Hur skapas bra mellanregister i högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 18:10

jonasp skrev:
paa skrev:
celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak

Bara 3" mellanregister, och leksaker alltså?
Bild
(ATC SCM100)

Jag håller den där 3" för att vara ett väldigt fint element, dock med för låg känslighet... :)

Den d v s SM75-150S har 94 dB i sensitivity. 380 Hz till 3,8 kHz är rekommenderade delningsfrekvenser.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 18:31

Kraniet skrev:
Jocke skrev:
Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.

Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.

Kikade på specarna och det verkar lovande! :)

det är ett bra exempel på hur det verkar vara enklare att bygga små element. jämför man med de större syskonen så är elementet mycket mer linjärt i upphängning, bättre centrerad talspole och T/S som är nära det de ska vara.
wow, kan ju direkt säga att det där gillade jag!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 18:40

MagnusÖstberg skrev:
Kraniet skrev:
Jocke skrev:
Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.

Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.

Kikade på specarna och det verkar lovande! :)

det är ett bra exempel på hur det verkar vara enklare att bygga små element. jämför man med de större syskonen så är elementet mycket mer linjärt i upphängning, bättre centrerad talspole och T/S som är nära det de ska vara.
wow, kan ju direkt säga att det där gillade jag!

Tydligen finns det några fler snarlika element. SB12MNRX25-4 verkar ha en extra magnet och högre känslighet än de andra.

SB12NRX25-4 och SB12NRXF25-4 klassas som midwoofers, har högre Q och lägre känslighet.

Blir inte riktigt klok på vad som egentligen skiljer dem åt annars...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 18:46

Det där elementet är så kul så vi skulle kunna ha en tävling om ven som gör coolaste 3-vägaren med det ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 19:18

MagnusÖstberg skrev:Det där elementet är så kul så vi skulle kunna ha en tävling om ven som gör coolaste 3-vägaren med det ;)

Jag är ju eg inte så mycket för tävlingar (mer än med mig själv då...) men du har en poäng. Elementet har potential och är hyggligt lättjobbat även för de som inte byggt så mycket.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 19:33

MagnusÖstberg skrev:Det där elementet är så kul så vi skulle kunna ha en tävling om ven som gör coolaste 3-vägaren med det ;)

Ja, tävling! Håller du i den?
:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 19:47

En "Faktiskt 3-vägaren tävling" vore ju spännande faktiskt. Det suger i byggtarmen...
Jag saknar dig.

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-24 19:47

Lugna och fina nu. Diskussionen har hittills varit riktigt intressant, så avbryt inte ännu resonnemanget enligt trådrubriken.
Det finns mycket kvar än att utreda.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 19:49

Absolut, eller inte. JAG har ju redan skrivit allt viktigt ;)

Nä, men någon kan ju skapa en särskilld tråd om en tävling i DIY-delen.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-24 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 19:50

Jag har inte så brått... Har redan projekt som vilat i 15-20 år utan att bli klara... ;-D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 20:01

jag vet inte vad ni ser i sb's mellanregister, men jag tror stenhårt på 17cm pp-konen, och väntan är snart över och då får jag veta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 20:10

celef skrev:jag vet inte vad ni ser i sb's mellanregister, men jag tror stenhårt på 17cm pp-konen, och väntan är snart över och då får jag veta

Vilken? Länk?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-24 20:10

tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 20:14

Vilken? Länk?

custom made only for me

nej då, men madisound har

http://www.madisoundspeakerstore.com/sb ... ne-woofer/
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 20:28

celef skrev:
Vilken? Länk?

custom made only for me

Tycker det ser klart lovande ut! :) Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?

Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.

Jag har ett par MSH-115 liggande någonstans. När det begav sig blev jag inte överdrivet upphetsad... Har använt en del grejer från Monacor - var kompis med generalagenten en gång i tiden. Det som stör mig lite är att de är lite klent dokumenterade...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-24 20:31

Aerob skrev:Sen finns det ju en hel del folk där ute som förespråkar ett mellanregister på minst
12", gärna 15", vilka fördelar/nackdelar har ett så stort element som mellanregister?

Någon?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 20:37

Tycker det ser klart lovande ut! Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?

vilket peerlesselement tänker du på?

jag vet bara att huvudkonstruktören kommer från scan-speak, men det är möjligt att det även finns peerlessfolk med
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-24 21:01

celef skrev:
Vilken? Länk?

custom made only for me

såg ju inte så dum ut. lite synd bara att dom vidhåller sin hög-Qms inställning. Hade gärna sett en mjuk och kontrollerad avrullning från 2-3kHz liknande den i Vifa P13 eller LTS-elementet.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-24 21:05

en annan sak som ofta framförs är vikten av låg induktans. kopparringar och annat som reducerar induktionen och håller induktiva variationer på ett minimum verkar vara en faktor i bra mellanregister.

frånvaron av plötsliga förändringar i tonkurva, dist och spridning verkar också ha en väldigt stor vikt.

En del framhåller tex lite högre medeldist men utan plötsliga variation framför lägre medeldist med plötsliga avvikelser från detta.

sen finns det ju detta med lavindist som ingen utom Öhman verkar förstå sig på, men som ska spela roll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 21:05

Aerob skrev:
Aerob skrev:Sen finns det ju en hel del folk där ute som förespråkar ett mellanregister på minst
12", gärna 15", vilka fördelar/nackdelar har ett så stort element som mellanregister?

Någon?
Definitionen av mellanregister kanske skiljer sig åt?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-24 21:08

Kraniet skrev:tycker nog Monacor elementet känns roligare. lite billigare men superlinjärt. det är en mer kontrollerat dämpad kon.

Tycker det är väldigt sällan jag ser någon här på faktiskt, eller huvudtaget någon som bygger med monacor-element. Är dom sämre ansedda eller vad? Eller är det bara det att dom gör element som ser ut som dom kommer frånn 1972?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 21:11

Aerob skrev:

Någon?

Jag refererade tidigare till ett samtal där Celef och jag spekulerade kring om att den ökande direktiviteten host stora element minskar diffraktionsstörningar. Om konen är gjord i poröst papper är den inre dämpningen skapligt hög och återgivningen mot högre frekvenser kommer nästan att "självdö" av uppbrytningen. Då avgör "dammkåpan" egenskaperna uppåt men så stora element brukar ha 2-4" talspole och det i sig är ju begränsande... Sådana lösningar har jag mest sett i PA-sammanhang.

celef skrev:
Tycker det ser klart lovande ut! Påminner lite om pp-element Peerless hade ett kort tag för några år sedan... Kommer inte konstruktörerna därifrån?

jag vet bara att huvudkonstruktören kommer från scan-speak, men det är möjligt att det även finns peerlessfolk med

Kan ju tänka mig att allt var ett och samma under Tympani-eran... vet för lite för att göra annat än att spekulera...

Tycker den här uppför sig likartat.
http://www.essentialaudio.com.au/pdf/peerless/Peerless_830860.pdf
Med en lite mindre talspole och en extramagnet så... ;-)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-24 21:12

Fjonkalicious skrev:

Tycker det är väldigt sällan jag ser någon här på faktiskt, eller huvudtaget någon som bygger med monacor-element. Är dom sämre ansedda eller vad? Eller är det bara det att dom gör element som ser ut som dom kommer frånn 1972?

Mvh

Filip

förmodligen för att det är element som kommer från 1972.. :)
nej inte verkar dom tillföra allt för mycket nytt till världen. dock verkar det finnas några prisvärda element. Men för det mesta tycker jag dom verkar vara alldeles för dyra för vad man får.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 21:29

Kraniet skrev:
Fjonkalicious skrev:

Mvh

Filip

förmodligen för att det är element som kommer från 1972.. :)
nej inte verkar dom tillföra allt för mycket nytt till världen. dock verkar det finnas några prisvärda element. Men för det mesta tycker jag dom verkar vara alldeles för dyra för vad man får.

Om man googlar ett specifikt element är de flesta träffar på tyska, polska och ungerska... typ!^^ Jag betvivlar inte för ett ögonblick att folk där är intresserade, kunniga och bygger ambitiösa projekt - precis som vi.

Tycker att diy-element i allmänhet blivit dyra... :(

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 21:30

Kraniet skrev:
celef skrev:
Vilken? Länk?

custom made only for me

såg ju inte så dum ut. lite synd bara att dom vidhåller sin hög-Qms inställning. Hade gärna sett en mjuk och kontrollerad avrullning från 2-3kHz liknande den i Vifa P13 eller LTS-elementet.

jag håller med angående avrullningen, men jag tycker just att detta element är det som ser mest kontrollerat ut bland sb's alla element, jag tycker det ser helt fantastiskt ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 21:33

Har inte satt mig in i sortimentet än men det ser bra ut... Håller tummarna då för att dina förväntningar infrias! :)

Kraniet länkade till något SB-element för en tid sedan som gick (nästan spikrakt) hela vägen upp...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 21:34

Kraniet skrev:en annan sak som ofta framförs är vikten av låg induktans. kopparringar och annat som reducerar induktionen och håller induktiva variationer på ett minimum verkar vara en faktor i bra mellanregister.

frånvaron av plötsliga förändringar i tonkurva, dist och spridning verkar också ha en väldigt stor vikt.

En del framhåller tex lite högre medeldist men utan plötsliga variation framför lägre medeldist med plötsliga avvikelser från detta.

sen finns det ju detta med lavindist som ingen utom Öhman verkar förstå sig på, men som ska spela roll.

jag försöker nog välja element lite efter den metoden
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 21:41

Fjonkalicious skrev:

Mvh

Filip

jag har bara tidigare testat monacor dt300+wg300, dom lät rent usla, efter troel gravesens mod lät dom ännu värre

men jag är sugen på att testa SPH-265, och SPH-130 som tydligen gryphon använde i nån modell

att elementen ser lowtech ut tycker jag är ett plus, och element som inte behöver försänkas
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 21:44

Jocke skrev:
Aerob skrev:

Någon?

Jag refererade tidigare till ett samtal där Celef och jag spekulerade kring om att den ökande direktiviteten host stora element minskar diffraktionsstörningar. Om konen är gjord i poröst papper är den inre dämpningen skapligt hög och återgivningen mot högre frekvenser kommer nästan att "självdö" av uppbrytningen. Då avgör "dammkåpan" egenskaperna uppåt men så stora element brukar ha 2-4" talspole och det i sig är ju begränsande... Sådana lösningar har jag mest sett i PA-sammanhang.

celef skrev:

Kan ju tänka mig att allt var ett och samma under Tympani-eran... vet för lite för att göra annat än att spekulera...

Tycker den här uppför sig likartat.
http://www.essentialaudio.com.au/pdf/peerless/Peerless_830860.pdf
Med en lite mindre talspole och en extramagnet så... ;-)

nja, det elementet var ju mycket mindre ju :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-24 21:50

celef skrev:...
nja, det elementet var ju mycket mindre ju :)

Haha...! Tja, men man kan ju se liknande beteenden... Kan vara PP´n men vi har ju sett olika resultat av det me...^^

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum