En hjälte på vår sida

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-03 21:54

Ragnwald skrev:
roggaro skrev:faen jag hör skillnad på FLAC vs. APE :P

EDIT: APE låter mjukare, lätt som en plätt

Nu kommer du inte undan. 8)
Förtydliga dig!

Trololololololololololo?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-03 22:00

mzi skrev:Nu har jag sett videon också, och han säger ju precis samma sak som journalisterna. 100% är vinyl och "master tape" (vilket, om det är lika bra som vinyl är den färdiga mastringen) medan mp3 är 5% av "the data". Jag skiter i "the data", för det går att koda om, eller komprimera eller göra andra saker med. Jag vill ha ljudkvalitet och då är det mastringen som måste fixas, inte formatet. Hellre en dynamisk mp3:a än en dynamsikt komprimerad 24/192-fil.

Slåss mot rätt saker.

Om du först skvätter rosa färg på en vit nymålad vägg och sedan slänger på svart färg med resonemang vilket som är värst. Det ena gottgör ju det andra.

Till övriga. Faktiskt verkar Neil Young veta hur man kommunicerar på en internationell massmediamarknad. Full kontroll. Han får ut ett budskap om att han är underkänner dagens sätt att hantera musik ut till oss konsumenter. ÅSså finns det ett gäng som rättar skrivningen som de vore en "svensktläret".

JAg har i tråden inte funnit något bärande argument för att exempelvis MP3 inte i vissa avseenden är en degradering. Att sådant kan fungera som brukssätt i vardagen är en helt annan historia. Man kör ju inte alltid BMW.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-03 22:11

Tack för att du exkluderar mig.

Han pratar ju som om vinyl skulle vara det ultimata formatet, vilket det såklart inte är. Visst är det trevligt att någon pratar, men det vore ju ärligare om han riktade sig till skivbolagen istället för att prata om apparater som kan lagra trettio album på samma storlek som en iphone (20GB styck?) och som tar en halvtimme att ladda ned.

Här lyckades han ju uppenbarligen nå ut till media, men med ett budskap som alla i de branscher han berör (ljudteknik, mjukvara och hårdvara) betraktar som gallimatias.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 22:20

mzi skrev:Tack för att du exkluderar mig.

Han pratar ju som om vinyl skulle vara det ultimata formatet, vilket det såklart inte är.

Vilket är det ultimata formatet då, MP3?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-03 22:24

Nej, det skulle jag nog inte säga. Just nu är det ju spridda losslessformat som FLAC och ALAC när det gäller digitala format, eftersom de alltid går att koda om till framtida, bättre, format. Analoga format har jag dålig koll på, men vinyl lider ju lite av de fysiska begränsningarna.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-03 22:29

mzi skrev:...men vinyl lider ju lite av de fysiska begränsningarna.

Vad menar du med det?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-03 22:51

It´s all about the back end of the donkey.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-03 23:06

KarlXII skrev:Sicket tjafs.

Det övergripande målet ( trodde jag iallafall) är väl att få bättre ljudkvalitet på musiken som ges ut.
Nu har vi fler och fler människor som reagerar på att något är galet- i det här fallet Neil Young.

Det duger tydligen inte. Eftersom han inte kan lämna en vetenskapligt korrekt redogörelse för varför han tycker att det låter illa så ska han ha SKIT! Man dyker rakt ner på tekniska detaljer..... och sen börjar tjafset om vad man kan höra skillnad på och inte!

Känns inte det lite konstigt?
Det är lite som att suffragetternas kamp om rösträtt skulle gå i stöpet pga inbördes fejder om huruvida valbåsen skall ha rosa eller röda skynken.
Väx upp. Håll blicken på bollen. 8)

Jag håller med KarlXII till fullo.

Det handlar INTE om var problemet ligger. Vi är inte där än.

Det handlar om att uppmärksamma att det finns ett problem. Skogen grabbar. Skogen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-03 23:09

mzi skrev:Tack för att du exkluderar mig.

Han pratar ju som om vinyl skulle vara det ultimata formatet, vilket det såklart inte är. Visst är det trevligt att någon pratar, men det vore ju ärligare om han riktade sig till skivbolagen istället för att prata om apparater som kan lagra trettio album på samma storlek som en iphone (20GB styck?) och som tar en halvtimme att ladda ned.

Här lyckades han ju uppenbarligen nå ut till media, men med ett budskap som alla i de branscher han berör (ljudteknik, mjukvara och hårdvara) betraktar som gallimatias.

Jag exkluderar inte dig. Då hade jag inte svarat dig. Jag är ju på inget sätt absolutist. Men kan ju inte hindra mig om man börjar jämställa MP3 såsom varandes motsvarandes att vara absolutist. Då vill jag nog ha källa och bevis. Sådant har jag inte fått i tråden ännu. Att man kan lyssna på musik med njutning med hjälp av MP3 tvekar jag inte en sekund på.

Angående vinyl så är det ju mitt huvudmedia vad gäller musik. Så är det. Och väldigt ofta infrias min förväntningar om bra ljud och musik. Lyssnar lite på cd också. Kan ju också låta bra men det kan ju också vara en sekunda produkt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-03 23:35

pLudio skrev:
Ragnwald skrev:

Förtydliga dig!

Trololololololololololo?

va svarar man på sån't? JO en gång i tiden va ambitionen att bli musiker, men jag dög inte tyckte jag själv då alltså.
så öronen har hela tiden förföljt mig s.a.s.. helt enkelt :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-03 23:55

roggaro skrev:
pLudio skrev:
Ragnwald skrev:

Förtydliga dig!

Trololololololololololo?

va svarar man på sån't? JO en gång i tiden va ambitionen att bli musiker, men jag dög inte tyckte jag själv då alltså.
så öronen har hela tiden förföljt mig s.a.s.. helt enkelt :)

Jag antog att du trollade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-04 00:14

pLudio skrev: Jag antog att du trollade.

Bild

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-04 00:20

Bands won´t play no more.
Do you remember the good old days?

http://www.youtube.com/watch?v=HpYyqaSYLyw
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-04 01:49

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-02-04 08:14

Kikade på videon med Nisse och det är ju verkligen berömvärt att han brinner för att hans musik ska komma lyssnarna till goda med full kvalitet, utan att lägga ekonomiska och upphovsrättsliga aspekter på frågan.

Men det är ju trots det ett klassiskt exempel på att sila mygg & svälja kameler. Problemet heter inte mp3 och iPods utan det stavas tokmastring och ohejdad profithunger!

Tänk vilken "verklig" nytta en artist med Youngs cred skulle kunna åstadkomma om han riktade all sin kritik mot "loudness race" istället. Där kan man verkligen snacka om att skala bort 95% av det som musikerna hör efter slutmixningen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 09:43

Conan skrev:Kikade på videon med Nisse och det är ju verkligen berömvärt att han brinner för att hans musik ska komma lyssnarna till goda med full kvalitet, utan att lägga ekonomiska och upphovsrättsliga aspekter på frågan.

Men det är ju trots det ett klassiskt exempel på att sila mygg & svälja kameler. Problemet heter inte mp3 och iPods utan det stavas tokmastring och ohejdad profithunger!

Tänk vilken "verklig" nytta en artist med Youngs cred skulle kunna åstadkomma om han riktade all sin kritik mot "loudness race" istället. Där kan man verkligen snacka om att skala bort 95% av det som musikerna hör efter slutmixningen.

Håller med i princip. Men han pekar på problem som inte finns i den digitala idén själv utan i dålig ljudkvalité. Så uppfattar jag det. För att nå ut och få journalisters uppmärksamhet så tvingas man till överdrifter, förenklingar och helst en signal om grav konflikt. Då har du möjlighet att nå genom bruset. Det är detsamma som loudness war.

Tror att jag i min dator med högtalare möjligtvis inte skulle klara att höra vad som är MP3 och vad som är 100 %. Nu hör jag Popsnöret spela Beatles på sin Iphone i sovrummet utan docka. Nu hör jag folk skrika på en arena. Hon har hur kul som helst. Men kan knappast kallas optimalt om det är det som skall eftersträvas.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-04 10:16

Den här tråden hade ju inte blivit tre sidor om han hade haft rätt från början... :)

Fast det är ju här bland oss, mer oinsatta musikkonsumenter kanske reagerar med "vaddå är inte mp3 bra eller?" och det är ju också bra i sig, att folk tänker till.

Oavsiktligt eller ej så trycker han på rätt knappar kanske :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 11:05

phloam skrev:Den här tråden hade ju inte blivit tre sidor om han hade haft rätt från början... :)

Fast det är ju här bland oss, mer oinsatta musikkonsumenter kanske reagerar med "vaddå är inte mp3 bra eller?" och det är ju också bra i sig, att folk tänker till.

Oavsiktligt eller ej så trycker han på rätt knappar kanske :D

Jag är inte rätt person att uttala mig om MP3. Men nu kommer strax det förbi ung förtjusande kvinna och son. Skall se om jag kan väcka en dialog med dem.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-04 13:03

Objektivisten skrev:Vad menar du med det?

Är inte begränsningarna för vinyl kända här? Några stycken, det finns fler och du får fylla på själv:

* Spåret kan ha en maximal längd
* Skivan blir lätt repad
* Upprepade spelningar sliter på spåret
* Svårt med total kanalseparation
* Det koncentriska spåret ger olika karaktär i ytter- respektive innerspår
osv osv.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 13:11

Vet inte om jag just nu har driv till att diskutera vinyl kontra cd i denna tråd. Så det spåret passar jag. JAg är nog inte känd för att vara en stenhård förespråkare av någon speciell riktning. Mera en pragmatisk kille som har en old school anläggning och en mindre skivsamling.

Men har nu frågat runt lite under besöket . Den förtjusande unga kvinnan säger bara att hon jämför direkt mellan MP3 och flac och att kvaliten varierar. Sonen anser sig höra i diskanten att det är MP3. HAn pratar om upplevd dist i diskanten. Längre räckte inte intresset. Detta är inte vetenskap utan mera en rapport från min lilla del av världen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-04 14:26

Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).

Mastering är ett steg i fonograms produktionsprocess som ligger i det man kallar för post-production. Det är således en efter-produktion.
Alla gamla masterband skickades tlll det man kallar för audio mastering.
Masterbandet existerade före denna post-production process. Det som mastrare gjorde var att förbereda masterbandet d v s mastern för nästa steg i processen d v s gravering. Ofta graverade mastrarna själva. Det var tvungna att lära sig allt om mediet d v s LP och dess begränsningar. Bara genom att lära sig ett mediums begränsning kunde man utnyttja mediet till fullo.

Namn som Doug Sax, Bernie Grundman och Bob Ludwig förpliktigar och borgade i de flesta fall för en mycket hög ljudkvalitet. Det fanns en yrkesskicklighet inom audio mastering. Många inklusive jag själv tittade efter vilka namn som stod på skivorna och stod det Bob Ludwig så innebar det att skivan fick en hög kvalitetsstämpel och blev intressant och många köpte skivan just på grund av att t.ex. namnet Bob Ludwig (Robert C. Ludwig eller Robert Ludwig) stod för mastering.

Bob Ludwig började sin karriär 1967 på A&R Recording Studios i New York. 1969 började han jobba på Sterling Sound. Där gjorde han mastering åt Jimi Hendrix och Led Zeppelin. Som frilansande audio mastrare var han först att få uppdrag från CBS records (Sony). I mitten på 70-talet blev han VD och teknisk ansvarig på Masterdisc. Där hade han artister som U2, Phil Collins, Sting, The Police, Bryan Adams, Barbra Streisand, Dire Straits, Eric Clapton, Steely Dan m.fl.
Ludwig mastrade även för Nonesuch Records som gav ut klassisk musik och world musik och det skivmärket hade många skivor med fantastiskt ljud och räknades till det bästa man kunde få.

Här kan man läsa om Bob Ludwig http://www.gatewaymastering.com/mastering_bobludwig.asp

Här finns en AES video http://www.aes.org/historical/oral/?ID=67 Han nämner loudness war och det fanns redan på LP-tiden, ja, även under monotiden.

Här finns en lista över credits på Bob Ludwig: http://allmusic.com/artist/bob-ludwig-p99898/credits Man kan nog lugnt påstå att han troligtvis bör ha en viss erfarenhet. Fast på faktiskt ser ju världen annorlunda ut än den är i verkligheten 8)

Bernie Grundman var chief mastering engineer på A&M Records från 1969 och 15 år framåt. A&M hade många stora artister och skivornas ljud tillhörde det bästa man kunde få. Artister som Cat Stevens, Supertramp, Quincy Jones och Joan Baez (Diamonds & Rust) fanns på A&M. Det är skivor som räknas som de som har mycket hög ljudkvalitet. Vill man se vilka artister han har mastrat så kan man se det på denna sida. Det är så många stora namn, att det är bäst att gå in på denna sida och titta. http://www.berniegrundmanmastering.com/engineers/grund_disc.html 8)

