Jax skrev:"Ska jämförelsen vara relevant bör högtalaren ges samma förutsättningar i de båda fallen..."
Inte alls. Då blir ju jämförelsen tämligen ointressant. För att inte tala om hur förutsägbara alla svarsinlägg skulle vara...

Det intressanta som jag tycker ha framgått, är att hur en förstärkare presterar är helt avhängigt vilka högtalare den ska driva. Detta är ju inget nytt om vi pratar i termer av att effektsvaga SE-burkar har svårt att komma till sin rätt med högtalare av traditionellt snitt, alltså sådana med en känslighet på 86-90 dB och en nominell impedans på 4-8 ohm med jobbiga dippar inom vissa frekvensområden. Helt klart är att klena stärkare i allmänhet och SET-konstruktioner i synnerhet, "misslyckas" med att driva sådana högtalare jämfört med kraftfulla, högt motkopplade SS-steg.
Nytt för mig är emellertid att även det omvända tycks gälla, nämligen att feta SS-steg inte per definition alltid gör ett bättre jobb än en SET, ens då vi snackar trohet mot insignalen, då det kommer till att driva effektiva högtalare, ehuru anpassade för att utgöra en lätt last för den sistnämnda förstärkartypen. Att NAD 208 inte alltid gör ett bättre jobb som "transparenslänk", var det kanske inte alla som kände till. I alla fall inte jag.
För mig ställs därmed synsättet godkänd/ej godkänd utifrån resultat av F/E-lyssningar, så som dessa är utformade, i lite annan dager.