MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-25 07:39

Nefilim skrev:Min är knäpptyst. Hittade en passande noname-nätdel bland alla jag
hade liggande. Tur?

Sitter din minidsp i fullregistersignalkedjan? :D Eller är den bara kopplad mot basarna?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-25 08:10

nadifierad skrev:
Nefilim skrev:Min är knäpptyst. Hittade en passande noname-nätdel bland alla jag
hade liggande. Tur?

Sitter din minidsp i fullregistersignalkedjan? :D Eller är den bara kopplad mot basarna?

Sitter i fullregisterkedjan..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-25 09:14

Rdna skrev:Hej!

Jag har ögnat igenom de senaste 15 sidorna, men jag saknar en enkel men viktig sak: en länk till en nätdel som testats tillsammans med miniDSP och konstaterats inte generera mängder av brus.

Jag har köpt två olika icke-switchade nätadaptrar på mitt lokala Clas Ohlson och samtliga tre har orsakat brus, om än olika mycket. Två switchade mobilladdare har också testats och de har skapat ännu mer brus. Det som jag använder nu och som brusar minst är en tredje switchad mobilladdare som driver USB-ingången på miniDSP:n. Fortfarande hör jag med lätthet brus på lyssningsplats med miniDSP:n i kedjan, oavsett vad volymkontrollen står på. Utan miniDSP är det tyst.

Jag skulle vilja ha så knäpptyst som många i denna tråden skriver att de har så jag är tacksam för tips på beprövade nätdelar! Många har beskrivit att de blivit av med bruset med bättre nätdelar, men ingen har gett ett konkret tips :)

Det finns sannolikt mer än en orsak till brus såsom galvaniska strömmar...

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-25 09:43

Den upplevda brusnivån måste ju även påverkas av:

Den egna känsligheten för just brus.
Högtalarans känslighet
Avstånd till lyssningsposotion från högtalarna.
bakgrundsbrus i omgivningen.
Övrigt brusgolv i anläggningen
Om Mini-DSP är kopplad före försteg eller slutsteg
I fallet den är kopplad direkt till slutsteg, dess gain.
Strömadaptern

Något mer?

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-25 12:25

Nu har jag fått hem min miniDSP. Så nu kommer jag att spamma ner denna tråden, hehe. Det första problemet som jag stöter på är att när jag startar upp programmet så ser jag att det visar olika input gain på channel 1 och 2. Vad kan detta bero på? Har testat att byta RCA kablar, det blir samma fel ändå. Har även kollat igenom min Denon 3806 efter EQ eller liknande justeringarna på kanalerna men allt ska stå på noll. Har revA på min miniDSP.
Är det min receiver som helt enkelt är lite pajj? 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 12:34

Svenn3SaataN skrev:Nu har jag fått hem min miniDSP. Så nu kommer jag att spamma ner denna tråden, hehe. Det första problemet som jag stöter på är att när jag startar upp programmet så ser jag att det visar olika input gain på channel 1 och 2. Vad kan detta bero på? Har testat att byta RCA kablar, det blir samma fel ändå. Har även kollat igenom min Denon 3806 efter EQ eller liknande justeringarna på kanalerna men allt ska stå på noll. Har revA på min miniDSP.

Korsa kablarna så du ser om de följer dsp eller förstärkarkanalen

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-25 12:47

adzer skrev:
Svenn3SaataN skrev:Nu har jag fått hem min miniDSP. Så nu kommer jag att spamma ner denna tråden, hehe. Det första problemet som jag stöter på är att när jag startar upp programmet så ser jag att det visar olika input gain på channel 1 och 2. Vad kan detta bero på? Har testat att byta RCA kablar, det blir samma fel ändå. Har även kollat igenom min Denon 3806 efter EQ eller liknande justeringarna på kanalerna men allt ska stå på noll. Har revA på min miniDSP.

Korsa kablarna så du ser om de följer dsp eller förstärkarkanalen

Testade detta och det gör ingen skillnad hur jag skiftar kablarna fram och tillbaka. Då måste det vara något lurt med DSPn?
Förresten om jag läst manualen rätt till min denon 3806 så har jag 1,2v output. Borde jag skifta om till revB på miniDSPn då?

EDIT: Input gain ligger på samma nivå även om jag har förstärkaren på eller avstängd. Den borde väl inte kunna få någon input då förstärkaren än avstängd? 8O

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-01-25 14:01

Glebster skrev:
Rdna skrev:[---]

Jag har köpt två olika icke-switchade nätadaptrar på mitt lokala Clas Ohlson och samtliga tre har orsakat brus, om än olika mycket. Två switchade mobilladdare har också testats och de har skapat ännu mer brus. Det som jag använder nu och som brusar minst är en tredje switchad mobilladdare som driver USB-ingången på miniDSP:n. Fortfarande hör jag med lätthet brus på lyssningsplats med miniDSP:n i kedjan, oavsett vad volymkontrollen står på. Utan miniDSP är det tyst.

Jag skulle vilja ha så knäpptyst som många i denna tråden skriver att de har så jag är tacksam för tips på beprövade nätdelar! Många har beskrivit att de blivit av med bruset med bättre nätdelar, men ingen har gett ett konkret tips :)

Det finns sannolikt mer än en orsak till brus såsom galvaniska strömmar...

Jag har försökt utesluta så många andra bruskällor som möjligt. Utan något inkopplat på ingången till miniDSP:n och med endast utgångarna till topparnas förstärkare brusar det exakt lika mycket och av exakt samma karaktär som innan. Bruset varierar dock som sagt beroende på nätadapter, och då samtliga jag har provat att använda har varit av billig modell gissar jag fortfarande att det är där det största problemet ligger.

mangs skrev:Den upplevda brusnivån måste ju även påverkas av:

Den egna känsligheten för just brus.
Högtalarans känslighet
Avstånd till lyssningsposotion från högtalarna.
bakgrundsbrus i omgivningen.
Övrigt brusgolv i anläggningen
Om Mini-DSP är kopplad före försteg eller slutsteg
I fallet den är kopplad direkt till slutsteg, dess gain.
Strömadaptern

Något mer?

Självklart! Med en bra strömadapter kan man dock utesluta en av de 23235 faktorerna som påverkar den upplevda brusnivån. Det betyder ju dock inte att man inte samtidigt kan jobba på att förbättra övriga faktorer :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-26 22:17

Hur cool är inte mindsp:n??

Får hem den idag, kopplar in den till samma laptop som jag har mätutrustningen till mitt nya horn kopplat på och har minidsp PEQ till höger och frekvensresponse(i realtid) till vänster på skärmen. Och så justerar man i realtid tills det ser bra ut. Helt galet.

Före:
Bild

Efter:
Bild

PEQ kurva:
Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-01 13:35

Kopplade in mina QRS Callisto idag i stället för elektrostaterna, med
Mini-DSP'n i kedjan. NU upplever jag ett mycket störande brus från
DSP'n... Klart att QRS:arna är mycket mer lättdrivna än panelern,
så brus kommer klart bli lättare att höra.

Har försökt hitta någon lösning i denna tråd, ja skaffa en ny nätdel ja,
men vilken för att det ska bli tyst?? Kan tyvärr inte finna något
om detta... :?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-01 22:18

Nefilim skrev:Kopplade in mina QRS Callisto idag i stället för elektrostaterna, med

Någon har väl rekommenderat en switchad trafo från classe?!

@barco: Grymt! :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-01 22:31

Den går väl på 12 V DC?? Ett bilbatteri för ett par hundralappar borde kunna driva det månader utan att behöva laddas om... Garanterat 100% brusfritt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-01 22:34

Morgan skrev:Den går väl på 12 V DC?? Ett bilbatteri för ett par hundralappar borde kunna driva det månader utan att behöva laddas om... Garanterat 100% brusfritt.

Jo tanken har slagit mig.. :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-02-01 23:19

Glebster skrev:
Nefilim skrev:Kopplade in mina QRS Callisto idag i stället för elektrostaterna, med

Någon har väl rekommenderat en switchad trafo från classe?!

@barco: Grymt! :)

2x8 går på 12 VDC. 2x4 går på USB-matning ELLER 5-24 VDC.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-02-04 11:34

Nu har jag haft min minidigi/minidsp i några veckor och jag förstår inte hur jag har kunnat klara mig innan :) .
Dock har jag lite gnäll på funktionen. Det ena gäller mjukvaran. Jag har 2-way advanced och det är aningens jobbigt att ställa delningsfrekvenser. De val man gör visar sig inte i diagrammet nämligen förrän man fipplar med bypass-knappen fram och tillbaks.
Den andra saken känns lite mer oroande. Efter att ha haft apparaten inkopplad några dagar började det höras ett knaster i ena kanalen. Tyvärr känns det inte som om supporten på deras forum har så bra koll vad det kan vara fast liknande problem dyker upp i ett antal trådar på forumet. Just nu är problemet borta sedan jag tog bort en bygel(jumper) på minidigin vilket gör den till master fast den inte ska vara det enligt instruktionerna till min kombination..

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-02-05 20:29

En fråga angående mini-dsp (eller peq:ar överhuvudtaget), och då tänker jag främst på att fixa till basen: kan man få bra resultat på alla ställen i rummet, om ni förstår hur jag menar? Alltså att det låter bra/bättre inte enbart i sweet-spot utan även bredvid, bakom osv. Oavsett var man befinner sig i rummet mao.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 20:55

Generellt nej.
Man ändrar ju output ifrån högtalaren för att anpassa till en del lyssningsplatser.
Fast jag skulle vilja säga att faran är väsentligt mindre att det blir dåligt än vad många "vet". Lite märkligt är att en del upprepar det som ett mantra när man pratar olika peq'ar. Så mät på de platser som du använder så kommer du få en förbättring som gäller flera platser. Dessutom bör man justera måttligt och helst inte höja något alls och om man tar bort eller sänker frekvenser så lär det ju bli en ytterst måttlig försämring för andra. Höjer du däremot så blir det säkert rent av klart dåligt på de flesta platser i rummet.
Personligen kan jag inte tänka mig att spela utan att ha en peq inkopplad och en sak som betyder väldigt mycket för spridningen och frekvensgång är att justera in delayen mellan subbar och toppar. Ser det nästan som viktigare faktiskt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-02-05 22:25

Ok, det hade väl varit för bra antar jag. Har lattjat lite med en gjutrörs-absorbent och fått hyffsat bra resultat men då endast i lyssningspositionen (vilket var väntat). Datorhörnan som är belägen bakom och till höger om soffan blev sämre ljudmässigt.

Toppen och efterklangstiden vid runt 62Hz gick ned vid soffan och tråkigt nog också vid datorn. Där det innan inte fanns en topp. Man kanske skulle prova med en mini-dsp.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-05 22:28

Hur låter den där miniDSP egentligen?
Hör man den?
Brusar den?
Rundar den av eller grötar till?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-05 23:09

Nej.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-02-05 23:43

jo

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-06 00:06

Lustigt det här, hur olika vi tycks lyckas med den.
Har du datorn inkopplad normalt, när du lyssnar på musik?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-06 00:46

Min brusar lite, men det är väldigt lite.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-06 00:48

Nefilim skrev:
Morgan skrev:Den går väl på 12 V DC?? Ett bilbatteri för ett par hundralappar borde kunna driva det månader utan att behöva laddas om... Garanterat 100% brusfritt.

Jo tanken har slagit mig.. :)

De anger effektförbrukningen på 2x4 till omkring 0.5 watt... Också om 8x8 drar en aning mer, så kan ju ett bilbatteri driva en sådan liten pryl oerhört länge utan bekymmer.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-02-06 00:54

KarlXII skrev:Hur låter den där miniDSP egentligen?
Hör man den?
Brusar den?
Rundar den av eller grötar till?

Jag hör ett elakt elektriskt ljud så fort USB-kabeln är inkopplad. Efter konfiguration kör jag med en icke-switchad, reglerad bula och då är det tyst.
Senast redigerad av bomellberg 2012-02-06 01:09, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-06 01:00

Mm, det där är ju direkta tillskott...

Men i övrigt : förtar den något av magin, låter det lika skoj/rent/livligt/whatever?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-06 01:08

Morgan skrev:De anger effektförbrukningen på 2x4 till omkring 0.5 watt... Också om 8x8 drar en aning mer, så kan ju ett bilbatteri driva en sådan liten pryl oerhört länge utan bekymmer.

Jo, fast batterier är inte tysta. Bättre att bygga en juste reglerad försörjning. Finns förslag i fler trådar.
Ett fint finns i tråden om LT. Kanske finns kretskort kvar?

barco får allt minska sina bilder. J*drans scrollande.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-02-06 11:58

När jag testar att koppla minidsp:n innan recievern och eqar så börjar det dista som fan! Blir det någon krock med recieverns eq eller så tror ni?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-06 12:06

Inspänningen till receivern är nog för hög eller så hanterar inte receivern så hög utstyrning i de lägre registren.

Är det lugnt om du inte lägger på din EQ?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-02-06 12:09

MagnusÖstberg skrev:Inspänningen till receivern är nog för hög eller så hanterar inte receivern så hög utstyrning i de lägre registren.

Är det lugnt om du inte lägger på din EQ?

Hmm. Nej det blev knas direkt när ja koppla in dsp:n!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum