Moderator: Redaktörer
Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
En midbas har vanligtvis en liknande karaktär men här vill vi ju inte dela bort de låga tonerna utan accepterar tydligen disten här... Funderar på vad som då händer med mer komplexa förlopp. Kommer högre frekvenser att överlagras på lägre med mer dist som resultat?
I så fall är jag med på det här med konrörelsen.
Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
En midbas har vanligtvis en liknande karaktär men här vill vi ju inte dela bort de låga tonerna utan accepterar tydligen disten här... Funderar på vad som då händer med mer komplexa förlopp. Kommer högre frekvenser att överlagras på lägre med mer dist som resultat?
I så fall är jag med på det här med konrörelsen.
Piotr skrev:Vet inte riktigt hur du menar men typ ja, låga och höga frekvenser skapar tillsammans nya spektrala komponenter (distortion) i ett olinjärt (typ alla) system.
/Peter
roggaro skrev:vet inte om det har nämnts så där jättetydligt men materia i lyssningsrummet som motsvarar väglängderna i mellanområdet skapar understundom väldiga bekymmer med utsläckning eller reflektioner..
PerStromgren skrev:Av naturliga skäl (?) talas det väldigt mycket om basåtergivning här på forumet. Förmåga till stark maxnivå är också populärt. Jag skulle med tanke på detta fråga hur bra mellanregisteråtergivning fixas i en högtalare. Är det så enkelt att det inte behöver diskuteras?
Jag kan dock börja med att erkänna att jag inte har en aning om vad som menas med "bra mellanregisteråtergivning", så vi kanske ska börja där? Mina högtalare brukar ibland recenseras med att de har bra mellanregister, men vad det egentligen innebär vet jag inte.
Låt oss diskutera 200-2000 Hz!
Kraniet skrev:jag skulle åtminstone vilja ha med låg distorsion och bra spridning med i bilden.
Jocke skrev:Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
Vi hör inte övertonerna.
Jocke skrev:roggaro skrev:
vet inte om det har nämnts så där jättetydligt men materia i lyssningsrummet som motsvarar väglängderna i mellanområdet skapar understundom väldiga bekymmer med utsläckning eller reflektioner..
Mmm... våglängderna är typ 1m-1dm... något särskilt du tänker på?
IngOehman skrev:- - -
Från en konstruktörssynvinkel så tycker jag det är av största vikt att inte fokusera på att något register INTE är problemetist. Finns problem bör man titta på dessa istället.
Vh, iö
Piotr skrev:Jocke skrev:Piotr skrev:Jocke skrev: För en diskant är det eg ingen fara över 10k...
Vaffödådå?
Vi hör inte övertonerna.
Nä men den olinjäritet som ger upphov till övertoner ger också upphov till rikligt med distortionskomponenter långt ner i frekvens (under de spektrala komponenter som utgör den ingående signalen)... undantaget är om vi lyssnar på sinustoner men det är väl bara Svante och Phon som föredrar det framför musik.
/Peter
Jocke skrev:IngOehman skrev:- - -
Från en konstruktörssynvinkel så tycker jag det är av största vikt att inte fokusera på att något register INTE är problemetist. Finns problem bör man titta på dessa istället.
Vh, iö
Vi är några som till och från resonerat om tillkortakommanden i mellanregistret hos (vanligtvis) 2-vägare och försöker sätta fingret på vad dessa problem kan vara och undvikas.
För att kanske lämna diskussionen om diskussionen anar jag att du har kunskap och synpunkter på vilka problem som finns och hur man bäst angriper och åtgärdar dem.
IngOehman skrev:Ett inlägg bli inte icke-information bara för att du inte förstår det.
Bidra själv istället för att klaga på vad andra skriver.
Vh, iö
I synnerhet är distorsion och
spridning egenskaper som är svåra att värdera (till sillnad från att bara få
siffror för) från mätningar om man inte först genom år av studier har skaffat
sig relevanta börvärden för. Problemet (alltså att värdera det som man kan
mäta) är än svårare eftersom distorsion och spridning (och även tonkurvan)
är egenskaper som oftast är väldigt ihopnystade med varandra i komplexa
mönster.
MagnusÖstberg skrev:Klart det är en klurig fråga, den är faktiskt skitsvår att besvara. Man kan nog skriva en bok om den!
...
Jag tycker att just mellanregistret är klurigast och det register som kanske möter mest utmaningar...
;)Jocke skrev:kanske skulle börja kika på lite större middar?
DanNorman skrev:Varför låsa sig vid så små mellanregisterelement? Personligen tycker jag att de har för bra (bred) spridning
Man får en massa saker på köpet med större element, så som högre känslighet och större effektålighet och, igen enligt mig, lämpligare spridning. Problemet är väl att hitta ett med tillräckligt fin tonkurva, men det finns.
Det här elementet i original eller ino-version tycker jag ser ut som ett intressant mellanregister. En del PA-element verkar bra oxå.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster