Motkoppling - bra eller anus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser DU om motkoppling?

Det är en förutsättning för välljud!
28
51%
Inge' bra. Zero feedback ska de' va'!
9
16%
Båda konstruktionsprinciperna har sina förtjänster (fegsvar... ;-) )
18
33%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 12:56

IngOehman skrev:
bensnake skrev:Utan hållbara bevis blir intressanta teorier för att förklara ett visst musikrelaterat fenomen just... bara intressanta teorier. Hur mycket man än analogiserar om Monalisor och att köra bil med förbundna ögon för att göra teorierna mer begripliga för kreti och pleti.

Johan L lägger fram en möjlig förklaring till varför SET uppfattas positivt av så många och applåderas av Svante och Nattlorden (självklart, då Johans "tes" ger dessa båda herrar vatten på den berömda kvarnen). Peter, ehuru allt annat är SET-diggare, tror inte alls att folk gillar SET av den anledning Johan presenterar eftersom den inte håller vid närmare granskning.

I stället för att teoritisera in absurdum, är det inte fel att använda sin inre referens. Om man är byxad därtill.

Alla är inte begåvade med förmågan att utveckla absolut gehör. Ingen föds med det. Men det går att träna sig till hyfsad nivå, om man bara besitter viss musikalitet.

Tonerna ett viss instrument ger, genererar sina egna övertonsstrukturer. Om vi tar en flygel som exempel, är det således inte bara frekvensen som skiljer de olika tonerna åt. Tonerna "alstrar" övertoner. Desamma gäller då vi sätter samman toner till ackord; den klang som skapas då man t.ex. slår an C-dur, skiljer sig från t.ex. E-dur, trots att den inbördes intervallen mellan tonerna i ackordet är samma.

Därför går det, med lite träning, att lära sig att identifiera de olika enskilda tonerna och vilka ackord som slås an. Du kan alltså med minnets hjälp komma ihåg hur de olika tonerna/ackorden klingar. Om du transponerar ner tonarten i en låt från säg A-moll till G-moll, kommer klangen att påverkas. Långt ifrån alla märker dock detta över huvud taget.

Om man har en låt som referens och denna framförs i annan tonart, märks detta tydligt för ett tränat öra. Jag själv störs oerhört av det faktum att flera av 80-talets stora stjärnor som nu turnerar (trots att de kanske inte borde), i vissa låtar sänker tonarten en halv ton p.g.a. sångarens avtagande röstförmåga. De flesta åhörare reagerar inte alls. För er kan jag ge ett litet tips; om gitarristen och basisten inför en ny låt räcks nya instrument av respektive instrumenttekniker på scen och efter att låten rivits av ges tillbaka de ursprungliga, har ni anledning att förmoda att låten transponerats ner. ;-)

Minns att "IDOL-bandet" körde "Beat it" en och ett halv ton ner för att deltagaren skulle fixa de höga tonerna i låten. Den åhörare som inte reagerar på en sådan avsevärd sänkning jämfört med referensen, ska kanske inte syssla med att detektera de subtila skillnader som olika förstärkare ger upphov till... ;-)

Att utveckla absolut gehör när det kommer till sinustoner är lite svårare, då dessa saknar det övertonsspektrum t.ex. en flygel ger. Man får helt enkelt identifiera tonen enbart med hjälp av frekvensen tonen har. När sinustoner sätts samman till ackord, låter det helt annorlunda än när det görs på en flygel.

Även när man gör vanliga treklanger mer komplexa, genom att lägga till en eller flera toner till grundackordet, är det stor skillnad i hur klangen uppfattas. På en flygel kan en tilläggston, t.ex. D i ett C-durackord, klingar vackert. Att lägga till den tonen i motsvarande sinustreklang, låter inge' vidare.

Nästa steg i absolut gehör-skolan är att utan hjälpmedel direkt identifiera tonarten i en okänd låt man hör på radion och kunna redogöra för ackordföljden och till och med i förväg tala om vilket ackord som förmodligen kommer att följa på ett annat, även om man inte tidigare hört låten. Samt dessutom givetvis identifiera vilka toner melodislingan utgörs av.

Sista steget handlar om att själv kunna frambringa en given ton, i huvudet och omsatt till sin egen röst. Väck mig mitt i natten och jag ger dig 440 Hz-tonen. På svängningen. På fyllan om så vore... ;-)

Med ovanstående som grund, i kombination med min musikerbakgrund samt mångårig erfarenhet av hifi-lyssning, vill jag påstå att jag är jävligt trygg i min inre referens då det kommer till att avgöra när något låter "rätt" (i brist på bättre ord).

Jag valde bort 300 W-trisseburken mot en rörstärkare, för närvarande en SET, just på grund av det faktum att den gav mig precis den realism jag eftersträvat i musikpresentationen. Inte för att jag var påverkad av "rörmaffian" (vad det nu är, finns det någon internationell "boss"?), jag hade inga som helst tidigare erfarenheter av rörförstärkare och hade heller inte tagit del av någon "propaganda" från endera hållet. Däremot var jag snarare av uppfattningen att det bara var gubbjävlar med pipa och ett paket Greve Hamilton i bröstfickan som diggade rörhäckar. Jag trodde ju att många watt var grunden till välljud.

Jag säger som John Atkinson, som svar på Art Dudleys fråga gällande om single end-stärkare låter bra för att de är "sanna mot musiken" eller för att de "förfalskar och förvränger, ehuru njutbart": "I wish I had the answer to that question...".

Avslutningsvis dagens snake; musiker lyssnar med sin inre referens, ingenjörer lyssnar med konstlast. ;-)

Jag är ingenjör, och jag har skrivit rätt så mycket om just detta om att
det enda och bästa man kan göra när man lyssnar på en hel anläggning
är att använda sin inre referens.

Så därvidlag har du fel.

Om du inte väljer att ta fasta på att jag är gammal cellist vill säga.

Man kan vara bäda tandläkare och mamma, eller hur de nu var...

- - -

För övrigt är människor svåra att sortera som du gör det. Musiker är
inte "precis som varandra" och det är inte ingenjörer heller. Våra titlar
beror av vår livshistoria, medan "hur vi är" nog till stor del beror på vilka
gener vi fått. Och även om talang förstås kan ha betydelse för vilka
livsvägar vi går, så tror jag ändå att det är vem vi är som bestämmer
hur vi gör och tänker.

Att musiker skulle "lyssna med sin inre referens" (det du antyder är att
de därför skulle vara extra kristiska och direkt kunna avgöra vad som är
en god eller en dålig återgivning, eller har jag missförstått dig?) har jag
svårt att känna igen från verkligheten dessutom. Musiker är som sagt
som alla människor - inte en honogen grupp.

Men om jag skulle ta fram en "vanligare karaktär" hos musiker än hos
de flesta andra, så är det nog snarare nästan motsatsen till det som du
skriver - nämligen att musiker INTE jämför med sin inre referens, utan
att de snarare lyssnar PÅ sin inre referens! Och blir därför ofta mycket
mindre kritiska mot de förvrängningar som olika anläggningar har. De
liksom hör igenom alla apparatförvräningar, och lyssnar på det som de
vet hände. Inte förvånande har många musiker förfärligt dåliga anlägg-
ningar, och ställer till på köpet upp dem rätt illa.

Men igen - musiker är inte en mera honogen grupp än ingenjörer, och att
försöka tvinga in människor i påstådda "sätt att vara", baserat på deras
titlar, blir bara fel hur man än gör. Det enda man kan dra slutsatser om
baserat på studier av verkligheten, är statistiska avvikelser. Men individer
kan ändå vara på helt andra sätt, än de som är statistiskt typiska (eller
rättare sagt "något vanligare") för gruppen.

Vh, iö

Du har helt rätt. man kan t.o.m. vara musiker OCH ingenjör. :wink:

Jag syftade inte på person utan på perspektiv. Något tillspetsat, dessutom. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-22 13:00

Då tar jag tillbaka mina invändningar.

Men vill fortfarande peka på hur viktigt det är att definiera målet innan man
söker svar på vad som är en bättre lösning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 13:01

Harryup skrev:Verkar vara så att omröstningen färgas av vilka förstärkare man gillar..
Trissekillar gillar motkoppling och SET-are anser att det låter bra utan.
Eftersom jag inte konstruerar förstärkare tror jag att nummer 3 stämmer.
Man bör optimera respektive konstruktion.

Mvh/Harryup

Naturligtvis har du helt rätt.

Det som jag finner lite märkligt är emellertid att triiseförespråkare alltid tar upp det där med "påtaglig hörbar färgning" hos single end-trioder medan vi som använder dem är av motsatt uppfattningen, nämligen att den upplevda färgningen lyser med sin frånvaro.

Ibland undrar jag om dessa killar verkligen lyssnat på en välkomponerad anläggning med en god rörhäck...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 13:04

bensnake skrev:Ibland undrar jag om dessa killar verkligen lyssnat på en välkomponerad anläggning med en god rörhäck...

Och andra undrar i retur om de som gillar "goda rörhäckar" någonsin lyssnat på en välkomponerad anläggning med tillräckligt mycket headroom i trissestärkarna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-22 13:09

Vilken trisseförstärkare?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 13:14

ErikAndersson skrev:Vilken trisseförstärkare?

Primärt något där alla transienter ryms inom dess arbetsområde.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-22 13:17

Jo det förstår jag oxå, men nämn ett märke eller modell :(
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 13:24

Stereophile skrev:Fig.1 is the 25W transistor amp (now restored to its original 25W). It reaches almost 42V peak-peak at the output of the mike amp (vertical scale 10V/div.).

Bild
Fig.1 25W transistor amplifier plus Audio Note E speakers, soprano from CD 1, track 5 of La Traviata.

Next, in fig.2, is the 300B SE amp, nominally some 10W but reaching over 46V p-p, leaving its 2.5-times-more-powerful solid-state cousin behind.

Bild
Fig.2 10W 300B single-ended amplifier plus Audio Note E speakers, soprano from CD 1, track 5 of La Traviata.

Här hade man ju haft världens chans att göra något bra... nämligen plockat ut vågformen från mediat direkt så man hade visuellt kunnat jämföra vad som var mest troget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 14:08

Nattlorden skrev:
Stereophile skrev:Fig.1 is the 25W transistor amp (now restored to its original 25W). It reaches almost 42V peak-peak at the output of the mike amp (vertical scale 10V/div.).

Bild
Fig.1 25W transistor amplifier plus Audio Note E speakers, soprano from CD 1, track 5 of La Traviata.

Next, in fig.2, is the 300B SE amp, nominally some 10W but reaching over 46V p-p, leaving its 2.5-times-more-powerful solid-state cousin behind.

Bild
Fig.2 10W 300B single-ended amplifier plus Audio Note E speakers, soprano from CD 1, track 5 of La Traviata.

Här hade man ju haft världens chans att göra något bra... nämligen plockat ut vågformen från mediat direkt så man hade visuellt kunnat jämföra vad som var mest troget.

Jomen, det är ju nästan det som görs....

... men ändå inte...

.... av den som lyssnar.

Du vill titta på ljudet genom att visualisera ljud.

Tänk, huh, hemska tanke, att det finns de som inte vill visualisera ljud utan som vill låta ljud vara ljud och låta sina hårceller i innerörat ge information till det centrala nervsystemet istället för att låta cellerna på näthinnan ge impulser i det centrala nervsystemet om hur ljudet bör låta. Frågan är, vilket är den mest direkta vägen att bedöma ljud?.

Själv bedömer jag ljud genom att lyssna, vilket ju inte hindrar att andra bedömer ljud genom att titta :)

Si eller så?

I slutändan är det ju centrala nervsystemet som avgör vilken vågform som upplevs som närmast orginalet.

Bara för att ett mätinstrument kvantifierar fram en siffra på en utvald parameter säger si, så behöver det inte vara så att centrala nervsystemet säger si. Det kan istället säga så. Det är då man får luska lite i om det finns fysikaliska parametrar som också säger så. Ofta hittas det sådana parametrar. Det är då man får gå systematiskt fram för att differentiera parametrarna för att ta reda på vilka parametrar som är de dominanta i upplevelsevärlden.
Oftast är det så att fem myror är mer än fyra elefanter d v s att de där småsakerna som inte syns vid en snabb anblick i steady state kan vara avgörande i slutändan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 14:22

petersteindl skrev:Själv bedömer jag ljud genom att lyssna, vilket ju inte hindrar att andra bedömer ljud genom att titta :)

Fast det gällde inte att bedöma ljud, det gällde att bedöma signalförstörelse.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 14:46

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Själv bedömer jag ljud genom att lyssna, vilket ju inte hindrar att andra bedömer ljud genom att titta :)

Fast det gällde inte att bedöma ljud, det gällde att bedöma signalförstörelse.

På vilket sätt skiljer de sig från varandra? D v s signalförstörelse vad gäller ljud... kontra ljud? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 15:03

petersteindl skrev:På vilket sätt skiljer de sig från varandra? D v s signalförstörelse vad gäller ljud... kontra ljud? :)

Ljud = äpple
Signalförstörelse = tuggan på ett äpple

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-01-22 15:18

Ditt äpple har blivit både passerat och konserverat på vägen till inspelningsmediat.

Så vi pratar kanske om återgivningen av mediat ??

Den andra falangen av återgivningsivrare försöker ju återge "live ljudet" genom att kompensera mediats tillkortakommande.

Vad är då minsta tuggan i äpplet en slutprodukt som påminner om starten eller en oförvrängd återgivelse av inspelningsmediat ?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 15:37

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Ibland undrar jag om dessa killar verkligen lyssnat på en välkomponerad anläggning med en god rörhäck...

Och andra undrar i retur om de som gillar "goda rörhäckar" någonsin lyssnat på en välkomponerad anläggning med tillräckligt mycket headroom i trissestärkarna.

Ja, jag har det. En Inobaserad anläggning med NAD 208 i ett akustikoptimerat rum. Det lät jättebra.

Edit; antar att du med välkomponerad även inkluderar rummet. Annars har jag både ägt och lyssnat på ett oräkneligt antal potenta anläggningar genom åren.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-22 15:52

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:På vilket sätt skiljer de sig från varandra? D v s signalförstörelse vad gäller ljud... kontra ljud? :)

Ljud = äpple

För att veta något väsentligt om äpplet måste du äta det. Lukta och känna på det. Därmed får man veta något om det som människa. Klart att du kan mäta ph och graden av socker m m. Men du kommer inte åt hur känns äpplet om du inte smakar på riktigt.

Samma torde det vara att avnjuta uppspelad musik.

Man kan göra lite filosofi över olika sätt att närma sig detta. Idag småpysslat med ljudet hemma. Rensat upp lite bland kablar, kollat biasen samt för första gången i livet kopplat biwirat (eller vad det heter). De första sakerna är ju rutin men inte den sista. Då måste man lyssna och som i mitt fall utgå från någon form av problembeskrivning eller mål. Vad är det man vill åstadkomma. Lyssnat igenom just nu i veckan inköpt tysk Bach-box. Låter OK.

Själv har jag lyssnat på goda trissesaker. Det finns det också!
Igår lyssnade jag tillsammans med en ljudkompis på en par monoblock med 8 st 300B som av någon dansk fått ut 60 watt ur. Det var levbart.

Men jag försöker faktiskt lyssna mig fram. Även om det inte är förbjudet att mäta heller.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-01-22 16:02

Minns att "IDOL-bandet" körde "Beat it" en och ett halv ton ner för att deltagaren skulle fixa de höga tonerna i låten. Den åhörare som inte reagerar på en sådan avsevärd sänkning jämfört med referensen, ska kanske inte syssla med att detektera de subtila skillnader som olika förstärkare ger upphov till...

Dåligt argument, det finns ingen absolut tonhöjd.
Det finns och har funnits en massa standarder på hur högt ett a skall vara från under 400hz till över 470 Hz
Virrpanna

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 16:31

Nattlorden skrev:

Ljud = äpple

Under förutsättning att vi säger att Ljud = äpple...

så skulle i så fall visualisering bli = titta på bild av äpplet...

och Signal = att smaka på äpplet...

och Signalförstörelse = att smaka på äpplet för att konstatera om det smakar äpple eller inte.

Vill du visualisera signalförstörelsen så kan ett sätt vara att fotografera minen på den som smakar på äpplet :)

Bild
Smakar äpplet gott?
Bild

Bild

Du kan inte konstatera om äpplet smakar äpple genom att titta på en bild av äpplet. Då blir det ju bara så här.

Bild

Du vill visualisera. Då hör du inte signalförstörelsen då signalförstörelsen är inom ljud.

Men i själva verket är det i din liknelse så att Ljud = smaken av äpplet.

Signalförstörelse = att smaka på äpplet för att konstatera om äpplets smak har förändrats då äpplet på ett eller annat sätt har manipulerats, t.ex. stått en vecka i kylskåp.

För detta krävs ett minne av originalsmaken :) d v s en slags medveten och därmed deklarativ inre referens.

Tittar man på bilden så ger inte detta någon smaksensation och därmed har det ingenting med någon deklarativ inre referens vad gäller smaken av äpplet att göra. Det finns mycket man kan försöka visualisera, men frågan är om det blir rätt?

Bild

Här finns fler alternativ.

Bild

Ha en god söndag med ungarna :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-01-22 16:53

:)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 17:06

Peter - Nu hittar du på eget istället för att följa mitt exempel, då är jag inte intresserad av att fortsätta. Skall förutsättningarna ändras i varje post är det bara slöseri med tid.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-01-22 17:58

Det går alldeles utmärkt att kemiskt analysera och identifiera äpplen.

Hur tror ni man får fram alla syntetiska smaker.

Jag ger mig den på att i ett blindtest lyckas jag med mätutrustning bättre identifiera vad det är för typ av stärkare som spelas på än vad någons slipade öron lyckas med.

Det är fortfarande värdelöst vetande eftersom avgörandet är lyssnarens subjektiva bedömning.

Mätning ska oavsett form användas som ett medel i jakten på bättre ljud och inte som nått självändamål.

Likaså är det larvigt att påstå att mätningar inte kan tillföra nåt som örat inte kan.

Jag kan ha fel, men mina öron talar bara om när det är fel analysen kräver lite hjälpmedel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 18:10

Nattlorden skrev:Peter - Nu hittar du på eget istället för att följa mitt exempel, då är jag inte intresserad av att fortsätta. Skall förutsättningarna ändras i varje post är det bara slöseri med tid.

Inga förutsättningar är förändrade som jag ser det. Jag talar om hur jag ser på saken av att visualisera ljud.

Användarvisningsbild
urban

Inläggav urban » 2012-01-22 18:40

röstade på alternativ 3 fast jag föredrar förstärkare utan motkoppling - alternativ 2 kändes som lite för drastiskt.
Ett märkligt argument - snudd på korkat - är det som en del framför och som lyder ungefär så här - "Dom som gillar rörhäckar gör det för att dom vill åt distorsionen som dom genererar !
Inte ett SÅ bra argument tycker jag.
Jag vill påstå att det som lockar är hur det låter INNAN det blir för mycket distorsion !
Om det verkligen är adderade övertoner som gör att en SET låter så levande så föredrar jag verkligen den typen av återgivning.
För min del så lutar jag mot att en SET i själva verket ÅTERGER dessa övertoner som den absoluta majoriteten av transistorförstärkare INTE klarar av att återge.
Kan ofta tycka att olika transistorförstärkare avlyssnade hos andra kan låta riktigt bra men blir också alltid lika glad då jag kommer hem och hör detta hav av övertoner som jag då inser saknades i återgivningen från dessa transistorförstärkare.
Om då detta "hav" av övertoner är en form av distorsion så må det i mina öron vara förlåtet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 18:48

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Peter - Nu hittar du på eget istället för att följa mitt exempel, då är jag inte intresserad av att fortsätta. Skall förutsättningarna ändras i varje post är det bara slöseri med tid.

Inga förutsättningar är förändrade som jag ser det. Jag talar om hur jag ser på saken av att visualisera ljud.

Ja, men jag tänkte inte diskuttera din syn på det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-22 19:12

Men NAttlorden att ge en bild av att något är trasigt är ju en ganska drastisk bild som är definitivt är felaktig.

Att vinylspåret är skitigt eller slitet är ju något som kan göra ljudbilden trasig. Kommer in främmande väsningar. Men väldigt mycket omkring färgningar är definitivt annorlunda. Inga främmande saker tillförs utan det kan vara en höjning i basområdet som något tycker om. Det kan vara övertoner som redan finns i signalen som kan öka något.

Av det skrivna skall man nu inte tolka såsom jag tycker om alla små justeringar av sådant som faktiskt redan finns i signalen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 20:11

JohanM skrev:
Minns att "IDOL-bandet" körde "Beat it" en och ett halv ton ner för att deltagaren skulle fixa de höga tonerna i låten. Den åhörare som inte reagerar på en sådan avsevärd sänkning jämfört med referensen, ska kanske inte syssla med att detektera de subtila skillnader som olika förstärkare ger upphov till...

Dåligt argument, det finns ingen absolut tonhöjd.
Det finns och har funnits en massa standarder på hur högt ett a skall vara från under 400hz till över 470 Hz

Det har jag aldrig påstått. Jag utgick från referensen, d.v.s. originalversionen, eftersom det är den jag är van vid att lyssna till.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-22 20:30

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Jag framlägger min syn och du framlägger din syn.

Menar du att jag skall framlägga din syn, eller?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-22 20:35

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Var det inte du som började med visualiseringen? Varför vill du inte diskutera?

Har du förresten lyssnat till en välkomponerad SET-anläggning? Vad var det för prylar? Hur lät det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-22 20:41

Jag läser det här inlägget som att du är en icke-tekniker, och det är förstås helt ok. Jag ska dock ge min, dvs en teknikers tolkning av det:

urban skrev:
Ett märkligt argument - snudd på korkat - är det som en del framför och som lyder ungefär så här - "Dom som gillar rörhäckar gör det för att dom vill åt distorsionen som dom genererar !
Inte ett SÅ bra argument tycker jag.

Fast, förutom det raljanta uttryckssättet är det faktiskt precis samma sak du skriver sedan:

urban skrev:Jag vill påstå att det som lockar är hur det låter INNAN det blir för mycket distorsion !

(Du vill alltså ha lagom mycket distorsion)

och:

urban skrev:Om det verkligen är adderade övertoner som gör att en SET låter så levande så föredrar jag verkligen den typen av återgivning.

Helt ok att göra det, och det är i sak samma som "Dom som gillar rörhäckar gör det för att dom vill åt distorsionen som dom genererar !"

urban skrev:
För min del så lutar jag mot att en SET i själva verket ÅTERGER dessa övertoner som den absoluta majoriteten av transistorförstärkare INTE klarar av att återge.

Det där vet vi att det är fel. Eller, det beror förstås på vilken förstärkare man väljer, men tar man en typisk modern trisseförstärkare så plockar den inte bort övertoner.

Men, härav min inledning, det verkar som att du pratar om övertoner som ett perceptuellt fenomen och inte ett tekniskt fenomen. Du kopplar ordet "övertoner" till en upplevelse du får. Det kan tänkas att den har med de övertoner som en tekniknörd menar att göra, men de är nog inte samma sak.

Så det du skriver skulle kanske vara korrekt om du använde ett annat ord än "övertoner". I en teknikers öron tutar det lite upptaget på det ordet, för i teknisk mening är det rätt väldefinierat vad det är. Och jag tror som sagt inte att det är det du menar.

urban skrev:Kan ofta tycka att olika transistorförstärkare avlyssnade hos andra kan låta riktigt bra men blir också alltid lika glad då jag kommer hem och hör detta hav av övertoner som jag då inser saknades i återgivningen från dessa transistorförstärkare.
Om då detta "hav" av övertoner är en form av distorsion så må det i mina öron vara förlåtet

Ja, som sagt, det kan man ju inte förbjuda. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 20:43

petersteindl skrev:Jag framlägger min syn och du framlägger din syn.

Menar du att jag skall framlägga din syn, eller?

Nej, jag är bara intresserad av fakta. Inte tolkningar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 20:48

bensnake skrev:Var det inte du som började med visualiseringen? Varför vill du inte diskutera?

Om jag tar fram en metafor att diskuttera runt, så måste den metaforen ligga fast för att diskussionen skall ha bäring. Vill man ändra den så för man inte diskussionen vidare. Att snacka runt ämnet ger mig inget.

Har du förresten lyssnat till en välkomponerad SET-anläggning? Vad var det för prylar? Hur lät det?

Nej, jag har aldrig träffat på några högtalare som skulle kunna resultera i en välkomponerad SET-anläggning, så på det stora hela misstänker jag att sådana knappt kan finnas... om vi inte talar om hornkonstruktioner påplatsbyggda i hus som tar halva källaren i anspråk.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi