Flint skrev:Claes skrev:Ragnwald, varmt tack för de orden.
Jasså, du tog det så.
Haha... Det var faktiskt ärligt menat.
Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Sinnena är dock inte likvärdiga, de är egentligen tämligen olikartade vågar jag framkasta.
Visst kan man känna igen en doft exakt, medan ljudminnen, som Claes säger, är minnen av intrycket man fick, mycket opålitliga sådana.
Men generellt kan man inte säga att hörseln är ett svagt sinne, tvärt emot vad som alltid framhålls anser jag det vara vårt primära sinne. Dövhet är ett svårare handikapp än blindhet (inte bara för audiofiler).
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. Jag har så vitt jag vet inte heller skrivit något tidigare som ger skäl för någon att tolka mig som att denna fråga skulle utgöra något slags förutsättning för att kunna förstå det jag försökte förklara om riskerna med att ta miste om hörselintryck på grund av i sammanhanget ovidkommande intryck via andra sinnen.
Det jag däremot nämnde - och nu upprepar för att minimera risken för att huvudfrågan tappas bort - är att det finns lätt genomförbara experiment som visar att hörseln kan vara ett svagt sinne i vissa situationer.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/McGurk-effekten
http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. Jag har så vitt jag vet inte heller skrivit något tidigare som ger skäl för någon att tolka mig som att denna fråga skulle utgöra något slags förutsättning för att kunna förstå det jag försökte förklara om riskerna med att ta miste om hörselintryck på grund av i sammanhanget ovidkommande intryck via andra sinnen.
Det jag däremot nämnde - och nu upprepar för att minimera risken för att huvudfrågan tappas bort - är att det finns lätt genomförbara experiment som visar att hörseln kan vara ett svagt sinne i vissa situationer.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/McGurk-effekten
http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. ...
Flint skrev:Ragnwald skrev:Jo, men testet är ju utformat som värsta läge som en förstärkare rimligt bör klara utan att tokatill det.
Nej. Lasten är inte speciellt svår och definitivt inget "rimligt värsta läge".
Ragnwald skrev:Flint skrev:Ragnwald skrev:Jo, men testet är ju utformat som värsta läge som en förstärkare rimligt bör klara utan att tokatill det.
Nej. Lasten är inte speciellt svår och definitivt inget "rimligt värsta läge".
Ok. Vad var det du hade för synpunkt på lasten, du skrev någonting tidigare, jag inte förstod?
Claes skrev:Flint, eftersom vi hör summan av alla påverkande länkar i inspelningskedjan och uppspelningskedjan samtidigt när vi lyssnar på inspelningar är det svårt att generalisera om olika människors upplevelser av enskilda ljudapparater i ett dylikt sammanhnag.
Klart är i alla fall att olinjäritet skillnadsutjämnar och att det betyder att mindre förvrängande apparater har större chans att återge musiken som konstart och det producenterna i sitt skapande tar fram.
Exempel. Om återgivningen genom fel i alla länkar omöjliggör att höra vad som spelas i basen, vilket instrument som spelar i basen eller till och med om det är någon bas med och spelar över huvud taget, då kan förstås varje enskild lyssnare ta ställning till detta fel och vad det innebär.
Den som tycker att basregistret som del av den totala klangen är obehövligt samt att basstämman som del i den musikaliska harmoniken är betydelselös kan välja att betrakta en beskriven återgivning som lika subjektivt bra som en (mer) korrekt dito. Var och en väljer själv.
För att försöka svara på det jag tror att du frågar så är det min erfarenhet att de allra flesta uppskattar en musikanläggning med minimala fel om man spelar inspelningar över en viss kritisk ljudkvalitetsnivå i dem. Det verkar som om vi psykoakustiskt generellt föredrar bredbandighet, låg distorsion och god transientåtergivning.
När dåliga inspelningar spelas upp i goda ljudsystem är det min erfarenhet att somliga säger sig föredra återgivningen från andra mer förvrängande system som ett slags (ofta omedveten) kompensation för inspelningarnas fel.
Det finns dock en del som tyder på att denna uppfattning ibland är mer eller mindre grundlös och att det är en psykoakustisk fälla som ligger till grund för slutsatsen. Ofta har folk ingen eller ringa uppfattning om hur starkt en inspelning spelas upp i lyssnarposition. I ett mer kvalificerat ljudsystem är det vanligt att man spelar starkare än i ett sämre system.
Av samma skäl som grunden till loudness war (starkare låter bättre) leder det i detta fall till motsatsen: starkare låter sämre därför att inspelningen låte illa och för att jämförelsen inte görs så att det starkare ljudets högre styrka får en konkurensfördel. I stället blir inspelningens fel tydligare uppfattbara. Så kan det bli när jämförelserna mellan systemen görs med för lång tid emellan uppspelningarna och när ljudtrycket upplevs för starkt i förhållande till inspelingens fel (som brukar höras tydligare vid högre ljudtryck).
Jag har gjort några tester i sammanhanget med psykoakustiskt matchade nivåer och sanbba växlingar och då var de flesta mer benägna att föredra den bättre anläggningen även vid uppspelning av dåliga inspelningar.
CODY skrev:Jag förstår ingenting. Om det nu är så att det finns effektförstärkare som är "ofärgande" och det är sant att sådana föredras av alla som får tillfälle att uppleva dem, borde det vara den lättaste sak i världen att genom baklänges ingenjörskonst helt enkelt kopiera dessa effektförstärkare. Ändå görs det inte.
Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Almen skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Hur tänker du dig att något sådant skulle bevisas? Det är ju snarare tvärtom - självklart kan man koppla en svårare last än LTS konstlast och på så sätt få ett annat resultat.
Däremot kan man ju göra lite intelligenta ingenjörsmässiga antaganden. Konstlasten LTS använder framtogs eftersom den ursprungliga (motsvarande Ino Audio pi60) ansågs för enkel att driva och därigenom skulle göra det svårare att detektera förstärkare som hade problem med lite mer "normalt svåra" laster.
Om man nu testar ett slutsteg med nämnda konstlast utan att någon enda påverkan hörs, är det då en märklig slutsats att dra att slutsteget vid lyssning på Ino Audio i16s (som, vad jag förstått, är väldigt lika pi60 i impedanskurvan) inte kommer att färga insignalen?
Hur går det logiska resonemanget om man i stället antar motsatsen?
Harryup skrev:Jag tror att Sprudel och jag har samma invändning om jag förstått Sprudel rätt. Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling. Belastningar på ingång och utgång kan inte vara oväsentligt. Det har ju även diskuterats i andra trådar att 2 apparater med fel under hörtröskeln kan tillsammans summeras till ett hörbart fel. Möjligen är det något sånt som gjorde att Sprudel inte föll för Bryston.
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 22 gäster