En fundering kring utformning av högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-18 12:02

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-26 12:31

MagnusÖstberg skrev:Sen tycker jag några fler kan ge input, Naq, Kraniet, Skrutten, IÖ, Morello, Piotr, Svante, paa, celef... var är ni :P

Du glömde Isidor...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-26 12:37

beroende på vilket delning du tänkt välja kan det vara värt att fundera på CC-avståndet mellan diskant och mellanregister.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-27 01:48

Kraniet skrev:beroende på vilket delning du tänkt välja kan det vara värt att fundera på CC-avståndet mellan diskant och mellanregister.

Okej, Du har inte lust att utvecka lite? :) När är minsta möjliga CC-avstånd som allra viktigast exempelvis?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 03:45

Underbar 3D bild du skapat med konding i något slags spejsad miljö.

Vad din högtalare beträffar tycker jag att du kan upplåta dina 80 liter till en större bas tex en 10". Om du sen vill ha en eller två portar beror på om du är rädd för blåssljud. Två portar är svårare att överstyra och sänker porthastigheten.

Om delning och lobning. Starkt förenklat: Ju högre delning desto viktigare med kort avstånd mellan diskant och mid. Låt oss säga delning vid 4 khz. Då bör miden vara liten till yttermåttet kanske omkring 100 mm dvs en tretummare. Och diskanten kanske 75mm för att C-C avståndet då ska minimeras. Låg delning, huvudloben blir större.

Här får andra mer kunniga bidra mer mer utförlig information.
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-27 10:08

en annan sak jag funderar på är om du ska försöka få mellanregister lådan att ge mer luft runt elementet.
vet inte vad det spelar för roll men jag har en högtalare här hemma där det blir väldigt tight på undersidan av elementet. Eftersom ljudet strålas mot sidorna så reflekteras ju det i staget. Men det kanske är utrymme för lite dämpamaterial?
Det är bara en sån där sak som kan gnaga på en lite i efterhand. :)

Skulle kanske också funderat på tiotumsbas, eller kanske tom en 12tummare. Dubbla åttor känns så vanligt :wink:

Jag har länge velat bygga nåt som wilson witt men formspråket passar inte sambon..

edit:
Annars tilltalar dessa skapelser mig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-27 11:51

Kraniet skrev:en annan sak jag funderar på är om du ska försöka få mellanregister lådan att ge mer luft runt elementet.
vet inte vad det spelar för roll men jag har en högtalare här hemma där det blir väldigt tight på undersidan av elementet. Eftersom ljudet strålas mot sidorna så reflekteras ju det i staget. Men det kanske är utrymme för lite dämpamaterial?
Det är bara en sån där sak som kan gnaga på en lite i efterhand. :)

Skulle kanske också funderat på tiotumsbas, eller kanske tom en 12tummare. Dubbla åttor känns så vanligt :wink:

Jag har länge velat bygga nåt som wilson witt men formspråket passar inte sambon..
edit:
Annars tilltalar dessa skapelser mig.

du har bra smak!
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-27 15:30

bild på wilson witt om OT ursäktas.

Bild

det är 12tums bas och 6,5 mellan. relationen mellan höjd och bredd tillsammans med elementen tycker jag till mycket gör utseendet. även hur elementsymmetrin ser ut kan verkligen fälla eller fria en design.
Men Witt fungerar nog att transformera till 10tums bas och 5" mellan om man skalar ner dimensionerna. Annars fungerar det nog tillfylles att använda 5tum som mellan till en tolvtummare.

det beror ju lite på delningen och elementen hur bra det fungerar.

Jag skulle nog i vilket fall inte vara rädd för en något högre delning. kanske runt 400-600Hz. Att ha den konarean så långt upp i frekvens ger nog en lite annan känsla i ljudet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 16:34

En stilblandning mellan R2D2 och Darth Vader. Sånt gillas. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-27 16:43

jag tycker tidiga wilson har en så skön brutal uppsyn, de spelar på manliga strängar så att säga. senare wilson har fått det brutala utsuddat och dom har infört ett böljigt linjespel som känns kvinnlig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-27 18:22

Har alltid attraheras av denna högtalare, även om den säkert kräver sin
omgivning för att se lika bra ut som den gör mot vit bakgrund:

Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-27 21:33

En mid-dome kan spara in massor med utrymme bakom mellanreg-kaviteten och kan delas vid 800 hz ner till basen/basarna.

Jag har sett byggen med Seas CA26 10" (pappersbasen) utan mellanregister så det går att strippa ner konstruktionen ytterliggare. "Less is more".

Jag tänker här på diskussionen om mer luft kring elementen. Mer luft och mindre klatter med filter, portar, kaviteter och stag.
Let forever be

Föregående

Återgå till DIY-forum