Så,... fick barn imellan så det drog ut på tiden. Jag beslöt mig i alla fall för att slutföra projektet byggmässigt för att inte ha för mycket grejjer liggandes. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det hade varit smartast att såga till lådan efter jag hade elementen hemma. Det hade varit svårt ändå att mäta upp lådan även om jag haft elementen hemma, men det hade i vart fall underlättat. Om jag efter provlyssning blir nöjd så kommer jag nog bygga den andra lådan annorlunda och bygga om den första, men vi får se. 35x35x35 i innermått plus lite stag hade nog blivit snyggast (och 40x40x40 i yttermått), men lite väl vanlig design kanske. Många lådor är ju kubiska så att säga. Tyckte det blev coolt med insexskruvar och brickor, ser maffigt ut.
En tanke på ny design är ju att skippa ena slaven och ha en slav plus en aktiv i fronten och göra ett smalare kabinett (fast högre då). Haft den aktiva nere och slaven högst upp (mindre vikt på slaven också då man bara har en) så det hade kanske funkat (eller så blir det för instabilt?)
Inspirerad av alla er som skriver här så har jag fått tankar på kvartsvågspipa eller horn, men då som sub, eller mellanbas plus mellanregister och diskant. Skulle varit till ett mindre system i så fall, endast sterero... får se vart det leder, nu är det testning på gång sen får vi se om det blir fler subbar med liknande spec spec som denna.
Har snabbtestat den med xtz:as dsp-dub inställd på referens-mått (input gain 15 dB mm) och det låter fan så mycket MER än min sunfire HRS-8 (konstigt annars)
Har tyvärr inte kunnat testa något seriöst eftersom jag då nu fick barn... så det är lite antiklimax för tillfället.
Jag kan inte slänga ut kärringen på promenad heller, hon kan fan knapp gå den stackaren, men jag återkommer när det blir tillfälle.
HRS:en får jag dela ganska lågt, typ 100 Hz men efter snabbtest så tycker jag att en betydligt högre delning funkar på min egen sub, kör med 160 nu och det funkar bra, skall testa 200 också...
Det låter i alla fall inte så pass katastrofdåligt som en del här menade att det skulle (och jag ÄR självkritisk nu, lovar).
Får återkomma efter mätningar och lite seriös lyssning.
Slutmontering
Setup, hade varit kul med en till
Slutprodukt: