Bygga förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Bygga förstärkare

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-21 00:40

Har letat lite grann men jag tänkte att jag lika gärna kan fråga här, jag vill gärna bygga en förstärkare, syftet är att lära mig mer om hur de fungerar. Kul om resultatet beroende på min egen insats ändå skulle kunna bli ok.
Gärna så enkelt som möjligt :)
Finns det färdigs kit, och Vilks är bra i så fall?
Jag vet hur man inte bränner sönde komponenter osv men annars är jag novis. Några tips?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-21 01:21

AKSA 100 är en erkänt välljudande 100Wattare, som kan vara ett lämpligt instegsbygge, om man föredrar diskreta komponenter (ej IC).
Allt ingår i kittet. Finns trådar om det på diy-audio.
http://www.aksaonline.com/products/prod ... sa100.html
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-21 01:25

Velleman har ett par byggsatser som ska vara ok!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-01-21 12:03

Ragnwald skrev:AKSA 100 är en erkänt välljudande 100Wattare, som kan vara ett lämpligt instegsbygge, om man föredrar diskreta komponenter (ej IC).
Allt ingår i kittet. Finns trådar om det på diy-audio.
http://www.aksaonline.com/products/prod ... sa100.html

Nja, AKSA är en erkänt mytbildad förstärkare där man genom upprepade hänvisningar till komponentutprovning och begrepp som Nirvana försöker övertyga kunderna om dess förträfflighet. Säkerligen en hygglig förstärkare men prestanda talar för att den inte är väsenskild från t.ex. en Gainklon för typ en tiondel av kostnaden.

I mitt tycke alltså...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 12:26

ett alternativ är hypex klass D moduler. då lär man sig inte så mycket omf örstärkarfunktionen menmera om hur man praktiskt bygger en förstärkare med låda, transformator, kylfläns (mindre kritiskt) etc.

annars finns det en del information på rod elliots hemsida
http://sound.westhost.com/index2.html

både artiklar om förstärkarkopplingar, från basic nivå men han säljer också en diskret förstärkare ungefär motsvarande AKSA-ialla fall kretskorten.
han är också mycket trevlig :)

isåfall har jag kretskort till den P03A :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-21 12:31

Hur rolig är gainklon att bygga?
Har du förslag på en komplett byggsats, diskret uppbyggd rakt igenom?

AKSAn är inte helt billig, men väl genomtänkt i alla detaljer och komplett.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 12:42

http://sound.westhost.com/project3a.htm

om syftet är att lära sig skall man unvidka AKSA.

den är mytisk, och mycket snack runtomrking som inte belyser funktionen direkt. precis det ursv skriver.

en gainlclone är ju också hemlig så då lär man sig inte heller så mycket.

men bra, billig och kraftfull (i bryggad variant)

sedan är det bara att hoppa på Dogulas Selfs "blameless " etc. dessa förstärkare är extremt väldokumenterade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-21 12:47

Nelson Pass har gjort och publicerat många förstärkarkonstruktioner för DIY, kanske någon av dem kan vara något:

http://www.passdiy.com/projects.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-21 12:48

Om herrarna skulle bli nöjdare, så varför inte klona en Bryston, låter sig alldeles utmärkt att göra.
Väl dokumenterad etc.

En enkel pedagogisk, diskret och komplett byggsats, typ de gamla Dynacokiten, är inte så lätt att finna i dag.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 12:53

du har uppenbarligen inte läst länken till rod elliot.
teorin bakom förstärkardesign, applicerad utan krusiduller på ett praktiskt bygge.

att bara klona lär man sig inte lika mycket på.

att bygga en förstärkare där man väljer ut komponenter med nirvana som kritera är kanske inte rätt väg att börja. men sedan kan man experimentera med olika komponenter för att optimera ljudet subjektivt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-21 13:05

Kanon med lite tips, tack alla !

Kanske blir ett par stycken :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 13:28

ja bygg gärna flera o jämför så lär man sug mera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-21 13:47

rikkitikkitavi skrev:.. att bygga en förstärkare där man väljer ut komponenter med nirvana som kritera är kanske inte rätt väg att börja. men sedan kan man experimentera med olika komponenter för att optimera ljudet subjektivt.

Verkligen inte rätt väg att gå, går ofta hur tokigt som helst för en nybörjare.

Att själv implementera i egen topologi, är verkligen inget för en nybörjare att ge sig på.
Att inte få med samtliga komponenter i en byggsats, bidrar till att bygget skjuts på framtiden, helt enkelt blir liggande.
Själv anser jag arbetet med att leta fram lämpliga komponenter, som den största utmaningen och verkligen ingen barnlek. Dessutom kan det bli både svårare och dyrare än man hade föreställt sig, ibland omöjligt.

Själv har jag inga problem att köpa komponenter från Farnell mfl företagsleverantörer, men en nybörjare sitter vackert och får förlita sig på andras välvilja.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 14:13

det enda som är svårt att få tag på i elliots förstärkare är utgångstrissorna men det går att hitta där.med. han rekommenderar mjl 2119x som alternativ.

dock kan allting köpas på ebay men exotiskta transistorer är ibland fejkkomponenter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-21 14:43

Jo ebay ska man nog akta sig för, åtminstone vad gäller trissor.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-21 16:35

Utgångstrissorna (MJL4281/MJL4302) samplar man från onsemi om man vill, eller köper från typ mouser, digikey, farnell etc.

Som drivtrissor funkar MJE340 och MJE350 alldeles utmärkt, jag använder uteslutande dessa i mina byggen, men BD139/BD140 funkar också.

Till ingångssteg och VAS använder jag 2N5401 och 2N5551, med dessa kan man med väldigt få äntringar köra men spänningar upp till 2x75V för steg uppåt 500W, men man kan givitvis även använda 2N3904/3906 eller de populära ur BC serien, dock till max 2x40V.

Elliott sound products kan jag inte precis rekommendera för att han har så konstiga krav om man köper hans kort, tex han kräver att man inte tar bilder på korten så det syns hur han har dragit kopparn å sånnt för att han inte vill få sin sk optimala layout kopierad av andra och på så sätt förlora pengar.

Och hans utgångssteg är uteslutande kollektorföljare eller CFP eller Sziklai koppling som de också kallas, denna koppling har tendens att oscillera då den är instabil, men anses av vissa låta bättre.

Ett annat problem med denna koppling är kompensering för temperatur, vanligen har man en trissa på kylflänsen som kompenserar utgångstrissorna, men en CFP/Sziklai/kollektorföljare vill enligt Rod Elliott ha temkompenseringstrissan på drivtrissorna vilket inte är helt optimalt då utgångstrissorna då ligger utanför tempkompenseringsloopen, därför unviker jag denna koppling även om den i simulation i vissa fall visar en tiopotens lägre THD än motsvarande emitterföljare.

Själv använder jag uteslutande emitterföljare då dessa är mycket stabilare och betydligt enklare att temperaturkompensera.

Douglas Self's "Blameless" kan jag varmt rekommendera då den är väl dokumenterad, enkel att bygga och presterar minst lika bra som Rod Eliott's designer om inte bättre.

Enda stärk som enligt mina öron presterar bättre än D Self's "Blameless" är en stärk jag byggt med jfets i ingångssteget och laterala mosfets i utgångssteget, ingångssteget är delvis min design och delvis blandade designer från kommersiella stärk, skillnaden är väldigt liten men mitt mosfet steg känns på något sätt klarare i karaktären. När jag gick tillbaka till blameless steget så känndes det som att det satt något framför diskanterna, att basen var grötigare samt att mellanregistret känndes skarpare och påträngande, fast det kan ju ha berott på de ganska mediokra TIP35/36 trissorna jag använde som i princip är 2N2955/3055 i TO247 kapsel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-21 22:56

jag har varit sugen på blameless länge.
men kretskortet?
orka cadda en bra layout...

boken har jag läst pärm till pärm.

bra poäng det där med CFP. eller pnp/npn utgångsteg.

ps kylfläns/trafo?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-21 23:28

Kylfläns och trafo kan man endera plocka ur nån halvtrasig stärk, eller köpa från electrokit för trafon och conrad heatsinks för kylflänsen.

Jag skulle vilja påstå att kortlayouten inte alls är så kritisk som rod elliott påstår, det han säger har jag hört e bara för att boosta antal köp av hans kort.

Här är ett exempel på layout på blameless:
http://i.imgur.com/Np7xw.png

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-22 09:26

Finns tydligen byggsatser att köpa också: http://www.signaltransfer.freeuk.com/

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 09:47

De där distgraferna känns nästan för bra för att vara sant med tanke på att de kör stegen i klass B istället för klass AB, lägg märke till avsaknaden av temperaturkompenseringstrissan på kylflänsen,

såvida de inte har en feedback från emitterresistorerna som nelson pass gjorde på sin A40 stärk, något jag funderat på att testa.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-22 12:17

Tekko skrev:Jag skulle vilja påstå att kortlayouten inte alls är så kritisk som rod elliott påstår, det han säger har jag hört e bara för att boosta antal köp av hans kort.

Här är ett exempel på layout på blameless:
http://i.imgur.com/Np7xw.png

Antar att du själv byggt, gjort mätningar och utvärderat ljudet, när du med sådan säkerhet lägger ut förslaget åt en nybörjare?
Visa gärna bilder på ditt bygge. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 13:18

Så, nu tror ni förmodligen att jag tappat det... men jag börjar nog med något från den här sidan:

http://www.conrad.se/F%26ouml;rst%26aum ... 63_2406020

Efter detta så är det intressant med någonting mer avancerat,den där boken från Douglas får man väl läsa igenom också, bra tips.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-22 13:27

Det är väl gott och väl om det är det du är ute efter. Själv lutar jag åt att bygga Velleman K8060, om jag lyckas övertyga mig om att jag har tid och tålamod, inte för att den är krävande men för att jag är fruktansvärt slö.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 13:50

Jag har som sagt dålig koll på vart man hittar sånt här, var kan man köpa Velleman K8060 som du refererar till? Den verkar ju till och med användbar...

update:
farnell, hittade jag den på... :-)

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 14:22

Den K8060 är baserad på en gammal design från Elektor, och 200W uteffekt är en ren och skär bluff, praktisk maxeffekt i 4 ohm är ca 50W och max rekommenderad matningsspänning är 2x35VDC.

Detta är schema på ett av mina stereosteg: http://i.imgur.com/aj3zE.png

Jag rekommenderar högst 2x45VDC med detta antal utgångstrissor med en 4ohm last dock, har använt en stärk med denna topologi i flera månader så jag kan garantera att den är stabil och fungerar som den ska.

Har med 2x35VDC matning drivit en 2ohm last helt utan problem.

Har även byggt ett monosteg med samma topologi, dock med 3 par utgångstrissor ist för 2 och 60VDC matning som ger ca 225W konternueligt i 4 ohm.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-22 16:03

Ja, 200 W lät lite häftigt. Är övriga data realistiska?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 16:10

Designen i övrigt är det inget fel på, dock kan jag rekommendera att köra separata driv och utgångstrissor ist för de sunkiga darlingtontrissorna.

Exempel på en stärk med samma topologi, med separata driv och utgångstrissor: http://i.imgur.com/DCcLq.png

Om man vill ha PNP i ingångssteget så vänder man bara allt där uppockner som i vellemansteget.

Datan på vellemankitet skulle jag ta med en nypa salt, tex dämpfaktorn, den är på en stärk som denna mellan 1 och 50, så högt som 800 och högre hittar man bara i stora slutsteg med 10-20st utgångstrissor per halva.

Dist skulle jag sätta som "<1%" då "<0.01%" känns och låter lågt för en dylik topologi.

Allt som det står velleman på skall man ta med en nypa salt och vara allmänt försiktig med.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-01-22 18:17

Är det totalt bortkastade pengar med ett Naim el Quad-kit från eBay?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 18:29

De flesta kiten på ebay har ursprung i kina vilket till 99% betyder counterfeit transistorer som inte håller måttet.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 18:37

Emanuelgbg skrev:Är det totalt bortkastade pengar med ett Naim el Quad-kit från eBay?

Det undrar jag med!

Min approach bli ett billigt kit till att börja med (från typ conrad)
Sen kan jag mycket väl lägga nåra hundringar som rena läropengar på ett velleman K8060.
Efter detta vill jag nog ha något som är lite bättre. Det behöver inte ge så mkt effekt, men gärna lite mer komplicerad setup. Detta har jag tankar på att driva ett "minihorn" (som inte är tillverkat ännu) med en 6,5:a eller möjligtvis mindre element, plus ett slutet mellanregister och någon separat diskant. Detta leder ju osökt till ett diy-filter också. tanken är att bygga ett helt "minisystem" från scratch, och man måste ju börja någonstans.
Först skall jag "spika ihop" min andra sub som jag nu bestämt form på.

Men, kul att ha en plan :)

Nästa

Återgå till DIY-forum