Kort och gott, vad använder ni för förstärkare för tillfället? Och vad har ni att säga om den? Jag vill tro att de flesta av oss alltid har åtminstone ett par stycken som ligger i gömmorna. Vi kanske växlar bland dem då och då. Integrerad, separata delar eller receiver, det spelar så klart ingen roll.
Själv har jag just nu fem olika. Och den jag använder i dag är...
Luxor 7082-A
Världens billigaste high-end-ljud, skulle jag vilja påstå. Detta är nämligen en helt fantastisk förstärkare. Åtminstone som renoverad. Jag har bytt ut alla kondensatorer och de flesta transistorer i denna. Jag vet inte hur den lät innan dess, för då var den icke-fungerande.
Den "låter" ingenting, utan känns bara fullkomligt neutral. Kanske kan den låta aningen vass på sina ställen, som kanske inte hittas i andra liknande förstärkare, men annars skulle jag säga att det är perfektion.
Många tror att detta är en Luxman-konstruktion, vilket det inte verkar vara. Men här är grejen - av alla Luxman-förstärkare jag hört (förutom möjligen L-510), så tycker jag att den här är bättre!
Det enda jag skulle kunna klaga på är att dess tonkontroller och loudness-funktioner är totalt värdelösa - använder man dem så blir ljudet helt förstört (speciellt med loudness). Så här dåliga sådana funktioner har jag sällan upplevt hos en förstärkare.
Er tur!