Ska börja snickra på hemmabion snart och undrar lite över placeringshöjd för piPs, i6 och i14/16s. Jag tänker bygga en stilig väggfast bänk längs hela främre delen av rummet, där basmoduler skall vara integrerade. Ovanför bänken blir det dämpvägg efter konstens alla regler etc.
Min tanke är att i en första vända köpa ett par piP eller piPs och köra dem som fullregister. Sedan köper jag basar undan för undan, och kör piP som toppar, och när alla basar väl är på plats uppgraderar jag från piP till antingen i6 eller i14/16s. Har inte lust att ta lån eller tömma bankreserven för att köpa allt på en gång, helt enkelt.
I en första vända blir därför dämpväggen bara ett par skivor Aco-grå, men i det fullt utbyggda systemet ska de förstås kompletteras med 10 cm mineralull.
Min fråga gäller vad jag ska sikta på för höjd på själva basfundamentet/bänken. Hur högt ska i14 (i16s) placeras? Funkar det med samma höjd som funkar bra för piPs när man kör den senare som fullregister? Är det i relation till öronhöjd när man sitter lagom nedsjunken i den tilltänkta tygsoffan som höjden ska beräknas?