Här är hans referenslista: http://allmusic.com/artist/bernie-grundman-p82657/credits

Doug Sax: Ett välkänt masteringföretag är the Mastering Lab vars grundare och VD är Doug Sax. Doug har bl a jobbat med artister som The Who, Pink Floyd, The Eagles, Kenny Rogers, Barbra Streisand, Neil Diamond, Earth, Wind and Fire, Anita Baker, The Rolling Stones, Al Jarreau, Bette Midler, Jackson Browne, James Taylor, Willie Nelson, Peter Frampton, Natalie Cole, Ray Charles, Bonnie Rait, Lyle Lovett, Rod Stewart och Jellyfish. Här finns en bra lista på skivor som Doug sax har mastrat http://allmusic.com/artist/doug-sax-p122350/credits

Han var även, tillsammans med Lincoln Mayorga, grundare av skivmärket Sheffield Lab. Så illa pinkat räknas ju inte dessa låta.

Det är en väldigt intressant läsning som står på denna sida http://www.sheffieldlab.com/historyofsheffield.html

Alla dessa herrar känner mycket väl till Loudness war. Tror ni Neil Young känner till dessa herrar? Jag är helt övertygad om det. Jag tror även att Neil Young känner till Loudness war.

En gång i tiden innebar dessa herrars namn en trygghet för bra ljud då man köpte skivor.

Jag vet inte riktigt hur läget är idag, men jag tror att marknaden för musik och skivframställning har blivit så fragmenterad att var och en får fixa mycket själv och var och en har betydligt sämre kunskap på området än vad de goda mastrarna har. Nu skall var och en i musikutbudets brusmassa ut och kriga mot var och en och detta krig kallas loudness war.

Det är som jag ser det en återvändsgränd. Frågan är när man kommit fram till vändplan. Det kanske är nu?

En annan sak man kan beakta är att produktionsutrustning inom framställning av LP och gravering ofta sker med rör i elektronikkedjan.

Hu, hemska tanke ... Tänk om det kan finnas rör i någon mikrofon? 8O Usch nu måste alla transparentnissar välja bort allt detta och köpa häftigamotkopplingstrisseapparatersskivor för att lyssna på musik. Resten går ju fetbort i transparentnisseidealutgallringen 8)

Och Neil Young, vilken supertönt. Han kanske gillar musiken som gått via ett rör? Fy f-n, bäst att kasta all hans musik på soptippen också. Dessutom borde gubbdj-eln hålla käft för han är ju en infantil korkad dumbom som tillhör ett förgånget släkte utan transparentnisseideal och dessutom säger han ju inte exakt det som transparentnissefilurerna babblar på faktiskt Bild

Tja, själv slår jag ett slag för mastrarna om de är skickliga och bevisligen har de ju gjort många excellenta jobb, så kunskapen finns därute. Nu skall jag spela Neil Young :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-04 14:31

Kronkan skrev: Men har nu frågat runt lite under besöket . Den förtjusande unga kvinnan säger bara att hon jämför direkt mellan MP3 och flac och att kvaliten varierar. Sonen anser sig höra i diskanten att det är MP3. HAn pratar om upplevd dist i diskanten. Längre räckte inte intresset. Detta är inte vetenskap utan mera en rapport från min lilla del av världen.

Det är ju på den nivån problemet ligger, att mp3 kan möjliggöra en ganska stor kvalitetsförlust vilket inte alla musikkonsumenter är medvetna om, eller vet vad det beror på osv.

Man kan ju ge Neil lite slack och fokusera på att det kanske inte är/var så smart att skapa ett förstörande format som lever kvar trots att det bara var till nytta några korta år då mp3-spelarna hade 256 MB minne.... :)

Kanske att man kan se likheter med hur industrin vill anpassa lyssnandet efter olika omständigheter, istället för att ha en enda riktlinje, d.v.s. hur artisten vill att det ska låta.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-04 16:16

Jag har nu gjort ett litet test åt er. Kanske förtjänar testet en egen tråd. Jag vet inte.

Ladda ned https://rapidshare.com/files/175924931/ ... e_test.rar och lyssna. foobar2000 har ett ABX-test plugin som jag hänvisat till tidigare i tråden, om man orkar bry sig.

Kod: Markera allt
Originalet är Jungle Boldie i 24bit/192kHz nedladdad från http://www.onlythemusic.com/Downloads/.

Ur originalet har jag valt ca 24 sekunder vilket är fil JungleBoldie_24-192_test.wav.

Klippet i 24/192 har jag samplat om till 24/96 resp 16/44. 16/44-filen har alltså inte blivit nedsamplad två gånger.

Dessutom har jag applicerat medium, hård, respektive galen dynamisk kompression på 24/192-filen och därefter samplat ned dem till 16/44. Den galna kompressionen har en dynamik som motsvarar dagens skivor med undantaget att den inte klipper.

De okonverterade filerna i 16/44 har jag analyserat i MasVis så de har en medföljande GIF-fil för att illustrera dynamiken.

För att göra det lite roligare har jag konverterat alla filer till 24/96 WAV (bortsett från originalklippet) samt anonymiserat dem. Jag lämnar 24/192 utanför testet för att hålla nere filstorlekarna.

Uppgiften blir att rangordna filernas ljudkvalité! Facit kommer så småningom.

Tekniska detaljer nedan.

Filer:
JungleBoldie_24-192_test.wav           - originalklipp
JungleBoldie_24-96_test.wav            - nedsamplat originalklipp
JungleBoldie_16-44_test.wav            - nedsamplat originalklipp
JungleBoldie_16-44_test.m4a            - 16/44-filen konverterad till AAC (-q0.50, ca 175kbps)
JungleBoldie_16-44_test.mp3            - 16/44-filen konverterad till MP3 (-V2, ca 190kbps)
JungleBoldie_16-44_test_320.mp3        - 16/44-filen konverterad till MP3 (320kbps CBR)
JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.wav - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat
JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.wav   - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat
JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.wav - dynamiskt komprimerat originalklipp, sedan nedsamplat

Komprimerare:
Nero AAC Encoder 1.5.4.0
LAME 3.99.4

Länkar:
http://www.onlythemusic.com/Downloads/
http://www.nero.com/eng/technologies-aac-codec.html
http://www.rarewares.org/mp3-lame-bundle.php

DIR:
2012-02-04  12:26            29 249 JungleBoldie_16-44_test.gif
2012-02-04  12:24           562 432 JungleBoldie_16-44_test.m4a
2012-02-04  12:58           588 708 JungleBoldie_16-44_test.mp3
2012-02-04  12:35         4 284 932 JungleBoldie_16-44_test.wav
2012-02-04  13:43           976 338 JungleBoldie_16-44_test_320.mp3
2012-02-04  13:35            29 942 JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.gif
2012-02-04  13:27         4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_hardcomp.wav
2012-02-04  13:35            30 462 JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.gif
2012-02-04  13:31         4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_insanecomp.wav
2012-02-04  13:34            30 106 JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.gif
2012-02-04  13:22         4 284 932 JungleBoldie_16-44_test_mediumcomp.wav
2012-02-04  12:13        27 982 092 JungleBoldie_24-192_test.wav
2012-02-04  12:16        13 991 182 JungleBoldie_24-96_test.wav

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 19:25

petersteindl skrev:Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).

Mastering är ett steg i fonograms produktionsprocess som ligger i det man kallar för post-production. Det är således en efter-produktion.
Masterbandet existerade före denna post-production process. Det som mastrare gjorde var att förbereda masterbandet d v s mastern för nästa steg i processen d v s gravering. Ofta graverade mastrarna själva. Det var tvungna att lära sig allt om mediet d v s LP och dess begränsningar. Bara genom att lära sig ett mediums begränsning kunde man utnyttja mediet till fullo.

.....................

Jag vet inte riktigt hur läget är idag, men jag tror att marknaden för musik och skivframställning har blivit så fragmenterad att var och en får fixa mycket själv och var och en har betydligt sämre kunskap på området än vad de goda mastrarna har. Nu skall var och en i musikutbudets brusmassa ut och kriga mot var och en och detta krig kallas loudness war.

Det är som jag ser det en återvändsgränd. Frågan är när man kommit fram till vändplan. Det kanske är nu?

MvH
Peter

Tack för intressant inlägg samt goda länkar.

Var nere i byn och köpte lite biff tills ikväll. Slängde ner HiFi & Musik p g a att det stod "Vinyl-Special" på omslaget. Nu får man väl på tafsen för attmman lsäer vad som en journalist skrivit men de hade gjort en jämförelse mellan nypressad vinyl och gammal vinyl samt för några nya vinyler kontra cd. Enligt artikeln så stod sig den nypressade vinylen sig bra mot både de gamla pressarna och i de fall de jämförde även mot cd. Bolaget de granskat är bl a Music on Vinyl.

Så visst finns det hopp. Jag påstår inte att vinyl är ett bättre format än cd rent tekniskt. Men jag får ofta ut det jag vill ur vinylen. En helt sömlös ljudbild med hygglig realism. Jag har visst cd-skivor men många gånger så blir jag frustrerad och lägger undan skivan.

Så nu blev det ändå ett inlägg omkring vinyl.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-02-04 19:53

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Alltså, en gång i tiden var audio mastering en kvalitetsstämpel på skivor d v s på LP (vinyl).

.....................

MvH
Peter

...

Så visst finns det hopp. Jag påstår inte att vinyl är ett bättre format än cd rent tekniskt. Men jag får ofta ut det jag vill ur vinylen. En helt sömlös ljudbild med hygglig realism. Jag har visst cd-skivor men många gånger så blir jag frustrerad och lägger undan skivan.

Kollar in här fortfarande någon gång ibland och allt som oftast är det fortfarande mest tjafs, men ... tack Peter för att du skänker lite relevant musikorienterad verklighetsförankring!!!

Ja man hör skillnad på MP3 och CD! Tycker man MP3 duger till musiklagring så har man aldrig hört en bra stereo eller varit på en bra konsert och fattat det. För egen del vågar jag påstå att även CD har ett typiskt sound pålagt (formatbegränsning) som motsvarande högupplöst version saknar. Om det är omsamplingsartefakter (48 kHz multipel till 44 kHz) eller något annat vet jag inte, men jag tycker det är rätt tydligt på de flesta skivor. Det är få vinylskivor som har samma problem.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-04 20:33

@pLudio, tänk om jag inte gillar musiken och förresten så är Foobar 2000 ute med sin final v. 1.1.11 idag, så den måste alla ha först juh :roll:

tycker ändå att projektet verkar vara nog så ambitiöst, men trolla kan man göra med facit i hand, så jag avstår nog..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-04 22:54

prolinn skrev:
Kronkan skrev:

.....................

MvH
Peter

...

Kollar in här fortfarande någon gång ibland och allt som oftast är det fortfarande mest tjafs, men ... tack Peter för att du skänker lite relevant musikorienterad verklighetsförankring!!!

Ja man hör skillnad på MP3 och CD! Tycker man MP3 duger till musiklagring så har man aldrig hört en bra stereo eller varit på en bra konsert och fattat det. För egen del vågar jag påstå att även CD har ett typiskt sound pålagt (formatbegränsning) som motsvarande högupplöst version saknar. Om det är omsamplingsartefakter (48 kHz multipel till 44 kHz) eller något annat vet jag inte, men jag tycker det är rätt tydligt på de flesta skivor. Det är få vinylskivor som har samma problem.

För mkt rödvin till biffen för att vara redig. Men Peters ägg är ju med i Hifi & Musik. Nämnt för hur han får bas att låta starkt ur ett litet element. Som en nyfiken fråga hur det kommer att fungera.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-04 23:52

prolinn skrev: Det är få vinylskivor som har samma problem.

Nej, men du måste tänka på vinylformatets fysiska begränsningar, 17 1/4 tum.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-05 00:30

prolinn skrev:Ja man hör skillnad på MP3 och CD!

Det är ingen i tråden som sagt att man inte kan göra det, men nu när du ändå tar upp det så kan du väl göra mitt test ovan?

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2012-02-05 00:34

Till pLudio:
Har använt ABX i foobar och visst kan man höra skillnad på tex modern 196 och 256 Mp3 kodning och FLAC. Med 320 så blir det svårare ...

Har en gång provat att jämföra 24/96 mot 16/44 (CD) och resultatet blev inte statistiskt helt säkert men jag tog 6/7 rätt... (Filerna var Naims testfiler för 24/96 och 16/44 så skyll inte på mig när det gäller hur filerna tagits fram).
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi