju lyfta lite under 20Hz. Ner till 8-10Hz kan en del kompetenta infrasystem spela, men under det så är det väldigt svårt att få något tryck.
bakerman22 skrev:adzer skrev:Nej du vill ju lyfta lite under 20Hz. Ner till 8-10Hz kan en del kompetenta infrasystem spela, men under det så är det väldigt svårt att få något tryck.
Fyra LMS flyttar ungefär lika mycket luft som Infra Y-22, och det skulle ingen påstå att det inte var ett "hyfsat" kompetent infrasystem...
adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Tror bara du inte riktigt e med på hur sjukt mycket kravet på slagläng ökar när man får ner i frekvens. Jag kan kan simulera på det lite.
Komorok skrev:adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Tror bara du inte riktigt e med på hur sjukt mycket kravet på slagläng ökar när man får ner i frekvens. Jag kan kan simulera på det lite.
Det går åt fyra ggr mer pumpvolym för varje oktav djupare man vill spela
med bibehållet ljudtryck.
adzer skrev:Komorok skrev:adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Det går åt fyra ggr mer pumpvolym för varje oktav djupare man vill spela
med bibehållet ljudtryck.
Jo jag vet, men det är mer en tumregel. Tänkte jag kunde simulera med bakermans faktiskt basar för att se
adzer skrev:Vadå? Vad för webbläsare har du som inte gör det automatiskt?
I både safari och firefox iaf så ändrar sig bilden efter storleken på fönstret.
Sjukt svårt att utläsa något ur en graf om jag gör bilden lågupplöst.
men jag tar och länkar till den istället då.
bakerman22 skrev:Jag kör också Firefox och får en MASTODONTSTOR graf...
Men enligt vad du skrev så kan man allså peta in över 1 kW vid 2 Hz utan att dom bottnar...?
Det är väl inte speciellt lite...?
adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
bakerman22 skrev:Tänkte mest på det här...
adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Komorok skrev:adzer skrev:lms5400 e helt sönderfuckade kraftfulla
Ska du ha den som ny signatur Bakerman?
adzer skrev:Komorok skrev:adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Simulerar jag i Basta så behöver jag 15V genom ett L26ROY för att bottna det
för frekvenser under 10Hz. Vad gör jag för fel i simuleringen?
Vilket motsvarar 28w @ 8ohm.
Vid 20hz krävs det närmare 200w för att bottna dem.
Så på en oktav gick effekten från 200w till 28w för att slaglägden skall ta slut.
Bara att inse att infra system kräver absurt många element för att kunna återge de lägsta frelvenserna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster