SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 11:20

Seriöst boom, sprid skaparglädje istället.

Björn, du behöver inte klä väggarna med något, det dämpar bara höga
frekvenser. När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst
dämpmaterial för att finjustera q-värdet.
Medskyldig till No Frills Audio

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 11:21

Det var därför jag la till en :wink: ...

Det blir nog en hel del kalibrering, det är jag medveten om. Jag har ju en sluten låda som referens, även om det bara är en 8" i den.

Det jag själv värdesätter är en tight bas utan överhäng, behöver inte gå så långt ner. Egentligen vill jag ner på 20 Hz i -3dB men jag är beredd att kompromissa med tanke på lådvolymen. En låda med 15-20 Hz med enormt tryck får det bli i framtiden, men det är absolut inte målsättningen med detta projekt. Om jag landar på bra tryck mellan 25 och 30 som lägsta frekvens så är jag nöjd, så länge det låter bra. Vad låter bra i mina öron då?
Ja, det blir ju en del mätningar först och kanske lite peq och annat på det. När det gäller lyssning så blir det en hel del sacd i 5.1, men även sacd i två kanaler. Mest akustisk musik med bra inspelningar.
Efter detta blir det hårdtest med sånt som Metallica, Rammstein, blandad hiphop och lite dancefloor hits.
Får väl bli lite filmtest med dts-spår också, men det är inte lika viktigt för min del (här kommer den feta BF-lådan in i bilden - men i framtiden som sagt)

Så, där har ni kanske lite av min målsättning med baslådorna. Får se var jag landar. Nu skall jag till biltema och handla grejjer :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 12:16

PetterPersson skrev:Seriöst boom, sprid skaparglädje istället.

Björn, du behöver inte klä väggarna med något, det dämpar bara höga
frekvenser. När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst

Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 13:33

Tack boom, vi måste ju hjälpas åt. Detta är ju ett forum att dela med sig
av kunskap och motivera varandra till att utvecklas :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 13:35

boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Ja, att ändra mängden dämpmaterial är en utmärkt metod att finjustera med när väl lådan är klar :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 14:13

PetterPersson skrev:
boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Ja, att ändra mängden dämpmaterial är en utmärkt metod att finjustera med när väl lådan är klar :)

men den som inte vet vad som händer när man ändrar dämpet i lådan så är det bättre att förklara det och hur det på verkar och som vanligt så måste man impedans mäta lådan för att se vad som händer och är man ännu seriösare så använder man multimeter tongenerator och ett motstånd så man kan se var den kritiska massan ligger på dämpet.
men i detta fallet så skulle jag lägga lite på bakväggen och en liten bit på baffeln över och under basen.

Hur skulle du göra?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 14:47

Visst är det alltid bäst att gå hela vägen med mätningar, men alla har inte
den möjligheten eller kunskapen att göra eller utvärdera. Eftersom det är
en "sluten" (ingen öppning) liten baslåda är jag av den åsikten att det
mindre viktigt var dämpmaterialet ligger, så jag hade satt det där det är
lättast att komma åt och justera i efterhand. Börja utan dämpmaterial,
mäta & lyssna. Stoppa i lite mera och iterera mig fram.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 16:08

PetterPersson skrev:När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst

Löst fluff påverkar inte Q, har mätningar visat tydligt.
Men du kanske menade lösa bitar att placera lämpligt?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 16:22

Jo, Slaith påvisade väl att rockwool var bäst på q i "LT-tråden"?!

Bjorn_

byggbilder

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-07 13:40

Bild

Bild

35 x 35 är minsta mått som går att ha invändigt om man skall bygga så här och få en symmetrisk design. Jag har 30x35 så jag fick tänka om på designen och ha den aktiva på den längre sidan. Skall eventuellt förstärka fronten med en extra ek-skiva och resten i högblank-vitt.
Hade jag satt elementen på olika höjd hade det gått men konstruktionen hade blivit för svag.
40 liter är nog ett absolut minimum som man kan ha om man skall ha två slavar, rent utrymmesmässigt.

Bjorn_

går framåt...

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-10 19:36

Muttrar i

Bild

Vikt fixad, hittade lite brickor

Bild

Hjälp med sista mätningen :)

Bild

Sista omgången med spackel, egentligen inte nödvändigt, men vaffan, lika bra att det blir ordentligt gjort, annars hade jag gått och retat mig på det i efterhand...

Bild

Väntar bara på terminalerna, hoppas de kommer snart... Har beställt lite teoriböcker också, inser att jag saknar en del på området. Jag tror ändå på lådan, det kommer bli bra 8)

Finns det någon bra tråd på impedansmätning-howto månne? eller kan någon ägna några rader åt det här kanske? Jag har det mesta i mätutrustning...

//Björn

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-10 21:08

Kul att det händer grejer! Ser fram mot fortsättningen :)

Edit: snavfel...
Senast redigerad av PetterPersson 2012-01-10 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-10 21:08

Det står ju lite här iofs...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916

Jag fick hem room analyzer idag såmjag får väl börja där...

Vi väntar en unge till när som helst, får se om jag hinner klart innan dess, sen blir det inte populärt att testa nya basen direkt :wink:

Bjorn_

Done!

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-15 01:47

Så,... fick barn imellan så det drog ut på tiden. Jag beslöt mig i alla fall för att slutföra projektet byggmässigt för att inte ha för mycket grejjer liggandes. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det hade varit smartast att såga till lådan efter jag hade elementen hemma. Det hade varit svårt ändå att mäta upp lådan även om jag haft elementen hemma, men det hade i vart fall underlättat. Om jag efter provlyssning blir nöjd så kommer jag nog bygga den andra lådan annorlunda och bygga om den första, men vi får se. 35x35x35 i innermått plus lite stag hade nog blivit snyggast (och 40x40x40 i yttermått), men lite väl vanlig design kanske. Många lådor är ju kubiska så att säga. Tyckte det blev coolt med insexskruvar och brickor, ser maffigt ut.
En tanke på ny design är ju att skippa ena slaven och ha en slav plus en aktiv i fronten och göra ett smalare kabinett (fast högre då). Haft den aktiva nere och slaven högst upp (mindre vikt på slaven också då man bara har en) så det hade kanske funkat (eller så blir det för instabilt?)

Inspirerad av alla er som skriver här så har jag fått tankar på kvartsvågspipa eller horn, men då som sub, eller mellanbas plus mellanregister och diskant. Skulle varit till ett mindre system i så fall, endast sterero... får se vart det leder, nu är det testning på gång sen får vi se om det blir fler subbar med liknande spec spec som denna.

Har snabbtestat den med xtz:as dsp-dub inställd på referens-mått (input gain 15 dB mm) och det låter fan så mycket MER än min sunfire HRS-8 (konstigt annars)
Har tyvärr inte kunnat testa något seriöst eftersom jag då nu fick barn... så det är lite antiklimax för tillfället.

Jag kan inte slänga ut kärringen på promenad heller, hon kan fan knapp gå den stackaren, men jag återkommer när det blir tillfälle.

HRS:en får jag dela ganska lågt, typ 100 Hz men efter snabbtest så tycker jag att en betydligt högre delning funkar på min egen sub, kör med 160 nu och det funkar bra, skall testa 200 också...

Det låter i alla fall inte så pass katastrofdåligt som en del här menade att det skulle (och jag ÄR självkritisk nu, lovar).

Får återkomma efter mätningar och lite seriös lyssning.

Slutmontering
Bild

Setup, hade varit kul med en till 8)
Bild

Slutprodukt:
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 00:11

Ingen som har tankar kring ett torn med aktiv plus passiv båda riktade framåt ? Den kan ju bli lite rank, men det hade sett coolt ut :)
Hade samtidigt blivit lite smäckrare design med bibehållen volym...

Spelar det någon roll hur många slavar man stoppar i ett system så länge man kompenserar med vikt och har samma yta? Jag har funderat lite på en sub med många mindre slavar, rent designmässigt skulle det kunna bli skitcoolt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 01:36

Glöm inte pumpförmågan bara, många små kan det bli.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-16 22:43

Grattis till faderskapet :)

Eftersom SEAS-slaven är speciellt framtagen till ROY så skulle jag fortsätta
på det konceptet och inte krångla till det i onödan. Lådan blev ju riktigt smutt 8)

Nu när du fått smälta de första intrycken, hur låter den :wink: :?:

Horn och pipor är kul att bygga men kräver väldigt mycket av konstruktören.
Har du tid och lust att sätta dig in i teorierna så får du mycket tillbaka.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 23:55

Tack!

Har tyvärr inte hunnit lyssna så mycket. Det jag kan konstatera är ju att jag fått bättre tryck och det var det jag var ute efter, men om det blev bra är för tidigt att säga. Den känns tight i alla fall. Skall justera dsp:n och mäta lite till först.
Tanken är ju att bygga två lådor så jag vill vara säker på att de låter bra innan jag går vidare. Jag är lite osäker på om magneten eventuellt inverkar på slavarna eftersom de sitter rätt nära varandra, det skulle då eventuellt innebära mer dist. Jag vet dock inte hur seas själva skulle ha konstruerat en 40 liters låda med två slavar annorlunda, det får liksom inte plats på något annat sätt. Jag får ta lite hjälp och lyfta i och ur elementet några gånger och observera konerna på slavarna. Detta var anledningen till funderingar på ett torn med båda elementen framåt, slav överts och aktiv under.

En fråga som jag har är ifall om någon skulle tro att en helt kubisk innerform skulle vara till nackdel, estetiskt skulle det nog bli snyggare ändå.

Får se om kan låna någon färdig större baslåda som kan ha som jämförelse, det blir ju lite orättvis jämförelse med en liten 8:a som jag har idag 8)

Men... Spontant så känns det bra :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-17 23:13

Fick lyssnat och mätt lite mer idag. Fick en ganska stor puckel från 30 till 60 Hz. Kompenserade ner denna och delade på 160 Hz.
Fick en dipp i "full range-testet" - Testade att dela vid 120 istället och dippen försvann. Lät bättre vid lägre delning också.
Roligt att de spelar bra ihop med mina golvare i alla fall 8)
Kör nu med lite föreslagen Peq och har en hyfsat jämnt respons från 30-31 Hz och uppåt.

Det lyser rätt mycket orange på sub-amp:en (XTZ) när man drar på, men det är kanske normalt? (Finns det rött också? - testade inte mer än så) :D

Jag vet inte hur det är med inspelning av ROY, men de är ju rätt styva, så de kanske skall gå ett tag först innan man gör en ny bedömning, eller vad säger ni som byggt med ROY innan ?

Kommer nog pilla lite med vikterna, både upp och ner för att se hur det ändrar avstämningen.

Bjorn_

nästa låda

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 12:57

Har funderat lite och nästa låda blir med två element. Anledningarna är flera. Först tyckte jag att två slavar på sidorna var coolt, men faktum är att man ändå inte ser dem så mkt. Tanken med slavarna på sidorna var ju att få bättre spridning, och det blir det nog också.
En annan anledning är att jag kan få lägre avstämning med en slav eftersom man får större effekt av viktningen med en slav. Med två slavar så får jag lägga på så mkt vikt för att komma ner i avstämning så att jag blir tveksam till hur bra det kommer funka/låta.

Lådan kommer bli större (på höjden) med en slav i toppen (båda riktade framåt) och den aktiva nertill, med någon stagning i mitten.

Med bra viktning och lite större volym blir det nog bättre respons neråt 20 Hz också.

vad tror ni ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 12:59

Jag tror absolut på två slavar!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 13:21

Mm, man kan ju ha den aktiva nertill och lägga de två slavarna på sidorna fast en bit upp, typ innermått på 30x40x60 istället. Med större volym krävs väl mindre vikt för att få en lägre avstämning, eller?

Eller så bygger jag alla i fronten och gör den 90 hög istället :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 13:44

Så som du byggt din är det absolut smartaste.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-18 14:12

MagnusÖstberg skrev:Så som du byggt din är det absolut smartaste.

+1

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 14:39

MagnusÖstberg skrev:Så som du byggt din är det absolut smartaste.

För att ?

Skulle det gå att få ner -3db till 20 Hz om man gjorde en annan låda? När jag sitter och lallar i basta så har jag problem att få ner det något nämvärt om jag ändrar volym i vart fall. Det går kanske att få ner den befintliga lådan med mer vikt, men jag vet inte om det är så bra idé...

Skulle ni avråda från kubisk design också ? och varför i så fall.

Oerhört tacksam för er input!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 14:53

För att du får låg tyngpunkt och nära till begränsningsytorna golv/vägg samt att placeringen av slavarna gör att du får lådan att stå still ;)
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 15:09

mm, två slavar har ju den fördelen att de tar ut varandra så att säga.

Jag tänkte lite såhär: (och då tar de fortfarande ut varandra rörelsemässigt i alla fall, tyngdpunkten blir fortfarande rätt låg)

Bild

Skulle bli mer volym i lådan, men jag hittar inte riktigt hur jag skall få ner avstämningen mot 20 i den, får väl peta runt i basta lite till :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-18 15:13

Så länge som inte måtten drar iväg extremt, och delningen ligger runt 80-120 Hz så spelar det mindre roll om den är kubisk eller inte.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 16:10

Mm, får fundera och räkna lite till, så får vi se. Jag hade hoppats på lite lägre avstämning, och det går ju att fixa med peq eller eq också (har testat), men det hade känts bättre om lådan fixat det av sig själv. Mer vikt funkar ju också men då får jag hitta någon annan vikt... Kanske kan lägga en fråga till seas själva om man kan få köpa några av deras vikter... Eller gjuta själv kanske.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 16:21

Kan du inte lasta mer vikt på de slavarna?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum