värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 17:24

Bill50x skrev:
Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?

Har man varit med här ett tag och sett dina tidigare inlägg/diskussioner är väl detta snarast en retorisk fråga :-)

Det är intressant att det är just Hiraga-stärkeriet som fått dig på lite andra tankar när det gäller rör vs transistor. För Hiraga-förstärkaren är väl delvis skapad med något sorts rör-ideal i baktankarna?

På den tiden jag hade tillfälle att lyssna på en sådan hemma hade jag för övrigt enbart en NAD 3020 att jämföra med, och detta genom ett par små Boston A40 högtalare. Vinylsvarv var dock en Linn LP12. Så det var knappast förvånande att jag inte hörde någon större skillnad på 3020 och Hiraga.....

/ B

Du har nog rätt här. Jag befinner mig i en övergång. Från vad och till vad är jag i dagsläget icke säker på. Jag kallar det stadiet utveckling. Du får gärna bidra med förslag på lämplig riktning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-10 18:57

Flint skrev:
Bill50x skrev:
Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?

Har man varit med här ett tag och sett dina tidigare inlägg/diskussioner är väl detta snarast en retorisk fråga :-)

Det är intressant att det är just Hiraga-stärkeriet som fått dig på lite andra tankar när det gäller rör vs transistor. För Hiraga-förstärkaren är väl delvis skapad med något sorts rör-ideal i baktankarna?

På den tiden jag hade tillfälle att lyssna på en sådan hemma hade jag för övrigt enbart en NAD 3020 att jämföra med, och detta genom ett par små Boston A40 högtalare. Vinylsvarv var dock en Linn LP12. Så det var knappast förvånande att jag inte hörde någon större skillnad på 3020 och Hiraga.....

/ B

Du har nog rätt här. Jag befinner mig i en övergång. Från vad och till vad är jag i dagsläget icke säker på. Jag kallar det stadiet utveckling. Du får gärna bidra med förslag på lämplig riktning.

Jag är nog inte rätt man här att bidra med sådant. Men det finns säkert andra som har några säkra stalltips. Men en jättebamse Clearaudio-skivspelare i ena änden och ett par PiP i andra änden var ett av de mest naturliga ljud jag hörde på Sollentuna-mässan. Visserligen bara ett kort stycke med någon körmusik. Och enligt "alla" andra inkl IÖ alldeles galet placerade högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 19:13

Bill50x skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag är nog inte rätt man här att bidra med sådant. Men det finns säkert andra som har några säkra stalltips. Men en jättebamse Clearaudio-skivspelare i ena änden och ett par PiP i andra änden var ett av de mest naturliga ljud jag hörde på Sollentuna-mässan. Visserligen bara ett kort stycke med någon körmusik. Och enligt "alla" andra inkl IÖ alldeles galet placerade högtalare.

/ B
Utveckling har sitt inbygda motstånd. En naturlag?
Senast redigerad av Flint 2005-07-10 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
OlaHesselvall

Inläggav OlaHesselvall » 2005-07-10 20:27

Hej Flint
Kul att du är tillbaks,men vadan denna övergång till transistor.
Tillbaks till rören.

ola

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-10 20:56

Flint skrev:Utveckling har sitt inbyggda motstånd. En naturlag?

Yepp, det tror jag. Även rent fysiskt går det åt mer energi att ändra riktning eller starta en rörelse än att bara bibehålla ett nuläge.

Mentalt är det likadant, dock mycket olika från individ till individ. Precis som det är mycket lättare att ändra riktning på ett lätt föremål än ett tungt....

Detta fyller en funktion, en viss tröghet behövs i alla system. Men naturligtvis krävs det olika tröghet beroende på applikation. Aktiemarknaden kanske behöver mer tröghet än vad som är fallet idag, ett högtalarelement kanske behöver så lite tröghet som möjligt?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 22:11

pse300b skrev:Hej Flint
Kul att du är tillbaks,men vadan denna övergång till transistor.
Tillbaks till rören.

ola
Tjenare Ola.
Njae. Man bör ibland uppdatera sig. utvecklingen går framåt. Ständigt. Om du tillåter mig att vara ärlig så är jag faktiskt.se väldans nöjd.
Senast redigerad av Flint 2005-07-10 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 22:13

Bill50x skrev:

Yepp, det tror jag. Även rent fysiskt går det åt mer energi att ändra riktning eller starta en rörelse än att bara bibehålla ett nuläge.

Mentalt är det likadant, dock mycket olika från individ till individ. Precis som det är mycket lättare att ändra riktning på ett lätt föremål än ett tungt....

Detta fyller en funktion, en viss tröghet behövs i alla system. Men naturligtvis krävs det olika tröghet beroende på applikation. Aktiemarknaden kanske behöver mer tröghet än vad som är fallet idag, ett högtalarelement kanske behöver så lite tröghet som möjligt?

/ B
Absolut. Att jämföra med crestfaktorn.

Ohämmad tillväxt är att betrakta som Cancer. Ohämmad verksamhet i övrigt likaså. Ohly gör nog trots allt lite nytta fast det inte verkar så vid första anblicken. Som broms.
Senast redigerad av Flint 2005-07-10 23:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-10 22:51

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Crest?

/B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 23:58

Flint skrev:Lägg ut dom så får vi diskutera dom. Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?

Ja, det är min erfarenhet.

Men ibland får man ju mäta en del innan man hittat alla förklaringar till hur man hörde att det lät när man lyssnade.

Det motsatta fungerar inte dock. Om man mäter först vet man ju inte när man "mätt färdigt". Därför kan man sällan beskriva exakt hur en apparat låter efter att ha gjort ett ändligt antal mätningar. Rätt nära kommer man dock hyggligt ofta tycker jag.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag funderar på att lägga ut mätningarna en och en... En för varje dag, med början imorgon. :P

Vi får se.

Jag vill verkligen INTE ha något bråk, som sist då apparaten ifråga diskuterades.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-11 00:49

Bill50x skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Crest?

/B

Förhållandet mellan topp och genomsnittsvärde.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-11 00:54

IngOehman skrev:Därför kan man sällan beskriva exakt hur en apparat låter efter att ha gjort ett ändligt antal mätningar. Rätt nära kommer man dock hyggligt ofta tycker jag.

På ett ungefär hur många mätningar kan behövas för att ha goda
chanser att gissa rätt avseende hur apparaten faktiskt låter? 10?

Vi kan anta att det gäller en mikrofonförstärkare och givetvis att
lämpliga mätningar göres.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-11 01:25

Om man vill lyckas så bra som möjligt på ett så litet antal "mätningar" (ett vidt begrepp, ju) som möjligt, så gör man naturligtivs mätningar som är så bra som möjligt just på att erbjuda mycket information på en gång.

Om det exempelvis handlar om en effektförstärkare skulle jag nog då välja att göra: Ett dubbelsvep 1 - 100 000 Hz (med ett kort avbrott för frekvensidentifikation vid 2Hz - 5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500 - 1kHz - 2k - 5k - 10k - 20k - 50k) i konstlast och titta på utsignalen med oscilloskop. Första svepet vid 1% av full uteffekt, andra vid 99 % av full uteffekt.

Snabbare metod att snabbt bilda sig en rimlig uppfattning finns nog inte. Tror jag.

Men - i verkligheten finns förstås ingen tävling om att "gissa hur det låter på så få mätningar som möjligt". Så då gör man förstås hellre många och noggranna mätningar, optimerade för att ge en god kartläggning av apparaten ifråga. Allra helst mäter man, sen lyssnar man, sen mäter man mera! Allt för att täcka in de effekter man tror man hör, men som man inte ännu sett den tekniska orsaken till.

fast allra, allra helst vill man förstås att någon annan gör detta, så man själv bara behöver lyssna och välja om man skall ha apparaten eller inte. :wink:

Allra, allra, allra helst vill man naurligtvis ha allt det där överstökat, så att man redan har ett trevligt maskineri där hemma, och kan lyssna på musik med maximal behållning! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-11 03:18

IngOehman skrev:fast allra, allra helst vill man förstås att någon annan gör detta, så man själv bara behöver lyssna och välja om man skall ha apparaten eller inte. :wink:

Jo, det är ju delvis därför man har betalt medlemsavgift. :wink:

Tack för svaret. Mer om grundläggande mätningsförfaranden på
olika apparater har kanske delgivits LTS-medlemmar via MoLt i
något nummer?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi