PerStromgren skrev:Kan man inte använda hörlurar för att kontrollera att infraområdet är rent? Det låter som ett jobb av engångs-, eller nästans engångs-,karaktär. Att dimensionera monitorlyssningen efter att kunna kontrollera om något som inte ska finnas i mixen inte finns där, låter ineffektivt.
Eller kan man ha något avkänningsdom som varnar för infraskräp?
Menar du hörlurar med jättehög distorsion? Eller varför skulle hör-
lurar göra jobbet menar du?
Problemet med registret runt någon eller några få Hz är ju att det INTE
hörs, ens vid ljudnivåer om >100 dB*. Däremot är risken avsevärd att
excessuösa nivåer där nera bottnar ljudsystemen.
Så för att upptäcka problemen (talar nu om oavsiktliga ljud i detta reg-
ister) räcker det inte att kunna återge själva ljudtrycket. Man behöver
se dem också.
Vh, iö
- - - - -
*Nu kanske 100 dB låter som rätt mycket ljud, och det är ju 15 dB mer
än man får exponeras för på arbetsplatsen, enligt de normer som finns
för att undvika hörselskador.
MEN om man tittar lite på ljdtrycket med andra hjälpmedel än öronen,
så är kanske inte dB rätt mått, utan man kan titta på trycket i pascal
(N/m^2) istället, det vill säga RMS-avvikelserna från normaltrycket.
Normaltrycket är ungefär 100 000 N/m^2, och 0 dB motsvarar då en
modulation om 20 uPa. 100 dB är 100 000 gånger mera - det vill säga
2 Pa, vilket alltså betyder att man modulerar lufttrycket med 20 miljon-
delar. RMS då förstås, vilket ger ungefär 56,56 miljondelar p-p.
För att man lättare skall få en bild av hur mycket (/lite) det är kan man
relatera det till något som vi alla har erfarenhet av, även om vi kanske
inte tänker så mycket på det...
Lufttrycket vi har här på jorden beror på luftens vikt, och trycket ligger
på cirka 100 000 Pa (1013,25 hPa tror jag är "standardtryck på havs-
nivå", men 100 kPa duger bra som approoximation).
Det är alltiså det grundtryck vi har, och det är detta tryck som när det
moduleras (darras lite på) är "ljud". Grundtycket är alltså en effekt av
all luft som vi har ovanför oss väger, och därför ger ett tryck under
luftmassan, som inte är försumbar. 10 ton luft på ett ungefär har vi
över varje kvadratmeter på jorden.
Luften är tätare nära jorden och glestare längre ut eftersom den är en
hel del elastisk, men summan av den väger alltså ungefär 10 ton över
varje kvadratmeter.
Vore luften inte elastisk, alltså komprimerbar. så skulle den bete sig
mera som vatten och atmosfären skulle sträcka sig bara 8578 meter
upp, och där skulle "luftytan" vara. Det vill säga så skulle det bli om
tätheten var de 1,2041 kg/m^3 som ungefärligen råder vid havsytan,
hela vägen upp till "luftutan".
Det skulle betyda att vår högsta bergstopp bara med nöd ock näppe
skulle sticka upp, 33 meter närmare bestämt!

Spännade vore det
kan jag tycka, att ha en topp på 33 meter där det inte finns någon luft
alls...
Men åter till saken!
Vi kan enkelt approximera de första säg hundratals metrarnas densitet
som skapligt nära 1,2 kg/m^3. Och baserat på detta kan man mycket
enkelt konstatera att 100 dB ljudtryck är vad vi når om vi rör oss upp
och ned 56,56 miljondelar av 8578 meter, det vill säga strax under en
halv meter, eller +/- 0,25 meter om man föredrar det.
Så den som menar sig höra basljud av att böja lite på knäna, bör vara
noga med att kunna återge 1 Hz...
- - -
Å andra sidan så kan man ju hävda (och ha rätt!) att filmljudkodings-
systemen ger möjlighet att koda starkare ljud i basregistret än 100 dB.
115 dB närmare bestämt - det vill säga 15 dB mera. Omräknat till luft-
höjd (ja, men kan använda dB för häjder också

) blir 15 dB hela 2,73
meter, det vill säga som att gå nedför en vanlig trappa...
Fortfarande tror jag få menar att en sådant höjdförflyttning ger några
med hörseln/öronen förnimbar effekt (åker man hiss många våningar
med hög hastighet däremot så känns det helt klart i öronen för de allra
flesta - men hörs det något ens då? Vi talar om ljudeffekter om 10 000
gånger de som rådet vid 115 dB, om man beaktar en hissförd uppför
empire state buildning...).
Jag är som jag hoppas alla förstår (både att och varför) fortsatt rejält
skeptisk över värdet med att kunna återge sådana "ohörbara effekter
som kan påfresta högtalarsystemet illa".
Eller rättare sagt - det är jag inte alls det!
Jag har inga som helst invändningar mot system som kan återge även
mycket låga frekvenser (tror mina infra-system talar ett tydligt språk
därvidlag...) eftersom en ackurat återgivning har att värde i sig, på så
vis att en oanfrätt återgivning ju ger ett bättre beteende i tiden/mindre
grupplöptidsfel - det vill säga bättre återgivning av ALLA transienta ljud,
även de med huvuddelen av sin energi mycket högre upp i frekvens
(men värdet av det skall inte överdrivas).
Men vad jag lite försiktigt vänder mig emot är att sådan smuts ibland
finns på filmterna - ibland till och med med kollossalnivå!
Både när så är fallet på grund av att det slarvas när ljuden skapas (vi
talar om helt syntetiska ljud nu som under tillblivelsen behäftas med en
massa slask som inte var avsedda att vara med, men som lämnas där
av lathet eller okunskap, OCH när de finns där för att någon med avsikt
lagt dem där och själv hört dem på grund avdistorsionseffekter i den
egna lyssningen.
Ljudet kommer inte att höra på några biografer och det enda de leder
till i hemmamiljö är att filmerna blir svårspelade eller att konsumentut-
rustning kommer att tvingas att förses med HP-filter, alldeles i onödan.
Är det en framtid man vill se?

Men tekniskt begränsad utrustning?
- - -
Bas, även på höga nivåerm och nedåt 15 eller kanske till och med 10
Hz, kan man dock möjligen argumentera för "på riktigt" (och med det
menar jag att det finns en del tilltagbara giltiga psykoakustiska argu-
ment).
Men man bör minnas att även det ställer MYCKET stora krav på anlägg-
ningen.
Men fick jag välja så skulle det hellre ingå i filmljudläggarnas utbildning
att få sig till dels en genuin kunskap om skälen till värdet med att vara
försiktig med allting under 25 Hz, och MYCKET försiktig med det under
15 Hz - nämligen att det är ett slöseri på verkan.
Om jag jämför med bildåtergivning så menar jag att om bildkvaliteten
skulle gå ned när man även försöker spela in ultraviolet och infrarött,
så skulle jag vara negativ till det också. Det är rimligt att prioritera det
man ser eller hör.
På samma sätt som återgivningssystem bör optimeras med hänsyn till
hur ögat fungerar bör det ske med hänsyn till hur örat fungerar. MEN
jag förespråkar alltså inte begränsningar i form av filter. Bara att de
som skapar skapar rätt från början, så man SLIPPER filter. Är rätt så
säker på att detta kommer att blandas samman och missförstås, men
jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig bättre.
Några tvingande regler ser jag alltså inte något behov av.
Kunskap och förstånd är alltid bättre medel än tvång. Och filmljudlägg-
arna har ju en mycket högre kompetens och ljudkvalitetsmedvetande
redan som det är, än de som arbetar med musik, så något stort pro-
blem är det inte som jag ser det.
Allt ooptimalt som finns idag, kan ju hanteras med ett vettigt dimensio-
nerat SS-filter.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).