Peerless sls 6.5 tum monster

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-28 00:06

talibankocken skrev:
brumel skrev:Fast Seas U18RNX/P med ventilerat polstycke och 39mm talspole ser klart intressantare ut. Den kräver dock en större låda.

hur stor låda då ?? Såg också intressant ut. har som sagt inga krav på antal element eller märke. viktigast är att jag kan få den i rätt storlek så den passar med mina stativhögtalare till storlek. sluten portad eller sluten med slavbas funkar. är ute efter tajt musik bas.... får gärna orka drivas av xtz sub amp 1

Ja utan att avvika alltför mycket från topic så skulle Seasen trivas i en sluten låda på cirkus 20-30 L + eq.

Fördelen med den är att talspolen har trots kraftig konstruktion låg egeninduktans, lättare att filtrera. Sen är den lättare och en avgjort mera fullrange-högtalare än SLS 6.
Lättare och bredbandigare membran inbillar jag mig innebär mkt bättre känslighet.

Men det finns andra kralliga 6,5 och 7 tumsbasar för rimlig peng tex Wavecor 182 BD och subvarianten SW178 med alumembran.
Dessa borde utklassa hifimarknadens pluttbasar alla dagar i veckan. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-01-28 10:28

Låter riktigt intressant. Skulle det gå att driva dem passivt och dela dem med filter med min marantz sr6004 eller blir det bättre, enklare och billigare med en xtz sub amp 1??
Lådan får ha ett yttermått på 265x700x388mm vilket ger en innervolym utan stag mm på ca 53l något som jag kan få ner med stag och sedan en sandfylld fot/botten kammare så den blir barnsäker....

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-28 22:54

Passivt går om du ställer topparna på dom. Enkelt filter borde räcka, dom är ruskigt fina i frekvensgången uppåt (inga uppbrytningar) enligt den mätning jag har framför mig i Klang + Ton 1/2010.
Sub amp har väl eq inbyggt och ställbar delning så jag går på den helst driven av försteg, processor younamit.

Annars är väl delningen för Marantzen fixerad till 80hz vilket är obra om subben inte är för biobruk only.
Med 53 L användbar internvolym (med marginal för div stag och dämp) så får du in 2 st Seas. Max slag är 12 mm p-p så det kan behövas 2. Per sub :roll: :)

Edit.
Med passivt menar jag passiva komponenter. Men du menar det aktiva filtret i Marantzen som sedan kopplas till slutsteg tex sub amp. Det blev lite oklart men summan av kardemumman är att eq iform av dsp behövs om inte Marantzen har någon egen grej för det.

Edit 2

Eftersom sub-amp är ett monosteg så är jag tveksam till att den klarar fler än en stativsub givet att denna har fler än 1 st 8 ohms bas.
Rackarns också.

:?
Let forever be

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-02-01 07:21

Ok trodde att subventioner amp 1 var stereo men såg att jag hade sett fel. skulle en hypex ds 1.2 eller denna orka driva 2st seas basar? http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2266

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-01 08:49

Du kan gott dela i Marantzen.

Du kan ställa delningsfrekvensen och använder du lite högre delning och använder subbarna som stativ fungerar det hyffsat.

Parallellkopplar du basarna på varje kanal och sedan seriekopplar dem går det bra med ett monosteg.

2 stycken 6,5" basar med 12mm slaglängd har väl en konarea som inte riktigt motsvarar en 10" bas och sitter de i sluten låda som du behöver kompensera lite så kan du inte räkna med att kunna spela apstarkt.

Skall du ha ett extra slutsteg skulle jag rekommendera att du undersöker om du kan använda en mini-dsp för delningen och köra Marantzens inbyggda steg för frontarna via "Zone 2" då det filtet innehåller betydligt mer justeringsmöjligheter. Då kan du dessutom använda vilket steg som helst till basarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-02-03 04:48

MagnusÖstberg skrev:Du kan gott dela i Marantzen.

Du kan ställa delningsfrekvensen och använder du lite högre delning och använder subbarna som stativ fungerar det hyffsat.

Parallellkopplar du basarna på varje kanal och sedan seriekopplar dem går det bra med ett monosteg.

2 stycken 6,5" basar med 12mm slaglängd har väl en konarea som inte riktigt motsvarar en 10" bas och sitter de i sluten låda som du behöver kompensera lite så kan du inte räkna med att kunna spela apstarkt.

Skall du ha ett extra slutsteg skulle jag rekommendera att du undersöker om du kan använda en mini-dsp för delningen och köra Marantzens inbyggda steg för frontarna via "Zone 2" då det filtet innehåller betydligt mer justeringsmöjligheter. Då kan du dessutom använda vilket steg som helst till basarna.

ok, låter riktigt intressant att kunna använda mina extra utgångar till basarna. vart hittar jag en mini dsp som är prisvärd ?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-02-03 10:21

Ok, har läst runt och hittat mini dsp. är dock inte med på hur det ska kopplas. menar du att jag kör utan filter och men bi-amp utan dsp eller annat. Eller att jag kör med en mini dsp från lågnivå utgångar och kopplar sedan in det på en analog ingång och änvänder zon 2 eller som föregående fast med ett externt 2kanals steg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-03 13:54

Hm.. vad är det som diskuteras, bilbas eller hembas?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-02-04 07:26

Ragnwald skrev:Hm.. vad är det som diskuteras, bilbas eller hembas?
hembas, 2st slutna lådor @ 50l st med 2st seas u18nr/p i varje modul.

Föregående

Återgå till DIY-forum