SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 12:06

LasseA skrev:
boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?

Japp men hade han inte 2 slavar i den lådan och han traglar på 1 slav .

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:23

boom skrev:
LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-05 12:23

Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.

Ni undrar över "Moving mass" som Basta ger?

Basta! User's guide skrev:For the passive radiator, Basta! needs an extra parameter, Vas. Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

Många slavar har möjlighet att skruva fast en extra massa, och massangivelsen i Basta! är avsedd att hjälpa till med att räkna ut hur stor den massan ska vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 12:24

Jag blandar med stor sannolikhet ihop en massa saker nu, MEN i databladet för SEAS-slaven så står det Moving mass: 260g
(under specification)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=283&Itemid=250

vart får ni 220 g i mms ifrån?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:29

Svante skrev:Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.

<snip>
Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

Många slavar har möjlighet att skruva fast en extra massa, och massangivelsen i Basta! är avsedd att hjälpa till med att räkna ut hur stor den massan ska vara.
Njae, problemet som jag ser det är att om man ställer fp på ett värde så får slutresultatet ändå en högre avstämning än fp.

Gällande dina funderingar om lådvolymer etc så kan du läsa paa's inlägg tidigare i tråden (eller på seas hemsida):
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Så här ser SEAS kurvor ut för hur man kan vikta slavarna:

Bild
:)

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:32

Bjorn_ skrev:Jag blandar med stor sannolikhet ihop en massa saker nu, MEN i databladet för SEAS-slaven så står det Moving mass: 260g
(under specification)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=283&Itemid=250

vart får ni 220 g i mms ifrån?
Ehm, jag skulle tro att jag har blandat ihop siffrorna gällande slavens vikt och den maximala extravikten. :oops: Du har rätt, då är siffrorna lite off fortfarande...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 12:37

Jag skall försöka vara så kort och koncis som jag bara kan.

Jag försöker simulera en låda som är baserad på SEAS L26ROY med en tillhörande slav SEAS SL26R. Lådan är 40 liter och dessa data är baserade på att SEAS själva skriver "The SL26R is already matched to our D1001 - L26ROY and a 40 litre cabinet." Detta skall ge 27Hz Helmholz

Det jag försöker göra är att simulera samma låda och förstå de olika värdena som kommer fram. Jag får då fram moving mass på c:a 220g vilket jag har svårt att fatta. Slaven har 260 g angivet som mms i databladet.

Om jag kan fatta hur detta hänger ihop så kan jag ju gå vidare och simulera min riktiga låda som är 42 liter och har två slavar med extravikt adderad. Jag vill också se hur viktningen blir om jag ökar volymen. Allt detta är ju omöjligt att göra om jag inte får rätt på "referenslådan" på 40 liter och en slav.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 13:04

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?

2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 13:31

boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.
Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:
boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:02

LasseA skrev:
boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.
Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:
Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?

Slavens original mms 260 gram +90 gram=350 och det är max vikt för varje slav om han skal ha en avstämnings frekvens på 28hz och det är det lägsta som han kommer att få.
M en varför mäter karln inte då så får vi reda var avstämnings frekvensen ligger och jag kan sätta en peng på att jag får rätt vågar du sätta i mot.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 14:14

Kan tillägga att Seas också beskriver en konstruktion med en aktiv och två slavar där varje slav viktats med 200g extra, dvs 460 g per slav (totalen då - 260g från specen i databladet och 200 g extra) och det är detta jag byggt min konstruktion kring. Det ger 31 Hz i response och 28 i -3 dB (uppmätt) - seas menar på 27 Hz men en Hz hit eller dit kan jag leva med.

Har för tillfället c:a 250 g extra per slav och får 24 Hz i -3 (27 max). Visste inte riktigt hur mycket extra man kan lasta på dem, men jag vill ju egentligen kanske köra större volym än mer vikt vilket ni också sagt till mig.

Problemet är att jag inte kan få fram realistiska värden i Basta som stämmer överens med verkligheten, varken med en eller två slavar, och utan detta så vill jag ju inte räkna på någon ny lådvolym...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-05 14:36

Har du läst det här inlägget av Svante om dubbla slavar, i min gamla slavbastråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 82#1239982

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:51

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att Seas också beskriver en konstruktion med en aktiv och två slavar där varje slav viktats med 200g extra, dvs 460 g per slav (totalen då - 260g från specen i databladet och 200 g extra) och det är detta jag byggt min konstruktion kring. Det ger 31 Hz i response och 28 i -3 dB (uppmätt) - seas menar på 27 Hz men en Hz hit eller dit kan jag leva med.

Har för tillfället c:a 250 g extra per slav och får 24 Hz i -3 (27 max). Visste inte riktigt hur mycket extra man kan lasta på dem, men jag vill ju egentligen kanske köra större volym än mer vikt vilket ni också sagt till mig.

Problemet är att jag inte kan få fram realistiska värden i Basta som stämmer överens med verkligheten, varken med en eller två slavar, och utan detta så vill jag ju inte räkna på någon ny lådvolym...

Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 14:56

boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt

Det vet jag inte eftersom jag inte ser hur mkt vikt det handlar om :D

Men jag uppskattar hjälpen! Skall lusläsa den gamla slavtråden också...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:59

Bjorn_ skrev:
boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt

Det vet jag inte eftersom jag inte ser hur mkt vikt det handlar om :D

Men jag uppskattar hjälpen! Skall lusläsa den gamla slavtråden också...

den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 16:36

boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Det är den röda konfigurationen som jag körde från början, men nu har jag ytterligare vikt (bara för test) - kommer gå tillbaka till 460 - och det hade naturligtvis varit coolt om jag kunde ökat volymen och minskat vikten till 360 per slav. Skall skruva isär den ikväll igen och kontrollmäta den medföljande vikten. Kul att veta vad den väger, min gissning är 200g och att resterande 60 g är själva konen... vi får se.

By the way, kör du bassbox i Windows XP eller? (jag får det inte att lira i Win7)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 16:46

Bjorn_ skrev:
boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Det är den röda konfigurationen som jag körde från början, men nu har jag ytterligare vikt (bara för test) - kommer gå tillbaka till 460 - och det hade naturligtvis varit coolt om jag kunde ökat volymen och minskat vikten till 360 per slav. Skall skruva isär den ikväll igen och kontrollmäta den medföljande vikten. Kul att veta vad den väger, min gissning är 200g och att resterande 60 g är själva konen... vi får se.

By the way, kör du bassbox i Windows XP eller? (jag får det inte att lira i Win7)

den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 18:28

boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Nu ser jag lite dåligt, men det ser ut att ligga runt 30 Hz i avstämning då eller?

Är vi verkligen rätt på det då? (går ju att mäta upp) men det känns ju väldigt långt från Seas egna beräkningar...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 19:36

Bjorn_ skrev:
boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Nu ser jag lite dåligt, men det ser ut att ligga runt 30 Hz i avstämning då eller?

Är vi verkligen rätt på det då? (går ju att mäta upp) men det känns ju väldigt långt från Seas egna beräkningar...

Avstämningen ligger lägre men -3dB ligger där.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 21:31

Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

De specificerar alltså att SL26R är matchad med L26ROY i en 40 Liters låda till en Helmholz på 27 Hz. men så blir det inte i basta! (om nu inte jag räknar som en kratta, vilket är fullt möjligt)

Mvh
Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 22:01

Bjorn_ skrev:
Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

De specificerar alltså att SL26R är matchad med L26ROY i en 40 Liters låda till en Helmholz på 27 Hz. men så blir det inte i basta! (om nu inte jag räknar som en kratta, vilket är fullt möjligt)

Mvh
Björn

Jag får det till i -3db till 55hz men vist så kan avstämnings frekvensen ligga på 27hz men det är lika dåligt som perless xls med slav i 35 liters låda och den låter utormodentligt dåligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-05 23:53

Jag försöker fortfarande förstå vad som är problemet. Jag tycker mig se en förundran över att en fp på 22,7 Hz ger en dipp i konrörelsen vid 27 Hz.

Så här ungefär:

Bild
Här kan man se att en slav med en mjuk fjädring (stor Vas) ger en dipp vid nästan samma frekvens som basreflexen. Om slavens fjädring blir styvare skjuts dock friluftsresonansen upp (dippen vid 8-17 Hz) och den påverkar även dippen i elementets bidrag mot högre frekvenser.

fp i Basta! är frekvensen som man får om man bortser från slavens fjädring. Det är alltså inte konstigt att ni ställer in 22,7 Hz men dippen finns vid 27 Hz. Det beror på att slaven har en ganska styv fjädring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-06 01:11

Bjorn_ skrev:

Jag skall försöka vara så kort och koncis som jag bara kan.

Jag försöker simulera en låda som är baserad på SEAS L26ROY med en tillhörande slav SEAS SL26R. Lådan är 40 liter och dessa data är baserade på att SEAS själva skriver "The SL26R is already matched to our D1001 - L26ROY and a 40 litre cabinet." Detta skall ge 27Hz Helmholz

Det jag försöker göra är att simulera samma låda och förstå de olika värdena som kommer fram. Jag får då fram moving mass på c:a 220g vilket jag har svårt att fatta. Slaven har 260 g angivet som mms i databladet.

Om jag kan fatta hur detta hänger ihop så kan jag ju gå vidare och simulera min riktiga låda som är 42 liter och har två slavar med extravikt adderad. Jag vill också se hur viktningen blir om jag ökar volymen. Allt detta är ju omöjligt att göra om jag inte får rätt på "referenslådan" på 40 liter och en slav.

Ok, om jag ger mig på en simulering av det där då.

Jag hittade faktiskt en bugg i Basta! när jag gjorde det, det var länge sedan sist :) . När man har FLERA slavar måste man justera Vas så att det blir motsvarande större. I detta fall är Vas 93 liter för en slav, för två slavar måste man skriva in 2*93=186 liter. Det var inte tanken, men sådan är Basta! idag.

Bild

Bastafilerna finns här:
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Basreflex.basta
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Enslav.basta
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Tvaslavar.basta

Man ser att man vinner några dB i max utnivå under 28 Hz och man kan förmoda att disten där blir lägre för en given utnivå. Annars skiljer det inte hemskt mycket.

Basta! räknar ut en svängande massa på 1059 g totalt med två slavar, om de i sig har 260 g massa så måste man lägga till 1059/2-260=269 g extra massa per slav.

Jag har inte isotermiserat lådan, det bör man nog göra.

Databladet säger att friluftsresonansen på slaven är 16 Hz, Basta! räknar ut den till 13,88 Hz baserat på mms Sd och Vas. När jag räknade för hand blev det 13,74 Hz. Det kan skilja lite pga hur mycket medsvängande luft man räknar med och vad man använder för värde på ljudhastigheten.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-06 01:52

Alltså, nu förstår jag ännu mindre...

Skojjar bara :-)

Hade jag inte fattat nu så skulle jag nog lagt ner och gjort något annat istället. Vad skall jag säga, mer än stort tack!
Det hjälper ju onekligen med en referens som man också har tillgång till i verkligheten och kan lyssna på. Nu skall det simuleras!

Ännu en gång, tack!

//Björn

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 01:37

Så ska det låta. :)
Den som vet mest, tror minst.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 01:14

Sådärja, då har man hittat ny viktning. Kommer testa 100 per slav så fort jag får tid. Var först sugen på förslaget från boom med 40 g per slav men 100 känns som en bra kompromiss för min del. Har en del gain i rummet också och med 100 g så blir det inte lika brant. 63 liter var annars ett bra alternativ, men målet har aldrig varit lågbas, så jag behåller volymen på 42.
Fick bli en licens till basta, nu när jag fattade hur det hängde ihop 8)

Återkommer med intryck :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 07:01

Bjorn_ skrev:Sådärja, då har man hittat ny viktning. Kommer testa 100 per slav så fort jag får tid. Var först sugen på förslaget från boom med 40 g per slav men 100 känns som en bra kompromiss för min del. Har en del gain i rummet också och med 100 g så blir det inte lika brant. 63 liter var annars ett bra alternativ, men målet har aldrig varit lågbas, så jag behåller volymen på 42.
Fick bli en licens till basta, nu när jag fattade hur det hängde ihop 8)

Återkommer med intryck :)

Se efter vad du får -3db och jämför med den viktningen som jag sa vad -3 infaller på den, för bassbox har stämt ganska bra och det visar mätningar som man har gjort efter byggen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 10:31

mm, den blir ju högre med 40g men den blir jävligt rak med 100, plus att fallet inte blir lika brant neråt efter 30 Hz. Notchen flyttas ju upp också ju mindre vikt man kör med. Jag har dessutom en rejäl puckel i rummet hemma mellan 20 och 60 Hz och kommer hur jag än gör att behöva EQ:a ner den. 100g känns ju bättre än 200 i alla fall - både för element och förstärkare och annat.

Börjar med 100 och mäter :-)

Bjorn_

antiklimax

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 21:15

Sådär, började med att justera till 100g per slav. Tog fram datorn, kopplade in mic och sub. Började svepa lite

- Fan va lite det låter, hrmm konstigt. Och värdena i subben är borta! - och displayen på subben är svart!

Jahopp, det var den stärkaren det...

FAN :x (eller helvetes piss eller något annat passande)

Får koppla direkt i recievern tills vidare... NÄ just det, jag har inte högnivå ut från den nä... :(

Hoppas de har bra bytespolicy, jobbigt om den skall iväg på rep i två månader...

Bjorn_

bytt batteri

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-09 18:46

Tydligen får man byta batteri (CR2032) i stärkaren när detta händer (display svart och ingen output). Funkar igen. Fyndbörsen var snabba på att höra av sig så all cred till dem!

Har snabblyssnat och jag kunde höja input gain på mina gamla presets utan att gå i taket på stärkaren, så det känns ju bra (körde samma testspår på sacd - kunde höja 2 dB). Jag "tror" att jag fått lite bättre svar också men det är ju mitt otränade öra som lyssnar så jag vetifan egentligen.
Eftersom stärkaren verkade få det lite lättare så kanske man skall testa med ännu mindre vikt, mest för den sakens skull då...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum