Jonka_ skrev:MagnusÖstberg skrev:Jonka_ skrev:Jag har försökt söka runt utan att hitta någon vidare information om detta.
Om man ska bygga en högtalare med 2st bas element. Och man väljer att dom ska placeras i vasin sektion på ca 40L.
Om man nu skiljer av basarna så dom får exakt 40L ivar, spelar det då någon roll hur man utformat dom?
Bifogar en bild så förstår ni lite enklare vad jag menar.
Bortse från måtten på bilden, då jag inte tagit ett dugg hänsyn till det

Mjo, jag skulle lagt det nedre basreflexröret i dess lådas övre del, och det översta baselementets basreflexrör i dess nedre del och flyttat upp elementet i den lådan något.
Båda basreflexrören kan ha lite större avstånd från den vägg som följer dem också. Det går bra att lägga dämpmaterial runt rören, men när du dämpar lådan så se till att det är fri luftväg från elementet till porten.
Portarna får gärna ha konsiska öppningar på både in och utsidan, och det är positivt om den inre portöppningen förses med en liten baffel också.
Det ser ut att bli en rätt kapabel högtalare, inte olik "Morellosarna"

Okej, tack för input det uppskattas väldigt mycket :), Så något i stil med detta?
Ja nog blir det likt morellosarna allt

Dock med en helt annat ihopplock av element.

Kanonsnygga renderingar, jag är avis!!
Inte riktigt, hmm jag justerar mig lite. Om du tittar på din första skiss och på den nedersta basen så gör följande:
- Höj upp basen ganska mycket, kanske så att det är 5 cm kvar till mittstaget.
- Höj upp basreflexröret så det kommer upp lite
Den undre basen skall alltså vara ganska nära Mittstaget och porten nära golvet.
Och gör likadant med basen i den övre lådan, dvs låt den vara så nära mellanregistret som möjligt.
När portarna är placerade så ligger de där trycket blir som störst i lådan och inte där luften rör sig som snabbast. Om du tittar på bilder så ligger basreflexrörens inre öppning sällan i mitten av lådan - och det finns skäl för det
Snygga bafflar på portarna i lådan!