Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-17 08:26

Vifaelementet är ett prisvärt sådant. Träden växer dock inte ändå upp till himlen.

Jag tycker att ett seriefilter är ett måste för att få den klangligt rätt lik piP.
Gärna med ett 1.5-2.2 ohms motstånd.
Trots filtret så låter MuPPs mycket sämre och det beror ju på att du inte kan pressa ut samma prestanda ur ett 300:- element som i PiP.

Det finns trådar på faktiskt där MuPPs jämförs och nästan upphöjs till samma nivå som piP, men det är absolut inte sant. Skulle tro att Pix låter betydligt bättre också, men till ett mycket högre pris.

Skulle nog jämföra ljudet som strax under aluminium kef- äggen med MuPPs, men de är ju mycket dyrare förstås.

T- amp till MuPPs borde fungera bra, samtidigt finns det traditionella begagnade fula förstärkare som troligen låter bättre. :)

Kjell&company har en, som det verkar väldigt prisvärd klass - d stärkare för 799:-.Borstad Aluminiumlåda och flera ingångar på en snygg förstärkare.

Det är rätt stor imponatoreffekt att köra MuPPs med två aktiva subbasar- då låter de som riktigt stora högtalare så länge du inte spelar så högt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-17 08:41

Det finns de som anser att MUPPS faktiskt låter bättre än PIX då de jämfört dem sida vid sida. Jag tycker det är en ointressant jämförelse, men det är en annan sak.

Däremot måste jag säga att båda kan spela överraskande starkt, nästan overkligt starkt delade mot basmoduler sett till sin storlek. Men det är ju en definitionsfråga, vi pratar ju fortfarande om ett 3,5" element :D

Och filter till MUPPS tycker jag gör en avgörande skillnad. Det är verkligen värt att investera i det trots att det kan kännas märkligt att i förhållande till elementkostnaden lägga till så "mycket" pengar.

Det finns förövrigt filter i PIX också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-17 08:50

MagnusÖstberg skrev:
Däremot måste jag säga att båda kan spela överraskande starkt, nästan overkligt starkt delade mot basmoduler sett till sin storlek. Men det är ju en definitionsfråga, vi pratar ju fortfarande om ett 3,5" element :D

Och filter till MUPPS tycker jag gör en avgörande skillnad. Det är verkligen värt att investera i det trots att det kan kännas märkligt att i förhållande till elementkostnaden lägga till så "mycket" pengar.

Det finns förövrigt filter i PIX också.

Håller med dig i detta. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-01-17 13:37

Ok, låter som ett lovande projekt då. frågan är om de små t-amp/lampai stärkarna orkar driva mupparna? Ska inte spela speciellt högt utan normal lyssningsvolym...

pgmj

Inläggav pgmj » 2012-01-17 13:48

Jag har testat med både TA-2024 och 2020 och det funkar fint med MuPPs.

En fråga att beakta är om du har tid och energi som krävs för att bygga ett par högtalare med snygg finish. Även om lådan är lättbyggd krävs en hel del jobb för att ytan ska bli riktigt bra. Särskilt ifall man inte gjort sådant tidigare.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-01-17 14:56

Har både verktyg och tid för att bygga dem. samt att jag vet vad som krävs för att få ett bra ytskick. är elektriker så har inte tummen mitt i handen. samt att jag har byggt basmoduler mm tidigare.

pgmj

Inläggav pgmj » 2012-01-17 16:33

talibankocken skrev:Har både verktyg och tid för att bygga dem. samt att jag vet vad som krävs för att få ett bra ytskick. är elektriker så har inte tummen mitt i handen. samt att jag har byggt basmoduler mm tidigare.

Jamen dåså. Du kommer att bli nöjd, tror jag. Det är en liten högtalare som presterar långt mer än man kan ana. Jag handlade element, basreflexrör och anslutningspanel från www.europe-audio.com till skapliga priser. Köpte iofs delar till 10 st...

