Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag blev nöjd med mina surrar på 1,8 liter löst, men fullt stoppade. Inte mätt något och plockat isär dem igen så att jag skall göra ytbehandlingen nån gång
paa skrev:En radie på 5-6 mm i änden av porten tar bort det mesta av bruset och visslandet från porten. Större radie kan minska förlusterna vid halvhög nivå men kan istället ge mindre maxflöde ur porten. Krångligt är det, men en liten radie i portänden är alltid bättre än inget.
Svante skrev:tvett skrev:Ska de rundade kanterna räknas med i port-längden?
Ja. Fast allteftersom diametern ökar så verkar varje millimeter i längsled lite kortare. Om tvärsnittsytan ökar med tex 1,2 gånger, så ska just den millimetern bara räknas som 1/1,2=0,83 mm.
För rör med korta avrundningar är det inte så kinkigt, man höftar lite och kollar i efterhand att avstämningen blev riktig och vid behov kortar eller förlänger man den cylindriska delen så att det blir rätt.
Naqref skrev:Nu har jag bestämt mig för hur lådan ska se ut (lite lätt inspirerad över piM).
Det blir ett par BOSSO! (BOok Shelve Speaker One)
Storleken blir som ca 4st böcker från Dan Brown (Da Vinci-koden etc). Så det är bara att slänga ut dom så får man plats med åtminstone ena högtalaren.
Lite bättre upplösning:
http://user.faktiskt.io/naqref/diy-proj/bosso.pdf
Nu ska de bara byggas...
ollebolle skrev:Nu gjorde jag slag i saken och det blev såhär:
Jag fick med sandpapper plana den sidan på mdf-rörmynningen som ligger an mot lådväggen. Detta för att röret skulle sitta rakt. Sedan limmade jag också fast röränden mot lådväggen.
Med Naqrefs dimensionering är ju röret 130mm. Mitt är 142mm då jag adderade 6mm för varje ände då det går bort vid avrundningen.
Detta för att inte ändra avstämningen jämfört med Naqrefs originaldimensionering.
Är det rätt tänkt?
phloam skrev:Jag är också inne på snygga datorhögtalare (som kan användas med portabelt också?).
NU vet jag - inspirerad av bilden ovan - tänk om man gjorde ett par mini-kopior på ett par carlssonhögtalare för bordsbruk? Vilken modell som vore lämpligast vet jag inte, den där lilla kuben kanske?Måste ju inte vara små diskanter också/rätt ljudmässigt, bara de ser ut som små kopior typ
MagnusÖstberg skrev:Volymerna diffar inte nämnvärt. Det tas fram ett Bosso-element just nu ialalfall. Jag har kört med elementet i 3,5L portad låda med tillhörande filter om 18uF+1,5mH+2,5ohm parallellkopplat i serie med elementet.Timpolanen skrev:Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer!
/ Tim![/url]
Det gav ett resultat om +/-1 db mellan 300 och 10Khz
Hampe90 skrev:Ska köra 4st element parallellt på ett filter. 5, 10w eller mer?
2-ch skrev:Hampe90 skrev:Ska köra 4st element parallellt på ett filter. 5, 10w eller mer?
Elementet är väl på 4 ohm. Att paralellkoppla 4st ger 1 ohm belastning för förstärkaren, det gillar dom inte.
Hampe90 skrev:Blir så klart en serie parallell= 4 ohm
Användare som besöker denna kategori: Conny och 18 gäster