Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 00:53

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Jag skulle vilja säga att det är en fantiastisk idé! :D
+1

Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.

Ju färre kockar ju troligare är det att det blir en soppa.

Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-25 09:10

jag tänker mig även att det borde finnas intresse från andra håll. Andra forum med HiFi-intresserade, butiker, andra delar av världen.
Kan man bara presentera ordentligt vad det är, få till en bra spridning av materialet och ett vettigt pris så tror jag det finns en hälsosam efterfrågan.
Men det gäller ju också att det är material som "de flesta" skulle vara intresserade av.
Mvh
Magnus

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-25 09:28

Detta låter som en lysande idé. Först tyckte jag att man kunde rekommendera bra material ur de egna samlingarna för att sortera fram några lysande exempler. Men förstår nu att upplägg enligt PeterS förslag är rätt väg att gå. Hoppas att det nu blir av.
Se nu till att projeltledaren skapar en ny tråd där intresserade skriver in intresseanmälan utan en massa "tjatter" för förenkling av sammanställning. Motsatsen finns i t.ex tråden "Vilka högtalare har du" nånting.

+1

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-25 09:47

Om man ska krångla med samarbete med ytterligare sajter kunde man göra det till en kul grej så här: Man disponerar sajtvis fritt ett visst rättvist utrymme vardera på skivan eller "skivan".

Det blir lite tävling och lite samarbete...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-25 10:14

Jag skulle lätt köpa skivan förutsatt att den inte blir på blåstråle.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 10:39

MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter

+1

Jag skulle gå så längt som att ge Bertil fria händer för vad som borde finnas på en sådan samling. Bertil kan ju te x rådfråga Peter Steindl, AVR7000 och vem han vill om så behövs.

Jag har det största förtroendet för Bertil. Får vi Bertil att lägga tid på det här kan vi vara glada och jag slantar gärna upp (Jag finns med på röstningen sedan länge).

+ igen

hoppas verkligen det blir något av detta :)

vore så kul !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 10:44

MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:

Vad säger ni?

MvH
Peter

+1

Medhålles och stödjes fullständigt, så även monetärt!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2012-01-25 11:08

Är med utan tvekan. Starta som sagt en ny tråd med bara anmälningar utan allt tjafs ikring,kanske bindande med förbetalning för att säkerställa det hela,efter att tillräkligt många har anmält intresse.
Någon hundring borde väl dom flesta ljudintresserade tycka att det vore värt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-25 11:23

Jag skulle gladeligen pytsa in 500 kr i ett sådant projekt, under förutsättning att Alving är inblandad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 11:33

Ja, jag är redo att lägga upp till 500kr jag med !

nu är vi uppe i 1000kr :)

Som sagt, om alving är med så är det guld !
Mvh//David

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-25 12:08

DVD-ai skrev:Ja, jag är redo att lägga upp till 500kr jag med !

nu är vi uppe i 1000kr :)

Som sagt, om alving är med så är det guld !

Jag är också med, kan tänka mig 500:-+ om det behövs.
Nu är vi uppe i minst 1500:-
Häng på, så kanske det blir resultat. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-25 12:21

Kom igen nu!!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2012-01-25 12:24

2.000 blir summan nu, då, med Bertil Alving
bakom ratten. :wink:

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-25 12:40

+1

500buck är det lätt värt

2500

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 16:08

Frågan är om detta skulle gå att förkalkylera på ett ungefär? Fast pengar är väl egentligen inget större bekymmer om det blir önskvärt! 8)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-01-25 16:25

Lägger också 500,- 3000,-

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-01-25 16:34

Trevligt iniativ den här skivan, om den blir av.

Kanske man ändå borde börja med att fråga Bertil Alving om han kan tänka sej att "producera" skivan innan vi bestämmer hur mycket pengar man är beredd att pytsa in i projektet.

Ödmjukast / Pär
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-25 17:21

DuST: Givet. Mitt inlägg med summan pengar jag är intresserad av att lägga,
var bara för att visa att jag tycker det är så pass intressant. Men det är ju helt
fel sätt att börja är ju att lista hur mycket pengar vi kan skrapa ihop OM det
blir av. Helt fel sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 17:45

Jag har precis pratat med Bertil Alving och han tyckte projektet är intressant. Han gav vissa prisindikationer vad det kostar att framställa en CD. Minsta kvantitet är 500 st och med tanke på vissa fasta kostnader så undrar jag om det inte är mer optimalt att trycka 1000 st.

Men, vi får se. Bertil har en mastodontinspelning i Februari och håller på att förbereda den. Dessförinnan händer det inte mycket. Nu skall jag prata vidare med AVR 7000 så får vi se hur ett upplägg kan komma att se ut.

Bertil har en massa roliga idéer angående en sådan typ av skiva. Han har funderat tidigare på en typ av test och referens CD. Det fina är att man inte behöver ta hänsyn till om den skall spelas upp i djunkapparater. Förutsättningen är ju att kundkretsen är känd och eftersträvar bra återgivning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-01-25 17:54

Det vore trevligt på en sådan skiva om det gick att även visa på olika inspelningsvarianter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-25 18:08

Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Välkommen till 2012. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 18:14

Naqref skrev:Det vore trevligt på en sådan skiva om det gick att även visa på olika inspelningsvarianter.

Jag diskuterade även det med Bertil. A/B, BA, ortf, Blumlein eller kanske multimic. Det finns mycket roligt man kan göra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 18:42

Om inte allt får rum på en CD, så dela upp det på fler och släpp dem med lite tid emellan, så plånböckerna hinner fyllas på.

Opus3 har ju en serie skivor som ska belysa olika fenomen i ljudbilden, så om denna nya utgivningsidé ska finna köpare bör den ta fokus mer på tekniken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-25 18:48

God ide!
Kanske nedladdning? FLAC 24/96 t ex?
Eller bättre :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-25 18:51

KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Ska de va på de sätte så hoppar jag av! :(

Jag vill ha en skiva, orkar inte hålla på med bränna hit o dit o leta program o få att funka...bara skit. Näe, en produkt fullt hanterbar för alla och inte bara dom som gillar mp3, flac å allt vare heter...

Ja, jag vet att jag börjar bli äldre men jag har inte tålamod att hantera digitalt tjafs, vill ha redig hårdvara annars får det vara!

Annars e ja glaaa... :)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-25 19:11

screen skrev:
KarlXII skrev:Varför inte distribuera materialet digitalt, så kan man erbjuda flera varianter av samma, och bränna ut det man själv vill eller behöver?

Ska de va på de sätte så hoppar jag av! :(

Jag vill ha en skiva, orkar inte hålla på med bränna hit o dit o leta program o få att funka...bara skit. Näe, en produkt fullt hanterbar för alla och inte bara dom som gillar mp3, flac å allt vare heter...

Ja, jag vet att jag börjar bli äldre men jag har inte tålamod att hantera digitalt tjafs, vill ha redig hårdvara annars får det vara!

Annars e ja glaaa... :)

Det var väl ändå en tråkig inställning. :lol:

Jag tänker så här: På en cd är du begränsad. Det är två kanaler, och max 74 minuter har jag för mig. Inget högupplöst. Med en digital utgåva finns inga såna begränsningar.

Man kanske skulle kunna tänka sig flerkanalsmaterial, varför inte DTS-kodat och annat skoj tänkte jag dårå. Kanske uppdelat i "ljud" och "musik". Saknar bra inspelningar på riktiga ljud.

Men vill man ha ett kuttersmycke att ha i hyllan är det ju inte aktuellt förstås. Däremot blir det ju betydligt billigare och framför allt enklare, att göra en digital utgåva. Den kan ju lätt distribueras på ett fileshare och till och med kanske säljas på Spotify. :D
Man slipper hela grejen med att beställa tryckning av skivorna, fodral, mm och ingen behöver ligga på ett lager av osålda skivor.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 19:42

En femhundring är det värt att få det på skiva, men det vore kanon om den kunde distrubueras digitalt med.

Kanske att en skiva med förbeställningar görs i en serie om 500 ex, och att den sedan läggs ut digitalt för framtiden?

Skulle det kunna vara en lösning, alltså att projektet blir av om vi får ihop kostnadsintäkten via CD och sedan kan den göras tillgänglig digitalt för de som "sponsrar forumets utveckling" med 200 pix såsom en gåva? Eller nått..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-25 20:20

MagnusÖstberg skrev:En femhundring är det värt att få det på skiva, men det vore kanon om den kunde distrubueras digitalt med.

Kanske att en skiva med förbeställningar görs i en serie om 500 ex, och att den sedan läggs ut digitalt för framtiden?

Skulle det kunna vara en lösning, alltså att projektet blir av om vi får ihop kostnadsintäkten via CD och sedan kan den göras tillgänglig digitalt för de som "sponsrar forumets utveckling" med 200 pix såsom en gåva? Eller nått..

Jag tänkte så här, man gör en CD. På denna finns en massa musik och ljud/testtoner (mycket speciella brustoner och annat smått och gott) och annat i CD-format (Man kan tänka sig en CD extra med vanligt dataformat med 24/96, 24/192 osv + en massa annat, men jag tror inte CD är tillräckligt stor och istället kan en DVD användas).

Ett annat alternativ är att göra som man har gjort på de nya CDna med Jan Johansson. Man stoppar in CD-skivan i dator med uppkoppling mot nätet. På CDn finns förrutom all musik + annat även en kod och med den koden loggar man in på en hemsida med en massa roliga musikfiler i allehanda format. Den som har CDn har tillgång till dessa. T.ex. kan 24/96 och 24/192 finnas eller multikanal högupplöst eller andra intressanta saker.

Det är bara en tanke från min sida som kan dryftas. På så sätt finns det en basic CD för alla samt tillgång till överkurs för alla som har basic CDn.

Har ni synpunkter. Jag kan säga att detta system med inloggning från CD funkar alldeles utmärkt med Jan Johanssons nyutgivna CDn.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 20:51

Cool lösning!

Inte särskillt svårt att ordna heller...faktiskt har ju en ftp ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 21:18

Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi