Motkoppling - bra eller anus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser DU om motkoppling?

Det är en förutsättning för välljud!
28
51%
Inge' bra. Zero feedback ska de' va'!
9
16%
Båda konstruktionsprinciperna har sina förtjänster (fegsvar... ;-) )
18
33%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: På'n igen!

Inläggav IngOehman » 2012-02-03 16:44

sprudel skrev:
IngOehman skrev:
sprudel skrev:
IngOehman skrev:Nyfikenheten vinner över vällusten, helt enkelt.
Vh, iö

Håller med dig i mycket, men detta känner jag tveksamhet inför, som isolerad utsaga då.
Är det inte så att dessa drivkrafter växelverkar och kultiverar varandra? :)

Nej, det skulle jag inte säga. Snarare tvärtom.

För en forskare inom fältet, t ex undertecknad, kan båda tendenserna för-
stås vara intressanta att studera, inte bara kan - de är! Men det är ju två
helt skiljda mål, och det tillhör två helt skilda filosofier. Men visst intresserar
jag mig för hur de skiljer sig. Men målen är olika och även om resultaten
kan ha likheter (eftersom "illusoriskt" ofta uppfattas som en kvalitet för
vällustningarna) så är det helt skilda filosofier.
Vh, iö

Jag tror att du missförstår mig något. Jag isolerar de två drivkrafterna och kopplar dem inte just till uppspelning av musik.
Nyfikenhet och vällust ser jag inte som mål, snarare medel.

Jag vet inte vad det är som tror att jag menade något annat. Målet är att
tillfredsställa nyfilenheten eller den sinnliga vällusten.

Nu kan förstås någon hävda att de inte står i motsatsförhållande till var-
andra, och då har den kind of rätt. Jag skriver kind of, för motsatser är
de inte. De är snarare obereonde av varandra, men olika är de, och båda
KAN inte optimeras samtidigt. Det vågar jag påstå efter att ha undersökt
hur preferenserna faller, under ett 11 år långt projekt.

En "ursprungsperfekt" återgivning går ALLTID att tweaka så att en enskild
inspelning uppfattas låta trevligare. En annan kan förstås bli sämre av sam-
ma tweak, men det viktiga är att inse att man genom att söka en maxi-
merad upplevelse så kommer man inte att nå fram till dem mest ursprungs-
trogna uppspelningen.

Däremot kan den mest ursprungstrogna uppspelningen vara mycket trevlig
att lyssna på.

sprudel skrev:Spännande bild du ger uttryck för som jag tycks ha förmedlat här på faktiskt. :)

Tror eventuellt att du tolkar det jag skrivit således att du tror att jag tolkat
det du skrivit. ;)

Det viktiga i det jag skrev var inte vem som har vilka mål, utan att målen
faktiskt inte är förenligt till 100 % - OCH att båda målen är lika rätt, men
olika rätt för olika människor.

sprudel skrev:Nu är det ju din subjektiva uppfattning via de intryck du fått av att läsa här, och en del irl-upplevelser. Så då är den ju rätt. :)
Men du är ju en flexibel person så bilden kan säkert bli annorlunda också efter mer erfarenheter. :)

Ja, men nej, eller i varje fall kanske inte. Tycker nog det viktiga är att det
jag skriver faktiskt inte handlade om vem som ser på verkligheten hur (som
du tycks ha uppfattat det) utan att man måste välja, vare sig man insett
det eller ej, ännu. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-03 16:51

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:men Almen drivs av sin nyfikenhet på musiken,
och föreställer sig att det säkert låter jättebra (subjektivt) med en Pass,
men tycker inte det är så intressant eftersom "subjektivt jättebra" inte är
hans mål. Hans mål är att få höra musiken så oförvanskad som möjligt.

Jag ställer mig tvivlande till uttrycket "Almen drivs av sin nyfikenhet på musiken". (Nu kanske just Almen gör det, men han kanske inte är representativ för samtliga transparensförespråkare)
Möjligen är han nyfiken på ljudet, men musiken kan vi nog lämna därhän. Den ändras ju liksom inte även om det svajar någon dB längs frekvensskalan.
Jag har då aldrig hört fel på låt, trots rutten återgivning. :)

Och : Det är inte musiken som blir mer oförvanskad med mer transparent elektronik - det är det referenslösa ljudet, som är fångat på mediet vilket det nu må vara.

Jag tycker faktiskt att det är lite smådrygt att framställa transparensidealet som det gällande för musikälskare. För det första är transparensgänget minst, om inte mer, teknik- och apparatorienterade än "vällustingarna" även om man är det via proxy, och för det andra - som jag tog upp ovan - tycks ljudkvaliteten hamna långt före ren musiknjutning i många fall. Det är masvis och crest hit, och "lyssna in i inspelningarna" dit, fonogrammet är referensen osv.

Det är snarare lätt att tro att vällustingarna är de som försöker nå maximal njutning av musiken -och transparensgänget av ljudet - när man följer debatten.
Nu finns det naturligtvis varianter av båda, och självklart är musiken det drivande i båda fallen. Det finns ju naturligtvis såna som tycker både musik, teknik och ljudåtergivning är lika roligt. Som jag. :)

+1
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-03 17:20

Alltså, varken 3.7or eller Alexandrior låter väl på något visst sätt.

Det där är - kanske väl grovt uttryckt - bara snick-snack!

Betänk tex bara alla försök till sk "lyssningsester" av diverse högtalare (inte minst exklusiva sådana):
Ofta skrivs det ju metrar om placeringsproceduren i det aktuella rummet, och hur stora förändringar (och konstigheter) som passerar revy innan "den optimala platsen för placeringen" hittas. Hur galet vissa "fina" högtalare kan låta under vissa omständigheter etc.

-Vaddå högtalaren låter si eller så? med andra ord...

Det är ju resultatet av en mycket komplex samverkansmekanism vi hör.
Inte en högtalare.

Att då få för sig att de i sammanhanget extremt diminutiva normalavvikleserna olika förstärkare har, skulle kunna utgöra en gynnsam invers mot "hur högtalaren låter", tycks mig enastående märkligt.

Skulle till och med kunna sticka ut den skäggiga hakan och hävda att det snarare handlar om lusten att mixtra och trixa än om att det skulle gå att komponera ihop diverse fel på ett sådant sätt att slutresultatet blir "neutralt" eller "liksom felfritt".

Men, att mixtra och trixa kan ju vara en trevlig syssla för de som tycker att det är det.
:wink:
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-03 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-03 17:43

KarlXII skrev:och för det andra - som jag tog upp ovan - tycks ljudkvaliteten hamna långt före ren musiknjutning i många fall. Det är masvis och crest hit, och "lyssna in i inspelningarna" dit, fonogrammet är referensen osv.

På ett hifi-forum, isynnerhet på de forumdelar som inte är specifikt ägnade åt musik, får man nog tänka sig att detta med intresset för ljudkvalitet och apparater dominerar i diskussionerna. Om du tycker att "hårdmastrade" utgåvor är alla tider och anser att MasVis är ett steg i helt fel riktning kan du ju ta upp det i en egen alldeles egen tråd så blir udden lite tydligare. Om musiken är det ju svårt att säga något bestämt mer än att det är svårt att hävda att det blivit sämre. Möjligen annorlunda.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-03 17:43

Strmbrg skrev:Alltså, varken 3.7or eller Alexandrior låter väl på något visst sätt.

Det där är - kanske väl grovt uttryckt - bara snick-snack!

Betänk tex bara alla försök till sk "lyssningsester" av diverse högtalare (inte minst exklusiva sådana):
Ofta skrivs det ju metrar om placeringsproceduren i det aktuella rummet, och hur stora förändringar (och konstigheter) som passerar revy innan "den optimala platsen för placeringen " hittas. Hur galet vissa "fina" högtalare kan låta under vissa omständigheter etc.

-Vaddå högtalaren låter si eller så? med andra ord...

Det är ju resultatet av en mycket komplex samverkansmekanism vi hör.
Inte en högtalare.

Att då få för sig att de i sammanhanget extremt diminutiva normalavvikleserna olika förstärkare har, skulle kunna utgöra en gynnsam invers mot "hur högtalaren låter", tycks mig enastående märkligt.

Nu är det knappast så att jag skyfflat in mina 3.7 i ett hörn och nu hoppas att det instängda ljudet skall förbättras med en bättre förstärkare :wink: . Jag har ställt dom där de låter bäst, ca 1,55 ut från bakvägg. Om du inte tycker färstärkare gör någon som helst skillnad så är det okey med mig, själv har jag hört betydande skillnader.
Om du ställer upp ett par Alexandrior eller 20.1 enligt konstens alla regler så kommer de garanterat att låta olika men det går ju naturligtvis att med fel placering få bägge modellerna att låta alltifrån skräp till fantastiskt också så just på den punkten håller jag helt med.
Vad som är absolut neutralt är väl i och för sig omöjligt att säga men jag är nöjd om det låter som jag uppfattar neutralt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-03 17:47

Panelguy skrev:
...Om du inte tycker färstärkare gör någon som helst skillnad så är det okey med mig, själv har jag hört betydande skillnader....

Mjä, jag skrev inte det heller.
Jag försöker bara balansera resonemangen lite och sätta olika saker i proportion till varandra.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-03 18:04

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:
...Om du inte tycker färstärkare gör någon som helst skillnad så är det okey med mig, själv har jag hört betydande skillnader....

Mjä, jag skrev inte det heller.
Jag försöker bara balansera resonemangen lite och sätta olika saker i proportion till varandra.

Du lät lite aggressiv :D . Du har väl rätt i att exempelvis högtalarplacering gör större skillnad än slutsteg, förutsatt att förstärkaren inte är någon liten receiver då det kanske blir mer tveksamt. Om det skall krävas en absolut perfekt uppställning av högtalarna innan en bättre förstärkare kan komma på tal får nog både du och jag flytta till ett boende med ett stort Level-3 rum först :wink:
Senast redigerad av Panelguy 2012-02-03 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-03 18:04

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:och för det andra - som jag tog upp ovan - tycks ljudkvaliteten hamna långt före ren musiknjutning i många fall. Det är masvis och crest hit, och "lyssna in i inspelningarna" dit, fonogrammet är referensen osv.

På ett hifi-forum, isynnerhet på de forumdelar som inte är specifikt ägnade åt musik, får man nog tänka sig att detta med intresset för ljudkvalitet och apparater dominerar i diskussionerna. Om du tycker att "hårdmastrade" utgåvor är alla tider och anser att MasVis är ett steg i helt fel riktning kan du ju ta upp det i en egen alldeles egen tråd så blir udden lite tydligare. Om musiken är det ju svårt att säga något bestämt mer än att det är svårt att hävda att det blivit sämre. Möjligen annorlunda.

/DQ-20

Jag deltar gärna i en god apparatdiskussion. :)

Nej, jag tycker inte att masvis är ett steg i fel riktning.
Nej, jag tycker inte att hårdmastrade utgåvor är alla tiders.
Tvärtom faktiskt. Var fick du det ifrån?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-03 18:10

Panelguy skrev:...
Du lät lite aggressiv :D ...

Ja, va-fan.

Jag hade just dratt i mig ett glas sprit.
Har nämligen i flera veckor lidit av extrem heshet och tokhosta och har nu lessnat på tvivelaktiga mediciner från apoteken.

Jag skyller därmed mitt beteende på Systembolaget.
:roll:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-03 18:13

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:...
Du lät lite aggressiv :D ...

Ja, va-fan.

Jag hade just dratt i mig ett glas sprit.
Har nämligen i flera veckor lidit av extrem heshet och tokhosta och har nu lessnat på tvivelaktiga mediciner från apoteken.

Jag skyller därmed mitt beteende på Systembolaget.
:roll:

Själv öppnar jag nog ett gott rödvin i high-end-klass :wink: . Är inte mycket för sprit.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-03 20:40

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Var skriver K12 det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-03 20:48

sprudel skrev:Var skriver K12 det?

K12, vem har skrivit vad?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-03 21:45

sprudel skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Var skriver K12 det?

+1

Jag ställde mig samma fråga.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-03 22:22

Ragnwald skrev:
sprudel skrev:Var skriver K12 det?

K12, vem har skrivit vad?

Skärpning Ragnwald!!
Visst snöar det på Gotland o är kallt som bara den. Men ändå. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-03 22:32

Panelguy skrev:Nu missförstår du mig. Jag är inte ute efter att få mina 3.7 att låta som Alexandrior utan det handlar mer om en finjustering med att välja rätt förstärkare. Jag är inte ute efter någon "gosig dist" och tror inte heller att XA-stegen skulle bidra med det.

Nej, det är du som inte förstår att det jag föreslår är precis det du behöver. Slutsteg har inte den sortens avviktelser som behövs till ditt use-case generellt sätt, och skulle de råka ha det, så är det på bekostnad av andra avvikelser också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 22:41

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Nu missförstår du mig. Jag är inte ute efter att få mina 3.7 att låta som Alexandrior utan det handlar mer om en finjustering med att välja rätt förstärkare. Jag är inte ute efter någon "gosig dist" och tror inte heller att XA-stegen skulle bidra med det.

Nej, det är du som inte förstår att det jag föreslår är precis det du behöver. Slutsteg har inte den sortens avviktelser som behövs till ditt use-case generellt sätt, och skulle de råka ha det, så är det på bekostnad av andra avvikelser också.

Jag håller inte med, och förstår precis vad Panelguy menar. Nån mer som förstår kanske?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-03 23:10

Menaru rent Objektivistiskt, eller . . . :P

John Curle tex har visst en "medkonstruktör" vars namn jag glömt . . .
medkonstruktören ska visst vara en fena på(enligt Curle) att
kombineraihop motstånd å kondingar så att "timbren" hos stärkaren
upplevs som typ tillnöjes . . . att Curle strävar efter en "rak
frekvensgång" tar jag, om inte för givet, som högst plausibelt. :)
Senast redigerad av Laila 2012-02-03 23:24, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 23:22

Laila skrev:Menaru rent Objektivistiskt, eller . . . :P

Nja, Nattlordiskt, så du för börja med att definiera 'rent'. Sen tycker jag du stavar väldigt dåligt, är du svagbegåvad eller kanske motkopplad i synapserna?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-03 23:27

Objektivisten skrev:

Nja, Nattlordiskt, så du för börja med att definiera 'rent'. Sen tycker jag du stavar väldigt dåligt, är du svagbegåvad eller kanske motkopplad?

Absolut . . . bådera*

* Men bättre kanduvälan Obben. :P

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 23:32

Laila skrev:
Objektivisten skrev:

Nja, Nattlordiskt, så du för börja med att definiera 'rent'. Sen tycker jag du stavar väldigt dåligt, är du svagbegåvad eller kanske motkopplad?

Absolut . . . bådera*

Sedär, du kunde ju svara. Med den typen av argumentering kan jag bara böja min nacke och le vid Samoamånens sken. Men för fan! Citera rätt!!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-03 23:41

Objektivisten skrev:
Laila skrev:
Objektivisten skrev:

Absolut . . . bådera*

Sedär, du kunde ju svara. Med den typen av argumentering kan jag bara böja min nacke och le vid Samoamånens sken. Men för fan! Citera rätt!!

Förväntade mig tyvärrer ingen intelligentare å kärnfullare replik
från en som fått för sig att en sketen SG är guds gåva till
mänskligheten . . . å, som dessutom(här gissar jag bara) med
fri vett å vilja kontaminerar luftrummet med bådde förstärkt å
ickeförstärkt plink från denna braskaminsunderhållare . . . tips
elda upp skiten innan din närmsta omgivning göret . . . 8)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 23:52

Laila skrev: SG är guds gåva till
mänskligheten . . .

http://www.youtube.com/watch?v=Db-IOGMwIvA&feature=related

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-03 23:59

KarlXII skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jag deltar gärna i en god apparatdiskussion. :)

Nej, jag tycker inte att masvis är ett steg i fel riktning.
Nej, jag tycker inte att hårdmastrade utgåvor är alla tiders.
Tvärtom faktiskt. Var fick du det ifrån?

Logisk slutsats: Du behöver inte starta en alldeles egen tråd. :D

(Det är ju inte en helt ologisk kommentar om du tycker att det är för mycket fokus på ljudkvalitet. Alltså att du vill ägna mindre tid åt sånt, man får åtminstone det intrycket av det som DQ citerade)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-04 00:00

Objektivisten skrev:
Laila skrev: SG är guds gåva till
mänskligheten . . .

http://www.youtube.com/watch?v=Db-IOGMwIvA&feature=related

Typisk s.k. "playback" . . . :roll:
(Dessutöm så varän gammel . . .).

Slut OT.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 00:49

Panelguy skrev: Själv öppnar jag nog ett gott rödvin i high-end-klass :wink: . Är inte mycket för sprit.

Jag drog nyss i mig några glas dåligt vitt kartongvin.

Man kanske kan kompensera eftersmaken med ett glas dåligt rött kartongvin?

Så att felen tar ut varandra på nåt sätt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 00:50

petersteindl skrev:
Jag ställde mig samma fråga.

MvH
Peter

Vad svarade du?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-04 00:53

Ja dä kan en fråge . . . va svarte en . . ? :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-04 01:22

+1
Kartongvin har jag slutat med, oren smak.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 01:33

Ja, frågan är om det är kartongen eller vinet?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-04 14:51

Nattlorden skrev:

Jaha, då är det väl kanske så att mitt "use-case" inte är så generellt som du tror :wink: . Jag vill inte göra om mina 3.7 utan är nöjd med hur de låter. Hade jag varit ute efter en extrem basknuff eller lågbas hade jag naturligtvis köpt något annat. Man kan alltid matcha högtalare och elektronik med bättre eller sämre resultat men jag får väl skylla mig själv när jag tar upp det ämnet här på faktiskt där många har större tilltro till mätningar än hur det låter.

Objektivisten skrev:Jag håller inte med, och förstår precis vad Panelguy menar. Nån mer som förstår kanske?

Tur att det finns någon som förstår vad jag menar :)

phon skrev:
Panelguy skrev: Själv öppnar jag nog ett gott rödvin i high-end-klass :wink: . Är inte mycket för sprit.

Jag drog nyss i mig några glas dåligt vitt kartongvin.

Man kanske kan kompensera eftersmaken med ett glas dåligt rött kartongvin?

Så att felen tar ut varandra på nåt sätt?

"Felen"? Alla högtalare har en karaktär på ljudet, oavsett om vi pratar om Ino, Wilson eller Magnepan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi