Det blev som vanligt en god stunds musiklyssning efter repetitionen.
Hmmm, var var vi nu?

Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:sprudel skrev:Nu ryckte det ordentligt i fingertopparna, så ordentligt att känslan däri fick övertaget. Så, jag avstår.
Nej! Kom in i matchen...
DQ-20 skrev:Den stora konflikten står egentligen inte mellan transistorer och rör utan mellan vetenskap och magi.
/DQ-20
bensnake skrev:Vet inte om du är av uppfattningen att subjektiva uttalanden som vore de objektiva fakta ska få passera utan ifrågasättande. Jag blev i alla fall nyfiken på att ta reda på hur Lennart resonerade. Han var mycket tillmötesgående i detta avseende.
Det jag tog upp gällande förväntningar och "självuppfyllande profetior" var som sagt inte primärt avsett att utmåla Lennart som mätnisse utan i stället att belysa riskerna med att utifrån öppna lyssningar uttala sig kategoriskt och få det att låta självklart och objektivt.
Det där med att lufta hjärnspöken; tycker du att jag har fel i mina resonemang? I sådana fall skulle jag uppskatta om du argumenterade emot i stället för att hänga upp dig på Lennart. Han klarar sig nog.
...att på så sätt avfärda någons synpunkter genom att klumpa ihop till en påhittad grupp känns inte så konstruktivt.
Kronkan skrev:bensnake skrev:sprudel skrev:Nu ryckte det ordentligt i fingertopparna, så ordentligt att känslan däri fick övertaget. Så, jag avstår.
Nej! Kom in i matchen...
Men Bensnake!
För att kriga måste man ha ett mål och förstå vad man krigar om. Lite svårt att delvis förstå dialogen. Blir lite förvirrande åtminstone för mig.
I princip håller jag med om IÖ:s senaste inlägg. Alltså att söka någon vetenskaplig hållning. Då frågar man ju – hur är detta? Man undersöker och skildrar hur man gjort och vad man eventuellt kommit fram till. Åsså öppen för att det kan bli kritiska kommentarer etc. Inga problem med detta.
Det som förvånar mig i viss mån är att det är väldigt vanligt bland olika läger att anse att ofärgat är bra. Därmed är färgat dåligt. För mig finns det ett mellanläge där man enbart ger beskrivningar. Att exempelvis säga att munnen blev bred är en beskrivning som eventuellt kan säga något om färgningen. Alltså inte att det är färgat utan hur färgningen faktiskt ser ut. Både rent tekniskt och rent upplevelsemässigt. Om man tycker att det är bra eller dåligt är något annat.
Kronkan skrev:bensnake skrev:sprudel skrev:Nu ryckte det ordentligt i fingertopparna, så ordentligt att känslan däri fick övertaget. Så, jag avstår.
Nej! Kom in i matchen...
Men Bensnake!
För att kriga måste man ha ett mål och förstå vad man krigar om. Lite svårt att delvis förstå dialogen. Blir lite förvirrande åtminstone för mig.
I princip håller jag med om IÖ:s senaste inlägg. Alltså att söka någon vetenskaplig hållning. Då frågar man ju – hur är detta? Man undersöker och skildrar hur man gjort och vad man eventuellt kommit fram till. Åsså öppen för att det kan bli kritiska kommentarer etc. Inga problem med detta.
Det som förvånar mig i viss mån är att det är väldigt vanligt bland olika läger att anse att ofärgat är bra. Därmed är färgat dåligt. För mig finns det ett mellanläge där man enbart ger beskrivningar. Att exempelvis säga att munnen blev bred är en beskrivning som eventuellt kan säga något om färgningen. Alltså inte att det är färgat utan hur färgningen faktiskt ser ut. Både rent tekniskt och rent upplevelsemässigt. Om man tycker att det är bra eller dåligt är något annat.
DQ-20 skrev:Den stora konflikten står egentligen inte mellan transistorer och rör utan mellan vetenskap och magi.
/DQ-20
Laila skrev:Trots att "testriggen" bestod av en SET plus hornhögtalare . . .
Men ok, en SET plus hornhögisar ä kanske inte nog upplöst/a
för att avslöja den gråa färgning som en grushäck å speciellt
då en Bryston levererar . . .![]()
(Sagt av en som kan va nöjder mä både trissa å röris).
lennartj skrev:Laila skrev:Trots att "testriggen" bestod av en SET plus hornhögtalare . . .
Men ok, en SET plus hornhögisar ä kanske inte nog upplöst/a
för att avslöja den gråa färgning som en grushäck å speciellt
då en Bryston levererar . . .![]()
(Sagt av en som kan va nöjder mä både trissa å röris).
Ja, det gnager lite i mig att min hypotes om grus==>grått kanske inte är helt motbevisad utan åtminstone en ytterligare F/E-session men med The Dream och Hesselvall-högtalaren för lyssningen och mer träning för lyssnarna med några sannolikt detekterbarare objekt i F/E-loopen innan man ger sig i kast med att försöka detektera en Bryston 14B -nånting.
bensnake skrev:lennartj skrev:Laila skrev:Trots att "testriggen" bestod av en SET plus hornhögtalare . . .
Men ok, en SET plus hornhögisar ä kanske inte nog upplöst/a
för att avslöja den gråa färgning som en grushäck å speciellt
då en Bryston levererar . . .![]()
(Sagt av en som kan va nöjder mä både trissa å röris).
Ja, det gnager lite i mig att min hypotes om grus==>grått kanske inte är helt motbevisad utan åtminstone en ytterligare F/E-session men med The Dream och Hesselvall-högtalaren för lyssningen och mer träning för lyssnarna med några sannolikt detekterbarare objekt i F/E-loopen innan man ger sig i kast med att försöka detektera en Bryston 14B -nånting.
Spännande tanke, onekligen...
lennartj skrev:Ja, det gnager lite i mig att min hypotes om grus==>grått kanske inte är helt motbevisad utan åtminstone en ytterligare F/E-session men med The Dream och Hesselvall-högtalaren för lyssningen och mer träning för lyssnarna med några sannolikt detekterbarare objekt i F/E-loopen innan man ger sig i kast med att försöka detektera en Bryston 14B -nånting.
2. Fasen, att det inte gick att höra transistorsteget!
Det var nästan obegripligt att signalen efter att ha gått igenom buffertkretsar, dämpats, hanterats av slutsteget och dämpats ytterligare en gång förändrats så lite att det inte gick att höra. Vi försökte verkligen.
3. Fasen, vad lätt det var att höra triodsteget!
Redan när volymen skulle matchas medelst sinus hördes en överton på en sådan nivå att det till en början var svårt att kalibrera. När sedan musik spelades hördes direkt en förändring i basområdet som gav ökad fyllighet vid det klassiska punch-området 50-100 Hz, och mansrösten fick en raspig, lite nasal karaktär.
4. Jag kan förstå om man gillar (vilket flera gjorde) den tillförda färgningen från rörsteget!
Påminner lite om när man sitter vid mixerbordet i studion och lägger på pluggar. Mer bas och lite mer skärpa i rösten – perfekt.
En tanke som sedan slog mig är att en A/B-lyssning mellan trisse- och triodstegen skulle ha givit ungefär samma information som F/E-lyssningen på triodsteget, där F motsvarar transistor (A) och E triod (B). De som föredrog E framför F skulle förmodligen ha föredragit B framför A.
Almen skrev:
Som jag spekulerade några dagar efter vårt test:2. Fasen, att det inte gick att höra transistorsteget!
Det var nästan obegripligt att signalen efter att ha gått igenom buffertkretsar, dämpats, hanterats av slutsteget och dämpats ytterligare en gång förändrats så lite att det inte gick att höra. Vi försökte verkligen.
phon skrev:
För att återknyta till tråden, ännu konstigare är väl att den kraftiga motkopplingen i Bryston inte gick att höra?
Harryup skrev:Eller också är det just det som framkommer efter en tids lyssning hos vissa eftersom inte alla människor i hela världen använder Bryston.
Kan ju vara så att den i sin ofärghet ändå inte ger alla maximal njutning?
mvh/Harryup
phon skrev:Ja? Dom vill väl ha maximal njutning. Ungefär som att hälla 45 liter bearnaise-sås på biffen. Maximalt helt enkelt.
Harryup skrev:Eller också är det just det som framkommer efter en tids lyssning hos vissa eftersom inte alla människor i hela världen använder Bryston.
Kan ju vara så att den i sin ofärghet ändå inte ger alla maximal njutning?
mvh/Harryup
phon skrev:För att återknyta till tråden, ännu konstigare är väl att den kraftiga motkopplingen i Bryston inte gick att höra?
Det är ju motkopplingen som förstör musikaliteten i anläggningen, hela ljudet blir ju fördröjt och konstigt. Jag menar, man hör musiken, och sen hör man den motkopplade musiken en stund senare tillsammans med ny musik, det går ju inte. Å alla transienter är som helt bortkopplade. Eller hur, Bensnake?
Och ändå hörde ingen allt det här. Märkligt. Motkoppling som är så dåligt. Mycket värre än grå färgning. Möjligen skulle grå motkoppling kunna toppa det hela.
DQ-20 skrev:Förutom att kostnaden rensar bort mer än 99% av alla "hifi-intresserade" är det sannolikt som du säger.
/DQ-20
Panelguy skrev:DQ-20 skrev:Förutom att kostnaden rensar bort mer än 99% av alla "hifi-intresserade" är det sannolikt som du säger.
/DQ-20
Har svårt att tänka mig det då Bryston betingar relativt ringa summor.
DQ-20 skrev:Panelguy skrev:DQ-20 skrev:Förutom att kostnaden rensar bort mer än 99% av alla "hifi-intresserade" är det sannolikt som du säger.
/DQ-20
Har svårt att tänka mig det då Bryston betingar relativt ringa summor.
Om man karaktäriserar "hifi-intresserade" som de som har slutsteg som kostar ca 70.000 kr och uppåt så har du helt rätt. Då är verkligen priset på en Bryston 14B SST att karaktärisera som "ringa".
/DQ-20
DQ-20 skrev:Ja, alltså, det är ju en intressant illustration på att ett nollresultat aldrig behöver accepteras på logisk grund. Det finns inget som tvingar lennartj att acceptera att han hans hypotes är felaktig även om han får 10 nollresultat med ovan nämnda förstärkare. Hans övertygelse är subjektiv, och det finns inte något objektivt tvingande faktum som kräver att han förkastar sin nuvarande hypotes. Iallafall inte med de serielängder som är möjliga med F/E-test.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster