2m lång baslåda, problem?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

2m lång baslåda, problem?

Inläggav Alexi » 2012-01-23 13:43

Vilka problem får man om man har en baslåda som är 2meter lång?

Gör det någon skillnad om lådan är L-formad, det vill säga 1m horisontellt och 1m vertikalt.

Om lådan bara är 10cm tjock, hur påverkar det?

Känns som det blir som någon slags sluten TL eller tappat horn utan annan öppning än portarna och påverkar isf. vart i en sådan här konstruktion man sätter portarna?

Många frågor blev det. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 13:56

En två meter lång låda borde få resonanser vid 160Hz, jag har aldrig provat, men det känns som om det krävs lite extraordinära åtgärder i form av dämpning och lådkonstruktion. Det borde, beroende på hur kraftig den är vara ljudligt även om signalen vid den frekvensen borde vara 30dB dämad (30dB/oktav, 80hz)

Med en L-formad låda borde du få två potentiella våglängdsproblem, vid 320hz (borde väl inte vara särskillt besvärlig då du ligger -60dB där) och vid 160Hz (se ovan).

100mm djup innerlåda lämnar väl inte mycket marginal mellan magnet och bakvägg i lådan?

En annan tanke jag kan ha är hur det påverkar att det tar minst dubbelt så lång tid som "normalt" innan trycket fördelat sig i lådan.

Det finns ju de som provat detta på forumet och vet bättre, jag är lika nyfiken som du.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 13:57

Om lådan bara är 10cm tjock så borde elementet få en tidig och kraftig reflex i bakväggen, det känns inte helt bra.

För övrigt är ju en dämpad TL inget dåligt i sig, men man önskar ju normalt använda sådan för att slippa reflexer... Lyckas man dämpa ut helt så bör det inte spela någon roll om TLen är öppen eller sluten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-23 14:43

Ett djup på 10cm funkar utmärkt då det avståndet puttar upp problemen för stående vågor och reflektion lååångt över området för en basmodul.
Man kan inte tala om reflektion när våglängden är stor i förhållande till avståndet.

Lådans längd på 2m är ett problem om elementet sitter i "ena änden av en 2m lång odämpad låda" då en stående våg med våglängden (och multiplar av) 4m uppstår (ca 85Hz). Den stående vågen ligger i fas med elementets output inuti lådan (tänk rumsakustik och stående vågor) men 180gr ur fas med output utanför lådan vilket resulterar i en dip (vars storlek beror på elementets rörliga massa och fjädrignsstyvhet) vid 85Hz. Dämpning må reducera detta problem till låg och kanske tom. obetydlig nivå men jag skulle inte räkna med det utan studerar det hela eller bygga lådan så att uppenbara problem hamnar ovanför passbandet. Detta betyder i praktiken under en meter (men helst runt en halv meter) från elementet till lådans väggar om man delar vid 80Hz eller så.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 14:48

Mjo, men låddjupet kan vara ett problem om elementet är djupt och ventilerat bakåt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 14:54

Piotr skrev:Ett djup på 10cm funkar utmärkt då det avståndet puttar upp problemen för stående vågor och reflektion lååångt över området för en basmodul.
Man kan inte tala om reflektion när våglängden är stor i förhållande till avståndet.

Går du med på lokalt övertryck/undertryck då?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-23 14:55

MagnusÖstberg skrev:Mjo, men låddjupet kan vara ett problem om elementet är djupt och ventilerat bakåt.

För all del. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-23 14:57

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Ett djup på 10cm funkar utmärkt då det avståndet puttar upp problemen för stående vågor och reflektion lååångt över området för en basmodul.

Går du med på lokalt övertryck/undertryck då?

Hur menar du då?

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 15:00

Om du hinner komprimera luften snabbare än tryckutjämningen hinner ske i lådan, så borde detta kunna leda till ett viss motkraft på konrörelsen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 15:01

Nattlorden skrev:Om du hinner komprimera luften snabbare än tryckutjämningen hinner ske i lådan, så borde detta kunna leda till ett viss motkraft på konrörelsen.
Ljudvågen går oftast inte bakåt - utan vinkelrätt från konen, mao sidledes och inte bakåt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-23 15:07

Som Magnus skrev + att en baslåda i princip trycksätts homogent + att elementets massa och fjädringsstyvhet (läs drivimpedans) gör detta till ett icke-problem.

Men visst, i extremfall kan man kväva utblåset så att olinjär kompression uppstår. Det handlar då vanligtvis om dåligt designade korgar monterade i tjocka bafflar eller om elementet som Magnus nämnde har ventilerat polstycke (center pole piece) och bakväggen blockerar luftströmmen från denna.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 15:20

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Om du hinner komprimera luften snabbare än tryckutjämningen hinner ske i lådan, så borde detta kunna leda till ett viss motkraft på konrörelsen.
Ljudvågen går oftast inte bakåt - utan vinkelrätt från konen, mao sidledes och inte bakåt.

Jag antog, kanske felaktigt, att om man vill nyttja tl-principen så kom elementet att sättas i ena änden av linjen.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-01-23 21:41

För att använda TL-princip eller QW så behöver elementet inte sitta i änden utan kan absolut sitta i sidan.. för QW så brukar man väl oftast sätta elementet på 1/3 av pipans längd för att utnyttja kvartvågsresonansen..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 21:43

QW är en annan sak, ja.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-23 21:57

Jag tror det kommer störa på något sätt. Eller i alla fall att de gängse modellerna inte längre stämmer.
I en sluten låda eller basreflex så blir det tryckökningar/minskningar i takt med frekvensen.
Dessa kopplas till en basreflexport alternativt adderas luftfjädern till högtalarsystemet komplians.

En sådan lång låda kommer börja få effekter ifrån ljudvågens propageringshastighet som gör att den inte längre följer simuleringsmodellen. (i form av tidsfördröjningar)

Jag vet alltså inte, men känner mig rätt säker på att något fenomen kommer uppstå.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 00:16

hej! jag passar på att fråga om ett klot eller kanske en kub är okej som högtalarlåda om lådmåtten hålls små relativt ljudvåglängderna?

och fyller man klotet eller kuben med effektivt ljudabsorberande material så kan även korta ljudvåglängder återges på ett oförstörande sätt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-01-24 22:10

borde bli en hel del problem med resonanser med en så lång låda..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 22:31

men om den långa lådan på ett vettigt vis fylls med ljudabsorberande material, kommer det då fortfarande vara problem med resonanser?
Bikinitider

Återgå till DIY-forum