Bygga förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 18:40

Tekko skrev:De flesta kiten på ebay har ursprung i kina vilket till 99% betyder counterfeit transistorer som inte håller måttet.

Jag har beställt kondningar från hongkong förr som varit helt ok. Finns det något sätt att se att det är "dålig" kvalité ? Jag menar, mycket elektronik oem-tillverkas ju just i Kina...

Eller är det just transistorer som är problemet? (jag har alltså ingen aning)

//Björn

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 18:47

Kondingar är det oftast ingen fara med, men försök hålla dej till kända märken som Rubycon, Nippon Chemicon och Nichicon.

Halvledare därimot ska man se upp med, oavsett om säljaren anger usa som avsändarland eller ej.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-22 18:59

Man har väl sett större elektrolytkondingar med imponerande höljen, som vid öppning visat sig innehållit standardkondingar med lägre spänningstålighet än vad som stod på ytterhöljet!

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-01-22 19:18

Har aldrig sett något sånnt i verkligheten, bara sånna där skämtbilder på div humorsajter.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 19:55

Tekko skrev:Kondingar är det oftast ingen fara med, men försök hålla dej till kända märken som Rubycon, Nippon Chemicon och Nichicon.

Halvledare därimot ska man se upp med, oavsett om säljaren anger usa som avsändarland eller ej.

Ok, de jag beställde såg exakt likadana ut som orginal, men var inte namnade. Beställde också extra kondningar som såg ut som orginal som hette "nover" (lite större pjäser på 12000 uF). De var inte jättebilliga så man kan ju anta att de var "riktiga" så att säga, särskilt eftersom de funkade bra också :-)

Kineserna är bra på att kopiera också så man skall nog inte döma ut allt men ser på Ebay. Deras ekonomi bygger ju till stor del på att kopiering är fullt tillåten så fort är produkt är lanserad. Ett kul exempel är ju ett kines-bolag som tog med en kopia på en Mercedes ML och ställde på i Frankfurt

Inte samma bil, men här ser man en annan "kändis"
http://www.businessweek.com/autos/autob ... cedes.html

Kanske inte lika bra som orginalet, men ändå imponerande :-)

Föregående

Återgå till DIY-forum