av Tekko » 2012-01-21 16:35
Utgångstrissorna (MJL4281/MJL4302) samplar man från onsemi om man vill, eller köper från typ mouser, digikey, farnell etc.
Som drivtrissor funkar MJE340 och MJE350 alldeles utmärkt, jag använder uteslutande dessa i mina byggen, men BD139/BD140 funkar också.
Till ingångssteg och VAS använder jag 2N5401 och 2N5551, med dessa kan man med väldigt få äntringar köra men spänningar upp till 2x75V för steg uppåt 500W, men man kan givitvis även använda 2N3904/3906 eller de populära ur BC serien, dock till max 2x40V.
Elliott sound products kan jag inte precis rekommendera för att han har så konstiga krav om man köper hans kort, tex han kräver att man inte tar bilder på korten så det syns hur han har dragit kopparn å sånnt för att han inte vill få sin sk optimala layout kopierad av andra och på så sätt förlora pengar.
Och hans utgångssteg är uteslutande kollektorföljare eller CFP eller Sziklai koppling som de också kallas, denna koppling har tendens att oscillera då den är instabil, men anses av vissa låta bättre.
Ett annat problem med denna koppling är kompensering för temperatur, vanligen har man en trissa på kylflänsen som kompenserar utgångstrissorna, men en CFP/Sziklai/kollektorföljare vill enligt Rod Elliott ha temkompenseringstrissan på drivtrissorna vilket inte är helt optimalt då utgångstrissorna då ligger utanför tempkompenseringsloopen, därför unviker jag denna koppling även om den i simulation i vissa fall visar en tiopotens lägre THD än motsvarande emitterföljare.
Själv använder jag uteslutande emitterföljare då dessa är mycket stabilare och betydligt enklare att temperaturkompensera.
Douglas Self's "Blameless" kan jag varmt rekommendera då den är väl dokumenterad, enkel att bygga och presterar minst lika bra som Rod Eliott's designer om inte bättre.
Enda stärk som enligt mina öron presterar bättre än D Self's "Blameless" är en stärk jag byggt med jfets i ingångssteget och laterala mosfets i utgångssteget, ingångssteget är delvis min design och delvis blandade designer från kommersiella stärk, skillnaden är väldigt liten men mitt mosfet steg känns på något sätt klarare i karaktären. När jag gick tillbaka till blameless steget så känndes det som att det satt något framför diskanterna, att basen var grötigare samt att mellanregistret känndes skarpare och påträngande, fast det kan ju ha berott på de ganska mediokra TIP35/36 trissorna jag använde som i princip är 2N2955/3055 i TO247 kapsel.