Jag tänkte att distorsion var förvrängning oavsett om den är avsiktlig eller ej?
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Svante skrev:Distorsion är förvrängning. Om det kommer in förvrängning vid sång är det liksom efter själva sjungandet. Det som händer nere i strupen är alltså knappast förvrängning, för det ÄR ju själva rösten som bildas där.
'Att sjunga rent' är alltså bara bullshit? Hur står det till med tonläran?
PappaBas skrev:Har lyssnat på föredrag för massa år sen av Björn Merkerdet var där jag hörde talas om övertonssång.
Jag tänkte att distorsion var förvrängning oavsett om den är avsiktlig eller ej?
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Distorsion är förvrängning. Om det kommer in förvrängning vid sång är det liksom efter själva sjungandet. Det som händer nere i strupen är alltså knappast förvrängning, för det ÄR ju själva rösten som bildas där.
Nej, men att sjunga orent är inte att ha distorsion i rösten. Det är nog snarare att sjunga fel tonhöjd.
Nu slår det mig plötsligt att man i popsångarsammanhang ibland talar om en "distad röst". Jag tror iofs att det begreppet är myntat av sångare och inte av tekniker, så stringensen i det kanske kan ifrågasättas. Jag tror de menar att det låter lite som om man hade lagt gitarrdist på rösten.
PappaBas skrev:@"Objektivisten"
Skulle du inte ta och skriva något intressant,trevligt och tänkvärt istället?
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Distorsion är förvrängning. Om det kommer in förvrängning vid sång är det liksom efter själva sjungandet. Det som händer nere i strupen är alltså knappast förvrängning, för det ÄR ju själva rösten som bildas där.
Nej, men att sjunga orent är inte att ha distorsion i rösten. Det är nog snarare att sjunga fel tonhöjd.
Nu slår det mig plötsligt att man i popsångarsammanhang ibland talar om en "distad röst". Jag tror iofs att det begreppet är myntat av sångare och inte av tekniker, så stringensen i det kanske kan ifrågasättas. Jag tror de menar att det låter lite som om man hade lagt gitarrdist på rösten.
petersteindl skrev:Vad gäller röster så talar man om formanter. Distorsion i form av THD tillskrivs apparatur med överföringsfunktion. Det är skillnaden mellan output och input beskriven i form av Total Harmonic Distortion.
En röst har bara en output och därför egentligen ingen överföringsfunktion i gängse mening.
En röst är en ljudkälla. Likaså en violin eller en gitarr eller en trumma eller en högtalare. Skall högtalaren alstra akustiska ljudvågor kommandes från ett musikinstrument så är högtalaren ljudkällan för detta instrument. Det kan t.ex. vara en Lesley med roterande horn.
MvH
Peter
Wiki skrev:The total harmonic distortion, or THD, of a signal is a measurement of the harmonic distortion present and is defined as the ratio of the sum of the powers of all harmonic components to the power of the fundamental frequency. Lesser THD allows the components in a loudspeaker, amplifier or microphone or other equipment to produce a more accurate reproduction by reducing harmonics added by electronics and audio media.
To understand a system with an input and an output, such as an audio amplifier, we start with an ideal system where the transfer function is linear and time-invariant. When a signal passes through a non-ideal, non-linear device, additional content is added at the harmonics of the original frequencies. THD is a measurement of the extent of that distortion.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Distorsion är förvrängning. Om det kommer in förvrängning vid sång är det liksom efter själva sjungandet. Det som händer nere i strupen är alltså knappast förvrängning, för det ÄR ju själva rösten som bildas där.
Varför pratar du om saker du inte vet något om?
Objektivisten skrev:PappaBas skrev:@"Objektivisten"
Skulle du inte ta och skriva något intressant,trevligt och tänkvärt istället?
Jo, men jag är van vid att umgås med tänkande människor. För Svante börjar konstverket vid uppförandet och avslutas med inspelningsartefakten. Därefter är allt objektivt. Det stör mig. Konstverket är inte fullkomligt förrän mottagaren tar del av detsamma. Dvs adressaten är en del av verket. Det Svante gör är att halvera verket och dessutom på lösa grunder hävda att han har rätt till det.
Svante skrev:Nu slår det mig plötsligt att man i popsångarsammanhang ibland talar om en "distad röst". Jag tror iofs att det begreppet är myntat av sångare och inte av tekniker, så stringensen i det kanske kan ifrågasättas. Jag tror de menar att det låter lite som om man hade lagt gitarrdist på rösten.
Zzombie skrev:En finne på 70-talet har lurat er alla. TIM? Nonsens!
Minst 70 dB motkoppling ska det vara.
petersteindl skrev:Zzombie skrev:En finne på 70-talet har lurat er alla. TIM? Nonsens!
Minst 70 dB motkoppling ska det vara.
Tycker du att det även ska vara 70 dB motkoppling med en triod som har 30 ggr råförstärkning?
paa skrev:Svante skrev:Nu slår det mig plötsligt att man i popsångarsammanhang ibland talar om en "distad röst". Jag tror iofs att det begreppet är myntat av sångare och inte av tekniker, så stringensen i det kanske kan ifrågasättas. Jag tror de menar att det låter lite som om man hade lagt gitarrdist på rösten.
Jag tycker det ver som om betydligt fler med sk "skolad röst" lyckas få upp lufttrycket genom stämbanden så att det bildas kraftig luftkomprimeringsdistorsion, än vad popsångare brukar få till.
Det är väl det som gör att många gärna vill hålla för öronen när vissa operasångare sjunger?
Svante skrev:Jag vill nog påstå att tex Mona Lisa är ett konstverk, även utan betraktare.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Jag vill nog påstå att tex Mona Lisa är ett konstverk, även utan betraktare.
Nej, så länge det saknas en mottagare är det att betrakta som ett hantverk, inte ett konstverk.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Jag vill nog påstå att tex Mona Lisa är ett konstverk, även utan betraktare.
Nej, så länge det saknas en mottagare är det att betrakta som ett hantverk, inte ett konstverk.
Wikipedia skrev:Ett konstverk är en produkt av en konstnärlig verksamhet. I allmänhet avses med "konstverk" i första hand någon form av bildkonst, inklusive textilkonst, skulptur och installation, men begreppet inkluderar även verk inom konstarterna arkitektur, musik och litteratur och kan, i dagligt språkbruk, avse begåvade prestationer i allmänhet.
PappaBas skrev:En lite oinsatt fråga när det gäller motkoppling:
Jag är inte tillräckligt insatt i hur man motkopplar förstärkare men jag tolkar det hela som att det är som motkoppling i reglersammanhang? Dvs man låter skillnad i utsignal och insignal påverka styrningen av förstärkaren. Jag antar att det är en proportionell styrning (P i PID-regulatorsammanhang) och att man måste välja en lämplig kompromiss mellan snabbhet och risk för instabilitet?
Det jag är lite nyfiken på är om man tar hänsyn till tidsförloppen genom förstärkare? Är de negligerbara? Jag tänker mig om det tar en liten tid för att få en avsedd förändring av styrsignalen att synas på utsignalen (en tröghet i systemet om man så vill) så borde det ju innebära att när väl utsignalen påverkar insignalen så borde det finns det en risk att man så att säga styr båten efter gamla data?
Eller är det något man kan bortse ifrån?
Var kan man läsa om återkopplingsstrategier för förstärkare?
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Jag vill nog påstå att tex Mona Lisa är ett konstverk, även utan betraktare.
Ok, då har vi olika uppfattning om det.Wikipedia skrev:Ett konstverk är en produkt av en konstnärlig verksamhet. I allmänhet avses med "konstverk" i första hand någon form av bildkonst, inklusive textilkonst, skulptur och installation, men begreppet inkluderar även verk inom konstarterna arkitektur, musik och litteratur och kan, i dagligt språkbruk, avse begåvade prestationer i allmänhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstverk
PappaBas skrev:ok då är jag med. Det är en oljetanker helt enkeltOch karaktären på den signal som kommer ut vid förändring är alltid representativ? Dvs den har rätt storlek och tecken och ingenting konstigt för sig?
Eftersom du säger andraderivatan så antar jag att man då också tar hänsyn till både riktning och storlek på förändringen? Dvs PD-regulator?
Antar att man filtrerar återkopplingssignalen eller den kan antas vara brusfri?
Får nog titta på wiki lite
Men det känns som man måste upp/ned på den nivån för att förstå diskussionen om motkoppling.
Objektivisten skrev:Vad har det där med saken att göra? Finns det ingen betraktare lyssnare finns det heller inget konstverk - så enkelt är det. 'Art require the active participation of a viewer to be considered art.'
Objektivisten skrev:Finns det ingen betraktare lyssnare finns det heller inget konstverk - så enkelt är det.
bensnake skrev:Sorry. Det var plumpt. Ska inte upprepas.
När man är barn så leker man.
Om man har tur.
Om det finns någon att leka med omkring en.
Annars får man ha sin fantasi.
Med den kommer man långt.
När man är vuxen så arbetar man.
Om man har tur.
Om det finns någon som vill ha en.
Annars får man försöka att överleva på sin fantasi.
Med den kan man komma långt om man har tur.
Och befinner sig på rätt plats vid rätt tillfälle.
Man kan till exempel kalla sig för konstnär om man vill.
Eller författare.
Eller varför inte skådespelare.
Man hittar på sitt eget arbete.
Man hittar på att det man gör är ett arbete.
Och eftersom man är vuxen så måste man få betalt.
Annars överlever man inte.
Så ser det vuxna livet ut.
Till skillnad från barndomen.
Objektivisten skrev:
Vad har det där med saken att göra? Finns det ingen betraktare lyssnare finns det heller inget konstverk - så enkelt är det. 'Art require the active participation of a viewer to be considered art.'
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster