Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Inga raka svar och besked. Bara rundsnack och undanflykter.
Och bara missförstånd och skitsnack från dig.
Vad använder lts för anläggning vid f/e-lyssningen?
PerStromgren skrev:Jag är inte Flint, men jag kan se hans synsätt här. Det pratas ganska mycket i MoLT och här om hur mycket t.ex. slutsteg färgar, med undertonen att ju mindre desto bättre. Då är det inte långt till att det finns ett A- och B-lag av apparater, där A-laget utgörs av de apparater som inte lyckats detektera någon färgning alls i en F/E-lyssning. NAD 206 och Sentec PA9 är två exempel som brukar framhållas.
Tycker bara det är så tradigt när det går i cirklar. Tycker inte du det?Flint skrev:Mycket enkelt. Jag vill ha raka svar på raka frågor och inte undanflykter.
Till raka svar hör: ja, nej, vet inte, har aldrig testats, har aldrig undersökts mm...
Sen undrar jag: Vad har ni emot diskussion ni som verkar vilja tysta mig?
Detta är väl ett diskussionsforum?
Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
http://www.studioblue.se/studio-blue/hor-och-se
Flint skrev:Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
Kontenta. Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen och hur ska man då kunna lita på något annat som sägs om ljudkvalitet från det där hållet. Då spelar det ingen roll att låten/musiken har 20dB crestfaktor.
Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
Flint skrev:sprudel
Frågan blir då om inspelningarna/cd-sivorna ska rikta sig till 20 lyssnare med "rätt" anläggning eller till lyssnare med en anläggning som mer liknar ett genomsnitt? Pumpande cynbaler och trummor tror jag dock inte är rätt i någon anläggning om man har hifi som mål.
PerStromgren skrev:Det pratas ganska mycket i MoLT och här om hur mycket t.ex. slutsteg färgar, med undertonen att ju mindre desto bättre. Då är det inte långt till att det finns ett A- och B-lag av apparater, där A-laget utgörs av de apparater som inte lyckats detektera någon färgning alls i en F/E-lyssning. NAD 208 och Sentec PA9 är två exempel som brukar framhållas.
Flint skrev:sprudel
Frågan blir då om inspelningarna/cd-sivorna ska rikta sig till 20 lyssnare med "rätt" anläggning eller till lyssnare med en anläggning som mer liknar ett genomsnitt? Pumpande cynbaler och trummor tror jag dock inte är rätt i någon anläggning om man har hifi som mål.
Jag har inte möjlighet att lyssna på det där med någon större kvalitet där jag är, men är det där inte ett rätt subjektivt uttalande som du gör??Flint skrev:Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
Kontenta. Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen och hur ska man då kunna lita på något annat som sägs om ljudkvalitet från det där hållet. Då spelar det ingen roll att låten/musiken har 20dB crestfaktor.
Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Vilket jag har lyckats ganska bra med eftersom den mäter identiskt med originalet. Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den. Det som kan läsas om den på PA:s hemsida.
sprudel skrev:Flint skrev:sprudel
Nej, eller ja, det beror på vad jag svarar på.![]()
Det blir ju ännu svårare med trohet mot ursprunget om man inte deklarerar studions utrustning och spec på den. Högtaleriet spelar ju större roll än elektroniken många gånger.
Tänker jag stolligt?
Flint skrev:Inte tjatigare än förspråkarnas argumenterande.
Om jag finge raka svar behövde jag inte upprepa mig.
Som det är nu hamras istället budskapet in att förespråkarna döljer något.
Det skulle kunna undvikas med raka besked direkt.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Inte tjatigare än förspråkarnas argumenterande.
Om jag finge raka svar behövde jag inte upprepa mig.
Som det är nu hamras istället budskapet in att förespråkarna döljer något.
Det skulle kunna undvikas med raka besked direkt.
Hm, kanske beroende på min närmast obefintliga förmåga till konspiratoriskt tänkande, men jag har lite svårt att förstå vad skälet skulle vara att dölja något i detta sammanhang.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Vilket jag har lyckats ganska bra med eftersom den mäter identiskt med originalet. Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den. Det som kan läsas om den på PA:s hemsida.
Den information du verkar betrakta som hemlig publicerades, inklusive schema, i MoLt no1. 1991, dvs. har funnits tillgänglig på bibliotek i ca 20 år och finns ju numera även på Sonic Designs hemsida. Känns som om mina kriterier för "hemlighetsmakeri" är lite slappare än dina.
/DQ-20
Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Den information du verkar betrakta som hemlig publicerades, inklusive schema, i MoLt no1. 1991, dvs. har funnits tillgänglig på bibliotek i ca 20 år och finns ju numera även på Sonic Designs hemsida. Känns som om mina kriterier för "hemlighetsmakeri" är lite slappare än dina.
/DQ-20
Det finns inga hemligheter om detta.
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
highfidelity" så som det var tänkt från början.
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
/DQ-20
Det finns inga hemligheter om detta.
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans. Resultatet blir ofelbart ett färgat ljud.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Richard skrev:Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster