Nattlorden skrev:Dessutom är olika förstörelseformer olika hörbara, även om deras mätmässiga storlek skiljer.
5 % snäll dist är mindre hörbar än 0,5 % elak. Eller vad menar du?
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Dessutom är olika förstörelseformer olika hörbara, även om deras mätmässiga storlek skiljer.
slockna skrev:Nattlorden skrev:Dessutom är olika förstörelseformer olika hörbara, även om deras mätmässiga storlek skiljer.
Konstigt vore det annars...
Svante skrev:Tänk så många varv den där debatten kan ta bara för att man inte tar reda på hur det är.
Harryup skrev:Den SET färgning som detekterades i Gbg ifrån JJ apparaten, hur generell är den och hur vet vi att den är generell?
Vet man om The Dream har någon som helst liknande färgning?
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:
Men hallå! Du kallar ju det själv för "debatt" och då får jag förutsätta att du tänker på vad vi idag oftast förknippar med ordet debatt. Om man tittar på utsagorna i tråden handlar de ju inte alls om sanningssökande utan om bevarande av verklighetsuppfattningar. Inget ifrågasättande av den egna uppfattningen, inga "falsifieringsvillkor" för att definiera förutsättningar under vilka man "har fel", ingen syntes. Inlägget av bensnake som travesterade Morellos tar ju detta till sin yttersta konsekvens genom att rent mekaniskt konstruera en diametral åsikt. Om du inte förstår vad jag menar kan du titta på tv-programmet "Debatt" på SVT: alla säger det som de förväntas säga och ingen ändrar uppfattning. Aldrig. Någonsin.
/DQ-20
bensnake skrev:Nattlorden skrev:Dessutom är olika förstörelseformer olika hörbara, även om deras mätmässiga storlek skiljer.
bensnake skrev:Hur stor en eventuell färgning kommer att bli, och om den över huvud taget är hörbart detekterbar, är avhängigt VILKEN stärkare som lyssnas via samt vilka HÖGTALARE den driver [2].Harryup skrev:Den SET färgning som detekterades i Gbg ifrån JJ apparaten [1], hur generell är den och hur vet vi att den är generell?
mvh/Harryup
bensnake skrev:Naturligtvis kan man inte dra några generella slutsatser utifrån EN F/E-lyssning.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:Dessutom är olika förstörelseformer olika hörbara, även om deras mätmässiga storlek skiljer.
Typ.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Tänk så många varv den där debatten kan ta bara för att man inte tar reda på hur det är.
Men hallå! Du kallar ju det själv för "debatt" och då får jag förutsätta att du tänker på vad vi idag oftast förknippar med ordet debatt. Om man tittar på utsagorna i tråden handlar de ju inte alls om sanningssökande utan om bevarande av verklighetsuppfattningar. Inget ifrågasättande av den egna uppfattningen, inga "falsifieringsvillkor" för att definiera förutsättningar under vilka man "har fel", ingen syntes. Inlägget av bensnake som travesterade Morellos tar ju detta till sin yttersta konsekvens genom att rent mekaniskt konstruera en diametral åsikt. Om du inte förstår vad jag menar kan du titta på tv-programmet "Debatt" på SVT: alla säger det som de förväntas säga och ingen ändrar uppfattning. Aldrig. Någonsin.
/DQ-20
Ragnwald skrev:Undrar vad som ska till, för att få Svante att lyssna på en SET?
Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:Tänk så många varv den där debatten kan ta bara för att man inte tar reda på hur det är.
/DQ-20
![]()
Ok, fel ordval av mig. Jag har väl någon blåögd önskan att även debatter skulle kunna sluta i koncensus. Tänk en debatt mellan Ohly och Reinfeldt som slutar med att Reinfeldt säger "Ja, du har rätt, vi tar och höjer skatten". Men du har rätt, det kommer aldrig att hända och det är därför som debattprogram är så tråkiga.
Almen skrev:bensnake skrev:Hur stor en eventuell färgning kommer att bli, och om den över huvud taget är hörbart detekterbar, är avhängigt VILKEN stärkare som lyssnas via samt vilka HÖGTALARE den driver [2].Harryup skrev:Den SET färgning som detekterades i Gbg ifrån JJ apparaten [1], hur generell är den och hur vet vi att den är generell?
mvh/Harryup
Lite missförstånd här nu.
[1] Nej, JJ-apparaten var inte testobjekt vid F/E-lyssningen i Göteborg. Den var del i lyssningsanläggningen.
[2] Nej, det är inte avhängigt lyssningsanläggningen. Hur stor färgning det kommer att bli är egentligen bara avhängigt två saker: a) hur benäget testobjektet är att färga, och b) hur svår lasten är för testobjektet.
Det finns lite info om F/E-lyssning på wikipedia. Dessutom finns ju ganska mycket skrivet om det här på faktiskt, men där drunknar gärna fakta i missförståndsbruset.bensnake skrev:Naturligtvis kan man inte dra några generella slutsatser utifrån EN F/E-lyssning.
Jodå. En lyssning dimper ju inte ned helt utan sammanhang, som ett cargoflygplan på en ö bortom all ära och redlighet. Med lite sunt ingenjörstänkande och grundkunskaper i elektronik kan man allt dra en hel del slutsatser. Inte minst om man var med på lyssningen.
KarlXII skrev:Svante skrev:Det ska nog bara slumpa sig så att det står en där jag råkar vara.
Tänk så många varv den där debatten kan ta bara för att man inte tar reda på hur det är.
Svante skrev:Ok, fel ordval av mig. Jag har väl någon blåögd önskan att även debatter skulle kunna sluta i koncensus. Tänk en debatt mellan Ohly och Reinfeldt som slutar med att Reinfeldt säger "Ja, du har rätt, vi tar och höjer skatten". Men du har rätt, det kommer aldrig att hända och det är därför som debattprogram är så tråkiga.
Harryup skrev:Om ni nu inte lyssnade på JJ när ni konstaterade SET-färgningen vad lyssnade ni på då då?
mvh/Harryup
lennartj skrev:Det var i sammanhanget ointressant om SET-förstärkaren färgade ljudet eller ej. Att ljudet från anläggningen var tydligt färgat (F) kunde alla med hyfsat kalibrerad inre referens (vana vid att lyssna på akustisk musik live) konstatera redan utan A/B-test. Oavsett det leverarade anläggningen en utomordentlig live-känsla.
F/E-lyssningen gick ut på att konstatera om Bryston-slutsteget "färgade grått" när det var inkopplat (E) i signalvägen.
Då var jag inte ute efter vanliga klangliga skillnader, utan om SET-förstärkarnas bästa sidor degraderades, såsom mikrodynamik och tajming, hur det svänger etc.
lennartj skrev:Efter F/E-lyssningen har jag för mig att Bryson-slutsteget kopplades in för att driva Klipschornen direkt i stället för JJ-stegen för att ge en uppfattning om (den förvisso trevliga) färgningen i Lechs anläggning kommer mest från högtalarna eller ej.
Min ytterst subjektiva bedömning är att JJ-slutstegen nog färgar mer än högtalarna, en uppfattning jag även fick vid ett tidigare besök då jag fick prova att låta mina totalombyggda Dynaco Mk.III ersätta JJ-stegen i öppen A/B-lyssning.
Harryup skrev:Ok, så SET-upen färgning konstaterades inte i en F/E-lyssning
Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 21 gäster