Pumpvolym Profundus vs Infra

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 23:25

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Om vi ponerar att dom där siffrorna stämmer för Prof Y-lådorna, så skulle allså drygt Prof Y-5 motsvara fyra stycken LMS 5400...

Verkar ganska osannolikt, men vad vet jag...

Bygg LMS5400 i portade lådor så blir det mer på dem...

Fast då försvinner ju liksom hela vitsen med det elementet...

Fast det gick ju bra att förvånas över äppel/päron-jämförelsen. :wink:

Jag är precis lika förvånad att mina profX-4 troligen då pumpar lika mycker som mina 8 12"... men så är det med portade lådor... men inframöjligheten skiljer ju. (Antar att det är det du syftar på, annars förstår jag inte vitsen med LMS5400.... vilket jag iofs inte gör ändå med tanke vilken sorts effekt det behövs för att driva dem om man skall tro forumet)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 23:28

adzer skrev:
bakerman22 skrev:
adzer skrev:Om man räknar Y-basarna med SD 466(samma som xxls12) och xmax på 25mm så blir det 1,14l enkel väg

LMS5400 har SD 1194 och xmax 38,1mm vilket blir 4,55l
Dvs 1 LMS5400 motsvarar 3,9st Y-basar.

Ja. Men om du räknar som ovanstående att porten bidrar med 75%...
Vilket jag finner ganska osannolikt...

Nej detta är slutet för BÄGGE!!!

Jag vet. Men diskussionen handlade ju om hur mycket porten tillför.
Att räkna Sd gånger Xmax är ju lätt, men hur mycket bidrar en port med...? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 23:29

bakerman22 skrev:
adzer skrev:
bakerman22 skrev:
adzer skrev:Om man räknar Y-basarna med SD 466(samma som xxls12) och xmax på 25mm så blir det 1,14l enkel väg

Nej detta är slutet för BÄGGE!!!

Jag vet. Men diskussionen handlade ju om hur mycket porten tillför.
Att räkna Sd gånger Xmax är ju lätt, men hur mycket bidrar en port med...? :wink:

Beror på element och avstämning.
Vissa element kräver extremt stora portar och långa rör för att få ordentlig förtjänst av porten, medans andra e totala motsatsen.

Jag tror dock på ingvar om han säger att de får 3ggr kapaciteten vid portat runt avstämningen.

Så 2st profY slår LMS5400 runt avstämningen. Vid de andra frekvenserna får de totalspö.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-24 23:33, redigerad totalt 2 gånger.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-24 23:30

adzer skrev:jackpot!!

"Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.

Dimensioneringen för Ino W121 gjordes långt innan Peerless kom ut med sin XXLS-serie, och bortsett ifrån att det finns ytliga likheter (och membranytan är samma, ja) är egenskaperna väldig olika. W121 har exempelvis väsenligt mycket lägre rörig massa eftersom jag inte gör några dimensioneringar för pyttelådor, som ändå kommer att fördärva allting med sin fjädringsolinjäritet, och vad är då vitsen med att utgå ifrån ett långslagigt element*? "

Vad gäller W104 så verkar det vara ont om info från IÖ.

Fan det börjar likna MDS reklam!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 23:30

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Om vi ponerar att dom där siffrorna stämmer för Prof Y-lådorna, så skulle allså drygt Prof Y-5 motsvara fyra stycken LMS 5400...

Jag är precis lika förvånad att mina profX-4 troligen då pumpar lika mycker som mina 8 12"... men så är det med portade lådor... men inframöjligheten skiljer ju. (Antar att det är det du syftar på, annars förstår jag inte vitsen med LMS5400.... vilket jag iofs inte gör ändå med tanke vilken sorts effekt det behövs för att driva dem om man skall tro forumet)

Den här tråden är ju en äpple/pärontråd ?
Hur mycket bidrar porten med i jämförelse med en sluten låda ?

LMS 5400 har väl inte mycket lägre känslighet än något annat baselement för hemmabruk...?
Sen att den TÅL mycket effekt är väl en annan femma.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 23:35

bakerman22 skrev:LMS 5400 har väl inte mycket lägre känslighet än något annat baselement för hemmabruk...?

Om den inte har lägre känslighet än mina element... och jag inte kan nyttja NAD 218 full ut innan kåken protesterar fysiskt.... varför skulle någon då behöva 4kW-monster till dem? NAD 218 skulle ju räcka till för dem också i så fall. Men det verkar ju inte vara så... så varför?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 23:38

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:LMS 5400 har väl inte mycket lägre känslighet än något annat baselement för hemmabruk...?

Om den inte har lägre känslighet än mina element... och jag inte kan nyttja NAD 218 full ut innan kåken protesterar fysiskt.... varför skulle någon då behöva 4kW-monster till dem? NAD 218 skulle ju räcka till för dem också i så fall. Men det verkar ju inte vara så... så varför?

Det räcker absolut för att spela ner till 20 Hz på dina nivåer i ditt rum.
På mina nivåer i mitt rum räcker det dock inte.
Sen har du väl förmodligen en rutten kåk ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 23:45

bakerman22 skrev:Det räcker absolut för att spela ner till 20 Hz på dina nivåer i ditt rum.

Då är det ju säkert din kåk som är rutten. Min är tryckprovad för ventilationens skull.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 00:16

Nattlorden skrev:

Ni kan väl inte jämföra ETT elements känslighet i sluten låda med FYRA element i basreflex som var och ett har samma (eller något högre) känslighet när de dessutom får spegelkällor från fyra olika punkter :? :?

Systemkänsligheten på Nattlordens system är ju avsevärt högre än LMS varianten och kommer således kräva massivt mindre effekt.

Dessutom är väl målsättningen med systemen lite skillda eller hur? Nattlorden drömmer nog inte om 130dB vid 10Hz...där det krävs fyra gånger mer luftflyttningskapacitet än vid 20Hz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 00:35

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Det räcker absolut för att spela ner till 20 Hz på dina nivåer i ditt rum.

Då är det ju säkert din kåk som är rutten. Min är tryckprovad för ventilationens skull.

Men min kåk "prostesterar inte fysiskt" ?
"Hela rummet skakar och fönstren håller på att flyga ut" brukar vara sånt man läser när folk på MHB har köpt en ny Proson Rumble 8.
Min kåk är av sten, så jag har svårt att se hur den kan ruttna...

Två LMS drivna av ditt 218 räcker nog lugnt till att köra film vid referensnivå.
Det spelade på riktigt bra när jag testade mitt A500 i stereo med en LMS på varje kanal. Det är bara dryga 200 watt per element.
Anledningen till att jag och många andra jagar steg som ger groteskt mycket effekt för att sedan stoppa in i LMS är ganska enkel.

För att vi kan.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 00:46

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Ni kan väl inte jämföra ETT elements känslighet i sluten låda med FYRA element i basreflex som var och ett har samma (eller något högre) känslighet när de dessutom får spegelkällor från fyra olika punkter :? :?

Systemkänsligheten på Nattlordens system är ju avsevärt högre än LMS varianten och kommer således kräva massivt mindre effekt.

Dessutom är väl målsättningen med systemen lite skillda eller hur? Nattlorden drömmer nog inte om 130dB vid 10Hz...där det krävs fyra gånger mer luftflyttningskapacitet än vid 20Hz.

Precis. För att möta Nattlordens krav på återgivning så skulle nog hans 218 driva mina fyra LMS alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 07:53

Om man kör alla i slutet ja :)

ProfundusY basarna i just Profundus lådor ger ju lite andra resultat.

Men LMS basagna är fortfarande jäkla kralliga system för slutna lådor !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 07:58

UnholyRishna skrev:
adzer skrev:
UnholyRishna skrev:Verkar ju inte som att det finns några större likheter mellan XXLS och INO W121. Tror nästan jag får ta och ringa her Öhman om det där nån dag. Hade varit kul med ett par Y-moduler men de e ju så jäkla dyra..

Nej, men öhman sa i mitt citat ovan att SD var samma.
Sen sa han i ett annat citat att de hade en användbar slaglängd på 5cm.

Men ring du jättegärna :)

Tror xxls har ±25mm slaglängd, varav ±12.5 verkar vara "den användbara". Så det är ju eventuellt rätt likartat. Men sedan kanske de gemensamma värdena är slut.
Ja det vore intressant att höra vad han själv säger om saken.
Man får trots allt ganska många hembyggda moduler med XXLS-12 för priset av ett par Prof-Y.

Men på w121 så va ju 5cm användbara :)

Alltså +/- 2,5 cm och inte 1,25 som för XXLS

Beror ju på hur Ingvar syftade när han skrev, men jag kan intyga att elementet låter fortfarande helt obesvärat hela vägen tills att miximal slaglängd använda.
Så han kanske med det menade att just hela slaglängden kan räknas som "användbar" då den ändå disstar så lite vid stort arbete :)

Dom XXLS'er jag hört har inte låtit lika rent vid dessa stora konktslag !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 08:01

bakerman22 skrev:

Ja men oavsett så är det i dom krokarna vi hamnar, såklart beroende på konstruktionen som helhet och hur effektiv" man får den att vara. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-25 08:05

bakerman22 skrev:Anledningen till att jag och många andra jagar steg som ger groteskt mycket effekt för att sedan stoppa in i LMS är ganska enkel.

För att vi kan.

Att använda till vad? Spelar ni musik med hörselskydd på, eller vad?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 08:08

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:

Den här tråden är ju en äpple/pärontråd ?
Hur mycket bidrar porten med i jämförelse med en sluten låda ?

LMS 5400 har väl inte mycket lägre känslighet än något annat baselement för hemmabruk...?

Nej, det är inget äpple päron tråd! :)

Det är en tråd om: Vad som händer med samma äpple fast i olika kringliggande miljöer ;)

Alltså, samma ellement i portat vs slutet.

Edit: Nattis, Magnus och Bagarn, kännslighetsdebatten är inte i linje med trådens ämne så får jag vänligen be er alla tre att ta just den på annat håll :)
Kände att det kan börja skena så jag ber om det här redan ni ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 10:00

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Anledningen till att jag och många andra jagar steg som ger groteskt mycket effekt för att sedan stoppa in i LMS är ganska enkel.

För att vi kan.

Man behöver inga hörselskydd till 130dB bas.
Ska man köra LT så man får en vettig nivå långt ner i register vid en hög output går det ju åt "en del" effekt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 10:02

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:

För att vi kan.

Man behöver inga hörselskydd till 130dB bas.
Ska man köra LT så man får en vettig nivå långt ner i register vid en hög output går det ju åt "en del" effekt.

+1,
Det är inte fel att ha resurser nere i djupbasområdet, för om det ens ska vara vitts med att spela något där nere så krävs det ju ganska feta ljudtryck för att det ska ge någon "upplevelse" :)

130dB vid 15Hz är en spännande upplevelse, undrar hur motsvarande vid 10hz uppfattas ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-25 10:02

bakerman22 skrev:Man behöver inga hörselskydd till 130dB bas.

Okej. Jag lyssnar inte bara på bastoner, jag lyssnar på musik innehållande bastoner, så då är där annat som spelat vådligt högt samtidigt.
(Och mitt infra-filter har ett bra lyft inrattat, men 218 räcker likfullt)
Senast redigerad av Nattlorden 2012-01-25 10:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 10:03

Nattlorden skrev:

Okej. Jag lyssnar inte bara på bastoner, jag lyssnar på musik innehållande bastoner, så då är där annat som spelat vådligt högt samtidigt.

med Bagarn inställning så ligger då övriga området ca 10-12dB under... :lol: :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: (okontrollerade uppgifter) = Pumpvolym Profundus vs Infr

Inläggav IngOehman » 2012-01-25 12:25

Har precis hittat den här tråden, så jag startar med förstainlägget:

DVD-ai skrev:Hur mycket luft flyttar respektiva system ?

Ett portat system som är bra optimerat flyttar ju runt 3gånger så mycket luft som ett slutet system med ett element med samma luftfluttningsförmåga.

Detta gäller ju i området runt dess avstämning, över detta område så är det ju jämt och är det dessutom sällan av så stor vikt med hög luftpumpningsförmåga då det är tämligen "lätt" att spela högt ändå...)
Och under den portade lådans avstämning så vinner den slutna i och med en flackare avrullning.

Jo, det där stämmer väl på sätt och vis, men det missar två viktiga kompo-
nenter:

1. Det är inte de högre frekvenserna som sätter gränsen, så att skillnaden
blir mindre vid höga frekvenser betyder inte så mycket, när det inte är de
som kommer att få systemet att slå i taket ändå.

2. Att den slutna lådan pumpar mera än basreflexlådan ned till ungefär en
halv oktav under Fh, stämmer. Men OM man vill utnyttja denna förmåga
att i slutna rum spela frekvenser ned till några få Hz utan nivåfall, så kräver
det som regel en del eq, och det gör att de faktiskt som regen går i botten
före basreflexlådan! Så man kanske inte skall stirra sig blind på ljudtrycks-
förmåga vid frekvenser som ändå inte når hörtröskeln, utan kan se till vid
vilken signal de överstyr som en vitigare parameter.

DVD-ai skrev:Jag har för mig att ca 0,5oktav över och 0,5oktav under Avstämningsfrekvensen (kan vara mer!) så kan man se den portade lådan som med kapabel än den slutna dito.

En halv oktav stämmer nedåt.

Men uppåt så hjälper basreflexsystemet till mycket längre än så. En halv
oktav över avstämningen så är faktiskt ett basreflexsystem förmöget att ge
ifrån sig FYRA gånger så mycket akustisk effekt, alltså dubbelt så mycket
pumpvolym, som ett slutet system med samma högtalarelement.

Och vid avstämningen handlar det om VÄLDIGT mycket mera (det kan bli
uppåt 20 gånger!) men det är ju en rätt så smalbandig vinst t så en god
approximation, sedd från perspektivet att det är musik kommer att spelas,
är att man behöver ungefär tre gånger så många element om man går på
linjen infra istället för profundus.

DVD-ai skrev:Detta eftersom portens bidrag har både en viss amplitud men även ett Q, alltså över hur brett område som porten hjälper till kan variera mycket mellan konstruktioner.

Njae, det påverkar faktiskt inte de här sakerna nämvärt, om du inte inklu-
derar riktiga kludder-konstruktioner, som ju inte borde ha sett dagens ljus
överhuvudtaget.

DVD-ai skrev:Så... Då kan man väll säga att en portad låda flyttar ca 3ggr så mycket luft runt avstämningsfrekvensen (+/- 1oktav) som en sluten låda med samma element?!

Nej, så kan man verkligen inte säga. Det är ju bara en tumregel, och en av
de förfärligaste jag sett på länge dessutom, eftersom den blandar felaktiga
förenklingar med fysikaliskt distinkt information (+/- 1 oktav), så det blir
så fel så... uj, uj, uj... (som man säger i Örebro)

Vad man kan säga är att man med normala bredbandig musiksignaler typ-
iskt behöver tre gånger så många element (av samma sort) om man låter
dem arbeta i slutna lådor istället för ackurat dimensionerade basreflex-
lådor avstämda i trakterna av det register där musiksignalens energi börjar
falla. Det är ingen tumregel, det är en statistisk och lagom mjuk sanning.
Fast.. lite likt en tumregel är det kanske ändå... ;)

Men den är i varje fall till skillnad från tumregler, sann. Det definieras ju via
ord som "normala", "typiskt" och "i trakterna av" - således att ingen kan
tolka den som en absolut och exakt sanning. Deklarationen innehåller ju, till
skillnad från tumregler, sina egna och viktiga reservationer.

DVD-ai skrev:Alltså, om ett element i sluten låda flyttar 1liter så flyttar samma element i en bra optimerad portad låda ca 3liter som maximalt över detta område :)

Nu gör du en tumregel igen. Som maximalt kan den flytta MÅNGA gånger
mera än så.

DVD-ai skrev:Då, hur mycket luft flyttar Inos olika element ?
Av dem idag kända elementen i alla fall... Hur ser det ut ?

Hur mycket luft har Ingvar lyckats optimera dom portade konstruktionerna till att flytta ?

Skulle vra väldigt kul att veta då detta ofta kommer på tal lite här och där, alltså hur mycket luft flyttar den ena eller den andra konstruktionen...
Och jag har inte någon gång sett något riktigt givande svar på detta någonstans ifrån...
Så jag skulle vilja veta detta, Ha ett svar en gång för alla ! :)

Kom med era ideer och tankar här !
Jag är nyfiken på att höra alla era ideer och tankar kring detta akademiska ämne. :)

Det beror på. Vill man veta vad de kan förmå så bör man lyssna på dem.

Jag har ju dimensionerat dem inte bara med hänsyn till maximal linjär
slaglängd utan också att de skall vara väbetedda vid överstyrning, och att
de skall ha lägsta möjliga hörbarhet per mätbarhet. Men Y-basen (W121)
kan i förekommade fall nå runt 3,5 - 4 cm slaglängd p-p utan att de som
lyssnar rapporterar att de tycker det låter distorderat. X-basen (W104)
kan slå 2,5-2,8 cm för samma kriterium - lyssning i rum på normalt pro-
grammaterial. Båda kan slå mycket längre än så utan att ta skada av det.
Max användbar slaglängd för Y-basen är väl ungefär 5 cm.

- - -

Men - jag är av uppfattningen att headroom är alltför ofta undervärdetat,
och jag skulle inte råda någon att dimensionera sitt bassystem snålare än
att man når vad man tycker att man behöver, vid bara utnyttjade av
hälften av maximalt användbart slag.

Så om man ser sina X-basar slå mer än 1,4 cm p-p dagligdags, så menar
jag att man behöver ett större system. Och ser man sina Y-basar slå mer
än 2 cm så gäller samma sak. Marginaler är en viktig komponent i jakten
på välljud. 6 dB är lagom, tycker jag.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-01-25 13:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 12:59

Tack Ingvar. Det där klargjorde en hel del. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 13:10

Nattlorden skrev:

(Och mitt infra-filter har ett bra lyft inrattat, men 218 räcker likfullt)

Som jag skrev innan så räcker ett 218 gott och väl till för mina fyra LMS vid referensnivå till film om man kör utan LT eller någon boost.

Dock så faller dom ju av ganska tidigt, och med lite LT äter det effekt.
Då räcker inte ett 218.
Är man dessutom basidiot som jag och gärna kör basen 10dB hot så går det åt ännu mer effekt.

Sen är min tanke att om elementen kan hantera 2kW cont och 8kW peak så vill jag ha det. Bara därför att. Jag skulle klara mej med ett EP2500 till alla fyra och kunna spela på "normala" volymer.
Om jag köpte mej en Formel-1 bil så skulle jag inte tanka 92 från Tyskland i den heller.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 13:31

IngOehman skrev:Har precis hittat den här tråden, så jag startar med förstainlägget:

DVD-ai skrev:Hur mycket luft flyttar respektiva system ?

Ett portat system som är bra optimerat flyttar ju runt 3gånger så mycket luft som ett slutet system med ett element med samma luftfluttningsförmåga.

Detta gäller ju i området runt dess avstämning, över detta område så är det ju jämt och är det dessutom sällan av så stor vikt med hög luftpumpningsförmåga då det är tämligen "lätt" att spela högt ändå...)
Och under den portade lådans avstämning så vinner den slutna i och med en flackare avrullning.

Jo, det där stämmer väl på sätt och vis, men det missar två viktiga kompo-
nenter:

1. Det är inte de högre frekvenserna som sätter gränsen, så att skillnaden
blir mindre vid höga frekvenser betyder inte så mycket, när det inte är de
som kommer att få systemet att slå i taket ändå.

2. Att den slutna lådan pumpar mera än basreflexlådan ned till ungefär en
halv oktav under Fh, stämmer. Men OM man vill utnyttja denna förmåga
att i slutna rum spela frekvenser ned till några få Hz utan nivåfall, så kräver
det som regel en del eq, och det gör att de faktiskt som regen går i botten
före basreflexlådan! Så man kanske inte skall stirra sig blind på ljudtrycks-
förmåga vid frekvenser som ändå inte når hörtröskeln, utan kan se till vid
vilken signal de överstyr som en vitigare parameter.

DVD-ai skrev:Jag har för mig att ca 0,5oktav över och 0,5oktav under Avstämningsfrekvensen (kan vara mer!) så kan man se den portade lådan som med kapabel än den slutna dito.

En halv oktav stämmer nedåt.

Men uppåt så hjälper basreflexsystemet till mycket längre än så. En halv
oktav över avstämningen så är faktiskt ett basreflexsystem förmöget att ge
ifrån sig FYRA gånger så mycket akustisk effekt, alltså dubbelt så mycket
pumpvolym, som ett slutet system med samma högtalarelement.

Och vid avstämningen handlar det om VÄLDIGT mycket mera (det kan bli
uppåt 20 gånger!) men det är ju en rätt så smalbandig vinst t så en god
approximation, sedd från perspektivet att det är musik kommer att spelas,
är att man behöver ungefär tre gånger så många element om man går på
linjen infra istället för profundus.

DVD-ai skrev:Detta eftersom portens bidrag har både en viss amplitud men även ett Q, alltså över hur brett område som porten hjälper till kan variera mycket mellan konstruktioner.

Njae, det påverkar faktiskt inte de här sakerna nämvärt, om du inte inklu-
derar riktiga kludder-konstruktioner, som ju inte borde ha sett dagens ljus
överhuvudtaget.

DVD-ai skrev:Så... Då kan man väll säga att en portad låda flyttar ca 3ggr så mycket luft runt avstämningsfrekvensen (+/- 1oktav) som en sluten låda med samma element?!

Nej, så kan man verkligen inte säga. Det är ju bara en tumregel, och en av
så fel så... uj, uj, uj... (som man säger i Örebro)

Vad man kan säga är att man med normala bredbandig musiksignaler typ-
iskt behöver tre gånger så många element (av samma sort) om man låter
dem arbeta i slutna lådor istället för ackurat dimensionerade basreflex-
lådor avstämda i trakterna av det register där musiksignalens energi börjar
falla. Det är ingen tumregel, det är en statistisk och lagom mjuk sanning.
Fast.. lite likt en tumregel är det kanske ändå... ;)

Men den är i varje fall till skillnad från tumregler, sann. Det definieras ju via
ord som "normala", "typiskt" och "i trakterna av" - således att ingen kan
tolka den som en absolut och exakt sanning. Deklarationen innehåller ju, till
skillnad från tumregler, sina egna och viktiga reservationer.

DVD-ai skrev:Alltså, om ett element i sluten låda flyttar 1liter så flyttar samma element i en bra optimerad portad låda ca 3liter som maximalt över detta område :)

Nu gör du en tumregel igen. Som maximalt kan den flytta MÅNGA gånger
mera än så.

DVD-ai skrev:Då, hur mycket luft flyttar Inos olika element ?
Av dem idag kända elementen i alla fall... Hur ser det ut ?

Hur mycket luft har Ingvar lyckats optimera dom portade konstruktionerna till att flytta ?

Skulle vra väldigt kul att veta då detta ofta kommer på tal lite här och där, alltså hur mycket luft flyttar den ena eller den andra konstruktionen...
Och jag har inte någon gång sett något riktigt givande svar på detta någonstans ifrån...
Så jag skulle vilja veta detta, Ha ett svar en gång för alla ! :)

Kom med era ideer och tankar här !
Jag är nyfiken på att höra alla era ideer och tankar kring detta akademiska ämne. :)

Det beror på. Vill man veta vad de kan förmå så bör man lyssna på dem.

Jag har ju dimensionerat dem inte bara med hänsyn till maximal linjär
slaglängd utan också att de skall vara väbetedda vid överstyrning, och att
de skall ha lägsta möjliga hörbarhet per mätbarhet. Men Y-basen (W121)

Men - jag är av uppfattningen att headroom är alltför ofta undervärdetat,
och jag skulle inte råda någon att dimensionera sitt bassystem snålare än
att man når vad man tycker att man behöver, vid bara utnyttjade av
hälften av maximalt användbart slag.

Så om man ser sina X-basar slå mer än 1,4 cm p-p dagligdags, så menar
jag att man behöver ett större system. Och ser man sina Y-basar slå mer
än 2 cm så gäller samma sak. Marginaler är en viktig komponent i jakten
på välljud. 6 dB är lagom, tycker jag.

Vh, iö

tack för klargörandet Ingvar :)

1: jo jag vet att det inte är dom höga frekvenserna som sätte gränsen, det skrev jag ju också, att det är "lätt" att få fram höga ljudtryck där ändå... :)

2: exakt så jag menar, att med portad låda så får du effektivitetenner till, i många fall "tillräckligt låga frekvenser".
men vill man djupare så är det ju slutet som gäller... :)

I övrigt så tackar jag för klargörandet av dimmensioneringen av dina system, och hur förhållandet mellan dina profundus och Infra moduler ser ut.

Det stämmer ju någorlunda med vad jag tänkte, och att porten hjälper till mer än 0,5oktav över fs är jag införstodd med, men att det är så pass mycket som du angivit viste jag inte !
Det är ju trevligt :)

"Nej, så kan man verkligen inte säga. Det är ju bara en tumregel, och en av
så fel så... uj, uj, uj... (som man säger i Örebro)"

som jag svarade Adzer så va det en felskrivning detta med 1Oktav under Fb, utan menade 0,5okt :)

Och just förhållandet mellan dina Infra och profundus moduler va ju menignen med tråden, att vi skulle få klarhet i så det jag skrev va helt enkelt en "undran" (därav: ? tecknet) och nu har vi fått svar ! :)

tack !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 13:48

Betyder väll att ett w104 element borde kunna flytta 0,9-0,95Liter luft inom dessa 2,5-2,8cm slaglängd ?

Och då blir väll resultatet att ProfundusX-4 pumpar 3,76Liter luft + portarnas inverkan ?
Mvh//David

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-01-25 20:35

IngOehman skrev:Men Y-basen (W121)
Hur är deras xmax mätt med metod som är jämförbar med andra tillverkares? (har personligen ingen aning om hur den slaglängd som andra tillverkare presenterar relaterar till din beskrivning om icke hörbar distorsion mätt i rum).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-25 21:21

LasseA skrev:
IngOehman skrev:Men Y-basen (W121)
Hur är deras xmax mätt med metod som är jämförbar med andra tillverkares? (har personligen ingen aning om hur den slaglängd som andra tillverkare presenterar relaterar till din beskrivning om icke hörbar distorsion mätt i rum).

Jag kan inte svara alls för hur Inos baselement är funtade. Däremot har jag ju läst hur andra specar. Jag vet åtminstone fyra olika varianter på detta, jag kanske inte minns exakt dock :oops: ): Det finns säkert fler...

1. Xmax definierad som talspolens maximala utslag åt ena hållet så som den geometriskt maximalt kan bli utan att hamna utanför magnetgapet.

2. Som ovan fast med större värde i och med att en extra snutt utanför magnetgapet antas bidra till slaglängd. Jag tror detta är definierat av AES någon gång i tiden. Formeln är... minns ej, sånt ska man inte behöva lägga på minnet eftersom knasiga formler kan man ju inte komma ihåg. :roll:

3. Definition av Xmax med angivelse av lämplig distorsionsnivå.

4. Uppmätt linjäritetskurva (redovisas MYCKET sällan). Men det ger egentligen inget värde på Xmax.

Av dess ovanstående tycker jag att 1) och 2) inte säger något alls hur det kan komma att låta. Nästan så att det är soptippen som gäller. Däremot ger det en del info om hur magnetsystemet kan tänkas se ut. Men då är det ju bättre att få se en ritning på det kan jag tycka, så man verkligen ser hur det ser ut!
Punkterna 3) och 4) är däremot av större värde.
Med punkt 4) 4 kan man studera en del av hur elementet överstyr, en hög linjäritet inom ett stort område som sedan avtar med "snygg" rundning för att inte få det att låta illa vid bottning. Kanske, jag gör inte anspråk på att vara elementdesigner. :) Typ klippning likt någon rörförstärkare. :wink:
Punkt 3) skulle kunna kompletteras med distorsionsspektrum vid olika konutslag och frekvenser. Hoppsan, det var det visst ingen som orkar redovisa...!

Vad jag ville berätta med ovanstående var att bara siffran på Xmax inte är så jätteintressant som man kan tro, då det kan vara mer intressant att se hur linjärt elementet beter sig istället, och hur det beter sig vid "bottning".

Även: Se upp för Xmax som ibland redovisas "åt båda hållen" istället för bara åt ett håll. Bäst är om det står "+/-" framför värdet. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-25 21:29

Jag trodde att Xmax var det linjära arbetsområdet, och Xmech var det mekaniska ?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-01-25 21:45

Johan_Lindroos skrev:<snip>
Vad jag ville berätta med ovanstående var att bara siffran på Xmax inte är så jätteintressant som man kan tro, då det kan vara mer intressant att se hur linjärt elementet beter sig istället, och hur det beter sig vid "bottning".

Även: Se upp för Xmax som ibland redovisas "åt båda hållen" istället för bara åt ett håll. Bäst är om det står "+/-" framför värdet. :idea:
Instämmer i att "gängse" presentation av xmax är lite av ett gungfly men med den typen av information är man i alla fall i samma "ballpark" för att kunna göra vissa jämförelser. Uppgiven slaglängd vid icke hörbar distorsion mätt i rum går inte att ens approximera till att kunna användas för jämförelser. Jag klarar det i alla fall inte. Någon som har information om när distorsion vid låga frekvenser blir hörbar? Piotrs mätningar har visat tydligt att rummet påverkar distorsionen påtagligt i de nedre regionerna, vilket försvårar ännu mer.

Som jag har förstått det presenterar de flesta tillverkare enligt punkt 1, vilket såklart inte är den mest adekvata metoden men den ger i alla fall någon form av jämförbart värde. Ett värde enligt AES 2-1984 eller Klippels variant skulle ju vara trevligt såklart...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-25 21:46

bakerman22 skrev:Jag trodde att Xmax var det linjära arbetsområdet, och Xmech var det mekaniska ?

Perfekt linjärt är svåruppnåeligt i verkligheten, inte ens vid konutslag < Xmax . 0% dist, när såg du det hos högtalare?! :wink: *

Xmech kan man nog säga är det konutslag vid vilket något hos upphängningen tar stopp.

* Edit: iofs för går det ju att uppnå om man inte matar högtalaren med någon effekt alls. :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino