Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:jag är lite skeptisk till många av dessa "super high end" byggen. Ofta är de dåligt dokumenterade och man har ingen aning om hur de är optimerade, tex i delningsfiltret.
Alexi skrev:Att försöka bygga en av världens bästa högtalare med off the shelf element och utan lämplig mätutrustning och dessutom sakna många års erfarenhet av högtalarkonstruktion, psykoakustik osv. Är 100% säkert att misslyckas.
Det finns det goda exempel på, på varje hifimässa.
jonasz skrev:http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Accu.htm
De där kanske? Går säkert att göra i "sidosystemsstorlek" också.
jonasz skrev:http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Accu.htm
De där kanske? Går säkert att göra i "sidosystemsstorlek" också.
jonasz skrev:Vad menar du? Om du refererar till första uppsättningen bilder så står det ju klart och tydligt under att det är M/T sektionen det handlar om. Kurva inkl bas (delningen ligger runt 230Hz) finns längre ner på sidan.
Max_Headroom skrev:Alexi skrev:Att försöka bygga en av världens bästa högtalare med off the shelf element och utan lämplig mätutrustning och dessutom sakna många års erfarenhet av högtalarkonstruktion, psykoakustik osv. Är 100% säkert att misslyckas.
Det finns det goda exempel på, på varje hifimässa.
Med en budget på 50k så behöver man inte använda standard element. Man kan beställa, om det är nödändigt. Jag menar dock att det inte är det, för det som önskas i första inlägget. Man kan bygga toppar i världsklass för den summan, själv, med befintliga element. Det gäller bara att välja rätt grejjor.
Byggkostanden på 50 räknar jag då bara material. Inte arbetstid och testutrustning som man måste ha. Man måste kanske också hyra en lokal för mätningar.
Det finns flera metoder för att få till sådana högtalare. Lustigt nog kan dom helt olika metoderna alla ge bra resultat. Om man gör rätt. Alla metoderna kan också ge helt usla resultat. Vilken metod man väljer beror bland annat på vilken typ av rum man hade tänkt att högtalaren skall stå i och vad man egentligen vill uppnå utöver ljudtryck och låg dist. Vill man ha ett Carlsson-perspektiv på lyssningen, eller mera "loge-tänk" som bland annat INO jobbar med?
Dessa frågor måste man ha klart för sig innan man avgör vilka egenskapar högtalaren skall ha.
När man klarat av det med egenskaper kan man bestämma metod, lämpligen en då som man enkelt kan få att ge dom egenskaper som eftersträvas.
När det är klart kan man böra se om det finns länpliga element på maknaden. Gör det inte det så kan åtmintone bas och mellanregister bestalläs inom vissa gränser från Skaaning. Diskant är värre när det gäller speciel artiklar, men där kan man ju också manipulera spridning mm mer wavegudies. Och en sådan kan man göra själv.
Ja, dedan är det bara att få ihop element, låda (baffelstorlek och sånt) och ett filter som ger det beteende man vill ha. Klart på ett halv år eller så.
Fjonkalicious skrev:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85624
Aerob skrev:paa skrev:Var kommer dom att publiceras?Aerob skrev:Är lite roliga projekt på gång...
Håll utkik på AVSForum och DIYaudio.
KarlXII skrev:Varför åker du inte hem till Ola - du bor ju hyfsat nära.
Det lär ju bara vara den nyblåsta mittbenan som delar leendet efter det.
Linjekällor är the fucking shit för hembio som jag ser det.
Shoot, exemplifiera något för 20 papp som klår dem med avseende på möjlighet att spela dynamiskt, rent och löjligt starkt.Komorok skrev:MagnusÖstberg skrev:Du skall kopiera Morellohögtalarna. Állt annat vore idioti steve1234
Näää, det tycker jag inte. Det finns nog en del andra alternativ som fungerar
bra också.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], jonasz och 25 gäster