Micromega Trio

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Micromega Trio

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 20:44

Nån som har info om denna spelare / D-A
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 03:04

Fick hem en sån idag och är väl mest nyfiken om den där enbits dac'en är nåt att ha...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-26 08:00

Har alltid varit svag för den. Skitsnygg tycker jag.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-01-26 08:54

Gillar Micromegas prylar.
Var själv på jakt efter en Trio ett tag, dock kanske mest för det stetiska måste medges.

Har en Stage 2 som absolut inte skäms för sig
Är väl inte superanalytiska utan mer känsla.

Sitter väl för övrigt Philips Bitstream Dac i dom

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2012-04-08 22:31

avr7000 skrev:Fick hem en sån idag och är väl mest nyfiken om den där enbits dac'en är nåt att ha...

Stefan

Vadå "fick hem"? Hur då? "En sån" finns det kanske högst tre ex av i Sverige och kostade närmare 60.000:- på sin tid och så hamnar en hos en som inte har en aning. Hua.. Jag föreslår att du säljer den lika billigt
som du fick den för och till nån som verkligen vill ha den, på riktigt.
Visa lite glädje över den i stället för att snobba dej :roll:
Oa

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-08 22:57

OA skrev:
avr7000 skrev:Fick hem en sån idag och är väl mest nyfiken om den där enbits dac'en är nåt att ha...

Stefan

Vadå "fick hem"? Hur då? "En sån" finns det kanske högst tre ex av i Sverige och kostade närmare 60.000:- på sin tid och så hamnar en hos en som inte har en aning. Hua.. Jag föreslår att du säljer den lika billigt
som du fick den för och till nån som verkligen vill ha den, på riktigt.
Visa lite glädje över den i stället för att snobba dej :roll:
Oa

Det fanns minst 3 st här i Trollhättan :wink:
Driven läser vissa skivor dåligt (det till och med "hackar" i ljudet) och därför fick jag den av en kompis (fick hem).
Inte en aning... jag vet sedan många år, då en annan kompis oxå hade en (en av de tre), att laserpickupen är en ganska ovanlig Phillips CDM pro som nog inte går att få tag i... Sunkig drive... därav min fråga om DAC är något att ha i dagsläget....

Mvh
Snobben...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-08 23:11

Den tredje Trion i Trollhättan har en lite kul historia...
Det var en annan kompis som körde lite för fort och blev av med körkortet... då sålde han bilen och köpte nämnda Trio och satt sedan lite blek om nosen och funderade på vad han gjort... (det här var alltså när en Trio kostade typ 50000 kr...)

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2012-04-09 01:15

Ok då var det i Trollhättan alla 3 fanns då. :) När man läste tester om den maskinen i mitten av 90-talet så nämnde dom inte att den hoppade på vissa skivor och att dom tyckte den var sunkig utan snarare att det var bland det bästa som fanns. Det jag hänger upp mej på är bara den allmänt negativa inställningen till vissa gamla apparater som istället är värda lite aktning. Jag "hatar" som o se t.ex.en gammal Marantz model 500 med krokslagna hörn bara för att någon tyckte den var sunkig under en fem-tio års period av vissa(snobbar :D ), och självklart "fått hem" en sådan som de släpade hem på pakethållaren på sin cykel(den är faktiskt sann!)
Tycker bara att man är lite skylldig att kolla vad man har fått i sina händer om det inte är uppenbart att det är dålig kvalitet eller en dussinvara.
Micromegas Solo/Duo/Trio apparater var ju mer eller mindre handgjorda
in house vilket man ju ser på den lite blandade kvalitén i apparaterna, vissa saker i apparaten världsklass andra är lite so-so, kanske är det det som är charmen med dessa. Så försök håll den levande istället, , hitta lite schysta reservdelar du har ju hela internet på dej. Att jämföra den som den är nu mot det senaste är nog bara orättvist.

Mvh,
Oa

Men jag tror visst att jag har nån prislista, måste varit från Trollhättan,
där den kostade 63,000:- nästan säker.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 12:01

Ja jag har läst nånstans att en CDM4 ev. skulle kunna passa i denna maskinen oxå... så det blir till att leta gamla Phillips och Marantz CD spelare då för att kunna slakta ur en sådan om jag hittar för att testa.

Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-04-09 13:11

Vill du inte ha den är jag väldigt intresserad av den, kan lägga en varm hand över den.....

*dreggel*
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 13:24

Fick precis tips på PM om hur man ev kan laga den... felet kan vara så enkelt som en eller flera dåliga kondingar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-10 16:03

De är ju lite till åren de där. Såg den första gången i Paris 1987. Urläcker! Finns det många versioner av dem? Bit-Stream fanns det väl knappast från början?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-04-10 16:22

avr7000 skrev:Ja jag har läst nånstans att en CDM4 ev. skulle kunna passa i denna maskinen oxå... så det blir till att leta gamla Phillips och Marantz CD spelare då för att kunna slakta ur en sådan om jag hittar för att testa.

Stefan

Jag har en Philips CD320 som skall slängas, jag har bestämt för mig att det sitter en CDM4 i den. Vill du ha den är den din.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-10 16:27

carpelux skrev:
avr7000 skrev:Ja jag har läst nånstans att en CDM4 ev. skulle kunna passa i denna maskinen oxå... så det blir till att leta gamla Phillips och Marantz CD spelare då för att kunna slakta ur en sådan om jag hittar för att testa.

Stefan

Jag har en Philips CD320 som skall slängas, jag har bestämt för mig att det sitter en CDM4 i den. Vill du ha den är den din.

Väldigt gärna!

Pm a mig uppgifter med kontonummer etc. så sätter jag över pengar för frakt o så...

Eller skall du till Jönköping på mässan?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-04-10 17:15

Nä, något mässbesök är inte inplanerat.
Jag ska bara koppla in och provköra den innan så den fungerar efter att ha stått still, återkommer sen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2012-04-10 22:54

Lite Micromega historik:
Fram till 1988 marknadsfördes micromegas och Daniel Schars olika CDF-1 modeller (Hi-tech och Pro) under namnet Leedh annars är det som följer här nedan.
Se även denna länk: http://thorens.xooit.fr/t2045-Micromega ... m?start=30

Mvh,
Oa

Micromega history

Since 1987 Micromega designs, manufactures and distributes digital sources and their analogue complements representing perfect balance between advanced technology and sound reproduction.

Combining revolutionary aesthetics, musical quality of the utmost level to an excellent reliability and a great ease of use, the Micromega products are most faithful spokesman of the musical reproduction. For all these reasons, Micromega belongs to the creators who knew how to change the world of the high fidelity by decisive innovations.

Key Dates
1987: Micromega creates CDF1-Hitech, causing a real breakthrough as well by its musical quality as by an avant-gardist design which, with its top loader reminds people of analogue vinyl disc players and opens new prospects in the digital sound domain. This design received the plebiscite of the press and the public and since fact school.

1988: Micromega creates the CDF1-DIGITAL, first CD player in the world in two distinct parts: The turntable and the D/A converter. They are build in two separate cases, already offering a concept of evolution by a total opening of the products towards technologies of the future and that one decade before everyone.

1989: Micromega creates the Trio system, representing the result of its research as well on signal digital processing as regards to digital-analogue conversion.
Trio had a success without precedent in the history of Micromega and puts the company in the very small group of the top-of-the-range universally famous hi-fi manufacturers.

1990-1991: Micromega again shakes the small world of the high fidelity and more specifically of digital-analogue conversion by offering to all its products Bitstream technology inherited of prestigious Trio and its outstanding results.
For the first Micromega time presents an entry level D/A converter Duetto, ideal complement of all conventional CD players in quest of musicality.

1992: The year of the new technological challenge. Micromega, reveals from research and development department, Solo-R one and only French CD recorder showing its technological advance thus.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-26 20:40

Världen är allt bra liten...

I helgen träffade jag av en händelse (på ett ställe som eg. inte hade nåt med HiFi att göra) killen som sålde alla Micromega på 90-talet!
Han hade till och med någon CDM9Pro mekanik liggande kvar i gömmorna om det skulle vara så att jag inte får ordning på denna på annat sätt.

Stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-26 22:31

Världens sätt att säga till dig att fixa till spelaren. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-04-27 07:48

Micromega är trevlig. Själv ägde jag en Stage3 i mitten på 90-talet, men
den krånglade tyvärr så mycket att jag till slut gjorde mig av med den.
Vill minnas att jag fick den reparerad 3 gånger. Var det kända "micromega-felet"
Mitt minne är blott ett minne numera.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-05-01 15:49

Hej vart får man tag i ett krets schema till elektroniken

i en Micromega Stage 2 ?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-01 16:13

Finns flertalet siter som säljer manualer, en servicemanual till den har ju säkert schema.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-05-01 19:06

jag fick tipps en gång om ett företag som höll på med Micromega

dom hette någonting i stil med Macintosh Asosiates jag ringde dit

och frågade om ett schema till min Stage 2 dom kunde E-maila över

den till mig men det vart inte av hursomhelst. Jag tror att det företaget

låg i Danmark.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-06-04 23:26

"Hackande" ljud/avläsning i Micromegas spelare (iaf Stage) löstes ofta genom att smörja mekaniken/släden. Stage-serien hade stora problem med detta ett tag och ett rykte sa att det var driven som redan från Philips saknade korrekt smörjning.

Jag har en gammal Stage 1 som blev precis så efter ca 1 år. Fick den reparerad två gånger.Tredje gången gillt var Micromegarepresentanten i "min" butik just då jag kom kångkandes med den. Jag fick en ny direkt från bakluckan. Fungerade ett drygt år och sedan samma visa. Den blev liggande och jag fann den infon "någonstans", att smörja den. Kopplade in spelaren - hackade fortfarande. Smorde mekaniken (glidlagren för lasern?) och därefter har den fungerat klockrent.

Diffusa tips, men det var som sagt ett tag sedan :)

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2012-06-05 01:14

Ni pratar om gamla Philips cd
Jag har en cd 732 är den intressant?
(har en CD 850 också)
Det bara ramlar in grejor hela tiden...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-06-06 01:52

Micromegorna var mysiga..
Minns en träff med föreningen Öronxax i mitten på 90 talet hos Linnbroder#2 där vi kvällen i ära fick lyssna på en dylik Micromega. Bara arrangemanget att applicera skivan i driven var gravt audiofilistiskt men samtidigt lite nördigt gubbigt. I vanlig ordning käkades det snittar,osttärningar och vi drucko lättöl. Maskinen jämfördes med en Linn Karik III och demades med ett par Linn Kaber LK1 och LK2.

Vi passade på att testa interconnecter i samma veva,en klassisk mikrofonsladd från elfa,Linn interconnect,Van den hul "the nånting" väldigt töntigt i alla fall och slutligen en hemmapulad interconnect som broder#2 tillverkat av en silverkabel från ett JAS. Micromegan var rent sexuell och knullade ögat big time. Jämfört med Linn Kariken så var den i bästa fall lika bra. Jag minns att jag på pin kiv hade med mig min Linn Mimik II i bilen(mimik II,var ytmonterad i PCB till skillnad från ettan)och efter en hel del protester så kördes även denna. Ursäkterna haglade när Mimiken slaktade Micromegan och fick Kariken att känna sig trött. Peter som hade Linnförsäljningen i Luleå höll en lång utläggning till Karikens försvar och jag minn hur han höll en snabbkurs för mig om ettor nollor och stabil transport,en dissekerad karik fastskruvad i en MDF kom jag ihåg hur han förevisade för mig och fastställde med det att karik lät bäst och vi hade antagligen hört fel eller så var Kariken sjuk.

Större skillnad var det faktiskt på interconnecterna,jag glömde faktiskt på tal om kabel,att en urolog-inte audiofil,hade en medhavd i attacheväska förvarad kabel i prisklassen av en ny VW Golf. Linns svarta var de flesta mest belåtna med och mikrofonkabeln var mest prisvärd. Silverkabeln från stridsflygplanet vill jag minnas vann och hmmmm-o filkabeln fick generat slingra sig tillbaks in i sin väska.

På tal om Micromega så känns det bra att Tykho tar så väl hand om Micromegorna. De stod här och såg ledsna ut alltför länge innan de till sist hittade hem.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-15 00:38

Jag har som sagt läst på på nätet... skall bara vara några kondingar i driven som spökar...

Måste fixa denna då den är såååå sexig!

Bild

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2012-10-27 14:27

Ja man måste nog säga att den vekligen sticker ut mot den övriga utrustningen! Trots den lite tandlösa displayen.
Hoppas du får fart på den.
Mvh,
Oa

Användarvisningsbild
johnnys

Inläggav johnnys » 2013-02-22 00:59

Har du lyckats lösa problemett än ?
Tog fram min gamla Drive3a med dac häromdan underbar spelare det också .
Lite kul med den spelare för jag var först i Sverige med den o jag tror att det inte finns så hemskt många i landet eftersom Micromega i Sverige kursade i samma veva som den kom.
RIP PROFFAN

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-03-02 18:15

Jag har handlat kondensatorer...

Jag skall byta alla elektrolyter i Drive, DAC och nätdel... en himla massa kondingar blir det att byta.

Så fort som möjligt, bara jag får tid...

Jag skall passa på att ta lite nakenbilder på insidorna oxå och lägga upp här.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-03-04 23:25

Skall byta de tre e-lytarna som sitter på CDM9 Pro Servo kortet ikväll.

Hur noga tror ni man måsta matcha dessa till spec. (25V 47 µF) för att de skall funka perfekt?

Stefan

Nästa

Återgå till Vintage-hifi