Antar att det är dags även för mig att leverera lite intryck.
Har spelat 51:orna ett tag nu, och har "masserat" konerna med hjälp av Infected mushroom osv. Kan ej garantera att de är helt inspelade men tror inte att det kommer att hända så extremt mycket mer. Är tämligen säker på att allt är rätt kopplat, men jag har inte lagt några lödningar på kontakterna utan förlitar mig på att de, på filtret förmonterade klämkontakterna, är tillräckliga. Jag har ej heller målat lådorna, utan de är i obehandlad MDF. Tryckförlusterna genom kabinetten borde inte vara något som påverkar resultatet väsentligt. Men jag kan ha fel?
Nåväl, som vissa vet så är det pi60s som står för motståndet här hemma. Dessa har jag haft i ca 4 år, och dessförinnan hade jag ett par OA51.3 som numera huserar hemma hos en vän.
Rum och elektronik.
Rummet som grejorna testats i är på ca 35-40kvm. Avståndet mellan högtalarvägg och bakvägg är 3.7 meter. Rummet är i övrigt av typen öppen planlösning. Högtalarna har testats både odelade och delade mot basmoduler. Elektroniken har bestått av denon samt Nad208.
Högtalarna har varit placerade som såhär.
Oa51.LE2: På stativhöjd 70cm. ca 7cm från bakvägg (betong). Bredd mellan insidan på högtalarna 230cm. Kuddar simulerar dämppanelerna.
Pi60s: Placerade precis utanför OA51.3:orna. Således bildade den vertikal delen av oa51-baffeln en yta som borde kunnat orsaka mycket tidiga reflektioner från pi60s. Pi60s i övrigt odämpade och på ena sidan mycket nära sidovägg.
Man kan med andra ord säga att jag favoriserade nykomlingen rent placeringsmässigt.
Så, vidare till intrycken.Jag upplever OA51.LE2 som högupplösta och detaljerade. De har ett klart och tydligt mellanregister och en helt ok bas. Diskanten är nog deras starkaste sida, den känns väldigt ren och luftig. Mina tidigare 51or hade mer punch i basen beroende på att jag inte hade förlängt basporten när jag bytte till SS8545.
Vilka högtalare får då stanna kvar i min ägo? Jag är inte en samlare och vill inte ha extra högtalarpar som står och tar plats i garderoben.
Och för min del är det ingen tvekan. Pi60s kommer att stå kvar här ett bra tag till.
Anledningarna till detta är följande: De har ett helt annat tryck i botten än 51.LE2. Inte främst i de lägsta registren utan framförallt uppe i mid-basen. (de lägre registren kräver subbasar för att komma fram i mitt rum) Mellanregistret är också mycket fylligare i pi60s, där LE2 upplevs som kall i jämförelse.
Vidare så målar faktiskt pi60s upp en större ljudbild, och skillnaden blir större när inspelningskvaliteten minskar, och är betydligt okänsligare för inspelningen (sameness?

). Upplever LE2 som tämligen elaka mot kassa inspelningar! Storleken på sweetspot upplever jag vara ganska likartad mellan de olika paren. Möjligen lite större på LE2.
Slutsats.Och för att avsluta denna lilla recension så vill jag understryka att jag inte på något sätt påstår att den ena är bättre än den andra, objektivt sett. Utan här handlar det bara om vad jag föredrar, och vilken produkt som helt enkelt uppfyller mina behov på bästa sätt. Tycker att båda paren är bra högtalare, men det ena paret passar mig och min musiksmak bättre.