Moderator: Redaktörer
mx skrev:hifikg skrev:Vem vill ha en mp3-fil? Jag kastar alla jag ser...
Lämnar de bytesrätt om filerna är repiga?
Kastar du bort andras mp3-filer också?
adzer skrev:Ja om det nu inte var så att ingen människa vid sina sinnes fulla bruk skulle klassificera piratkopiering som stöld.
precis!!! Ganska ovärt !!!!adzer skrev:Ja om det nu inte var så att ingen människa vid sina sinnes fulla bruk skulle klassificera piratkopiering som stöld.
phon skrev:Ja, mp3-filen får ju inte vara alltför sliten, då kanske det bara är mp-2,8 kvar ... ?
petersteindl skrev:En mp-3 fil kan väl snarast klassificeras som kod. Kod har en upphovsrätt och en med kod förenlig äganderätt.
petersteindl skrev:En mp-3 fil kan väl snarast klassificeras som kod. Kod har en upphovsrätt och en med kod förenlig äganderätt.
phloam skrev:petersteindl skrev:En mp-3 fil kan väl snarast klassificeras som kod. Kod har en upphovsrätt och en med kod förenlig äganderätt.
Men i praktiken är ju filen en ersättare för skivan, det är ju det man vill pusha för (RIAA mfl). Köpa filer precis som om de vore skivor. Då får de ju stå för den hållningen.
Och som fjonken belyste, så är det väl kanske olämpligt att lagföra personer för illegalt mp3-hanterande om det nu inte går att absolut säkerställa att själva filen är "olaglig" på nåt sätt. Hur ska de annars kunna säkerställa att filerna är olagliga? Loggad internettrafik? Skärmdumpar? Dolda kameror? Datorintrång/beslag? Jag bara undrar.
Man kan betala för tjänster (spotify) eller föremål (skivor, tshirts) men inte för musikfiler. Uppenbarligen. Alltihop visar bara att mp3 är till för streamande och provlyssnande a la spotify och inte nån ersättare för skivor som musikartefakt för ägande.
Ett löjeväckande debackel skulle jag säga.
CODY skrev:Ja, eller så kan man betala för snabbare nedladdningshastighet från en site som megaupload som har massor av konst och annat upphovsrättsligt skyddat material för nedladdning och inte tänka på att man betalar för distribution - precis som för en skiva eller streaming från spotify - men med den betydande skillnaden att INGENTING går tillbaka till dem som står för eller har finansierat innehållet utan ALLT går till en tysk hacker på Nya Zeeland som lever i en vräkig fantasivärld (jfr Mr Dotcom).
Aerob skrev:Vill bara inflika att enligt uppgift så ska tydligen en del av intäkterna från
ReDigi gå till artisten, men jag vet inte hur det går till rent praktiskt. Intressant
också om så är fallet att artisten kan få betalt flera gånger för samma fil.
Tycker att det är en intressant fråga som dyker upp i och med ReDigi, och den
verkar inte helt lätt att besvara om man ska tro på Rick Sanders.
CODY skrev:Detta avser bara originalkonsverket, i praktiken tavlor och skulpturer.
Allt gott!
mzi skrev:petersteindl skrev:En mp-3 fil kan väl snarast klassificeras som kod. Kod har en upphovsrätt och en med kod förenlig äganderätt.
Upphovsrätten är en inskränkning av äganderätten. I normalfallet gäller äganderätten - dvs att du som ägare förfogar över din egendom och får göra vad du vill med den - men med upphovsrätten så överförs äganderätten med vissa förbehåll. Så du kan inte både ha äganderätt och upphovsrätt samtidigt.
Wiki skrev:Den ideella rätten, även kallad moralisk rätt eller upphovsmannens droit moral, handlar om skaparens rätt att bli angiven som upphovsman och rätt att protestera om verket förändras så att det vanärar upphovsmannens rykte. I alla länder utom USA och Storbritannien kan upphovsmannen generellt aldrig överlåta den ideella rätten till någon annan. I många länder, bland annat Sverige kan upphovsmannen skriftligen förbinda sig att avstå från att hävda den. Skillnaden kan tyckas vara hårfin men genom att den ideella rätten inte kan överlåtas, så kan till exempel en uppdragsgivare inte lagligen sätta sitt namn på ett verk som någon annan skapat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster