Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ner en bit under "uppfattningsgränsen" kan jag förstå. Men varför ändå ner till 4 Hz? Och vad är det för något man lägger där nere?
DVD-ai skrev: Hur har du gått till väga med mätningen ?
Jag är nyfiken på hur du får de kurvor du får
shifts skrev:RogerGustavsson skrev:Ner en bit under "uppfattningsgränsen" kan jag förstå. Men varför ändå ner till 4 Hz? Och vad är det för något man lägger där nere?
Försvarar inte 4 Hz alls, det känns verkligen onödigt på många sätt. Men
jag tycker det missas lite att steveo1234 inte redogör för en åsikt, utan
han hänvisar till vad ljudläggare med flit gjort.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar
jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl
medveten om att det finns några sällsynta undantag.
Vh, iö
Hur kommer du till den slutsatsen? Menar du att det ljud som finns i LFE under 15hZ (eller menar du 5härtz?) skulle finnas där av en slump?
Om du läser resten av inlägger ser du att IÖ menar att ljudet är transponerat ifrån ett högre register, och då blir det som förr var lågbas helt enkelt infraskräp.
Glädjande att se att någon läser det man skriver!![]()
Men bara för protokollet - det var bara ett exempel. Att den överväl-
digande av alla mix-studior saknar reell monitorlyssningsmöjlighet för
infraområdet är en minst lika viktig komponent.
Vh, iö
Ingvar, dumpa fulretoriken. Den är alldeles för uppenbar.
?steveo1234 skrev:Jag läste ditt inlägg, jag förstod ditt inlägg. Jag höll inte med om det då det inte stämmer med min erfarenhet och bad dig därför att förklara hur du kom fram till din slutsats. Om du vill komma med påståenden utan att behöva motivera dem så kanske det vore bättre att du skriver en bok istället för att skriva på ett öppet forum.
Om du förstod det jag skrev, varför frågade du om det jag redan hade
svarat på?
shifts skrev:Det finns ljudläggare till filmer som de facto hävdar att det som finns under
20 Hz finns där för att de vill det. Det är vad steveo1234 syftar på. Det är
ingenting han tycker, utan något som ljudläggare berättar.
steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Nattlorden skrev:Steveo - aningen orkar inte micen fullt ut, eller så börjar du tappa nivå vid 16Hz redan.
steveo1234 skrev:Men tycker du att det ser ut som att det tappar? Är det inte snarare att micken inte "hinner med" att mäta? Jag har för mig att det aktuella systemet är -1db@4hz vid 115db på lyssningsplats men kan minnas fel.
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Jo, men om du filterar vid 20 Hz får du antagligen påverkan långt upp i registret och det hör man säkerligen. Är ju därför man detekterar avrullningar i basen på de flesta slutsteg vid F/E-lyssningar. Om man vill återge 20 Hz utan tapp krävs det rätt mycket i kedjan innan högtalarna. Där finns ofta många lågfrekvensfiltreringar och de hörs bara om hela kedjan är någorlunda utsträckt nedåt i frekvensområdet.
Var uttalar sig Randy Thom om infraljud? http://www.filmsound.org/randythom/
Att samma ljudläggare får till en viss likhet mellan olika filmer kan även ha att göra med en förkärlek till viss "signatur". Personligen tycker jag ljudeffekterna ofta är överdrivna, som att inte filmens innehåll räcker till. Det kan också vara en åldersfråga, yngre verkar mera acceptera överdrifterna. Kanske är de helt enkelt mera ovana vid tystnad? Tror att det alltid måste vara något igång? Refererar till de tonåringar jag har ikring mig. Är det lite "amerikanskt stuk" i alltför många filmer, uttryckssättet följer vissa mönster. Man ska chockas på vissa ställen och sedan tröstas på andra. Som Lennart Wretlind sa om "Out of Africa", det går som på räls där allt lindas in i rätt musik. Stämningsförstärkning behöver inte gå till överdrift. Usch då vad man svävar ut...
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Men tycker du att det ser ut som att det tappar? Är det inte snarare att micken inte "hinner med" att mäta? Jag har för mig att det aktuella systemet är -1db@4hz vid 115db på lyssningsplats men kan minnas fel.
Ja det tycker jag, jämför den rosa fläcken vid 14Hz t.ex. där blir det tydligt.
Mic... inte hinna med bas? Hur skulle den då hinna med diskant?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Jo, men om du filterar vid 20 Hz får du antagligen påverkan långt upp i registret och det hör man säkerligen. Är ju därför man detekterar avrullningar i basen på de flesta slutsteg vid F/E-lyssningar. Om man vill återge 20 Hz utan tapp krävs det rätt mycket i kedjan innan högtalarna. Där finns ofta många lågfrekvensfiltreringar och de hörs bara om hela kedjan är någorlunda utsträckt nedåt i frekvensområdet.
Var uttalar sig Randy Thom om infraljud? http://www.filmsound.org/randythom/
Att samma ljudläggare får till en viss likhet mellan olika filmer kan även ha att göra med en förkärlek till viss "signatur". Personligen tycker jag ljudeffekterna ofta är överdrivna, som att inte filmens innehåll räcker till. Det kan också vara en åldersfråga, yngre verkar mera acceptera överdrifterna. Kanske är de helt enkelt mera ovana vid tystnad? Tror att det alltid måste vara något igång? Refererar till de tonåringar jag har ikring mig. Är det lite "amerikanskt stuk" i alltför många filmer, uttryckssättet följer vissa mönster. Man ska chockas på vissa ställen och sedan tröstas på andra. Som Lennart Wretlind sa om "Out of Africa", det går som på räls där allt lindas in i rätt musik. Stämningsförstärkning behöver inte gå till överdrift. Usch då vad man svävar ut...
RogerGustavsson skrev:Tycker det var en bra förklaring av IÖ, det där med att återge något som vi egentligen inte tycks uppfatta. Jag har inte förstått vikten av att kunna återge extremt låga frekvenser. Däremot förstår jag vitsen med att ha ett system som har marginaler i frekvensområdets ytterändar så att tappet inom det uppfattbara/hörbara området blir så litet som möjligt. Men att kunna åtege frekvenser som 4 Hz tycker jag verkar meningslöst, allra minst som vi inte vet vad det är och ännu mindre när inga biografer kan återge det. Inte katten sitter väl filmljudsfolket och mixar för ett litet fåtal som har infraljudanläggningar hemma, i varje fall inte om de själva saknar monitorer med möjlighet till infraljud. Om de nu skulle ha infra i sina monitorer, vad är det de lägger in och hur hör/uppfattar de det? Att man kan se det med hjälp av analysinstrument kan jag förstå men vad gör de där 4 Hz för upplevelsen om vi inte uppfattar det? Jo, det klart några uppfattar det genom att slutstegen tystnar... Ni som har infraljud i era anläggningar, klagar folk i granskapet? Just utanför mitt fönster kör stadbussarna förbi och det är i princip bara lägre frekvenser man hör men knappast infrafrekvenser, eller? Jordskalv, vulkanutbrott och åska kanske ligger i infraområdet? Musikinstrument antar jag ligger högre upp, man måste kunna höra vad man spelar. De stora orgelpiporna ligger väl på ca 16 Hz?
steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Så, alla ni som har samma ljudideal som Bamsefar bör omgående köpa ett simpelt Profundus system från Ino audio istället för att bygga en IB.
Blev det bättre?
steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Så, alla ni som har samma ljudideal som Bamsefar bör omgående köpa ett simpelt Profundus system från Ino audio istället för att bygga en IB.
Blev det bättre?
Eftersom du fortfarande inte förstår ens det mest grundläggande, så tar vi och citerar dig själv då:steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Jag kan bara dra slutsatsen att ett IB system alltid kommer vara överlägset allt annat som finns på denna planet - för det är ju det du skrivit själv. Oberoende av smak, ljudideal eller annan "mätform".
Never mind att du inte ens bemödat dig med att lyssna på ett "simpel Produndus system från Ino audio" - oh och var inte fördelen med IB att det var så simpelt förresten - men nu är det helt plötsligt Ino Audio som är simpelt....
Bamsefar skrev:Steveo1234 - du ger dig inte, och såvitt jag vet har du bara tankar om t.ex. Margauxs system, och ingen som helst erfarenhet eller kunskap om vare sig Margaux's system eller Ino Audio för den delen (som du själv skriver så har du ju inte ens bemödat dig med att lyssna på ett Ino Audio system - men väl alla andra "subwoofers" - right).
Sorry, men det du skriver kan inte rimligen stämma således.
Eftersom jag personligen hört några fåtal (färre än 10, fler än 5) IB, och ingen av de jag lyssnat på, inklusive de TVÅ varianter som Margaux haft, har varit ens i närheten av ett simpelt Profundus system från Ino Audio. Och vi skall inte tala om Infra systemen, som jag har både ägt och äger, då dessa med lätthet åker åttor kring dina IB favoriter.
Gör dig en tjänst, och lyssna på ett riktigt Ino Audio system, fram tills du gjort det, så bör du avhålla dig från vidare kommentarer om att IB rules the world.
bakerman22 skrev:Snälla, häng inte på hänglåset...
Tycker att det är en intressant diskussion...
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Så, alla ni som har samma ljudideal som Bamsefar bör omgående köpa ett simpelt Profundus system från Ino audio istället för att bygga en IB.
Blev det bättre?
Eftersom du fortfarande inte förstår ens det mest grundläggande, så tar vi och citerar dig själv då:steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Jag kan bara dra slutsatsen att ett IB system alltid kommer vara överlägset allt annat som finns på denna planet - för det är ju det du skrivit själv. Oberoende av smak, ljudideal eller annan "mätform".
Never mind att du inte ens bemödat dig med att lyssna på ett "simpel Produndus system från Ino audio" - oh och var inte fördelen med IB att det var så simpelt förresten - men nu är det helt plötsligt Ino Audio som är simpelt....
adzer skrev:12 kHz
Det hör man väldigt bra
IngOehman skrev:Nu är ju ett IB-system inte någonting entydigt - eftersom det blir så
olika beroende på rummet som finns bakom högtalarna, men jag vill
ändå lite försiktigt invända emot din förenkling till att IB-system skulle
vara "det mest ursprungstrogna", baserat på mätnngar på dem.
Det beror väldigt mycket på vilket IB-system det är.
Men framförallt vill jag invända emot att ta ställning till något som är
så subjektivt som "likhet med ett orusprung" - baserat på mätningar.
Det är ett klart dubiöst anspråk.
Det kräver ju att du har en generell sanning, en oantastlig kod för hur
mätningarna skall tolkas för att ge svaret på vad som är "mest likt".
Har du det?
Vh, iö
steveo1234 skrev:shifts skrev:Det finns ljudläggare till filmer som de facto hävdar att det som finns under
20 Hz finns där för att de vill det. Det är vad steveo1234 syftar på. Det är
ingenting han tycker, utan något som ljudläggare berättar.
Det är ganska enkelt. Om det varit slump så hade information under 20hz varit jämnt fördelad över alla filmer. Det är det inte. Filmer med <20hz material kommer ofta från samma ljudläggare. Samma ljudläggare som i intervjuer diskuterar varför de använder sig av den basen de gör. Läs Randy Thoms intervju kring hur han skapade ljudspåret för How to train your dragon exempelvis. Ljudspåret ser ut exakt som han vill. Att påstå att han med sina års erfarenhet och utrustning för tiotals miljoner med tillgång till världens mest kompetenta audiofolk av MISSTAG får med infraljud som jag kan plocka ut med min dator för 3kkr är, auhm, intressant.
EDIT: Ville passa på att döda av myten att det skulle vara omöjligt att återge LFE. Nedanstående bilder visar den digitala strömmen direkt från skivan (överst) och en inspelning med hjälp av mic på lyssningsplatsen vid referensnivå. Inte någon större skillnad. Och det krävs inte ett orimligt stort system för att lyckas i heller. Frågan är inte om det går, frågan är om det är värt det. Och det är en subjektiv bedömning.
IngOehman skrev:Vet inte vad du vänter dig för kommentarer.
Ditt inlägg innehåller ingenting nytt eller något som står i motsatsför-
hållande till andras inlägg. Att infra-innehåll undantagsvis beror på att
någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet.
Men framförallt betyder det inte att det finns ens minsta fog för sådana
ljudläggningar.
De är hur som helst hanterbara.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster