Moderator: Redaktörer
Rickard skrev:yep. "War gaming" kallas scenariosimulering av hela företag och marknader. Konsultfirman BoozAllenHamilton är exempelvis mycket duktiga på detta.
Inom finans används monte carlo-simuleringar hela tiden. Prissättning av avancerade optioner som är "path dependent" kräver i många fall att man simulerar många (säg 2^16? i vissa fall) pristrajektorier för värdepapper.
Rickard skrev:Kopplingen till elektrotekning finns klart inom exempelvis portföljoptimering. Här används reglerteknik för att skapa optimala portföljstrategier. Man letar "optimala kontroller" som maximerar någon lämplig "funktional" av portföljen, exempelvis förväntat "värde" eller "nytta" i framtiden.
I praktiken löser man Hamilton-Jacobi-Bellman-ekvationer, vilka är välkända för regler- och elektrotekniknissar.
Flint skrev:Rickard skrev:Kopplingen till elektrotekning finns klart inom exempelvis portföljoptimering. Här används reglerteknik för att skapa optimala portföljstrategier. Man letar "optimala kontroller" som maximerar någon lämplig "funktional" av portföljen, exempelvis förväntat "värde" eller "nytta" i framtiden.
I praktiken löser man Hamilton-Jacobi-Bellman-ekvationer, vilka är välkända för regler- och elektrotekniknissar.
Hur stor är tillförlitligheten? Hur beräknar man globala förändringars påverkan? Räknar man in force majeure?
Rickard skrev:Flint skrev:Rickard skrev:Kopplingen till elektrotekning finns klart inom exempelvis portföljoptimering. Här används reglerteknik för att skapa optimala portföljstrategier. Man letar "optimala kontroller" som maximerar någon lämplig "funktional" av portföljen, exempelvis förväntat "värde" eller "nytta" i framtiden.
Hur stor är tillförlitligheten? Hur beräknar man globala förändringars påverkan? Räknar man in force majeure?
Vad du räknar på är den infitesimala dynamiken hos portföljen. Inte globala förändringar etc. Det klassiska problemet som går tillbaka till nobelpristagaren Merton är att balansera andelen riskfyllt värdepapper (säg aktie) och andelen riskfritt värdepapper (säg statsobligation eller bankkonto) så att förväntade värdet på fortföljen maximeras på slutdagen. Aktien modelleras som en geometrisk brownsk rörelse.
Svaret är att man skall ha ett statiskt förhållande mellan de två. Alltså behöver du balansera om portföljer kontinuerligt allt eftersom aktien faller och ökar i värde.
I ärlighetens namn fungerar detta bäst i teorin. Med mer avancerade modeller för prisrörelserna (läs Levýprocesser) kan det nog ge bättre resultat.
Flint skrev:Kul, du verkar påläst. Jag uppskattar fackmänniskor och framför allt i områden där jag själv inte kan ett smack. Det ger dig å andra sidan ett stort ansvar. Hur tacklar du det? Ansvaret gentemot dina kunders pengar? Jag förutsätter att du jobbar i investeringbranschen.
Rickard skrev:Flint skrev:Kul, du verkar påläst. Jag uppskattar fackmänniskor och framför allt i områden där jag själv inte kan ett smack. Det ger dig å andra sidan ett stort ansvar. Hur tacklar du det? Ansvaret gentemot dina kunders pengar? Jag förutsätter att du jobbar i investeringbranschen.
Jag är fortfarande student. Förhoppningsvis är jag klar med mina examina till jul Har ett av mina två exjobb kvar. Visst lockar investmentbanking etc, men jag lär inte få särskilt mycket användning av räknekunskaperna. Åtminstone inte i Sverige. Och klimatet inom branschen verkar inte så vänligt, åtminstone inte utomlands. Men jag får se vad som händer.
Rickard skrev:Flint skrev:Kul, du verkar påläst. Jag uppskattar fackmänniskor och framför allt i områden där jag själv inte kan ett smack. Det ger dig å andra sidan ett stort ansvar. Hur tacklar du det? Ansvaret gentemot dina kunders pengar? Jag förutsätter att du jobbar i investeringbranschen.
Jag är fortfarande student. Förhoppningsvis är jag klar med mina examina till jul Har ett av mina två exjobb kvar. Visst lockar investmentbanking etc, men jag lär inte få särskilt mycket användning av räknekunskaperna. Åtminstone inte i Sverige. Och klimatet inom branschen verkar inte så vänligt, åtminstone inte utomlands. Men jag får se vad som händer.
Flint skrev:Vad räknar du med att kunna uträtta i ditt liv?
Rickard skrev:Flint skrev:Vad räknar du med att kunna uträtta i ditt liv?
Det där var ingen lätt fråga...![]()
Jag vet inte vad jag vill uträtta. Vad jag dock inte vill är att av lättja låta möjligheter fara förbi mig och sedan riskera bitterhet i efterhand. Så länge jag får stimulera mig intellektuellt så är pengar och makt sekundärt.
Det är lätt att de futtiga rader man skriver exempelvis på ett forum kan ge ett felaktigt intryck av ens person. Jag är mycket ödmjuk inför framtiden.
UrSv skrev:Verkar väl var rimligt med normalfallet eftersom det verkar vara kopplat så för att hålla liet styr på steget innan utgångsreläet slått till.
Du tror inte kondingarna påverkar simuleringen märkbart?
Rickard skrev:Vad gäller optioner så är exaktheten inte skenbar. Det går alltså att räkna ut "rättvisa" priser, i den meningen att alla andra priser skulle ge riskfria vinster åt någon av parterna.
Style skrev:Rickard skrev:Vad gäller optioner så är exaktheten inte skenbar. Det går alltså att räkna ut "rättvisa" priser, i den meningen att alla andra priser skulle ge riskfria vinster åt någon av parterna.
baserat på den vi beräkningstillfället kända informationen ja (eller inte ens det då mycket, särskilt kvalitativ, info inte vägs in)
misstaget den oinvigde lätt gör är att tro att detta är ett exakt sätt att bestämma hur man ska placera sina pengar. Det är det naturligtvis inte.
Flint skrev:Jag är inte ute efter att hänga någon eller något. Jag är bara nyfiken på hur saker fungerar.
Jag undrar om inte den relativt låga impedansen vid högre frekvenser kan ha positiv påverkan och hindra IC-kabeln
från att dj*vlas med resonanser?
UrSv skrev:Nu är väl ji och för sig det steg som visas bara effektsteget i en NAD 3020 och drivs normalt av förstegsdelen i samma NAD 3020 så huruvida man får problem med kablar etc är väl inte så troligt om man inte tar bort byglarna på baksidan och kör som rent slutsteg (vilket naturligtvis blir fallet om man tänker klona effektsteget)?
Det kunde ju vara intressant (men mer jobb..) att simulera hur det "mäter" med försteget inkopplat eftersom det där sitter en tonkontroll och balans i "serie" med tidigare visat ingångsfilter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster