Mätningar på små apparaters tonkurva

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Mätningar på små apparaters tonkurva

Inläggav PerStromgren » 2012-01-17 23:48

Jag var nu tvungen att inviga min man cave och mäta litet! Jag riggade Svantens Tombstone i datorn och mätmick och litet annat utanför. Inga som helst vetenskaplighet fick störa denna session, så jag tog nada hänsyn till hur rummet (en betongkällare utan dämpning) uppförde sig, eller vilket vettigaste mikavstånd var!

OK?

Here goes.

Först ut: en telefon!

Bild
Sony Ericsson Xperia mini pro

Bild

Basen, ehm, saknas! :-)

Sedan, upp ett snäpp, till vår badrumsradio.

Bild
Sony ICSF-303

Bild

Inga mängder med LF här heller. Den där resonansen vid 300-350Hz hörs förresten lång väg från badrummet!

Nu tänkte jag att Tandberg skulle få visa var skåpet ska stå!

Bild
Tandberg Portable 41, ca 1965

Bild

Jag hade trott att tonkurvan skulle visa nivå längre ned i basen, men jag blev lurad. Det låter dock mycket trevligare än det ser ut!

Nu, till mina nyförvärv: de nya kontorshögtalarna. Loppisfynd 50:-, som inte borde kunna bli fel. Men ...
Bild
United-högtalare, modell okänd. Notera grovleken på de fast monterade kablarna.

Bild

... det låter precis så jäkligt som det ser ut! Jag måste nog tyvärr kasta ut dessa loppisfynd! De duger inte ens till kontoret. Den där 180Hz-resonansen ringer rätt vackert, bara man knackar på dem...

Medan jag höll på, fick "Voight-hornen" som agerar labbänk ovan, en mätning. Detta visar tonkurvan, någon cm från centrum på 9710:orna.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-17 23:52

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 00:20

Underbart!

Sånt här borde alla göra i utbildningssyfte. Det fina med lofiprylar är att det inte blir så noga med mätutrustning och rum, det blir prylens fel som dominerar.

Och visst stämmer lyssningsintrycken någorlunda med tonkurvorna?

Vad jag undrar är dock hur du fick in signalen i radiomottagarna. Har du en egen radiosändare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-18 00:24

+2. Och i telefonen?! :o

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 00:26

Svante skrev:Och visst stämmer lyssningsintrycken någorlunda med tonkurvorna?

Vad jag undrar är dock hur du fick in signalen i radiomottagarna. Har du en egen radiosändare?

Visst stämmer lyssningsintrycken rätt bra! De där Denverholkarna går inte att lyssna på och telefons basåtergivning är inget vidare. Men Tandbergaren låter trevligt, vad det nu kan bero på.

Jag undrade just om någon skulle fundera på hur jag körde radio! Jo, jag har en liten radiosändare av enklaste Classe-utförande, som junior har använt för att poppa i bilen, via sin Spotifytelefon. Bilradion saknar aux-ingång.

En sak jag tänkte på att kolla, var tonkurvan för radiosändaren. Den kan ju vara skitkass. Men troligen drunknar felen ändå i radioapparaterna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 00:26

KarlXII skrev:+2. Och i telefonen?! :o

Hint: telefonen har en radiomottagare...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-18 00:36

Vilken skön grej! :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-18 07:03

Men mobiltelefonen är ju egentligen jättebra.
Den klarar ju ±5dB i hela röstområdet, 500Hz - 5kHz. Ja i princip upp till 10k också.

Att ha försöka få bra ljud i röstområdet måste man väl säga är en korrekt ingenjörsmässig ansats i en telefon. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 08:23

aisopos skrev:Men mobiltelefonen är ju egentligen jättebra.
Den klarar ju ±5dB i hela röstområdet, 500Hz - 5kHz. Ja i princip upp till 10k också.

Att ha försöka få bra ljud i röstområdet måste man väl säga är en korrekt ingenjörsmässig ansats i en telefon. 8)

Jo, men högtalaren (för det är den) i en sådan här telefon används mest för återgivning av Youtubefilmer och mp3-musik...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Mätningar på små apparaters tonkurva

Inläggav phon » 2012-01-18 11:50

PerStromgren skrev:
Nu, till mina nyförvärv: de nya kontorshögtalarna. Loppisfynd 50:-, som inte borde kunna bli fel. Men ...
Bild
United-högtalare, modell okänd. Notera grovleken på de fast monterade kablarna.

Bild

... det låter precis så jäkligt som det ser ut! Jag måste nog tyvärr kasta ut dessa loppisfynd! De duger inte ens till kontoret. Den där 180Hz-resonansen ringer rätt vackert, bara man knackar på dem...

Om du proppar lådan full med något gult så försvinner nog det mesta av resonanstoppen. Möjligen gör en X-mag nytta också. :)

Kul mätningar. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 11:58

phon skrev:Om du proppar lådan full med något gult så försvinner nog det mesta av resonanstoppen. Möjligen gör en X-mag nytta också. :)

Kul mätningar. :D

Tack för ryggdunken!

Jo, litet dämpning skulle nog inte sitta ivägen. Jag gjorde några lama försök att ta av fronten, utan att lyckas. Jag ska ge mig på dem igen.

X-mag? En yxa att sätta i lådan, eler nå't? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 12:01

Förresten, medan jag har er på tråden (?): vilket mått är det jag ska leta efter när jag hittar en resonanstopp? En halv våglängd?

En dipp?

( Detta hör till de kunskaper som tyvärr blekts med åren, även om de var rätt hyggliga för 40 år sedan. :oops: )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-18 12:34

x-stag kanske?

gillar hur dom snott formgivningen från cx50. jag har ett par sådana som behöver nya kanter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-18 12:37

Är det inte lite konstigt att Sonyericsson telefonen inte har sin peak vid 2-4khz? Jag hade för mig att det är där som örat är mest känsligt. Då borde ju peaken ligga där för att maximera chansen att höras. Eller?

För övrigt, kul ide!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-18 13:02

PerStromgren skrev:
X-mag? En yxa att sätta i lådan, eler nå't? 8O

Tryck dit en lös ringmagnet "bakvänt" på den som sitter där. Brukar ge positivt bidrag på mindre välutrustade högtalarelement. :oops: :D

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-18 13:39

PerStromgren skrev:Förresten, medan jag har er på tråden (?): vilket mått är det jag ska leta efter när jag hittar en resonanstopp? En halv våglängd?

En dipp?

( Detta hör till de kunskaper som tyvärr blekts med åren, även om de var rätt hyggliga för 40 år sedan. :oops: )

Om du menar stående vågor mellan två ytor.?

T.ex. en hel våglängd och en kvarts våglängd ger en resonans, dvs förstärkning.
En halv våglängd ger utsläckning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 13:51

aisopos skrev:
PerStromgren skrev:Förresten, medan jag har er på tråden (?): vilket mått är det jag ska leta efter när jag hittar en resonanstopp? En halv våglängd?

En dipp?

Om du menar stående vågor mellan två ytor.?

T.ex. en hel våglängd och en kvarts våglängd ger en resonans, dvs förstärkning.
En halv våglängd ger utsläckning.

Så tänkte jag.

170Hz ger dock en kvarts våglängd på 50cm, vilket är alldeles för stort att förklara resonanstoppen i United-högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 14:06

Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är hälften så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.

Mao avståndet som ger en resonans på 170Hz är 1/2 eller en 1/8 så lång som hela ljudvågen.
343 / (8 * 170) = 25cm.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-18 16:48, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-18 14:09

1/16-dels våglängd då? :?

Fast jag vet inte hur mycket de olika övertonerna bidrar egentligen.
Jag tycker man endast hör talas om effekterna av 1/1, 1/2 och 1/4 våglängd, andra multiplar diskuteras aldrig.
Vilket kanske ska tydas som att dessa inte spelar (tillräckligt) stor roll.

Jag tror öht inte att du har problem med någon luftljudvåglängd där vid 170Hz.
Jag tror på en mekanisk orsak, kanske våglängd av svängning av en lådsida eller något annat.

Har du möjlighet att göra en vattenfallsmätning på lådan?

Skulle jag lite blint försöka förbättra den lådan skulle jag pytsa i liten dämpmaterial, typ halva volymen, om det inte finns något nu.
Sen skulle jag kapa till 4 pinnar i exakt längd (så det blir lite i spänn) och limma dit inne i lådan som stag i de 3 ortogonala axlarna.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-18 14:13

adzer skrev:Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är häflten så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.

Mao avståndet som ger en resonans på 170Hz är halva eller en 1/8 så lång som hela ljudvågen.
343 / (8 * 170) = 25cm.

Om vågen går halva sträckan innan reflektion så ligger amplituden på plusvärde på väg dit men på minusvärde på vägen tillbaka efter studsen, och då tar dom ut varandra.

Och en annan minnesregel är "kvartvågspipa", där man får en resonans och förstärkning vid 1/4 våglängd, ett förstärkt ljud som sen släpps ut som ett basstöd.
ja därav namnet kvartvågspipa då ... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 16:42

adzer skrev:Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är häflten så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.

Mao avståndet som ger en resonans på 170Hz är 1/2 eller en 1/8 så lång som hela ljudvågen.
343 / (8 * 170) = 25cm.

Nej, lägsta resonansfrekvensen i en rätblocksformad kavitet motsvarar en halv våglängd på längsta sidan (inte diagonalen om nån nu skulle tänka så).

Om lådan är 1 m hög invändigt blir alltså lägsta resonansen 343/(2*1)=171,5 Hz. Mindre lådor ger högre lägsta resonansfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 16:45

PerStromgren skrev:
Bild

Jag undrar om inte det där är en mekanisk resonans i någon lådvägg. Ser det likadant ut om du flyttar miken till något annat ställe?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 16:47

Svante skrev:
adzer skrev:Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är hälften så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.

343 / (8 * 170) = 25cm.

Nej, lägsta resonansfrekvensen i en rätblocksformad kavitet motsvarar en halv våglängd på längsta sidan (inte diagonalen om nån nu skulle tänka så).

Om lådan är 1 m hög invändigt blir alltså lägsta resonansen 343/(2*1)=171,5 Hz. Mindre lådor ger högre lägsta resonansfrekvens.

Ja det var ju precis det jag skrev?
Om du väljer att forumera det som att avståndet är en halv våglängd eller att avståndet är hälften så lång som våglängden spelar mindre roll.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-18 16:52

Svante skrev:

343 / (8 * 170) = 25cm.

Men halvvågsresonansen ger väl en utsläckning = dip
Och kvartvågsresonansen ger väl en peak?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 17:01

Svante skrev:
PerStromgren skrev:
Bild

Jag undrar om inte det där är en mekanisk resonans i någon lådvägg.

Och då hjälper knappast litet fluff i lådan, eller hur?

Enda anledningen att göra något åt dessa lådor, är att försöka lära sig något. T.o.m. 50 spänn var för mycket för dem! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-18 20:02

visst kan man mäta lite sådär hur som helst men jag tycker inte det är rikgit rätt att göra så, folk kan få för sig det ena och det andra
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-18 20:20

celef skrev:visst kan man mäta lite sådär hur som helst men jag tycker inte det är rikgit rätt att göra så, folk kan få för sig det ena och det andra

Celef är mycket ansvarsfull. Vuxenpoäng på den posten. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-18 20:54

PerStromgren skrev:
Svante skrev:
Jag undrar om inte det där är en mekanisk resonans i någon lådvägg.

Och då hjälper knappast litet fluff i lådan, eller hur?

Enda anledningen att göra något åt dessa lådor, är att försöka lära sig något. T.o.m. 50 spänn var för mycket för dem! :oops:

Meeen ... du kan väl inte kasta lådorna utan att åtminståne stoppa in en gammal T-shirt i och mäta igen ... ? :evil:

... stackars små lådor, dom har väl inte gjort nåt ont ... :cry:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 21:24

adzer skrev:
Svante skrev:
adzer skrev:Kanske tänker fel nu, men är det inte ett avstånd som är hälften så långt som ljudvågen som ger resonansen. Den måste ju åka sträckan, ta i andra väggen och komma tillbaka för att det skall bli en stående våg.

343 / (8 * 170) = 25cm.

Om du väljer att forumera det som att avståndet är en halv våglängd eller att avståndet är hälften så lång som våglängden spelar mindre roll.

Nä... Var kommer din åtta ifrån? Jag har en tvåa.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 21:28

Svante skrev:
adzer skrev:
Svante skrev:

343 / (8 * 170) = 25cm.

Nä... Var kommer din åtta ifrån? Jag har en tvåa.

aisopos sa att förstärkning sker vid hel och 1/4 våglängd.
Jag upplös då om att ljudvågen måste komma tillbaka också så därför blir det halva dessa avstånden dvs 1/2 och 1/8 våglängd.
Så 170Hz kommer ha resonanser vid 1m och 25cm.

Nästa

Återgå till DIY-forum