Mäter det bra, så låter det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Mäter det bra, så låter det bra?

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 17:17

Jo jag vet att det finns liknade trådar, men min frågeställning kommer bli lite annorlunda ( tror jag )

Sitter nöjd med min lilla anläggning och har inte för avsikt att byta ut den, men något slog mig hårt i skallen i höstas, är jag verkligen nöjd?

Jag skall ta några exempel!
Jag har alltid kört bensindrivna bilar, och har alltid varit nöjd me dom, dieseldrivna har jag aldrig gillat öht. MEN när vi skulle köpa ny firmabil så fanns där bara dieselbil att köpa. ( av det märket jag villa ha )
Jag fick acceptera läget och har nu kört denna bil i 4 månader och måste tillstå att jag vill inte köra annat.

En annan sak är att jag varit hundägare i nästan hela mitt (vuxna) liv, och det har då bara varit schäfer som har varit av intresse. Men för 5 år sedan så satte min hustru mig i klistret när hon fick bestämma nästa hund, och det blev då en golden retriver. Det har jag aldrig ångrat, för nu kan jag inte tänka mig en annan hund.
Är det så att man rättar sig i ledet även när det gäller hifi? Ska man kanske lyssna på och försöka gilla det som "mäter rätt" för att uppnå det närmaste "nirvana" som man kan?
Ska man mäta först å sedan "gilla" ( läs bli bekant med ljudet ) ljudet?
Som sagt! jag är nöjd med det jag har ( det var jag ju med bil å hund också ) men är det värt att pröva något nytt?
Jag har inte mycket att jämföra med, förutom en rätt stor hifi-träff vi hade här hemma hos mig för några år sedan.
Utgången av den blev att jag tyckte allt lät trevligare än min egen anläggning, medans andra tyckte den lät bra.
Mao är jag inne i en period där det skall bytas eller ändras, då jag inte finner "ljudets" stora härliget riktigt så njutbart längre. :cry:
Som sagt, jag är nöjd! MEN jag kanske är nöjd med "småsmulor" ???
Kan man även lära sig att tycka om hifi på ett annat vis än det man idag tycker låter bra?
Kanske en obegriplig frågeställning detta, men då får ni rätta till mig i så fall, och hoppas ni förstår någorlunda vad jag menar, ( Har svårt för att uttrycka mig rätt i det skrivna ordet ) men jag skulle gärna vilja ha några synpunkter på detta.

// "rullen"
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-18 17:26

Prova en katt nästa gång!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 17:50

paa skrev:Prova en katt nästa gång!

Har katt! ( också ) med det blir ingen skillnad på gråsparvarna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-18 17:53

Mäta vaddå?

Man kan väl säga att mätningar är en snabb och bra metod för att sålla bort dom värsta klavertramten såväl vid konstruktion som vid val av apparat.
För finliret krävs att man lyssnar in sig, så att säga. Det finns fel som kan slinka igenom mätningar som dist och frekvensgång (mätt med sinussvep) men som blir hörbart med musik, och dessutom kanske bara hörbart med vissa skivor beroende på felets art och storlek.

Så, bra mätvärden är en bra början. Har man fått till det så är är troligen resten bra också, men det finns ingen garanti.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 17:53

paa skrev:Prova en katt nästa gång!

Du får gärna förlöjliga min topic om du vill, men min fråga är faktiskt ärlig, även om den kanske är lite konstigt formulerad. Ber om ursäkt i så fall..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-18 17:56

Varför vill man leta efter förbättring när man är nöjd? Jag tror att det är så enkelt som att man tror att det kan finnas något så att man blir ännu nöjdare!

Det billigaste sättet är att se glädjen i det man har och försöka att inte leta fel.

Studera gärna basnarkomanerna här på f.se. De har knappt byggt två nya, förrän de pratar om att de nog behöver fyra till för att bli Riktigt Nöjd!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Mäter det bra, så låter det bra?

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-18 17:56

reeltoreel skrev:Sitter nöjd med min lilla anläggning och har inte för avsikt att byta ut den, men något slog mig hårt i skallen i höstas, är jag verkligen nöjd?

Eftersom frågan alls dyker upp om du är nöjd eller inte så är du inte det.

Följdfråga: Ska du göra något åt det, och vad skulle det i så fall leda till?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 17:57

Att testa nya saker är ju alltid postitivt, man kan ju alltid hitta saker som man blir positivt överaskad av. Det är också sant att vissa saker tar tid att vänja sig vid. Första gången jag hörde ett ordentligt delat högtalarsystem med basar tyckte jag det lät alldles för basigt mot vad jag var van vid. Nu sitter jag med ett själv.

Vad gäller mätniingar och mäter "rätt" så skulle jag nog säga att mäter det "rätt" så låter det förmodligen ganska bra. Med det sagt så vill jag påpeka att "rätt" och rakt inte är samma sak. Alltså att hur en mätning bör se ut för att låta bra tvistar de lärda om. Tex så är örat olika känslig i olika frekvenser vilket måste kompenseras för.
Sen när vi kommer in på mer abstrakta begrepp som ljudbild och stampa-takten-känsla så kan debatten verkligen starta.

Vet inte om det gav dig så mycket, men så ser jag på det hela.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 18:04

Max_Headroom skrev:Så, bra mätvärden är en bra början. Har man fått till det så är är troligen resten bra också, men det finns ingen garanti.

Begär inga garantier, men ditt inlägg ger en viss information om vart man skall börja leta.

Vart kan man låna/ hyra utrustnig för att mäta?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-18 18:12

Jag är också av den uppfattningen att har man mätt rätt och det ser bra ut då är det bra. Dessutom om det är så att man tycker själv att det låter bra, då är det jättebra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-18 18:18

Jag tycker inte mätningar säger så speciellt mycket om hur det låter, allra minst om det låter bra.
Däremot är det ett bra sätt att hitta saker som sticker ut, och som man sedan kan korrigera med riktade åtgärder - för då kommer det att låta bättre.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-18 18:18

Jag sitter ganska nöjd, har för ett tag sedan mätt med XTZ som iaf ger en hint om man har problem. Graferna såg ganska bra ut har jag för mig!

Golden och diselbilar är trevliga tycker jag också :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-01-18 18:28

Tvärtom är betydligt mer sant, låter det bra så mäter det bra. Men man kan inte mäta sig till hur det låter, iaf. om man inte tar till väldigt många mätningar, så kan man gissa lite iaf. men måste ändå lyssna.
Om man inte räknar lyssnandet som en mätning då :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-18 19:15

Alexi skrev:Tvärtom är betydligt mer sant, låter det bra så mäter det bra. Men man kan inte mäta sig till hur det låter, iaf. om man inte tar till väldigt många mätningar, så kan man gissa lite iaf. men måste ändå lyssna.
Om man inte räknar lyssnandet som en mätning då :D

+1
Låter det inte bra, så mäter det heller inte bra ur alla aspekter.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 19:20

Hur mäter man då?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-18 19:31

Om det är din upplevelse du vill mäta kanske en EEG-maskin kunde passa? ;-)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-18 19:43

reeltoreel skrev:
Max_Headroom skrev:Så, bra mätvärden är en bra början. Har man fått till det så är är troligen resten bra också, men det finns ingen garanti.

Begär inga garantier, men ditt inlägg ger en viss information om vart man skall börja leta.

Vart kan man låna/ hyra utrustnig för att mäta?

Varför måste du mäta? Du använder ju (förhoppningsvis) anläggningen till att lyssna på musik så utgå från hur det låter istället. Låter det bra så mäter det säkert (tillräckligt) bra också. Lyssna på lite olika högtalare och se om du hittar något som du gillar mer än det du har idag och välj därefter lämplig elektronik.
Lite saknar du väl schäfrarna trots allt? :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-01-18 19:53

Är man nöjd behöver man inte mäta, men är det något problem kanske man vill mäta för att hitta lämplig åtgärd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-18 20:04

Svårt att mäta om du inte ens vet vad du är missnöjd med.

Investera i lite fikabröd och åk runt och lyssna hos dem du tror sitter högre än du i utvecklingsträdet. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 20:14

Almen skrev:Svårt att mäta om du inte ens vet vad du är missnöjd med.

Investera i lite fikabröd och åk runt och lyssna hos dem du tror sitter högre än du i utvecklingsträdet. :)

Taget! Startar en ny tråd. :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-18 20:28

PerStromgren skrev:Varför vill man leta efter förbättring när man är nöjd? Jag tror att det är så enkelt som att man tror att det kan finnas något så att man blir ännu nöjdare!

Det billigaste sättet är att se glädjen i det man har och försöka att inte leta fel.

Studera gärna basnarkomanerna här på f.se. De har knappt byggt två nya, förrän de pratar om att de nog behöver fyra till för att bli Riktigt Nöjd!

E du en såndär bakåtsträvare som passerat 50 å tycker att allt va bättre förr, ju förr desto bättre...? :roll:

:lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 20:35

screen skrev:
PerStromgren skrev:Varför vill man leta efter förbättring när man är nöjd? Jag tror att det är så enkelt som att man tror att det kan finnas något så att man blir ännu nöjdare!

E du en såndär bakåtsträvare som passerat 50 å tycker att allt va bättre förr, ju förr desto bättre...? :roll:

:lol:

Nje, jag tror inte det, för jag tycker min (snart 50 åriga ) hustu blir vackrare å vackrare för varje år som går . Jag söker bara mer utbyte av min musik.( om det går) That`s all. Är det inte det som hifi handlar om? så nära "live" i hemmiljö som man kan komma.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-01-18 20:37

OOOoops! Såg nu att jag svara på ett inlägg ej avsett till mig. Men det får stå så länge. :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-18 20:39

Kan väl inflika att sedan jag slutade fundera på ljudet och apparaterna, så struntar jag faktiskt i hur det mäter.

Innan jag skaffade dipolerna så hade jag svårt att koncentrera mig på musiken. Jag höll en period oftare på med mätningar för att hitta rumsresonanser och annat som jag fick för mig var problemkällan.

Nu betyder det naturligtvis inte att dipoler skulle vara lösningen för alla.

Men jag känner mig hursomhelst tillfreds med att inte tänka på prestanda, apparater och slikt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-18 20:41

jag tror att man måste vara oerhört ärlig för att kunna göra en rättvis kravlista, är man det och ser till att kraven på listan uppfylls så står man nöjd väldigt länge

om det på kravlistan enbart står bmw med fet stil och man köper en 17år gammal 750i så lär man snabbt bli besviken när man upptäcker att den inte alls uppfyllde de egentliga kraven på en ny liten tvåsitsig cab med låga driftkostnader
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-18 20:57

Kastar ut en tanke utan att ha funderat så mycket på den:

Kan det emellanåt vara så, att intresset för sakerna blir ett substitut för bristande ljudupplevelse?

Jag tror i alla fall att jag "har varit där", nu med lite perspektiv på saken.

---

Jag var dessutom under många år en ganska oinspirerad hobbyfotograf.
Hade "noll" bildidéer men var väldigt engagerad i kamera- och objektivtester.
Så här i efterskott tycker jag att det var en rätt så "fattig" period.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-18 22:28

att fotografera kan man väl kalla för en skapande process, vilket jag inte tycker att lyssna på hifi & musik är

att bygga hifiapparater tycker jag kan likna fotografering
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-18 22:30

Jag tror att man vänjer sig vid det man har och rättar sig således in i ledet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-18 23:31

Har också fått en uppfattning att många saknar egentligt musikintresse.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 23:42

Hej kompis!

Mäta är nog en sak man skall göra under utvecklingsstadiet, och sedan kompletera med lyssningsövningar.

Att börja mäta lär alltid sluta med att man kommer tillbaka till utvecklingsstadiet. Det slutar inte med mätningar, man måste justera och lyssna igen.

Låter det bra så mäter det oftast rätt bra enligt mig, men det kan mäta bra och inte låta riktigt som man vill också. En mikrofon är inte detsamma som dina öron.

Mitt tips är detsamma som redan givits, var social och fika runt hos folk och lyssna för att försäkra dig om att du inte jagar hjärnspöken bara :)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-19 01:40, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Generellt om hifi