BR-30HP
Bass reflex tube 6.6cm²

ST-930
Spring-loaded speaker terminal

TG9FD10/04
Vifa 3 1/2" full range driver

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-01-17 21:05

pgmj skrev:
talibankocken skrev:Har både verktyg och tid för att bygga dem. samt att jag vet vad som krävs för att få ett bra ytskick. är elektriker så har inte tummen mitt i handen. samt att jag har byggt basmoduler mm tidigare.

Jamen dåså. Du kommer att bli nöjd, tror jag. Det är en liten högtalare som presterar långt mer än man kan ana. Jag handlade element, basreflexrör och anslutningspanel från www.europe-audio.com till skapliga priser. Köpte iofs delar till 10 st...

BR-30HP
Bass reflex tube 6.6cm²

ST-930
Spring-loaded speaker terminal

TG9FD10/04
Vifa 3 1/2" full range driver

Kanon bra, får bli ett sådant bygge. Börjas dock inte först i februari då jag åker till thailand på torsdag och är inte hemma förs i mitten av februari.

Är det något mer som man ska passa på att beställa när man endå gör en beställning. Tänkte på lämpliga filterkomponenter?
Läste till mig att 3st kondingar @ 3.3, 4.7 & 10µF, spole på 0.25mh och en 2.7ohms motstånd skulle göra en positiv inverkan på ljudet.

Nu kanske jag förstör tråden helt genom att blanda in mina egna tankar och ideér, men har någon byggt en egen "mupp" och gjort om den så att man har en 4 eller 5" bas element också?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-01-21 15:36

Jag har på nytt tagit upp idén om muppar som bakkanaler så troligtvis kommer även jag att bygga ett par. Har snackat med en finsnickeriverkstad som kan tänka sig bygga kabinetter åt mig, två polare och kanske även farsan.

Om det finns någon i Stockholmsområdet som är intresserad av ett par lådor så tycker jag att ni ska skicka ett PM snarast!

Elementet har jag tänkt köpa på europe-audio men att basreflexrör fanns där visste jag inte. Bra tips!
Men vad kostar filterkomponenter till ett par muppar, och vart köper man dem billigast?

/Christopher

Update:
De basreflexrören fanns inte på lager och nästa batch de får in är sex stycken, vilket inte räcker. Är det någon som kan tipsa om basreflexrör av rätt diameter?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav paa » 2012-01-21 16:42

Richard skrev:...
Naqref har konstruerat den.
Konstruktionen finns här:

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf

och här:

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Molt2008_2_Mupps[1].pdf
...

Det vore kanske bra att uppdatera länkarna, så dom fungerar med LTS nya hemsida?

pgmj

Inläggav pgmj » 2012-01-21 22:06

Chopha skrev:Jag har på nytt tagit upp idén om muppar som bakkanaler så troligtvis kommer även jag att bygga ett par. Har snackat med en finsnickeriverkstad som kan tänka sig bygga kabinetter åt mig, två polare och kanske även farsan.

Om du ska ha dem som bakkanaler kan du bygga dem slutna i hälften så stora kabinett, vill jag minnas. Då behövs inget basreflexrör.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-01-21 23:06

Jo jag vet att alternativet finns.
Vi har helt enkelt beslutat oss för portade då de kan lira mer bas vilket passar de av oss som ska använda dem som fullregisterhögtalare.

Har jag förstått det rätt om jag säger att man kan hoppa över filter om man har tänkt använda dem som surroundhögtalare?
Eller är filter ett måste oavsett ändamål?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

pgmj

Inläggav pgmj » 2012-01-21 23:49

Jag kör mina utan filter och använder dem som vanliga fronthögtalare. Låter bra, imho.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-23 12:13

Chopha skrev:Update:
De basreflexrören fanns inte på lager och nästa batch de får in är sex stycken, vilket inte räcker. Är det någon som kan tipsa om basreflexrör av rätt diameter?

Originalet byggdes med vanligt avloppsrör för handfat?
Billigt meterpris var det i alla fall :)

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2012-01-26 10:04

Har kommit över en massa motstånd som skulle slängas.

Dock är de inte uppmärkta så jag undrar vilken/vilka färgkoder som är ok för filter till slutna mupps.

Kan vara kul att se om det blir någon skillnad :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-26 10:39

Stone skrev:Dock är de inte uppmärkta så jag undrar vilken/vilka färgkoder som är ok för filter till slutna mupps.

Det har pratats om några olika värden. Men här ser du i alla fall vad färgerna står för.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistor

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-01-26 14:00

Har sökt men hittar inte:

1. Ritning till en sluten låda till bakkanaler.

2. Filterkomponenter till en sådan lösning.

Nu har ni chansen att göra en lycklig man ännu lite lyckligare :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2012-01-26 14:15

Nasjo skrev:1. Ritning till en sluten låda till bakkanaler.

Använd befintlig ritning men minska djupet på lådan så att innervolymen blir hälften så stor. Voila!

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-01-26 14:38

pgmj skrev:
Nasjo skrev:1. Ritning till en sluten låda till bakkanaler.

Använd befintlig ritning men minska djupet på lådan så att innervolymen blir hälften så stor. Voila!

Fint, tackar! Vad rekommenderas för filter?

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-26 14:54

Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?

Det här kanske :) :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=233

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-01-26 15:54

Kalejdokom skrev:
Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?

Det här kanske :) :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=233

Tackartackar!

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2012-01-31 21:14

Ngn som vill ha ett gäng element? Jag är igång med att göra storbeställning. Själv ska jag ha 18st element. Är det fler som vill hoppa på? Kanske vi kan förhandla ytligare om priset?

Är i planerna med att bygga lite surroundisar med 4 per kanal :)

Skicka pm så hörs vi på telefon vid intresse! :)

v.h Hampus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-31 22:07

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 22:17

Dom ser ju väldigt stora ut för att vara slutna iof..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-01-31 22:47

Tack för tipset. Dem köper jag på studs!

Edit: Jag fick dem! Gött att slippa bygga själv. Nu behöver jag bara lacka om dem i svart när det blir biodags.

Edit2: Det var tydligen mycket tajt - jag var minuterna före en annan snubbe. Tack än en gång för tipset!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 23:34

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2012-02-01 22:39

Morgan skrev:Tack för tipset. Dem köper jag på studs!

Edit: Jag fick dem! Gött att slippa bygga själv. Nu behöver jag bara lacka om dem i svart när det blir biodags.

Edit2: Det var tydligen mycket tajt - jag var minuterna före en annan snubbe. Tack än en gång för tipset!

Slit dem med hälsan!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-03 00:06

Tomas skrev:Slit dem med hälsan!

Tack!
Bild

Jag ber att få gratulera Mårten och Anders till en mycket trevlig liten DIY-högtalare, och dig Tomas för fint utförande. Min fru var med och premiärlyssnade, och hennes kommentar efter att jag spelat Infected Mushroom: Avratz 8O var något i stil med att det bara inte gick att begripa att så små element kunde prestera något sådant. Hur är det möjligt?

Med lite hjälp från väggnära placering och en bordsyta klarar man sig mycket långt med övertoner, det saken är klar. Så som jag tänker använda dem med fyra per sida som surroundhögtalare i serie-parallell koppling lär de kunna leverera fullt tillräckligt med output för normalt bruk.

En fråga har jag dock, innan jag lyssnar vidare:
Ni som har spelat sönder MUPPSar: Hör man missljud i god tid innan det är försent, eller är de trasiga i samma stund det skrapar till?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-03 01:40

Har inte spelat sönder några, men det låter illa innan, tillräckligt för att jag skall sänka ljudet.

Spelar man dem delade mot basmoduler kan man nästan tappa hakan över hur starkt de där kan spela.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-03 08:22

Kul att se ännu en som gillar dessa små tingest. Jag har mina som datorhögtalare hemma och blir glad varje gång jag spelar på dom :D
Fantastiska skapelser. Hatten av för både elementtillverkare och konstruktörer.
Jag har inte provat att köra in en strumpa i mumindalen på dom ännu för att spela delat mot basmodulerna, det måste testas.

Det ska snart bli ett par att ha på jobbet också. Köpte element och ett par halvfärdiga lådor från Stenberg för ett drygt år sedan :oops:

Sen vill jag ha ett par i köket också, men där pågår förhandlingar fortfarande.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum